M.2 Adata swordfish ssd opeens niet meer herkend door bios

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 13:19

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
hallo, ik heb een paar weken geleden een nieuwe ssd gekocht omdat de huidige ssd/windows install kuren vertoonde. Liep vast, en steeds vaker tot het punt van gewoon niet meer windows herkennen op de boot ssd. Daarom dus maar de keuze gemaakt een wat snellere en grotere windows schijf te halen en de programma's die ik daarbij draai gelijk wat meer ruimte en snelheid te geven.

Alles ging, nadat ik erachter kwam dat eerste keer een m.2 installeren/gebruiken wat voeten in aarde had, op zich wel goed (toen ik had gezien dat handig was die als enige schijf aansluiten en dan windows installeren), draaide een weekje goed. Maar van de week liep die opeens vast tijdens youtube filmpje en na herstart herkent mijn bios de schijf niet meer, staat er überhaupt niet meer in.

De eerste keer had ik gewoon windows er op geklapt met het idee dat dat gewoon kon, dan later de oude windows van die ssd afgooien en klaar. Helaas, dat schijnt niet zo handig te zijn maar goed het werkte iig wel even.
De problemen waren ook vergelijkbaar met wat die oude ssd dus schijnbaar ook deed, maar het was een nieuwe m.2 ssd en andere aansluiting, verse windows met nauwelijks wat erbij geïnstalleerd. Bij de 2e installatie was die oude windows ssd nooit aangesloten geweest nog en kreeg ik ook die problemen.

Nu had ik al een en ander gelezen over probleem met een of andere raid driver die door windows in een update gepushed was en voor problemen zorgde. Of dat het ook is weet ik dus niet.

al geprobeerd:
bios update naar meest recente versie al zag ik daar verder niks over m.2 ondersteuning bij staan. hielp helaas ook niet.
instellingen in bios op UEFI only gezet, werkte even maar vrij snel ook niet meer.
Suggestie van alleen de m.2 aangesloten houden werkte wel voor installeren, ook een aantal dagen erna met 2 ssd's met games erop weer aangesloten en hdd met data, draaide prima, totdat die het niet meer deed.

relevante harde waren:

* MSI z270 pc mate
* intel I7 7700k cpu
* Gigabyte RTX 3070 gaming oc 8GB
* Corsair vengeance lpx 16gb 2400MHz
* M.2 pci-e Adata Swordfish 500GB
* samsung agility 850 250GB ssd
* samsung 860 250GB ssd
* Seasonic g12 GC 850watt voeding

Wat uiteindelijk mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en/of weet hoe te zorgen dat die bende gewoon gaat draaien en blijft draaien of zo nee waar het wellicht aan kan liggen. Ik vrees alleen dat gezien het probleem min of meer zelfde is over 2 soorten schijven en 2 installaties van windows dat het niet de schijven maar misschien ander onderdeel is, bvb mobo ofzo. :X

[ Voor 7% gewijzigd door SouLLeSSportal op 25-07-2021 22:57 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker