nachtlampje 12 volt LED, stoort op FM wekkerradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Heb sinds kort een nieuw bed met daarbij nieuwe nachtlampjes. Het probleem zit hem in de nachtlampjes in combinatie met mijn FM wekkerradio.

Deze nachtlampjes zijn LED en worden aangestuurd door een 12V 0,5 Ampere adapters. Deze storen dus enorm op het radio signaal (FM via de ether) van de wekkerradio. Zo erg dat radio luisteren via de wekkerradio niet meer mogelijk is.

Nu de volgende vragen:
1. Wat is hiervan de oorzaak? de (goedkoop uitziende) 12 0,5 A adaptertjes? De led driver in de armatuur zelf? Of een combi?
2. Wat is het best hier tegen te doen? nieuwe adaptertjes kopen (van betere kwaliteit)? Of zou dat niet uitmaken ivm led driver? Of beste een nieuwe (DAB) wekkerradio aan te schaffen?
3. Ik vond nog een paar 12 adapters in mijn garage. Deze zijn 1,0 A (dus geen 0,5). Kan ik deze gebruiken om eens te testen of gaat dat dan fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meten is weten.
Die andere adapters kun je gewoon gebruiken. Dat is de maximale stroomsterkte die ze kunnen leveren.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vaak zijn het inderdaad de voedingen die storen.
Een DAB+ wekkerradio kan de oplossing zijn maar binnenontvangst van DAB+ is niet overal mogelijk. En de voedingen kunnen evengoed het DAB+ signaal ook verstoren.

Handigste is dus om eerst proberen de oorzaak weg te nemen. Die andere voeding in gebruik nemen kan de oplossing zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
remco_k schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:20:
Vaak zijn het inderdaad de voedingen die storen.
Een DAB+ wekkerradio kan de oplossing zijn maar binnenontvangst van DAB+ is niet overal mogelijk. En de voedingen kunnen evengoed het DAB+ signaal ook verstoren.

Handigste is dus om eerst proberen de oorzaak weg te nemen. Die andere voeding in gebruik nemen kan de oplossing zijn.
Ik heb zojuist even een DAB+ radio geleend om te testen. En die wordt ook verstoord. Het beste is (denk ik) betere adapters aan te gaan schaffen? Zijn er hiervoor "speciale storingsvrije adapters" ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pastafan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:08:
Ik heb zojuist even een DAB+ radio geleend om te testen. En die wordt ook verstoord. Het beste is (denk ik) betere adapters aan te gaan schaffen? Zijn er hiervoor "speciale storingsvrije adapters" ofzo?
Waarom niet eerst meten en kijken wat er aan de hand is? Hoe klinkt de verstoring? Ik denk dat als je zorgt dat de aarde netjes verwerkt wordt, dat de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:11:
[...]
Waarom niet eerst meten en kijken wat er aan de hand is? Hoe klinkt de verstoring? Ik denk dat als je zorgt dat de aarde netjes verwerkt wordt, dat de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Wat moet ik meten dan? Hoe meet je storing? Ik heb nu de radio aan staan en die stoort. Ook al staat de lamp uit (met stekker in het stopcontact). Haal ik de stekker (vd lamp) eruit, verdwijnt de storing als sneeuw voor de zon....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Een andere voeding kán het probleem oplossen. Of hetzelfde zijn, of erger maken.
De realiteit is namelijk dat elk electrisch apparaat wel iets van storing veroorzaakt. De één iets meer dan de ander.

Wat je ook kan proberen is ferriet kernen om de 12V en (als aanwezig) 230V kabels heen doen. De kabel er minimaal 1x extra doorheen halen.
https://www.allekabels.nl.../1017511/ferrietkern.html
Dat wil weleens goed werken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pastafan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:17:
Wat moet ik meten dan? Hoe meet je storing? Ik heb nu de radio aan staan en die stoort. Ook al staat de lamp uit (met stekker in het stopcontact). Haal ik de stekker (vd lamp) eruit, verdwijnt de storing als sneeuw voor de zon....
De adapter zal die "storing" niet voor niets hebben / doen. Meestal is dat te twijten aan slechte aarde maken. Dat dus even verifiëren (en kun je dus simpel meten) en je kan veel beter zien wat er aan de hand is + de juiste oplossing toepassen.

