Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overproductie zonnepanelen - hoe erg is dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dionyxus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 13:50
Dag allen,

Bovenop het platte dak van ons nieuwe huis (ca 50m2) kunnen wij flink wat zonnepanelen kwijt. Voordat ik me erin ging verdiepen, leek het me dan ook logisch dat je zoiets helemaal vol zou leggen. Het wordt namelijk gestimuleerd om zonnepanelen te nemen, dan kun je toch beter het maximale eruit halen ipv nog meer buren te overtuigen of nieuwe zonneweides aanleggen?

Ik heb nu 3 offertes gekregen en in elk traject werd benadrukt om niet teveel op te wekken, want dat levert "vrijwel niets" op (discussie over salderingsregeling buiten beschouwing gelaten).
Op de site van Milieucentraal staat echter een rekenvoorbeeld van 18 panelen vs 10 panelen; waarbij de totale terugverdientijd 8,9 jaar wordt ipv 7. Ik vind dat nog steeds erg acceptabel.

Zelf probeerde ik ook wat fictieve berekeningen uit op Independer (waar ik soms €-50 per maand terug krijg), maar als ik die berekening herhaal bij de energieleveranciers, dan blijft het maandbedrag altijd positief. Of is dat omdat je geen voorschot kunt krijgen?

TLDR; is het nou echt zo onrendabel om over te produceren? Verdienen die extra panelen zichzelf ook niet binnen een halve levensduur terug? Is het dan niet vreemd om "precies genoeg" panelen te nemen, terwijl ik ook wat extra kan produceren voor buren zonder geschikt dak?

Beste antwoord (via dionyxus op 25-07-2021 12:30)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@dionyxus
over productie is geen ramp.
alleen de opbrengst per kWh kan 2 tot 3x zo laag zijn als wat je koopt.

kWh prijs begrijpen.
salderen begrijpt, en waar salderen over gaat.
en daarna wat de wetgeving zegt over de prijzen.

1 kWh kost je grofweg 0,22€
maar daar zitten 3 factoren in.
1 kale stroom prijs. (daar zie je vaak 0,06/kWh)
2 ODE of opslag duurzame energie. (daar zie je weer 0,02€/kWh)
3. EB of energie belasting. (daar zie je een 0,10€/kWh)
dit tel je allemaal bij elkaar op, en om het helemaal leuk te maken komt er nog 21% BTW over het geheel bij.
voor exacte cijfers zie je energie rekening of beter zie:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

met over productie (dus het meer wat je per jaar opwekt na salderen.), daar krijg je geen EB of ODE voor.
en zelfs de BTW daar word moeilijk over gedaan.
dus het bedrag wat je krijgt voor je over productie is behoorlijk lager, dat kan 0,06€/kWh zijn.
(maar dit verschild per leverancier en sommig geven iets meer en wel de BTW.)

maar als jij 18 panelen nodig hebt voor je eigen gebruik (salderen).
en je legt 2x18 panelen, dan is de aanschaf prijs niet 2x zo duur.
en er zijn hier een hoop trucjes bekent om het nog goedkoper te maken.
zo kun je met gemak 30% meer Wp als W omvormer installeren.
dit maakt de totale set duurder maar je prijs per Wp weer een stuk lager.
en maakt over productie eigenlijk nog best effectief.

de adviseurs zijn vaak niet zo slim en hebben het allemaal niet helemaal door.
(over productie gebeurd hier veel door zelf bouwers, gewoon omdat die per set al snel een 2k€ goedkoper uit zijn en dan is het helemaal een lachertje. ;)
paneeltje voor 118€
https://www.winkelman-zon...ono-halve-cellen-ful.html
waar je de BTW van terug vraagt maakt maar 98€.
hier nog 20€ boven op voor bevestiging spul met een 10€ voor omvormer.
maakt een +/-130€ voor 325Wp
dus 0,40€/Wp
1 Wp doet 1kWh (als alles aardig perfect is, geen schaduw.)
0,40€/Wp / 0,06€/kWh = 7 jaar TVT.
soms snap ik mensen niet dat ze allemaal zo moeilijk doen al krijg je maar 0,04€/kWh een zelf bouwer kan nog steeds uit. ;)
maar het is wel een beetje werken op het grensje, en niet iedereen heeft daar zin in, maar kunnen geen probleem. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Zonder te spreken over verdisconteren en een ncw.

