Lak bumper bladdert eraf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11 16:54
Vorig jaar de auto overgenomen van mijn ouders, mijn ouders waren eerste eigenaar. Een tijdje terug viel me ineens op dat de lak van de bumper aan het loslaten is bij het rechter achterwiel. De lak bladdert ervan af. Geen deuk of kras of oorzaak zichtbaar, alleen loshangende lak. Herstelkosten ruim 500 euro.

In 2018 is er schade hersteld aan de auto. De auto heeft toen in een greppel gelegen. Lakschade over de hele rechter kant. [edit: er is toen opdracht gegeven voor volledig herstel] Herstel van deze schade is destijds vergoed door de verzekering. Er zijn geen andere schades geweest.

Ik ben dus teruggegaan naar het schadeherstelbedrijf [edit:het schadebedrijf waar de oorspronkelijke schade is hersteld]. Schadeherstelbedrijf zoekt het na in zijn systeem en vind foto's en schadecalculatie. Echter niets wijst erop dat ook de bumper door ze is hersteld terwijl ik zou zweren dat ook die bij het achterwiel was beschadigd. Schadebedrijf wil het niet kosteloos herstellen.

Volgens herstelbedrijf heeft herstel plaastgevonden aan het spatscherm, het zijpaneel, de dorpel, de voor- en achterportier, de wieldoppen en de bodemplaat.

Lastige is dat er geen duidelijke foto's zijn van de achterbumper bij het spatbord, niet bij het herstelbedrijf en niet van mezelf. Onderstaande foto geeft geen uitsluitsel vanwege zand. Auto heeft schuin in de greppel gelegen en is met een lier aan de voorkant schuin naar links uit de greppel getrokken. Daarbij is door het draaien de achterbumper bij het achterwiel ook tegen de greppel geduwd.

Toen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N56906gpen3RwH-TyDl8l1s53RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siJBytJGem1b7BHZDkY6x1IQ.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZGspg0fineT6fsA2Ldw9tUMmVU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4nd2jlQMvnXUKFLs5GjJcSrf.jpg?f=user_large
Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFYTg0xslMKPNIAbHfxK6eCGhgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdN9GmIbB6HN4IBVLjNr35Z9.jpg?f=fotoalbum_large
  1. Is het aannemelijk dat de schade niet is gezien bij de schadecalculatie, maar toch door het herstelbedrijf is hersteld? Of dat de schade op de bumper kon worden weggepolijst en er dus niet gespoten is?
  2. Kan de achterbumper door de greppel en het eruit halen onzichtbare schade hebben opgelopen, waardoor de lak drie jaar later los laat?
  3. Auto is een aantal keer door de wasstraat geweest, daar moet de lak gewoon tegenkunnen neem ik aan.
  4. De lak kan vanuit de fabriek toch niet zomaar loslaten? Hoe kan anders de lak los zijn gaan laten?

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

BCC

Verzekering bellen en vragen wie het destijds hersteld heeft.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die schade die je op foto2 ziet vereist minimaal polijsten van de bumper maar waarschijnlijker dat ze 'm een stuk hebben moeten overgespuiten.
Maar goed spuitwerk uit 2018... in de tussentijd kan er veel gebeurd zijn.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BCC schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:14:
Verzekering bellen en vragen wie het destijds hersteld heeft.
Zo te lezen weet de TS dat al doordat hij de foto's van het schadeherstelbedrijf gekregen heeft. Foto's zijn helaas niet in de volledige resolutie te bekijken en alleen als thumbnail zichtbaar maar ik vermoed dat ze de bumper tijdens het 'uitspuiten / nevelen' ook maar even meegepakt hebben zónder deze van te voren te gronden en/of van siliconen te ontdoen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31

BCC

Will_M schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:22:
[...]
Zo te lezen weet de TS dat al doordat hij de foto's van het schadeherstelbedrijf gekregen heeft.
Nee toch?
Schadeherstelbedrijf zoekt het na in het systeem en vind foto's en schadecalculatie. Echter niets wijst erop dat de bumper door hun is hersteld
Dus verzekering vragen wie het destijds hersteld heeft. Kan het zijn dat je ouders de premie terugval te veel vonden voor de schade en en het bij Harry op de hoek hebben laten bijspuiten?

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 25-07-2021 14:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@BCC Dat zinnetje aangaande de schadecalculatie en foto's is inderdaad op meerdere manieren te interpreteren maar dat soort gegevens worden niet centraal over alle schadeherstellers gedeeld. Zelfs binnen een franchise zoals bijvoorbeeld 'Care' is het vaak al lastig om de gegevens van andere franchisenemers 'even' boven water te kunnen krijgen. Verzekeraars hebben met dat laatste helaas vaak ook moeite als het om 'oude' schades uit gaat welke voor een tweede keer (óf zelfs vaker) geclaimed worden nadat het voertuig overgeschreven is naar een andere rechts persoon en vaak dus ook andere verzekeraar.

