Zolderkamer geluidisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 22:26
Mijn zoon heeft zijn slaap / studeerkamer op zolder en nu blijkt dat wanneer hij aan het gamen is tot in de nacht, de buren daar last van hebben. Ze horen als hij met headset op met anderen praat en soms ook wel eens als het wat luider wordt wanneer de game wat spannender wordt.

Hun slaapkamer is ook op zolder en wat ik vernam van de buurman, is de isolatie tussen de zoldermuren niet zo goed als de beneden en eerste verdieping.

Nu ben ik aan het kijken naar isolatie platen die makkelijk te plaatsen zijn. Ik had er wel een aantal gevonden bij de bekende bouwmarkten, maar die zijn allemaal best lelijk aan de kant die zichtbaar blijft. Ziet er bijna naar uit dat ik daar dan nog een dun wandje of zo tegen aan zou moeten plaatsen en dat wilde ik qua kosten eigenlijk voorkomen. Wat ik nu zag en nog redelijk vind is 25 euro voor 100x60cm/ In totaal moet ik 16m2 bekleden.

Iemand tips voor een oplossing die niet al te duur is maar toch nog een beetje netjes uit ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:58

Amphiebietje

In de blubber

Sowiezo moet je isolatie tegen geluid hebben, en niet al het isolatie materiaal is daar geschikt voor. Voorzetwandje (30 cm voor echte muur) met de zwaarste rockwool isolatie er tussen zou moeten helpen.

Overigens, afhankelijk van de dakconstructie kan het zijn dat het geluid vervolgens langs het dak te horen zal zijn.

Misschien moet je zoon gewoon leren minder luid te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik zou ook zeggen een voorzetwand, maar 30cm hoeft niet volgens mij. Gipsplaten houden al veel tegen, je hebt speciale voor deze toepassing. En inderdaad isolatie erachter. Maar geluid is heel "slim" en als er ergens een "lek" zit lost dit het nog niet op. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 09:31
voorzetwandje met metisse geluidsisolatie, en de subwoofer van de vloer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou eerst de stelling van de buren eens checken. Is de isolatie daadwerkelijk minder? En zo ja, kun je niet hetzelfde doen als op de andere verdiepingen?

Of 'lekt' het geluid wellicht op een andere manier? Ramen open, ventilatieroosters, ruimte achter het dakbeschot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:37
Hoe is de kamer ingericht. Soms kunnen gordijnen al een hoop helpen. Harde gladde vlakken weerkaatst geluid etc.

Verder zoals hierboven aangegeven voorzetwanden, rockwool etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:06
TheGabeMan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:45:
[..]
Ziet er bijna naar uit dat ik daar dan nog een dun wandje of zo tegen aan zou moeten plaatsen en dat wilde ik qua kosten eigenlijk voorkomen. Wat ik nu zag en nog redelijk vind is 25 euro voor 100x60cm/ In totaal moet ik 16m2 bekleden.

Iemand tips voor een oplossing die niet al te duur is maar toch nog een beetje netjes uit ziet?
Heel nobel en netjes dat je je buren zo tegemoet wilt komen, maar in mijn ogen zou het niet onredelijk zijn om ze voor te stellen de kosten te delen.
Het klinkt misschien een beetje cru, maar jij bent nu bezig hùn probleem op te lossen, niet het jouwe. Als voor jou de financiele kant lastig is kunnen ze daar misschien in bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Amphiebietje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:09:

Misschien moet je zoon gewoon leren minder luid te zijn :P
Ware het niet dat een beetje fatsoenlijke headset geluid van buitenaf afsluit. Hierdoor ga je automatisch al harder praten. Voor je teammates geen probleem, voor mensen in je omgeving wel. Het heeft een reden dat ik sinds we een kleine hebben niet meer in de voice chats van games mee doe...

