Unifi Dream Machine Pro geeft verkeerde WAN IP adres?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Beste allen,

Ik ben sinds kort overgeschakeld van een Unifi USG + Cloudkey combo naar een Dream Machine Pro. Werkt op zich allemaal prima, ik heb alleen wat problemen met de benadering van mijn QNAP NAS van buitenaf mijn netwerk.

Mijn setup : Telenet CV8560E (Docsis 3.1) modem -> Dream Machine Pro -> 24 port Unifi PoE switch met daaraan enkele Unifi AP's, mijn Loxone domotica miniserver, Solar Edge omvormer, etc en ook een QNAP NAS.
De Dream Machine Pro werd via zijn MAC adres gebridged in de software van de Telenet modem.

Mijn externe IP adres (WAN IP) is volgens de Telenet modem 178.118.x.x (klein beetje censuur om veiligheidsredenen). Mijn Dream Machine geeft echter 195.16.x.x aan als WAN IP. Ook mijn QNAP ziet 195.16.x.x als WAN IP. Wanneer ik op mijn desktop ga naar "whatismyip.com", dan krijg ik ook 195.16.x.x. Terwijl ik er vrij zeker van ben dat 178.118.x.x het juiste adres is. Immers, het is dat wat de Telenet modem geeft, en dat is ook echt een Telenet IP adres. Als ik een WHOIS doe op 178.118.x.x, dan blijkt dat ook echt een Telenet IP. Als ik dat ook doe op 195.16.x.x, dan blijkt dat een CODENET IP te zijn (wat ergens ook wel iets met telenet te maken heeft, maar toch niet echt hetzelfde is).

Mijn vraag is eigenlijk simpel: hoe komt het dat de Dream Machine Pro en de toestellen die er achter hangen zoals mijn QNAP NAS niet het correcte WAN IP zien, maar wel IP 195.16.x.x ? Als de Dream Machine gebridged is moet hij toch gewoon de WAN IP van de modem overnemen? (dus 178.118.x.x?)

Als ik mijn netwerk extern wil benaderen moet ik dat toch doen via 178.118.x.x ?

De Loxone heb ik ondertussen al werkend gekregen via port forwarding, maar de Qnap dus nog niet. Ik denk dat ik nog eens de setup van MyQnapCloud ga moeten herdoen, maar dan ziet hij dus enkel IP 195.16.x.x en dat lijkt dus niet te werken.

Kan iemand mij een verklaring geven waarom niet gewoon overal WAN IP 178.118.x.x wordt vertoond aub?

Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:44
je 8560E geeft een ander extern IPv4 adres aan jou Unifi , dan dat ie voor zn eigen routergedeelte gebruikt

als je via mijn.telenet.be kijkt zie je dus het WAN ip van het modem-router gedeelte, niet wat ie heeft uitgedeeld aan jou Unifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ah, dus dit is normaal gedrag?

Om dat Qnap te bereiken van buitenaf, moet ik dat dan doen via 178.118.x.x (modem WAN) of via 195.16.x.x (Dream Machine WAN) ? (of maakt dat niet uit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
inderdaad normaal gedrag ..je gebruikt op dit moment dus 2 externe ip adressen ;-)

hangt ervanaf achter welke gateway/router ie hangt..
ik neem aan dat alles achter je dream machine hangt, dus die moet de portforwarding dan ook doen , en via die zijn ip adres kan hij bereikt worden

[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 25-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Klopt, de setup is Telenet modem -> Dream Machine (als enige aan de modem) -> al de rest achter Dream Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
ijske schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:42:
inderdaad normaal gedrag ..je gebruikt op dit moment dus 2 externe ip adressen ;-)
Ok, dus zoals ik het begrepen heb heb ik dus van Telenet in feite 2 WAN IP's gekregen, en moet ik het 195.16.x.x IP adres gebruiken als ik mijn netwerk wil kunnen bereiken van buitenaf.