Ik denk dat de TS het beste even bij z'n ouders kan gaan vragen wát er destijds exact met de schadehersteller afgesproken is geweest. Veel kans dat er destijds aangeboden is om de volledige schade te herstellen maar dat dit niet geaccepteerd is door de voertuig eigenaar (de ouders) omdat het een gevalletje 'eigen schade' is geweest?

Normaliter pak je de bumper los om het plaatwerk / de carrosserie te kunnen spuiten én gebruik je vervolgens het plaatwerk áchter de bumper om 'onzichtbaar' uit te spuiten/nevelen maar.... Dat kost extra (de)-montage tijd en daarmee dus ook geld.

• 2_05
Will_M schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:22:
[...]
Zo te lezen weet de TS dat al doordat hij de foto's van het schadeherstelbedrijf gekregen heeft. Foto's zijn helaas niet in de volledige resolutie te bekijken en alleen als thumbnail zichtbaar maar ik vermoed dat ze de bumper tijdens het 'uitspuiten / nevelen' ook maar even meegepakt hebben zónder deze van te voren te gronden en/of van siliconen te ontdoen.
Schadeherstelbedrijf van destijds is bekend en daar ben ik nu ook naartoe gegaan. De getoonde foto's zijn van mijzelf en het zand is er nog niet af gewassen, de foto's die het schadeherstelbedrijf had lieten alleen de andere schade zien van de portieren en het spatscherm.

• 2_05
Will_M schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:49:
Ik denk dat de TS het beste even bij z'n ouders kan gaan vragen wát er destijds exact met de schadehersteller afgesproken is geweest. Veel kans dat er destijds aangeboden is om de volledige schade te herstellen maar dat dit niet geaccepteerd is door de voertuig eigenaar (de ouders) omdat het een gevalletje 'eigen schade' is geweest?
Mijn ouders hebben destijds opdracht gegeven voor volledig schadeherstel. Door opgebouwde jaren hadden ze nauwelijks terugval in premie.
Will_M schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:49:
Normaliter pak je de bumper los om het plaatwerk / de carrosserie te kunnen spuiten én gebruik je vervolgens het plaatwerk áchter de bumper om 'onzichtbaar' uit te spuiten/nevelen maar.... Dat kost extra (de)-montage tijd en daarmee dus ook geld.
In de calculatie stond dat loshalen van het plaatwerk er ook bij voor de deuren en het spatscherm enzo, maar dus niks over de bumper.

Hoe werkt dat dan precies, dat nevelen? Ze halen de plaat los die schade heeft en die spuiten ze toch los over. De onderdelen die ze niet demonteren krijgen dan toch geen nevel mee?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

2_05 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Schadeherstelbedrijf van destijds is bekend en daar ben ik nu ook naartoe gegaan. De getoonde foto's zijn van mijzelf en het zand is er nog niet af gewassen, de foto's die het schadeherstelbedrijf had lieten alleen de andere schade zien van de portieren en het spatscherm.
Daarom dus al: Vraag je ouders even wat er destijds afgesproken is met de schadehersteller (ik ga er nog steeds vanuit dat het herstel niet via een verzekeraar gelopen heeft vanwege 'eigen schade / terugval ik schadevrije jaren).

Lakkleur lijkt op de foto's 'Urano-Gray' te zijn en die kleur is vrij gemakkelijk op de juiste kleur / ouderdom te spuiten als je de bumper nú alsnog laat herstellen bij een goede schadehersteller. Die €500,- is daarbij ook geen absurd hoog bedrag voor het volledig spuiten van een (losgenomen) kunststof bumper.

Uitnevelen / spuiten is iets wat je niet kunt óf wilt voorkomen doordat het spuiten van een auto niet middels het 'Iedereen Kan Schilderen' principe van Ravensburger op nummertjes en hard aangegeven vlakjes werkt. Vaak wordt er met papier gewerkt om vlakken welke niet geraakt mogen worden af te plakken maar als je dan vervolgens de auto alsnog gaat demonteren dan zie je de 'harde' spuitranden / zakkers zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 25-07-2021 16:44 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Gebruikte bumper van de sloop nog n optie?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• 2_05
bombadil schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:25:
Gebruikte bumper van de sloop nog n optie?
Had al even gekeken op Marktplaats, maar die hebben allemaal gaten voor pdc in mijn kleur. Nog andere plekken die ik in de gaten moet houden voor sloop onderdelen?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
2_05 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Had al even gekeken op Marktplaats, maar die hebben allemaal gaten voor pdc in mijn kleur. Nog andere plekken die ik in de gaten moet houden voor sloop onderdelen?
Onderdelenlijn.nl al geprobeerd?
Pagina: 1