Maar back on topic: geluid is vrij lastig te isoleren.. Wie zegt niet dat na dat je de halve zolder extra geïsoleerd hebt het geluid via het dak die kant op gaat? Zoals hierboven ook al aangegeven: je bent bezig het probleem van de buren op te lossen. Als je zelf, binnen het zelfde huis geen last van het geluid hebt dan is het wellicht beter dat ze zelf iets aan hun isolatie doen.

blub

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36
DieAnder schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:48:
[...]
Het klinkt misschien een beetje cru, maar jij bent nu bezig hùn probleem op te lossen, niet het jouwe. Als voor jou de financiele kant lastig is kunnen ze daar misschien in bijdragen.
Ehhh, het probleem is dat er overlast veroorzaakt wordt met tot diep in de nacht luidruchtig gamen. Prima om over kosten met de buren te overleggen, maar cru gezegd: zoonlief kan nu niet gamen tot diep in de nacht en om dat mogelijk te maken moeten kosten gemaakt worden.

TS, heel goed dat je er serieus mee omgaat. Zoals al gezegd ook goed kijken als je een extra geluidswerende wand plaatst of er paden zijn achter plafonds of onder de vloer waar het geluid langs kan gaan, zou zonde zijn als het effect van een dure wand marginaal is bij geluidslekken.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is misschien anekdotisch maar onze woning is later dan die van de buren met een ankerloze spouw gebouwd met rotswol isolatie ertussen. Ook op zolder is dat zo. De buren horen we niet tenzij de zoon op zolder luid aan het gamen is of muziek speelt. Ik vermoed dat er ergens geluidsoverdracht is via de dakconstructie.

Waarom zeg ik dit? Omdat ik denk dat je de overlast wellicht wel kan verminderen maar niet helemaal wegnemen. En als je de investering gedaan hebt ga je misschien verwachten dat alles opgelost is en verdere klachten van je buren afdoen als gezeur.

Kortom, bereid je er al maar op voor dat er misschien ook een gedragsverandering nodig zal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36
En als een verdieping lager beter naar de buren toe geïsoleerd is: wellicht dáár de gameruimte en die slaapkamer dan naar zolder verplaatsen.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarschijnlijk helpt isoleren met een voorzetwandje wel wat, maar de meeste dakconstructies van iets oudere rijwoningen zijn 1 geheel. Ga bijvoorbeeld maar eens een keer een gording schuren. Dat horen ze 4 huizen verderop nog net alsof iemand bij hen op de zolder aan het klussen is. Maar.... Als we het vooral over stemgeluid hebben, is het misschien wel genoeg. Hopen dat je dak een beetje geïsoleerd is, want anders heb je daar waarschijnlijk al een lek naar de buren.

Je grootste probleem is eigenlijk het gebrek aan omgevingsgeluid 's nachts. Dan valt elk geluidje extra op.

Maar dit komt nu naar boven omdat het vakantie is? Kan me voorstellen dat zoonlief normaal naar school moet en dan alleen in het weekend tot laat/vroeg kan gamen.

Edit: ik zag een discussie over mogelijk kosten delen. Op zich iets voor te zeggen, vind ik. De buren hebben immers ook bewust de slechtst geïsoleerde kamer van het huis tot slaapkamer omgetoverd. Ik zie het dus wel als een min of meer gedeeld probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 25-07-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

@TheGabeMan

Heb je misschien een foto van de situatie? Waarvan we de dakconstructie en de zijgevel kunnen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bepaal eerst maar eens welk soort geluid men last van heeft. Stemgeluid is volstrekt anders dan bv basgeluid van een spel.

Voor stemgeluid hoef je waarschijnlijk niet direct met voorzetwandjes etc in de weer tenzij zoonlief loopt te schreeuwen en dat zou je zelf ook in huis horen en verdient een gedragsverandering (tip: headset die de oren niet geheel afsluit). Dit onder de aanname dat de muren uit 2x beton/steen met spouw bestaan.

Wat je bij stemgeluid als eerste kunt proberen is alle gaten en kieren dichten (kit en pur, steenwol). Denk daarbij aan aansluitingen naar het dakbeschot toe. Bij veel (oudere) huizen sluit dat niet 100% (!) aan. Deze maatregel is het effectiefst als die bij beide buren wordt uitgevoerd.

Anekdote: in mijn jaren 70 woning kon ik in een hoek waar vloer, scheidingsmuur en dak bij elkaar komen, zo in de spouw kijken en was ook een open verbinding naar de buren. Dat merk je wellicht niet direct als het achter een knieschot zit, maar een open verbinding laat tocht en geluid door.
Je grootste probleem is eigenlijk het gebrek aan omgevingsgeluid 's nachts. Dan valt elk geluidje extra op.
Yup.

Al is headsetgebruik een teken aan de wand. Dat merk ik al wanneer er met overear headsets gebeld wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 25-07-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke95
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-05 22:25
Wat Rukapul zegt, als je zoon met een headset speelt zal het voornamelijk stemgeluiden zijn en een grote kans dat je dit op kan lossen met naden dichten en het raam dicht doen. Let hierbij vooral ook op achter de schotten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Heel nobel en netjes dat je je buren zo tegemoet wilt komen, maar in mijn ogen zou het niet onredelijk zijn om ze voor te stellen de kosten te delen.
Uhm, de overlastgever moet geen overlast veroorzaken.

Geluidsisolatie, eerder stoppen met schreeuwen, etc moet dan vanuit de overlastgever komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGabeMan
Hi
Iedereen heel erg bedankt alvast voor de reacties. In antwoord op de reacties:

- Overlast gecheckt en het is echt het stemgeluid (redelijk gewoon gespreksvolume) en af en toe een vloek als er iets fout gaat. Geen game geluid an sich, want speelt altijd met headset op. Ook geen bas of subwoofer of zo.
- Vloerbekleding ga ik zeker nog iets aan doen, want is nu een laminaat vloer. Dus zal eens kijken of ik wat kleden erop kan leggen en zeker ook tegen de muur aan nog iets van een wandkleed of zo hangen.

- Zolder onder spitsdak met een soort van kruipruimte in de uitloper. Zal daar eens kijken of ik kan zien hoe de bekleding daar is.

- Naden en kieren langslopen en kitten.

- Foto van de situatie zal effe duren voordat de puber daglicht ziet ;-)

En reden waarom ik het op wil lossen aan mijn kant is omdat ik ook wel snap dat tot laat in de nacht gamen niet geheel standaard is, maar wil het hem ook niet volledig ontzeggen. Verplaatsen naar een andere kamer is niet echt een optie want dan zit ie naast mijn slaapkamer en die tussenwandjes zijn echt heel dun.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou ook zeker aan je zoon vragen wat hij van de buren hoort. De meeste mensen doen ook nog andere dingen in een slaapkamer behalve slapen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

[...]

Huh .. hun probleem ? De zoon van TS veroorzaakt toch diep in de nacht geluidsoverlast.
Ik vind juist dat beide partijen zich erg netjes en redelijk gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Foamy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:40:
[...]

Ware het niet dat een beetje fatsoenlijke headset geluid van buitenaf afsluit. Hierdoor ga je automatisch al harder praten. Voor je teammates geen probleem, voor mensen in je omgeving wel. Het heeft een reden dat ik sinds we een kleine hebben niet meer in de voice chats van games mee doe...
Wat dus potentieel al iets kan helpen, is als die headset inderdaad behoorlijk goed isoleert, is sidetones inschakelen. Dan hoor je je eigen stemgeluid terug in de koptelefoon. (Onder Windows kan je "listen to this device" aanvinken voor je microfoon, maar veel headsets hebben zelf ook ondersteuning ervoor met wat fijnere stapjes dan alleen aan of uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:59
Geluidsisolatie kan je natuurlijk met een voorzetwand doen, maar je zou ook dit soort spul tegen de muur kunnen plakken:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mZBQ2R1J3YQp/550x368.jpg
Dat is nog makkelijker dan een voorzetwand bouwen en isoleert geluid nog veel beter.

Als alle andere tips niet helpen.

Hier een linkje naar een betaalbare versie:
https://www.amazon.nl/Wan...idsisolatie/dp/B085VVQRMC

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Wat dus potentieel al iets kan helpen, is als die headset inderdaad behoorlijk goed isoleert, is sidetones inschakelen. Dan hoor je je eigen stemgeluid terug in de koptelefoon. (Onder Windows kan je "listen to this device" aanvinken voor je microfoon, maar veel headsets hebben zelf ook ondersteuning ervoor met wat fijnere stapjes dan alleen aan of uit).
Een goede tip. Als ik bij mijn headset sidetone inschakel dan praat ik automatisch minder luid. Als je het sidetone volume te hard zet wordt het wel irritant.