Wat is hier nu moeilijk aan?

Prijs maal hoeveelheid en investering. Welke van die drie is je onbekend?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:18
Je kan in huis wel meer stroom gaan gebruiken zoals dit dan hoeft ochtends de CV niet aan bijvoorbeeld voor de badkamer en bespaar je een beetje gas of denk aan een warmtepomp voor later.

https://www.tegeldepot.nl...YqtMHx6GlSSUaApuKEALw_wcB

Overproductie is niet zo heel erg je tvt gaat wat omhoog maar als straks salderen verdwijnt kan het juist in je voordeel werken.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 25-07-2021 11:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Zou je in de toekomst elektrisch willen rijden? Dan is overproductie in de eerste jaren misschien minder erg.

• dionyxus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 13:50
synx6 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:46:
Zonder te spreken over verdisconteren en een ncw.

Wat is hier nu moeilijk aan?

Prijs maal hoeveelheid en investering. Welke van die drie is je onbekend?
Het is wat ingewikkeld omdat er verschillende teruglevertarieven worden gehanteerd, vaak ook met staffels. Ik weet nog niet precies hoeveel we in de nieuwe woning zelf gaan gebruiken. Desalniettemin, kom ik met berkeningen ook op ca. 8 jaar uit.

Daarom vraag ik me af: mis ik iets? Want waarom raden al die adviseurs het af? Dat is toch nog steeds een prima rendement? Plus je bent nog wat duurzamer bezig.

Acties:
  • Beste antwoord

• migjes
@dionyxus
over productie is geen ramp.
alleen de opbrengst per kWh kan 2 tot 3x zo laag zijn als wat je koopt.

kWh prijs begrijpen.
salderen begrijpt, en waar salderen over gaat.
en daarna wat de wetgeving zegt over de prijzen.

1 kWh kost je grofweg 0,22€
maar daar zitten 3 factoren in.
1 kale stroom prijs. (daar zie je vaak 0,06/kWh)
2 ODE of opslag duurzame energie. (daar zie je weer 0,02€/kWh)
3. EB of energie belasting. (daar zie je een 0,10€/kWh)
dit tel je allemaal bij elkaar op, en om het helemaal leuk te maken komt er nog 21% BTW over het geheel bij.
voor exacte cijfers zie je energie rekening of beter zie:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

met over productie (dus het meer wat je per jaar opwekt na salderen.), daar krijg je geen EB of ODE voor.
en zelfs de BTW daar word moeilijk over gedaan.
dus het bedrag wat je krijgt voor je over productie is behoorlijk lager, dat kan 0,06€/kWh zijn.
(maar dit verschild per leverancier en sommig geven iets meer en wel de BTW.)

maar als jij 18 panelen nodig hebt voor je eigen gebruik (salderen).
en je legt 2x18 panelen, dan is de aanschaf prijs niet 2x zo duur.
en er zijn hier een hoop trucjes bekent om het nog goedkoper te maken.
zo kun je met gemak 30% meer Wp als W omvormer installeren.
dit maakt de totale set duurder maar je prijs per Wp weer een stuk lager.
en maakt over productie eigenlijk nog best effectief.

