remleiding geknapt na apk reparaties.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathan2
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-06-2024
dag allen, ik post hier omdat ik verder zo gauw niet weet waar ik anders terecht kan met deze vraag.

Ik heb afgelopen week mijn auto apk laten keuren, er zat een afkeurpunt bij. er was een remverschil op de as.
Deze reparatie laten uitvoeren en het is gerepareerd.

Nu reed ik vandaag een afrit van de snelweg af met 100km/u en remde ik af voor de kruising die eraan kwam en mijn remmen deden zo goed als niets. Er was een klein beetje remkracht en daarna trapte je door de rem heen en gebeurde niets.
Ik heb toen de handrem gebruikt om tot stilstand te komen, auto aan de kant gezet en de pechhulp gebeld.

De man van de pechhulp had het probleem gevonden; een gescheurde remleiding. Hij zei waarschijnlijk is dan bij de reparatie van afgelopen week iets fout gegaan. dat de remleiding niet goed aangedraaid is.

Nu is mijn vraag: kan door de reparatie van het remverschil, het probleem met de remleiding ontstaan zijn? Moet voor deze reparatie de remleidingen los gemaakt worden? Of is het puur toeval en heeft het niets met elkaar te maken.

Ik ga maandag de remleiding laten repareren bij dezelfde garage waar de apk reparaties uitgevoerd zijn in de hoop dat het dan kosteloos kan gebeuren.

Is het verstandiger om dit bij een andere garage te laten repareren, als het wel de schuld van de apk garage is. En waar heb ik dan recht op? kan er schadevergoeding of iets geëist worden, ik had namelijk geluk dat er geen verkeer voor mij zat anders was het een ongeluk geweest.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Wat is er precies aan onderhoud uitgevoerd en welke zijde is het probleem ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathan2
wat voor onderhoud er precies is uitgevoerd weet ik niet, mij is alleen verteld dat het remverschil gecorrigeerd is. En de lekkende remleiding was rechtsvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08

Rmg

nathan2 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:52:

Nu is mijn vraag: kan door de reparatie van het remverschil, het probleem met de remleiding ontstaan zijn? Moet voor deze reparatie de remleidingen los gemaakt worden? Of is het puur toeval en heeft het niets met elkaar te maken.

Ik ga maandag de remleiding laten repareren bij dezelfde garage waar de apk reparaties uitgevoerd zijn in de hoop dat het dan kosteloos kan gebeuren.

Is het verstandiger om dit bij een andere garage te laten repareren, als het wel de schuld van de apk garage is. En waar heb ik dan recht op? kan er schadevergoeding of iets geëist worden, ik had namelijk geluk dat er geen verkeer voor mij zat anders was het een ongeluk geweest.
Het kan zijn dat het toeval is. Als je geen vertrouwen hebt in je originele garage zou je het kunnen laten inspecteren door een onafhankelijke garage en dan bij de originele (of ergens anders) laten maken.

De kosten van de inspectie zul je moeten verhalen. Hoe makkelijk dat gaat, tjah.

Voor een schadevergoeding moet je schade hebben, dat zijn mogelijk de sleepkosten en de dagen dat je de auto kwijt bent.

Maar verder is op een leeg kruispunt afrijden en stoppen zonder een ongeluk te krijgen geen schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 12:47
Als je garantie wil claimen, dan moet je 't wel bij de oorspronkelijke garage laten doen.
Heb je er geen goed gevoel bij, dan ga je naar een ander, maar dan kan je weinig claimen, want je geeft ze geen kans om 't te herstellen.

En waarom denk je recht te hebben op schadevergoeding? Je schrijft zelf dat je geen schade hebt opgelopen. Slechts wat ongemak ervaren.

De vraag is, of 't euvel aan dezelfde rem of aan de andere kant ontstaan is. Vaak als de ene kant slecht is, dan volgt de andere kant niet veel later. Beter is het om beide zijdes tegelijk te laten doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 20:42
Waarom bel je niet gewoon de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:55
@nathan2 Je mag blij zijn dat het goed is afgelopen, had heel erg fout kunnen gaan.
Mijn gevoel zou zeggen, ga naar een andere garage en laat het hele remsysteem nakijken.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, zou ik die ook even bellen.
Denk wel dat het lastig gaat worden om hard te maken dat het probleem door de reparatie is gekomen. Tenzij dit heel erg duidelijk vast te stellen is, ga je weinig kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit kan geen toeval zijn.
Nadat dezelfde garage het opgelost heeft kun je evt een andere garage het werk laten controleren.
Maar je mag toch aannemen dat ze zo'n fout nooit meer maken.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathan2
@Juup ik denk inderdaad dat dat de beste optie is. Het bij dezelfde garage op te laten lossen, hopelijk zonder kosten als het dezelfde kant is. en dan nog bij een andere na laten kijken. bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathan2
@PROnline Je hebt helemaal gelijk, schade is er niet. Maar het had wel heel erg fout af kunnen lopen. Ben gisternacht nog in het donker door de regen naar huis gereden. Dat had ook heel erg fout kunnen gaan.

Er is inderdaad niets gebeurd maar als de geknapte leiding ontstaan is door een fout van de garage vroeg ik me af of daar nog consequenties voor hen aanvast zitten. Het was een levensgevaarlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 08:15
nathan2 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:55:
wat voor onderhoud er precies is uitgevoerd weet ik niet, mij is alleen verteld dat het remverschil gecorrigeerd is. En de lekkende remleiding was rechtsvoor
Dan weet ik niet wat voor beunhaas op de hoek jij als garage hebt :) maar bij 90% van de redelijke garages krijg je gewoon een rapport wat er exact is gedaan om een euvel te verhelpen.

Als je er geen vertrouwen in hebt? Laat het door een andere garage nakijken.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathan2
@corset Ik kreeg enkel een apk keuringsrapport waar kort beschreven staat welke gebreken verholpen zijn, maar niet hoe en wat. Ik wist niet dat je normaal een rapport hoorde te krijgen. Heb namelijk nog maar een jaar een auto :) is allemaal nieuw voor mij.

En ik dacht dat het qua garage wel goed zat, was gewoon een profile garage. Maar dat mocht blijkbaar niet baten. Als het lek door hun is ontstaan natuurlijk, dat kan ik niet zeker weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 08:15
nathan2 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:14:
@corset Ik kreeg enkel een apk keuringsrapport waar kort beschreven staat welke gebreken verholpen zijn, maar niet hoe en wat. Ik wist niet dat je normaal een rapport hoorde te krijgen. Heb namelijk nog maar een jaar een auto :) is allemaal nieuw voor mij.

En ik dacht dat het qua garage wel goed zat, was gewoon een profile garage. Maar dat mocht blijkbaar niet baten. Als het lek door hun is ontstaan natuurlijk, dat kan ik niet zeker weten.
aah ok :) Ter idee, wat ik krijg bij een Louwman garage, en hiervoor een Subaru garage:

Keurings rapport
Factuur met complete details zoals:

Onderdeel X vervangen bij onderdeel Y
Banden vervangen, want profiel onder niveau Z

En dan daaronder welke types erin zijn gezet.

Dit zodat ik met eventuele problemen het ook allemaal digitaal heb bij de garage. Ik kan bij elke Louwman garage naar binnen stappen en ze hebben een compleet beeld wat waarvoor is vervangen en waarom.

Nu hoop ik niet het ooit nodig te hebben. Maar ben wel blij dat het zo gedaan wordt.

Beetje jammer dat de Subaru dealer (uit Rotterdam) nu nogal gezocht wordt door politie en belastingsdienst achteraf, maar goed. Details :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

een keer precies hetzelfde gehad; al kwam ik er achter doordat er een plas remolie onder mijn auto lag en niet tijdens het rijden. Een messing knelkoppeling kapotvast gedraaid die lekte bij het leven (zelfs al zonder druk).

Ik heb toen de diagnose bij een andere garage laten doen en de reparatie. Hij heeft toen fotos gemaakt en een factuur/omschrijving waarmee ik met de kapotte koppelingen verhaal ben gaan halen bij de APK keurders. Chef van de werkplaats verschoot van kleur en gaf meteen toe dat dit nooit zo had gedaan mogen worden en was blij dat ik idd geen ongeluk had gehad. Ik kreeg de hele APK en 'reparatie' van de originele beurt, en de herstelwerkzaamheden vergoed. Daarna wel definitief afscheid genomen van die garage, dat moge duidelijk zijn.
Pagina: 1