Vragen: HDD->SSD laptop - cooling, corruptie, dikteverschil

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriaan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2022
Ik heb de regels goed bekeken voordat ik hier postte en mijn best gedaan om eerst te kijken waar dit topic thuishoort, maar ik kreeg het idee dat mijn vragen nét niet in de andere categorieën thuishoren. Of dit dan de juiste plaats is weet ik ook niet zeker, dus als dit topic niet voldoet aan de regels: oprechte excuses, en ik sta open voor feedback!

Mijn vragen
Vraag 1: Omdat de HDD in mijn laptop stervende is, ben ik voornemens deze te vervangen door een SSD. Dimensies passen, aansluiting ook (SATA-600), maar wat ik na veel zoeken niet helder krijg: in de (interne) SSD die ik uitgezocht heb zitten in de behuizing geen koel-elementen, aldus reviews, maar ik krijg ook niet helder of de SSD deze uberhaupt nodig heeft. Moet ik zorgen voor cooling pads o.i.d., en hoe werken die dingen uberhaupt? Ik zag ook meermaals iets over koelpasta voor SSDs?
Vraag 2: Huidige HDD zit ramvol bad sectors en corrupte data. Als ik de volledige HDD eerst backup naar de SSD zodat ik vervolgens kan kijken welke data nog bruikbaar is, kan eventuele corruptie dan overgeheveld worden met schadelijke (permanente) gevolgen voor de SSD?
Vraag 3: Huidige HDD is 9.5mm dik, de SSD is 6.8mm dik. Er vanuit gaande dat ik wat "vulling" nodig heb: wat voor materiaal kan ik gebruiken dat veilig is, of is er een standaard soort vulling? Kunnen cooling pads die rol innemen? Of ga ik helemaal geen vulling nodig hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn laptop is een HP Omen 15-ax025nd met Windows 10 als OS. De laptop heeft een interne SSD als OS-partitie, en interne HDD als dataschijf. Het falen van de HDD is geverifieerd met Hard Disk Sentinel, nadat dagelijks gebruik al lastig werd en Windows' eigen tools de drive niet meer opgeschoond kregen. Ik ben voornemens de interne HDD te vervangen door een Samsung SSD 870 EVO 1TB, en met een USB 3.0 naar SSD / 2.5" SATA-kabel mijn interne HDD te backuppen op de SSD voordat ik de vervanging doe.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Meerdere reviews van de SSD geraadpleegd, FAQs / specpaginas van de SSD geraadpleegd, informatie-paginas / tutorials over SSDs geraadpleegd, YT-videos bekeken over vervangen van HDDs door SSDs in laptops (o.a. Omen modellen), gezocht op Tweakers en via Google op internationale techfora op antwoorden op mijn specifieke vragen. Al een goede dag of drie intensief bezig met onderzoek en bijleren.

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp, laat gerust weten als jullie meer informatie nodig hebben! :)

Noot: koeling is een langlopend probleem in mijn laptop en mijn financiële situatie is best benauwd, dus ik ben *extra* nerveus over deze kwestie: mijn eerste aankoop moet perfect zijn, of ik ben de sjaak en heb geen eigen computer meer. Daarom dat ik misschien wat té bezorgd ben en mijn vragen wat té specifiek zijn - alvast bedankt voor het begrip.

De reden om een SSD als vervanging te nemen i.p.v. hetzelfde model HDD is de wetenschap dat mijn laptop een Frankenstein is die ik niet veel langer op kan blijven lappen met reparaties, en de SSD is veel meer futureproof dan een HDD dus deze kan ik in de toekomst blijven gebruiken. Volgens Hard Disk Sentinel is mijn interne SSD nog steeds 100% gezond, na ca. vijf jaar gebruik - kwestie van Euro/tijd van gebruik-verhouding, maximaliseren van waarde op termijn

Beste antwoord (via Joriaan op 25-07-2021 21:32)

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:54
Joriaan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:09:
Vraag 1: Omdat de HDD in mijn laptop stervende is, ben ik voornemens deze te vervangen door een SSD. Dimensies passen, aansluiting ook (SATA-600), maar wat ik na veel zoeken niet helder krijg: in de (interne) SSD die ik uitgezocht heb zitten in de behuizing geen koel-elementen, aldus reviews, maar ik krijg ook niet helder of de SSD deze uberhaupt nodig heeft. Moet ik zorgen voor cooling pads o.i.d., en hoe werken die dingen uberhaupt? Ik zag ook meermaals iets over koelpasta voor SSDs?
Nee, die SSD is plug-and-play, je hebt geen cooling pads of koelpasta nodig.
Vraag 2: Huidige HDD zit ramvol bad sectors en corrupte data. Als ik de volledige HDD eerst backup naar de SSD zodat ik vervolgens kan kijken welke data nog bruikbaar is, kan eventuele corruptie dan overgeheveld worden met schadelijke (permanente) gevolgen voor de SSD?
Nee, dat heeft geen (schadelijke) gevolgen voor je SSD.
Vraag 3: Huidige HDD is 9.5mm dik, de SSD is 6.8mm dik. Er vanuit gaande dat ik wat "vulling" nodig heb: wat voor materiaal kan ik gebruiken dat veilig is, of is er een standaard soort vulling? Kunnen cooling pads die rol innemen? Of ga ik helemaal geen vulling nodig hebben?
Je harde schijf zit in je laptop met brackets, die brackets zet je over op je SSD. Dan maakt het niet meer uit dat je SSD dunner is dan je oude HDD, je hebt geen spacer (vulling) nodig.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je nu een sata-ssd koopt hoef je niet echt te verwachten dat deze futureproof is hoor… tegenwoordig is alles m.2, nvme of zelfs vastgesoldeerd aan het moederbord.

Meenemen naar een volgende laptop is dan niet handig of in veel gevallen niet eens mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joriaan
Goed punt, daar had ik nog niet helemaal over nagedacht dus bedankt voor die waarschuwing. Gelukkig had ik ook al het idee dat ik de drive dan in ieder geval nog goed kan gebruiken als solide (en schokbestendige; ik reis veel) externe opslag, dus gezien de prijsdeal voor deze SSD en de prijs/productvergelijkingen die ik gedaan heb is het, denk ik althans, alsnog een goede aankoop voor mijn doeleinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Joriaan op 25-07-2021 18:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• P1nGu1n
Joriaan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:09:
Nee, die SSD is plug-and-play, je hebt geen cooling pads of koelpasta nodig.
Nee, dat heeft geen (schadelijke) gevolgen voor je SSD.
Je harde schijf zit in je laptop met brackets, die brackets zet je over op je SSD. Dan maakt het niet meer uit dat je SSD dunner is dan je oude HDD, je hebt geen spacer (vulling) nodig.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Om door te gaan op het antwoord van P1nGu1n, de HDD zit meestal op een bracket vast met schroefjes, diezelfde schroefgaten ga je vinden op de SSD en de aansluitingen zullen daarna gewoon overeenkomen. De SSD zal dus netjes vast geschroefd zitten zonder dat er opvulling noodzakelijk is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
Blokker_1999 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:07:
Om door te gaan op het antwoord van P1nGu1n, de HDD zit meestal op een bracket vast met schroefjes, diezelfde schroefgaten ga je vinden op de SSD en de aansluitingen zullen daarna gewoon overeenkomen. De SSD zal dus netjes vast geschroefd zitten zonder dat er opvulling noodzakelijk is.
Die bracket van de HP Omen 15 bestaat uit twee delen en is klikbaar, daar komt geen schroevendraaier aan te pas :)

Zie handleiding pagina 40: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05357609.pdf
Video: YouTube: 2018 HP Omen 15 SSD / HDD and RAM upgrade - Disassembly Guide

[ Voor 20% gewijzigd door P1nGu1n op 25-07-2021 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joriaan
Allejezus, drie perfecte antwoorden op rij in zo'n korte tijd. Superbedankt, beiden! <3 Ook voor de handleidingpagina en video, P1nGu1n, scheelt een hoop geklooi (en is lastig te vinden op HPs website, om een of andere reden?). Ik heb nog niet eerder een HDD in een laptop hoeven vervangen maar heb het meermaals gedaan met verschillende modellen PS4, dus de wetenschap dat er een soortgelijk bracket in mijn laptop zit stelt ook gerust.

Verder geen vragen, hartstikke bedankt! :)
Pagina: 1