de adviseurs zijn vaak niet zo slim en hebben het allemaal niet helemaal door.
(over productie gebeurd hier veel door zelf bouwers, gewoon omdat die per set al snel een 2k€ goedkoper uit zijn en dan is het helemaal een lachertje. ;)
paneeltje voor 118€
https://www.winkelman-zon...ono-halve-cellen-ful.html
waar je de BTW van terug vraagt maakt maar 98€.
hier nog 20€ boven op voor bevestiging spul met een 10€ voor omvormer.
maakt een +/-130€ voor 325Wp
dus 0,40€/Wp
1 Wp doet 1kWh (als alles aardig perfect is, geen schaduw.)
0,40€/Wp / 0,06€/kWh = 7 jaar TVT.
soms snap ik mensen niet dat ze allemaal zo moeilijk doen al krijg je maar 0,04€/kWh een zelf bouwer kan nog steeds uit. ;)
maar het is wel een beetje werken op het grensje, en niet iedereen heeft daar zin in, maar kunnen geen probleem. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
dionyxus schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Het is wat ingewikkeld omdat er verschillende teruglevertarieven worden gehanteerd, vaak ook met staffels. Ik weet nog niet precies hoeveel we in de nieuwe woning zelf gaan gebruiken. Desalniettemin, kom ik met berkeningen ook op ca. 8 jaar uit.

Daarom vraag ik me af: mis ik iets? Want waarom raden al die adviseurs het af? Dat is toch nog steeds een prima rendement? Plus je bent nog wat duurzamer bezig.
Waarschijnlijk omdat de meeste mensen zo min mogelijk uit willen geven, en zo snel mogelijk het geld terugverdiend willen hebben. Plus lang niet iedereen blijft 7+ jaar in hetzelfde huis wonen. Als je vroegtijdig gaat verhuizen dan heb je die 8 extra panelen voor de nieuwe kopers gekocht* ;)

Maar als jij het niet erg vindt om 2 jaar langer te doen over het terugverdienen, en er nu meer voor over hebt, dan is het op de lange termijn alleen maar een beter idee, mits je er die tijd blijft wonen*.

* Natuurlijk zou je je panelen mee kunnen nemen, maar dat kost ook weer tijd, moeite en/of geld.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 25-07-2021 12:20 ]

The devil is in the details.

• migjes
@dionyxus
check ook goed de BTW regels.
https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

als ik in ruimte had voor 50 panelen.
dan zou ik er geen 50 leggen.
2 redenen.

1. boven de 10.000Wp veranderen de BTW regels.

2. een 1 fase omvormer wil graag 12 panelen per mpp, die hebben 2 mpp's dus 2x12x3??Wp zou ik dan doen.
een 3 fase omvormer wil graag 18 panelen per mpp, die hebben 2 mpp's dus 2x18x3??Wp zou ik dan doen.
dit geeft de hoogste rendement uit een omvormer en is het goedkoopst aanleggen.
( 12 of 18 panelen geeft je 12 of 18 x de Vmpp uit een paneel, vaak rond de 32Vmpp.
1fase omvormer wil graag 350Vmpp uit de panelen krijgen en een 3fase wil graag 600Vmpp krijgen.
dan werken ze het beste met de meest opbrengst.)

dus een beetje uit doktoren dat je tegen de 10.000Wp zit en je de juiste aantal voor de omvormer hebt.
en je kunt gerust in over productie.
(maar als het moet over de 10.000Wp gaan met 2x een 1fase omvormer en dan 2x 2x18x3??Wp op dak hebben, of zelfs 3x een 1fase omvormer. etc etc, er is van alles mogenlijk.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 25-07-2021 12:29 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
50 vierkant is 20 panelen naar Zuid (3 fasen) of 2*12 oost west (1fase).
Geld boeit niet.
Als je kunt 2*12 1fase dat is het allermooiste

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
dionyxus schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Daarom vraag ik me af: mis ik iets? Want waarom raden al die adviseurs het af?
Omdat ze dat allemaal doen. Als er 1 het niet doet dan wordt zijn of haar offerte gelijk links gelegd omdat die meer kost dan de andere. Dat is waar ze mee te maken hebben. Iedereen wil wel zonnepanelen maar iedereen kijkt alleen maar naar het bedrag onderaan de offerte. Verder rekenen dan je neus lang is zit er bij de gemiddelde consument niet in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je moet niet alleen rekenen met verkochte kilowatts. Wat slecht zichtbaar is, is de stroom die na opwekken gelijk benut word. Dat levert je geen 11 cent op (mijn terugleveringstarief) maar 22 cent want ik hoef die KW niet te kopen...

