Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kajvans
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-05 18:59
Mijn vraag
een paar keer per week crasht mijn pc ik ben toen een keer in de logboeken van windows gedoken en zag dat vlak voor dat mijn pc uitgaat ik een error krijg dat is namelijk deze error:
code:
1
2
3
4
Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 12

de error heeft soms een ander APIC-id.
ik heb geen idee hoe de error komt en hoe ik hem kan oplossen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb de RAM op de standaard snelheid van ddr4 gezet maar hielp niks
ik heb mijn RAM met een stick geprobeerd maar dat maakte niks uit.
mijn processor en moederbord heb ik op een andere pc getest maar toen ging er niks fout dus ik denk dat het aan mijn ram ligt maar weet het niet zeker.

[Voor 29% gewijzigd door kajvans op 25-07-2021 16:10]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

ik heb de RAM op de standaard snelheid van ddr4 gezet maar hielp niks
ik heb mijn RAM met een stick geprobeerd maar dat maakte niks uit.
Wat is de standaard snelheid van ddr4? En wat is RAM met een stick :?

Edit: ah, RAM met één stick (v/d twee of ...). Kwartje valt nu :X
mijn processor en moederbord heb ik op een andere pc getest maar toen ging er niks fout
Dus eigenlijk heb je een andere voeding + RAM geprobeerd? En hoe lang heb je dat geprobeerd?

[Voor 89% gewijzigd door RobIII op 25-07-2021 16:26]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!
Specs van het systeem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kajvans
ik heb andere voeding geprobeerd nog geen andere ram in mijn pc. mijn voeding is de https://tweakers.net/pricewatch/742591/corsair-tx650m.html mijn CPU is overclocked met de auto overclock van amd zelf er zijn daar geen temperatuur problemen mee komen opkijken, ik heb het ook getest zonder overclock maar dat maakte geen verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Voeding is nu duidelijk. Nu de rest van de onderdelen nog. Van alles het merk en type.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kajvans
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 197,90€ 197,90
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenPowercolor AXRX 5700 XT 8GBD6-3DH€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 49,33€ 49,33
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 66,-€ 66,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,90€ 39,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 29,90€ 29,90
1VentilatorenCorsair iCUE SP120 RGB PRO Performance (Triple Pack with Lighting Node Core), 120mm€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,90€ 82,90
1VoedingenCorsair TX650M V2€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 39,90€ 39,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 1TB€ 82,94€ 82,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 787,57

dit zijn al mijn onderdelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01
Je RAM is Ryzen compatible. Het systeem ziet er op het oog in balans uit. Geen gekke dingen.

Sinds wanneer heb je problemen? Ineens of vanaf het begin?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Update eerst het bios van het moederbord naar de meest recente versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kajvans
bij nader inzien van de windows logboeken is het niet de error die ik aangaf die mijn pc laat restarten (denk ik) maar de error
code:
1
Dumpbestand maken is mislukt vanwege een fout tijdens aanmaken van dump .
ik kan hier vrij zeker van zijn aangezien de rest van de fouten gebeuren na de kritieke waarschuwing van Kernel-Power dat mijn systeem niet correct is afgesloten. ik weet niet zeker of dit een computer kan laten restarten maar dat is in iedergeval de error die ik elke keer krijg vlak voordat mijn pc crash (ook soms de enige error).

[Voor 19% gewijzigd door kajvans op 25-07-2021 21:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kajvans
Djarune schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:29:
Je RAM is Ryzen compatible. Het systeem ziet er op het oog in balans uit. Geen gekke dingen.

Sinds wanneer heb je problemen? Ineens of vanaf het begin?
ik heb de errors al sinds het begin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Scorpio9a
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:08

Scorpio9a

Understorm

Vriend van me had het zelfde, error in je eerste topic is de fout melding welke een herstart veroorzaakt. Volgende heeft geholpen bij hem.

Ik zou daarom het volgende doen:

BIOS updaten naar de laatste versie.
BIOS settings resetten (meestal doet een BIOS update dit)
Geheugen instellen via XMP profile in BIOS.
Laatste chipset drivers installeren van de AMD site: https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b450

[Voor 7% gewijzigd door Scorpio9a op 25-07-2021 21:31. Reden: Link toegevoegd]

-Scorpio9a

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee