Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-12-2022
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn pc waarbij ik een bluescreen krijg met vervolgens een restart van mijn pc waarbij aangegeven wordt dat er een probleem is met het overclocken van mijn ramgeheugen, ik had 16 GB geheugen van 3600mhz, dit heb ik ook zo ingesteld in de bios via het XMP-profiel dat het ook op 3600mhz werkt, hier heb ik nooit problemen mee gehad. Een paar dagen geleden heb ik een extra kit ram gekocht (dezelfde kit) om zo 32 GB te hebben, maar nu krijg ik steeds deze crash. Ik heb al elke stick en slot getest of deze werken en dit is ook het geval, elke slot en elk van de 4 sticks werkt gewoon, maar wanneer ik alle 4 8gb sticks in mijn pc heb en op 3600mhz heb staan crasht mijn pc (ook bij 3200mhz werkt het niet).

Motherboard: msi b450 tomahawk Max
CPU: ryzen 7 3800x
GPU: msi 2080 super
Ram kits: corsair vengeance RGB pro
(Cmw16Gx4m2z3600c18)

Ik hoop dat iemand een oplossing hier voor weet, ik heb niet op internet kunnen vinden hoe ik dit kan oplossen.

Met vriendelijke groet,

Marek

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je al in de QVL gekeken of die kit op spec ook met vier DIMM's werkt? Is het dual rank of single rank geheugen? Veelal als het dual rank is (wat doorgaans sneller is op zen) wil het niet naar tri/quad rank met hoge snelheden per channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Bedankt @Umbrah, ik heb een tijdje gezocht naar of dit single of dual channel is, maar heb hier niks over kunnen vinden, ik vermoed dat het dual channel is omdat, zoals je al zei, dit niet wil met hogere snelheden. Ik zal nog even kijken of ik iets meer kan vinden, nogmaals bedankt, verdere opmerkingen zijn altijd nog welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik noem nergens channel. Ik noem Rank :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpmCmKYd6h70-JdIT97XqcVxQSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/obk8naketMUhL6OXMTzBKmLK.png?f=user_large

Dit is één (heel erg gare, echt, absurd traag geheugen dit) SODIMM van 8GB, maar hij is single rank. Ik draai twee hiervan dual channel. In m'n laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dit bord kan met 4 sticks max 2933 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-10 19:34

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Schopje naar Processors, Moederborden & Geheugen, aangezien dit geen probleem met een game is :).

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
8GB dimms zijn in 99% van de gevallen single rank (SR). Met 4 dimms kan een B460 Tomahawk Max 2933MHz aan wat Ruud al terecht opmerkte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDYRIc_jlPDhwvK0VkWzSiMpvNo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3S7AkvWPdPoINmY9D3jVs2bs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Marek02 In stapjes omhoog van 2133-2400-2666-2800-2933 etc. tot hij netjes opstart. btw, veel prestatieverschil is er niet met 2933 of 3200

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Aangezien er mogelijk geen XMP profielen zijn van al die snelheden en je deze handmatig moet instellen, vergeet dan niet ook de voedingsspanning wat omhoog te zetten als je boven de standaard spd waarde van 2666 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
Marek02 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:12:
Een paar dagen geleden heb ik een extra kit ram gekocht (dezelfde kit)
Is zelden hetzelfde bij Corsair. Welk versienummer hebben de kits? Staat op de modules naast het voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTZD1sUONW8lF2AL_e1jLe_UnyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNlzMnWykI7xvXJVOqpEse6l.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gekeken naar het de versienummer en het nummer van de kit die ik als eerste had is 8.31 en die tweede kit 8.32 dus dat is inderdaad verschillend. Ik probeerde nu ook geprobeerd om even in cpu-z te kijken voor die ranks van het ram, maar op het moment dat ik mijn pc nu aanzet krijg ik dit op het scherm, er gebeurt niks als ik op F1 druk en ik kom nu dus helemaal niet meer in mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-10 20:23
Druk je stekkers eens aan, mogelijk heb je bij het RAM installeren een stekker per ongeluk los gestoten. Voornamelijk die van de harde schijven kunnen nog wel eens scheef komen te zitten en dan slecht contact maken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik heb even alle stekkers die in de buurt zitten aangedrukt, maar het werkt nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Marek02 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:35:
[Afbeelding]
Ik heb gekeken naar het de versienummer en het nummer van de kit die ik als eerste had is 8.31 en die tweede kit 8.32 dus dat is inderdaad verschillend. Ik probeerde nu ook geprobeerd om even in cpu-z te kijken voor die ranks van het ram, maar op het moment dat ik mijn pc nu aanzet krijg ik dit op het scherm, er gebeurt niks als ik op F1 druk en ik kom nu dus helemaal niet meer in mijn pc.
Zijn allebei IC’s van Nanya. Wat je kan doen is de oude set eruit halen en de nieuwe set in A2 en B2 doen. Vervolgens opstarten. Als ie het doet. Computer uit en de oude kit in A1 en B1 doen. Probeer 2933MHz als XMP profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik heb dat geprobeerd maar de pc start nog niet op en ik krijg nog steeds hetzelfde scherm en ik kan ook nog niet op F1 drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
De CMOS batterij er uit en erin en opnieuw proberen. RAM problemen zijn helaas een tijdrovend proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:01
Draait het moederbord op het meest recente BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik zal zo even kijken dat ik de batterij er uit haal en weer terug plaats, ik neem aan dat de pc gewoon helemaal uit moet staan tot ik de batterij weer terug heb gezet?

Ik weet ook zo even niet of dit de meest recente bios is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik kreeg de batterij er niet uit, ik kijk nog wel even of ik iets verkeerd doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Bedankt allemaal voor de hulp, echter is het nog niet gelukt om mijn pc draaiend te krijgen, ik heb getest of de ssd nog werkt door deze in de pc van mijn zusje te doen en dit werkte, ik zag al mijn bestanden en mij account, wanneer ik de ssd van mijn zusje in mijn pc deed kreeg ik wel weer hetzelfde zwarte scherm en kon ik nog niks doen. Wanneer ik mijn hdd loskoppel ben ik wel in staat om het menu te open van een install media tool op een usb stick, alleen wanneer je verder gaat nadat je de key hebt ingevuld geeft dit ook een error en kan je Windows niet opnieuw installeren.

Kan iemand hier mee helpen, mijn kennis is nu ongeveer wel op en ik kom nu niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe staat je boot geconfigureerd? Heb je een Uefi install en per ongeluk csm modus afgedwongen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Er staat in de bios dat ik als boot mode uefi+legacy heb, is dat legacy goed of moet ik het zetten naar alleen uefi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik weet niet, hoe heb je destijds Windows geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Via een install media tool van een usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marek02
Ik ben er ondertussen dus achter dat mijn ssd en ram geheugen allebei nog goed werken en hier geen problemen mee zijn, door dit te hebben getest op de pc van mijn zusje, zou het kunnen zijn dat mijn motherboard niet meer goed werkt en dus voor deze problemen zorgt?
Pagina: 1