En ik ben voor veel meer gegaan dan ik nodig heb (24 panelen, met nog ruimte voor uitbreiding naar 48 stuks op dit dak, ik heb nog een hoofdgebouw en dan zou ik over de 100 panelen kunnen gaan) omdat ik nu kon investeren.

Momenteel verdient greenchoice heel weinig aan me. Ik kreeg afgelopen maand bijna mijn volledige voorschot terug uitbetaald, dus de gasrekening betalen ze ook voor me :).

Terugverdientijd zal 8 jaar zijn, maar al werd het 15 jaar, ik heb 25 jaar volledige garantie op alles, inclusief een opbrengstgarantie van 90% na 25 jaar op de panelen :).

• migjes
@dionyxus
helaas is niet alles zonneschijn met over productie.

(ik heb nog een feraris meter en geen slimme, dus ik kan gelukkig gewoon sjoemelen en heb er geen problemen mee. maar dat terzijde.)

er zijn leveranciers, die vragen een minimum bedrag wat je per maand moet betalen als voorschot.
zo had ik een leverancier die aan mij een 20€ per product vroeg.
heb elektra en ik heb gas, dus 40€ per maand aan voorschot.

maar mijn gebruik ik 1kWh (ik sjoemel een beetje, wil geen geld voor mijn overschot wat klein is wil het liever bewaren voor een jaartje later, dat is voor mij handiger.)
en maar 120m3 gas. (ja ook al warmtepomp.)
dus ik moet 12x40€ betalen, en aan het einde van het jaar krijg ik (na nog een extra 2 maanden wachten, stelletje l...oos.) een 550€ van hun terug.
ik lijk wel een domme renteloze bank voor de leverancier. :-(

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@migjes
Andere leverancier nemen! Niet moeilijk. Ik reken 5,- pm af en krijg 240,- terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHz7ReFWgQ_ODRrBZ96D3oP9AS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0UQRGyTjJhdwfgKAhQniia8u.jpg?f=fotoalbum_large

:P

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
@Rol-Co
jep, ben niet dom.
maar wou wel het jaar contract even uitzingen voor de 150€ welkomst bonus. >:)

en komende week is het de 6 weken death line en moet ik het geld allemaal gaan krijgen.
een ruime 500-700€, graag terugbetalen. >:)

maar het belangrijkste wat ik @dionyxus wil leren.
is dat hij wel de regels en de valkuilen moet begrijpen.
het is niet alleen maar zonneschijn, helaas.
je hebt wel kennis nodig anders word je genaaid door de boefjes.

(heb er nu 1 gevonden die geen BTW op over productie wil betalen alleen als je er om vraagt, jammer dat ik die niet ga hebben, kan ik geen zaak van maken.)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
Als je het een beetje efficient kan leggen dan zou ik het zeker doen.

Juist als het salderen afgebouwd gaat worden dek je meer direct verbruik.

Als er ooit een auto met een stekker komt of een warmtepomp dan produceer je de stroom daarvoor erg goedkoop.

Ook zijn er ander simpele manieren om wat minder gas en wat meer stroom te verbruiken.

De teruglever vergoeding is inderdaad helemaal niet slecht als je een goede leverancier zoekt.

Ziet hier op tweakers vaak nog mensen die bang zijn voor btw en meer dan 10.000Wp maar ik zou niet weten waarom. Ik heb het zelf ook en wordt voor 100 Euro allemaal geregeld.

Na salderen afschaft salderen kun je nog zo slim wat weg pompen op de juiste momenten. (myenergi eddi bijvoorbeeld)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Pagina: 1