Stroomverbruik receiver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 20:57
Sinds ik met home domotica aan de gang ben gegaan is mij het volgende opgevallen.
Ik heb een Yamaha RX-V3900 receiver. Als ik de receiver in standby zet dan verbruikt hij nog steeds 50watt
Pas als ik echt de powerknop indruk dan is het verbruik minimaal.

Ik was er van geschrokken, heb het nagemeten met een andere stroom meter maar het verbruik blijft hetzelfde.
Iemand ook deze ervaring om bereid een test te doen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is niet uniek, had hier een mini-hifi setje die tijdens het "uit"-staan ook stroom verbruikte, 20W ofzo. Schakelaar a la
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RgnmN6ZqOLgR/550x761.jpg
ertussen gezet voor stroomonderbreking, probleem opgelost.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13

FeaR

In GoT we trust

ChrisVrolijk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:22:
Ik heb een Yamaha RX-V3900 receiver. Als ik de receiver in standby zet dan verbruikt hij nog steeds 50watt.
Heb je opties als HDMI Pass Through aan staan? Eerdere generaties HDMI receivers hadden een relatief schrikbarend verbruik door dat soort functies. Idem met netwerk, schakel die functie eens uit in stand-by.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 25-07-2021 14:28 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
FeaR schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Heb je opties als HDMI Pass Through aan staan? Eerdere generaties HDMI receivers hadden een relatief schrikbarend verbruik door dat soort functies. Idem met netwerk, schakel die functie eens uit in stand-by.
Ja HDMI pass trough staat inderdaad aan. Ik heb een mediaplayer met HDMI aangesloten en wil niet altijd mediaplayer dingen kijken met alle toeters en bellen aan. Ik ga het in ieder geval eens testen. Ik zal het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Raven schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:27:
Dat is niet uniek, had hier een mini-hifi setje die tijdens het "uit"-staan ook stroom verbruikte, 20W ofzo. Schakelaar a la
[Afbeelding]
Ja dit is wel een idee. Ik moet dan wel voor een ander soort oplossing gaan omdat mijn receiver ingebouwd staat dus ik niet bij de power adapter kan maar het is zeker een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54
ChrisVrolijk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Ja dit is wel een idee. Ik moet dan wel voor een ander soort oplossing gaan omdat mijn receiver ingebouwd staat dus ik niet bij de power adapter kan maar het is zeker een oplossing.
Ik schakel middels domotica elke dag om 0:00 mijn mediahoek geautomatiseerd uit. Voor die tijd liggen we toch op bed. Met een specifieke knop op mijn AB kan ik de hele set weer aanzetten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:40:
[...]

Ik schakel middels domotica elke dag om 0:00 mijn mediahoek geautomatiseerd uit. Voor die tijd liggen we toch op bed. Met een specifieke knop op mijn AB kan ik de hele set weer aanzetten.
Ja zoiets zou ik ook wel willen. Ik kan niet de hele set uitzetten want dan kan ik niet meer opnemen.
Ik ben wel benieuwd hoe je alles met een speciale knop op je afstandbediening weer aan zet.
Ik ben zelf langzaam steeds meer into google home en homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Gewoon een klik-aan-klik-uit unit en daar je stekkerblok van de hele handel op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ChrisVrolijk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ja HDMI pass trough staat inderdaad aan. Ik heb een mediaplayer met HDMI aangesloten en wil niet altijd mediaplayer dingen kijken met alle toeters en bellen aan. Ik ga het in ieder geval eens testen. Ik zal het laten weten.
Dan is de oplossing heel simpel: mediaplayer rechtstreeks op je TV en van daar naar de receiver. Hoeft de receiver alleen aan indien nodig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:54
ChrisVrolijk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:04:
[...]

Ja zoiets zou ik ook wel willen. Ik kan niet de hele set uitzetten want dan kan ik niet meer opnemen.
Ik ben wel benieuwd hoe je alles met een speciale knop op je afstandbediening weer aan zet.
Ik ben zelf langzaam steeds meer into google home en homey.
Ik kijk alleen NPO 1, 2 & 3. Dus de 0 op mijn AB gaat via een IR ontvanger naar mijn domotica, die het weer vertaald naar een aan actie van de slimme schakelaar.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
The Eagle schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:06:
[...]

Dan is de oplossing heel simpel: mediaplayer rechtstreeks op je TV en van daar naar de receiver. Hoeft de receiver alleen aan indien nodig :)
Ik weet niet of mijn TV een audio uit heeft en ook alle audio formaten ondersteund.
Maar dit is wel iets om in te duiken of rekening mee te houden als ik een andere koop (ooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:06:
[...]

Ik kijk alleen NPO 1, 2 & 3. Dus de 0 op mijn AB gaat via een IR ontvanger naar mijn domotica, die het weer vertaald naar een aan actie van de slimme schakelaar.
Ow dat is slim.
Ik zat al te denken aan een master slave stekker oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ChrisVrolijk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:14:
[...]
Ik weet niet of mijn TV een audio uit heeft en ook alle audio formaten ondersteund.
Maar dit is wel iets om in te duiken of rekening mee te houden als ik een andere koop (ooit)
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Er zijn ook media players met een extra/dedicated audio uitgang. Dan heb je niet het nadeel dat de TV er tussen zit en mogelijk niet alle formaten ondersteunt. Echter is die uitgang veelal S/PDIF waardoor je HD Audio verliest. HDMI splitsen is dan nog het beste waardoor je apart naar de TV en receiver kan gaan. Echter is een goede splitter redelijk aan de prijs waardoor een nieuwe receiver soms de beste optie is. Het is met de huidige standaarden, TV's die niet alles doorsturen en de wensen van de eigenaar veelal best een opgave om de beste methode van alles aansluiten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
FeaR schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Je had gelijk. HDMI pass trough aan kost 50watt per uur.
Op zoek naar een media speler met 2 HDMI outputs dan maar zodat passtrough niet noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:33

M2M

medicijnman

ChrisVrolijk schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Je had gelijk. HDMI pass trough aan kost 50watt per uur.
Op zoek naar een media speler met 2 HDMI outputs dan maar zodat passtrough niet noodzakelijk is.
Ik heb het hier andersom gedaan. Alles in de TV geplugd en een optisch draadje terug naar de receiver. Als we geluid uit de TV willen staat de receiver uit. Als we geluid uit de receiver willen, zetten we de TV op volume=0.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 17:14
Dat kan alleen heb je dan geen DTS HD, HDMI heeft een hogere bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 09:33

M2M

medicijnman

Ik had ook liever een iets hogere bitrate digitale audio-only interface gehad richting de versterker, maar met deze opzet is de WAF het hoogst. TV kijken met 1 afstandsbediening en als er meer geluid nodig is, druk je op de aan-knop van de versterker.

En ja er ontbreekt wat geluidskwaliteit, maar in de huiskamerzetting heb ik meer last van de belabberde akoestiek dan een lagere bandbreedte.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Roderiktweaker schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:05:
Dat kan alleen heb je dan geen DTS HD, HDMI heeft een hogere bandbreedte.
Dat, plus het is maar de vraag of de TV wel alle formaten ondersteunt. Tegenwoordig is Dolby Digital het probleem niet maar TV's die DTS ondersteunen worden ook zeldzamer.

@ChrisVrolijk
Welke mediaplayer hebben we het hier over? Als deze wel S/PDIF Out heeft kan je die weg bewandelen. Geen HD Audio of ATMOS maar wel niet door de receiver en geen eventuele beperkingen van de TV. Mediaplayers met dual HDMI Out zijn er naar mijn weten niet, ik ken wel Blu-rayspelers met die functie maar die zijn veelal niet zo veelzijdig. HDMI Splitter of Switch zou je nog kunnen proberen voor een paar tientjes, is mogelijk de makkelijkste weg. Of de setup van de receiver wisselen en alles zo laten. Of toch de schakelaar om alles in één keer uit te schakelen...

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 27-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
FeaR schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Dat, plus het is maar de vraag of de TV wel alle formaten ondersteunt. Tegenwoordig is Dolby Digital het probleem niet maar TV's die DTS ondersteunen worden ook zeldzamer.

@ChrisVrolijk
Welke mediaplayer hebben we het hier over? Als deze wel S/PDIF Out heeft kan je die weg bewandelen. Geen HD Audio of ATMOS maar wel niet door de receiver en geen eventuele beperkingen van de TV. Mediaplayers met dual HDMI Out zijn er naar mijn weten niet, ik ken wel Blu-rayspelers met die functie maar die zijn veelal niet zo veelzijdig. HDMI Splitter of Switch zou je nog kunnen proberen voor een paar tientjes, is mogelijk de makkelijkste weg. Of de setup van de receiver wisselen en alles zo laten. Of toch de schakelaar om alles in één keer uit te schakelen...
Ik ben nu net begonnen met een nvidia shield pro. Deze heeft maar 1 HDMI uitgang maar ik heb ergens gelezen dat er kwalitatief goede splitsers zijn. Welke dat zjn weet ik nog niet. Alternatief zou zijn een NUC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 19:56
Ik heb er een slim stopcontact achter gezet, die doet om 00:00 de boel uit. Kan worden aangestuurd met een app, via Google Home en de Google Assistent. Werkt prima :)

Mijn tv-hoekje (receiver, platenspeler, TV, blu-ray speler en PS4) pakt in stand-by 60W :W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 17:23
Knul schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:27:
Ik heb er een slim stopcontact achter gezet, die doet om 00:00 de boel uit. Kan worden aangestuurd met een app, via Google Home en de Google Assistent. Werkt prima :)

Mijn tv-hoekje (receiver, platenspeler, TV, blu-ray speler en PS4) pakt in stand-by 60W :W
Hmm, heb ook nog een slimme Hue stekker liggen. Geen gek idee om die er tussen te hangen en de media hoek helemaal uit te schakelen na 00:00 uur. Wel belangrijk om de OLED tv lang genoeg sap te geven zodat ie z'n schoonmaakprogrammaatjes kan draaien.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ChrisVrolijk schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:22:
Ik was er van geschrokken, heb het nagemeten met een andere stroom meter maar het verbruik blijft hetzelfde.
Iemand ook deze ervaring om bereid een test te doen?
Kenwood KRF-X9090D

Stand-by: 0,5 W
Aan, in rust: 55 W
Aan, normaal volume muziek: 58 W
Aan, maximaal volume muziek: 200-300 W

55 W in rust is veel. Maar als je bedenkt dat er zeven klasse-B-versterkers met voedingspanning +-60 V aan staan, dan hebben de ontwerpers de ruststroom nog bescheiden gehouden met 7 mA.

Puur uit nieuwsgierigheid, schiet bij jou het verbruik met nog eens 50 W omhoog als je de receiver aan zet? Als er weinig verandert, dan voorziet de receiver de eindversterker blijkbaar ook van stroom in stand-by.

[ Voor 37% gewijzigd door TBTL op 28-07-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-07 16:46

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ik heb ook eens gekeken wat het bij mij verbruikt :

Heb er een 'shelly' tussen hangen en die is via Home Assistant gekoppeld en HA en die laat data in een InfluxDB duwen.

Ik heb een Pioneer SC-LX704, aangesloten zijn Fronts,surrounds,heights. De Center is nog niet terug aangesloten na de verhuizing ;)

Hieronder een screenshotje van de afgelopen 30 dagen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epDniM25wSeCri5msi1UdavXLL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtRIQCCyAtiyBUnx3T8WbdfQ.png?f=fotoalbum_large

En van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lekNBKY096QO18Kacu7WY9XLs3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agtqYYWClDZZrOU65eWn0Uo0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:53

Audione0

Strijdt der titanen

Raven schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:27:
[Afbeelding]
Je hebt tevens slimme stekkerdozen die je zo kunt aanpassen dat ze geïntegreerd kunnen worden in het domotica gebeuren en spanning doorlaten op het moment dat het nodig is. Hoef je niet handmatig die rode knop om te zetten, kun je automatisch laten doen als je een flow start

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1