Ik probeer dat nu, maar kan zelfs niet pingen naar dat 195.16.x.x adres. Moet ik nog iets instellen in de Dream Machine zodat hij zou reageren op connecties van buitenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-10 13:00
Ga naar myQNAPcloud, tabblad My DDNS op je NAS. Daar kun je het ip updaten of handmatig invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Bedankt voor de info, maar daar staat het al correct. Ook als ik "mijnnas.myqnapcloud.com" ingeef gebeurt er niets. Het is net alsof het systeem niet reageert, hetgeen mij doet vermoeden dat ik ergens iets moet activeren bij de Dream Machine, maar ik zou niet weten wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:28
Volgens mij maakt qnapcloud gebruik van poort 8080 heb je deze wel open staan in de udm pro.
Upnp staat denk ook standaard uit op de udm en dat kan je beter zo laten.

[ Voor 28% gewijzigd door HKLM_ op 25-07-2021 19:55 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Klopt die 8080 poort had ik ook online zo gevonden. Daar ben ik net al de ganse tijd mee aan het prutsen. Het instellen van een port forward voor TCP/UDP 8080 naar 80 doet helaas niets.
En inderdaad, ik ben al die moeite hier aan het doen net omdat ik uPNP niet wil gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat je hiermee security-wise je netwerk geen plezier doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
BartDG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:09:
Klopt die 8080 poort had ik ook online zo gevonden. Daar ben ik net al de ganse tijd mee aan het prutsen. Het instellen van een port forward voor TCP/UDP 8080 naar 80 doet helaas niets.
En inderdaad, ik ben al die moeite hier aan het doen net omdat ik uPNP niet wil gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat je hiermee security-wise je netwerk geen plezier doet. :)
Hoe probeer je het te doen? Plaat anders een plaatje :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Plaatje hierbij. :)

192.168.1.211 is dus de IP van mijn QNAP NAS uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEc8KFACCfqdjsLfWKx02eiMbuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9Ouql7k1nnwDqlVZT3TrJgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
BartDG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:15:
Plaatje hierbij. :)

192.168.1.211 is dus de IP van mijn QNAP NAS uiteraard.

[Afbeelding]
Praat je QNAP wel poort 80?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ik heb dat niet gewijzigd, dus ik ga ervan uit van wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ik heb nu zowel de "Port" als de "Forward Port" gewijzigd naar 8080, maar dat lijkt ook niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
BartDG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:20:
[...]

Ok, dus zoals ik het begrepen heb heb ik dus van Telenet in feite 2 WAN IP's gekregen, en moet ik het 195.16.x.x IP adres gebruiken als ik mijn netwerk wil kunnen bereiken van buitenaf.

Ik probeer dat nu, maar kan zelfs niet pingen naar dat 195.16.x.x adres. Moet ik nog iets instellen in de Dream Machine zodat hij zou reageren op connecties van buitenaf?
ik ben niet unifi kundig .. maar je moet inderdaad 195.16.x.x gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:52
Maakt jouw Telenet verbinding gebruik van Carrier-Grade NAT (CGNAT)?

Hierdoor was het in eerste instantie niet mogelijk om port forwarding te gebruiken bij mijn ouders. Hier ging het trouwens om een Trined glasvezelverbinding. Waarbij het WAN ip in het modem niet overeen kwam met hetgeen op sites zoals whatsmyip.

[ Voor 16% gewijzigd door nielsn op 25-07-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Geen idee? Wat is Carrier-Grade NAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ik dacht niet dat CGNAT actief was op de mac bridging ip's...
als het op je kabelmodem wel actief is moet je een portforwarding instellen en dan ben je ervanaf :-) .. CGN & portforwardings zijn niet compatible

(lang verhaal kort , je deelt een IPV4 adres met meerdere mensen, een trucje om meer mensen te kunnen aan te sluiten op internet terwijl wereldwijd er geen IPV4's meer zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Ik heb me snel eens ingelezen en gechecked. Mijn verbinding gebruikt geen CG-NAT. Oef zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54
BartDG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:41:
Ah, dus dit is normaal gedrag?