Of een gokje wagen en een ferriet (magneet) kern proberen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
remco_k schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:23:
Een andere voeding kán het probleem oplossen. Of hetzelfde zijn, of erger maken.
De realiteit is namelijk dat elk electrisch apparaat wel iets van storing veroorzaakt. De één iets meer dan de ander.

Wat je ook kan proberen is ferriet kernen om de 12V en (als aanwezig) 230V kabels heen doen. De kabel er minimaal 1x extra doorheen halen.
zijn er niet betere kwaliteit adapters beschikbaar? met verminderde storing (beter geisoleerd oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
remco_k schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:23:

Dank je. moet ik deze ferrietkern dan om de kabel van de radio doen? Of om de veroorzaker? het kabeltje van de adapter van de lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pastafan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:40:
Dank je. moet ik deze ferrietkern dan om de kabel van de radio doen? Of om de veroorzaker? het kabeltje van de adapter van de lamp?
Om de kabel van de veroorzaker, anders blijft de adapter storen. Maar let wel, het feitelijke probleem onderdruk je alleen hiermee. :)

Je zult dus wel moeten kijken welke kabel van de adapter het probleem veroorzaakt; die van de wandcontactdoos naar de adapter, of van de adapter naar de lamp.

Als het laatste het geval is, dan zou ik niet eens moeilijk doen en garantie claimen bij de leverancier. ;)
Als het eerste het geval is, dan zou ik eerder opteren om het daadwerkelijke probleem op te lossen ipv te onderdrukken.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Je zou nog kunnen proberen om ferrietklemmen ok de kabels te plaatsen.
Of beter bla de kabel er met een lus doorheen.
Deze filters halen ongewenste hoogfrequente stoorsignalen weg.
Beetje experimenteren wat de beste locatie is.
Ik denk zo dicht mogelijk bij de voeding.
En dan zowel in als uitgaand 1 plaatsen.

https://www.google.com/se...uiXgAY4:1393.142822265625

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:25
DAB zit rond de 200MHz? Dat is al vrij hoog in frequentie voor een voedingsstoring. Ik gok eerder op de led-driver. Is dat een dimbare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:54:
3. Ik vond nog een paar 12 adapters in mijn garage. Deze zijn 1,0 A (dus geen 0,5). Kan ik deze gebruiken om eens te testen of gaat dat dan fout?
pastafan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:17:
Wat gebeurt er (qua storing op de radio) als je de 12V adapter uit je garage gebruikt?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Als je radio al stoort met alleen de stekker er in maar de lamp uit, zit het probleem dus niet in de LED drivers maar in het hoogspanningsdeel.
In goedkope adapters wordt daar grof op bezuinigd oa door het weglaten van filters.

Dus ja, probeer vooral eens een andere adapter. De USB-lader van je telefoon bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

luukske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:15:
DAB zit rond de 200MHz? Dat is al vrij hoog in frequentie voor een voedingsstoring. Ik gok eerder op de led-driver. Is dat een dimbare?
Als die wekkerradio zelf òòk niet goed gefilterd is in zijn ontvangst circuit (en die kans is reeel) dan kan een flinke storing rond 100Mhz ook prima de DAB ontvangst rond 200Mhz lamleggen. Die kans is nog groter als het een SDR ontvanger betreft (vermoed ik).
frickY schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:22:
Dus ja, probeer vooral eens een andere adapter. De USB-lader van je telefoon bijvoorbeeld.
Dat gaat niet werken, daar komt 5V uit. TS heeft 12V nodig. :)

Het blijft sowieso interressant om een andere 12V voeding uit te proberen en/of ferriet gebruiken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@pastafan het kan trouwens (ook) helpen om radio en voeding zover als mogelijk uit elkaar te plaatsen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:54:
Ja, de adapter kan een stroomsterkte van maximaal 1 A leveren, maar als de lamp slechts 0,5 A 'trekt', zal de adapter dus 0,5 A leveren. Dat gaat goed. Andersom zou niet kunnen.