Dat gezegd zijnde kan ik mij wel voorstellen dat een vergadering houden anders is dan gepassioneerd gamen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:43
CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:04:
Geluidsisolatie kan je natuurlijk met een voorzetwand doen, maar je zou ook dit soort spul tegen de muur kunnen plakken:
[Afbeelding]
Dat is nog makkelijker dan een voorzetwand bouwen en isoleert geluid nog veel beter.

Dit soort platen zijn vooral voor geluidsabsorbtie om de akoestiek te verberen, de voorbeeldplaatjes laten ook een studio zien.

Wat TS nodig heeft is puur voor isolatie. Ik heb hier zelf ook naar gekeken voor mijn thuiskantoor. Aantal andere opties die ik zelf heb overwogen:
1. Een office cube in de kamer plaatsen. Deze zijn erg geluidsdicht, erg duur ook helaas.
2. Een rails hangen met een zwaar gordijn. Mits het juiste type stof kan dit erg helpen, en is makkelijk te installeren. Ik vind het persoonlijk lelijk dus niet gedaan.
3. Mits de wand hol is, op (laten) vullen met uitzettend schuim gemaakt voor geluidsisolatie.

Ik verbaas me dat met het toenemende thuiswerken hier nog niet meer aandacht voor is, maar wellicht komt dat nog. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

TheGabeMan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:35:
Hi
Iedereen heel erg bedankt alvast voor de reacties. In antwoord op de reacties:

- Overlast gecheckt en het is echt het stemgeluid (redelijk gewoon gespreksvolume) en af en toe een vloek als er iets fout gaat. Geen game geluid an sich, want speelt altijd met headset op. Ook geen bas of subwoofer of zo.
Natuurlijk is "normaal gespreksvolume" nogal afhankelijk van de sociale cirkel en de persoon. Sommige mensen lopen eigenlijk non-stop te roepen ;)
- Vloerbekleding ga ik zeker nog iets aan doen, want is nu een laminaat vloer. Dus zal eens kijken of ik wat kleden erop kan leggen en zeker ook tegen de muur aan nog iets van een wandkleed of zo hangen.
Hoogpolig tapijt helpt het beste, maar wandkleden doen niet veel. Misschien een beetje in het hoog, maar tegen luide (mannen-)stemmen helpt het niet veel.
- Zolder onder spitsdak met een soort van kruipruimte in de uitloper. Zal daar eens kijken of ik kan zien hoe de bekleding daar is.

- Naden en kieren langslopen en kitten.
Kijk vooral naar geluidslekken (d.w.z. kieren en gaten). Het spitse dak helpt an sich al met geluid laten uitdoven door de niet-rechthoekige vorm.
- Foto van de situatie zal effe duren voordat de puber daglicht ziet ;-)
Dreigen met de stofzuiger of hoge druk reiniger? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[Afbeelding]

Ja, dat is vooral als je het stiller wilt krijgen in je studio. Ook weer vooral hoog. Voor laag heb je andere maatregelen nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 15:39
Als het alleen om stemmen gaat zijn wellicht een paar van die geluid-dempende schotten die ze op kantoren gebruiken al voldoende?

Die kan je aan weerszijden van het bureau plaatsen, met eventueel nog een dempende plaat erboven tegen de muur. Dat scheelt weer een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
Isoleer jullie kan op de manier hoe jullie het willen. Heeft de buurman nog steeds last (die slaapt inmiddels op de geluiden denk ik) dan moeten ze aan hun kant ook maar iets isoleren op hun manier.

Zeer schappelijke oplossing denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:22
je kan toch zoiets als dit doen tegen de muren: https://www.bigblock.nl/s...16oA45EAQYBSABEgI8LfD_BwE

En dit ook vast maken op plafond om dak constructie geluid ook weg te nemen ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[Afbeelding]

Jeroenzer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:28:
je kan toch zoiets als dit doen tegen de muren: https://www.bigblock.nl/s...16oA45EAQYBSABEgI8LfD_BwE

En dit ook vast maken op plafond om dak constructie geluid ook weg te nemen ?
Als isolatieplaten lelijk zijn aldus TS dan zullen deze ook niet heel gemakkelijk aan de esthetisch eisen voldoen dunkt mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 19:53
Wat een hoop mensen niet beseffen is dat er een verschil is tussen geluid absorberen en isoleren.
Voor het isoleren van geluid heb je eigenlijk gewoon massa nodig. hoe meer massa, hoe lager de frequenties die je isoleert. Daarom werkt beton ook veel beter dan bvb schuim.

Wat je met absorberen wel kunt doen is de akoestiek van de ruimte zelf verbeteren, maar voor isolatie doet dit vrij weinig.

Ik zou eerst gaan kijken of er kieren en lekken zijn en die dicht maken met kit en/of alabastine e.d. daarna is het een kwestie van zoveel mogelijk massa toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:22
Napo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:36:
[...]

[...]

Als isolatieplaten lelijk zijn aldus TS dan zullen deze ook niet heel gemakkelijk aan de esthetisch eisen voldoen dunkt mij
ik heb de post gelezen van TS ,,lijkt mij eerder belangrijker wat zijn zoontje vind, zijn kamer, als het praktisch is en zijn zoontje vind dat prima dan ben je er toch ook :)

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:30
Vergeet ook niet het raam dicht te doen tijdens het gamen. Ik hoor de overbuurjongen elke avond luid en duidelijk. Zit te gamen met headset in een dakkapel met enkel glas, ramen heeft ie dicht maar bij ons binnen hoor ik hem als het raam open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:26
Eerst zoeken naar mogelijke geluidslekken is idd aangewezen (en dan dicht 'purren' en/of afkitten). En als dat niet voldoende is een correct geplaatste voorzetwand (liefst met verende profielen en soundblock gipsplaten).
En een eventuele doorlopende dakconstructie (beter) afschermen indien mogelijk.

Die voorgestelde oplossingen die de akoestiek vooral in eigen ruimte verbeteren zullen onvoldoende verbetering geven voor de buren...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 19:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
Om een idee te hebben van de mogelijke "lekken".
De vloer is helder dat daar zeker ook nog iets op moet komen. En de wand zou zeker ook een bekleding kunnen gebruiken die niet specifiek bedoeld is voor geluidsisolatie, maar qua bekleding in het algemeen. De laatste twee foto is 't zicht vanuit de kruipruimte die in de uiterste punt van het dak zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O61WetAaL3Fp3wvl7SmpduWxI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSP0yH7HehjUOED77dXAeiDe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_sBWpQrTvzNzALWsEHH81t3GbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1HMDo6niMUvTMmPEXYtU7j4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y3nPfDteAtZHwf3eKzZJqjbxcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEFpUH1cGszCLTuGMd5FjWOx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKoxSO4fbmnMteALcqXiZxSCaO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG3dc5v4NChXT72AZZ9zzssR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Flxbh8JkZOw8FWyNpey_AaXVUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj7UN6mH9zeKU0a1DW1KqS9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt5WzPItPqPd4Gga7UvuMkHWocM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfA0Mvle9cLYUPnlUVkuAyU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Laatst online: 07:42
Zolders krijgen niet de aandacht die ze nodig hebben bij het bouwen als het aankomt op geluidsisolatie. Ik denk dat je er vooral overlast is door het contactgeluid van de dragende constructie van het dak. Dat los je niet op met een voorzetwandje of een paar schuimmatten.