Om dat Qnap te bereiken van buitenaf, moet ik dat dan doen via 178.118.x.x (modem WAN) of via 195.16.x.x (Dream Machine WAN) ? (of maakt dat niet uit?)
Hier draait een setup met de witte HGW van telenet die in bridging modus staat naar de USG router.
Het ip-adres op de USG is inderdaad anders dan die op mijn.telenet.

Je moet het ip-adres gebruiken dat je DMP krijgt als je van buitenaf verbinding wilt maken met je netwerk.

Port forwarding is volgens mij niet nodig? Dat heb ik niet ingesteld en ik kan overal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Asterion schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:24:
[...]
Hier draait een setup met de witte HGW van telenet die in bridging modus staat naar de USG router.
Het ip-adres op de USG is inderdaad anders dan die op mijn.telenet.

Je moet het ip-adres gebruiken dat je DMP krijgt als je van buitenaf verbinding wilt maken met je netwerk.
Hartelijk dank voor deze zeer interessante info! :) Alles is dus normaal, zo blijkt. Ik had ondertussen inderdaad ook begrepen dat ik dat Telenet WAN IP moet laten voor wat het is en inderdaad het WAN IP van de DMP gebruiken.
Port forwarding is volgens mij niet nodig? Dat heb ik niet ingesteld en ik kan overal aan.
Helaas werkt dat voor mij dus niet. Als ik in de QNAP interface kijk blijft daar in de "myqnapcloud" interface bij "webconnectiviteit" een rood kruis staan. De test faalt ook telkens.

Probeer ik met mijn telefoon de QManager app te laten connecteren op mijn NAS lukt dat maar niet. Niet via MyQnapcloud.com, niet via de myqnapcloud Link en niet rechstreeks via de WAN IP. Dat laatste zou toch zeker moeten werken? Ik snap niet waarom dat niet werkt.

Zou iemand mij kunnen zeggen welke poorten ik specifiek moet invullen bij "Port" en "Forward port", zoals hierboven aangetoond? Kwestie dat ik het zeker ben?

Moet ik een Port Forward rule instellen zowel voor de http poort als voor de https poort? (misschien een stomme vraag, maar ik doe dit niet vaak).

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Ik ben er wel vergeten bij te zeggen dat ik gebruik maak van een VPN verbinding. Dan heb je geen port forwarding nodig.

Ik kan wel nergens opmaken dat jij dat ook doet?

Als jij verbinding wilt maken met je NAS door een poort te forwarden via je Dream Machine maak je die openbaar voor het gehele internet?
Dan begrijp ik dat je 195.16.x.x:1234 wilt gebruiken om je NAS te bereiken? Dat doe je dus beter niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Asterion schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:36:
Ik ben er wel vergeten bij te zeggen dat ik gebruik maak van een VPN verbinding. Dan heb je geen port forwarding nodig.
Ik had ook al het idee om het te doen met een VPN, ik vond dat eigenlijk ook beter. Daarom ben ik deze middag ook al bezig geweest met het opzetten van een L2TP VPN. Dat is wel gelukt, maar dan zit je automatisch in een andere range dan die waar de NAS op zit en kan ik er niet bij?

Bv. mijn DMP gebruikt 192.168.1.1 tot 192.168.1.254.
Als ik een VPN opzet maakt die dan gebruik van 192.168.2.1 en verder. Zo kan ik dus niet bij mijn NAS. Ofwel mis ik iets serieus elementairs.

Hoe kan ik dat opzetten dat ik wel aan mijn NAS kan?

[ Voor 17% gewijzigd door BartDG op 25-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Asterion schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:36:
Als jij verbinding wilt maken met je NAS door een poort te forwarden via je Dream Machine maak je die openbaar voor het gehele internet?
Dan begrijp ik dat je 195.16.x.x:1234 wilt gebruiken om je NAS te bereiken? Dat doe je dus beter niet..
Dat klopt, maar ik gebruik geen standaard poort en de NAS op zich is wel redelijk goed beveiligd. Maar je hebt gelijk, een VPN setup is altijd beter.