Let op dat de vervangende adapter ook gelijkspanning moet leveren, even aangenomen dat de oorspronkelijke adapter dat ook doet. Verder hebben de meeste adapters de plus in het midden van de stekker en de min aan de buitenkant, maar soms is dat omgedraaid.
pastafan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:39:
[...]

zijn er niet betere kwaliteit adapters beschikbaar? met verminderde storing (beter geisoleerd oid).
Is de oorspronkelijke adapter in Nederland gekocht? In Nederland gelden eisen hoeveel hoogfrequente rommel een adapter mag leveren, maar spul dat via kanalen als Aliexpress het land in komt voldoet daar niet per se aan. Deze eis is juist om dit soort zaken te voorkomen als storing op de radio. Met de elektrische veiligheid van ongecontroleerd Chinees spul zit het ook niet altijd goed. :X

[ Voor 64% gewijzigd door TBTL op 26-07-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
luukske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:15:
nee, het is geen dimbare.

Overigens, nog iets meer info over de storing: het is dus geen constant durende storing: het is steeds een paar seconden heftige brom/zoem, dan paar seconden geen storing, dan weer wel. Steeds in hetzelfde ritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Juup schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:22:
[...]

[...]

Wat gebeurt er (qua storing op de radio) als je de 12V adapter uit je garage gebruikt?
Nog niet geprobeerd, ga ik binnenkort doen. Laat het dan weten. Heb het probleem ook bij de leverancier gemeld (zit nog in garantie), ook even in afwachting van wat hij zegt.

Overigens, het adaptertje oogt wel chinees/goedkoop. Ook heel dunne bedrading. Maar zit wel een CE keurmerk op. Geen KEMA keurmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
remco_k schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:09:
[...]

Als die wekkerradio zelf òòk niet goed gefilterd is in zijn ontvangst circuit (en die kans is reeel) dan kan een flinke storing rond 100Mhz ook prima de DAB ontvangst rond 200Mhz lamleggen. Die kans is nog groter als het een SDR ontvanger betreft (vermoed ik).

[...]

Dat gaat niet werken, daar komt 5V uit. TS heeft 12V nodig. :)

Het blijft sowieso interressant om een andere 12V voeding uit te proberen en/of ferriet gebruiken.
Ik weet niet precies of dit is wat je bedoelt. Maar ik heb dus bij het testen met de DAB radio, de FM radio uit de wandcontactdoos gehaald. Dus de FM radio heeft de DAB radio niet kunnen storen.

Ja, ik ga binnenkort eens een andere adapter proberen. Maar zoals ik al zei, heb dit probleem ook gemeld bij de leverancier en heb recht op garantie of een goede regeling. Ik ben dus ook in afwachting van de leverancier op dit probleem. Pas na een reactie besluit ik om zelf te gaan sleutelen aan het lampje of niet. Sleutelen want het snoertje van de adapter is "geintegreerd" dat wil zeggen niet met stekkertje (zoals je vaak ziet met adapters), maar kabeltje is vastgesoldeerd in het binnenwerk. Dus voordat ik de adapter vervang en draadjes doorknip daarvoor, wacht ik eerst even de reactie van de leverancier af...

Ik hou jullie allen op de hoogte als jullie dat willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
pastafan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:04:
Overigens, nog iets meer info over de storing: het is dus geen constant durende storing: het is steeds een paar seconden heftige brom/zoem, dan paar seconden geen storing, dan weer wel. Steeds in hetzelfde ritme.
Steek de adapter eens andersom in het stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
frickY schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:50:
[...]

Steek de adapter eens andersom in het stopcontact?
dat maakt geen verschil.
Pagina: 1