Edit : ik was het even beu, heb toch uPnP geactiveerd op de DMP en op de Qnap. Hij stelt de poorten volgens mij correct in, zegt dat de NAS nu bereikbaar zo moeten zijn van buitenaf. Dat is ie helaas wel nog altijd niet. Ik kan er toch nog steeds niet bij met die Qmanager app op mijn telefoon. (bij deze app kan ik kiezen hoe te verbinden : LAN IP, DDNS via myQnapCloud, MyQnapcloud link of WAN IP - maar geen van die allen werkt - de Webconnectiviteitstest in MyQnapCloud faalt trouwens ook nog steeds)

[ Voor 33% gewijzigd door BartDG op 25-07-2021 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Welke handleiding heb je gevolgd om een VPN aan te maken?

Bij het opzetten van een L2TP VPN maakt hij ook extra firewall regels aan zodat je VPN op je lokaal netwerk kan.
Heb je al geprobeerd of je verbinding kan maken met je vpn en dan naar je nas te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Gewoon een youtube tutorial, deze meerbepaald.

Ik kon een verbinding maken met de VPN, en ik zat inderdaad op mijn LAN netwerk, helaas wel in een andere range. Als je me zou kunnen zeggen hoe ik toch in de juiste range kan geraken via VPN zou ik je zeer erkentelijk zijn. :)

Ik heb zelf geprobeerd om de range manueel aan te passen naar de juiste range, maar dat wilde mijn DMP niet omdat hij zei dat dit zijn DHCP range was.

[ Voor 18% gewijzigd door BartDG op 25-07-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Heb je het al geprobeerd of je naar een ip-adres kan gaan?
Het zou moeten werken hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Asterion schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:23:
Heb je het al geprobeerd of je naar een ip-adres kan gaan?
Het zou moeten werken hoor..
Ik heb het zonet nog eens geprobeerd : Wifi uit, VPN aan,en dan checken of ik bv. de Loxone (domotica) app kon openen op mijn telefoon. Dat WERKT! Hij verbindt inderdaad intern met die app.

Als ik dan echter de Qmanager van Qnap op de telefoon probeer, dan werkt het niet. Hij verbindt niet. Go figure. Doe ik de VPN uit en de wifi weer aan, dan werkt die app onmiddellijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
Zijn er andere apparaten die je kan bereiken om te testen of het aan de app zelf kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Hmm... Ik kan ook in een browser gewoon naar 192.168.1.1 gaan en dan krijg ik het inlogscherm van mijn Unifi Dream Machine.

Ik begin dus ook te denken dat het in feite meer aan die Qnap app ligt dan iets anders...<facepalm>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
Heb je al ingelogd in www.myqnapcloud.com met je QID? Controleer daar het tabblad Toegangsbeheer (access control) en Details apparaat (Device detail). Op het laatste blad staat ook je openbaar IP-adres. Komt dat overeen met je nieuwe IP van Telenet?

In de Qmanager zul je de NAS opnieuw moeten toevoegen.

Ik heb geen portfoward naar 8080.

[ Voor 5% gewijzigd door 55martin op 26-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
In de Qmanager zul je de NAS opnieuw moeten toevoegen.
Dit was DÉ gouden tip! Ik heb inderdaad mijn NAS verwijderd uit QMAnager, hem opnieuw toegevoegd en ... BAM! Werkt! Zelfs zonder port forward etc.

Ik ben er héél blij mee, maar vind het eerlijk gezegd toch ook een beetje 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door BartDG op 26-07-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
Het globale IP-adres speelt een rol in de koppeling tussen mycloud en de lokale NAS.

Top dus. Veel plezier ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Dankjewel!
Super bedankt voor de hulp! :*)

[ Voor 10% gewijzigd door BartDG op 26-07-2021 20:55 ]

Pagina: 1