Ik zou beginnen door de nok te verlagen (extra geïsoleerd plafond maken) en misschien toch een soort cel maken waarin hij kan gamen. Dat kan dan vrij simpel met Agnes wandpanelen die je isoleert en vrij van de muren te monteren. (trilling)

Op je eerste foto zie je boven het "DUNK" schilderij een naad lopen, is daar een verschil in materiaal aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
gumtree schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:36:
Op je eerste foto zie je boven het "DUNK" schilderij een naad lopen, is daar een verschil in materiaal aanwezig?
Ik denk dat het een zichtbare voeg is van de stenen er achter. Heb t huis zo gekocht vorig jaar. Is uit 1988.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik krijg het idee dat je gordingen en nokbalk niet doorligt maar daar stopt. Dat is op zich gunstig. Ik snap alleen niet hoe ze die dakconstructie hebben bedacht. Ik zie ook dat de latten die de naden afdekken dragen op de gording. Is dit een soort dakplaat V1.0? Misschien weten andere tweakers daar meer over.

Het ziet er iig niet uit als aftimmering die je er even aftrekt, maar als onderdeel van de dakconstructie zelf. Vraag me af ook wat de isolatiewaarde is ervan.

Verder vind ik het er ook niet dramatisch slecht uitzien ofzo. Slecht metselwerk (zoals vroeger) is ook niet echt te bespeuren. Kan best wel eens zijn dat het helpt om een voorzetwandje voor die muur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

TheGabeMan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:28:
[...]

Ik denk dat het een zichtbare voeg is van de stenen er achter. Heb t huis zo gekocht vorig jaar. Is uit 1988.
Zou het kunnen dat daar ooit een vliering heeft gezeten o.i.d.?

Je zou aan de buren kunnen vragen of ze het geluid op een bepaalde plek sterker horen dan op andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:30
AtomicShockwave schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:10:
Ik krijg het idee dat je gordingen en nokbalk niet doorligt maar daar stopt. Dat is op zich gunstig. Ik snap alleen niet hoe ze die dakconstructie hebben bedacht. Ik zie ook dat de latten die de naden afdekken dragen op de gording. Is dit een soort dakplaat V1.0? Misschien weten andere tweakers daar meer over.

Het ziet er iig niet uit als aftimmering die je er even aftrekt, maar als onderdeel van de dakconstructie zelf. Vraag me af ook wat de isolatiewaarde is ervan.

Verder vind ik het er ook niet dramatisch slecht uitzien ofzo. Slecht metselwerk (zoals vroeger) is ook niet echt te bespeuren. Kan best wel eens zijn dat het helpt om een voorzetwandje voor die muur te maken.
Die liggen over het algemeen niet door. Spouw is bij dergelijke huizen ook gewoon open, hooguit met een paar stukken steen of specie tussen de spouw geklemd. Enige wat doorloopt zijn de panlatten en dakpannen.

Als de buren ook gewoon kale steen hebben gaat een voorzetwandje wel een en ander verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
@TheGabeMan Misschien een beetje out of the box denken, maar wellicht zou je een zwaar gordijn kunnen ophangen voor de muur. Dat zal al een hoop stemgeluid dempen. Dat in combinatie met andere vloerbedekking zal al een hoop moeten schelen.

Uiteraard is de beste oplossing een nette voorzetwand met dito isolatie. Maar dan zou ik aan je buren vragen of zij hetzelfde aan hun kan willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:27
Ik heb pas onze zolder verbouwd. Voor de verbouwing hoorde ik de buurvrouw letterlijk wanneer ze op zolder was met bijv de loodgieter. Met de verbouwing heb ik het oude plafond eruit gehaald en alles opnieuw aangelegd. Toen zag ik ook waarom ik dat zo goed hoorde. Er liep via de balken achter het plafond echt een groot gat. Met het isoleren met steenwol ook direct die gaten gedicht en is het volgens mij een stuk beter. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik denk dat er toch een flink luchtlek zit boven de woning scheidende/tussen muur. Gedeelte waar de gordingen op liggen. Kan je in dat stukje vliering kruipen en zien of er ruimte tussen de muur en dak zit? Waarschijnlijk zit hier enkele centimeters ruimte, waardoor geluid treed richting de buren. Mocht dit zo zijn, zal de hele muur dat hebben, laagje pur erlangs zal al veel helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door plaspvd op 25-07-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
TheGabeMan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:04:
Om een idee te hebben van de mogelijke "lekken".
De vloer is helder dat daar zeker ook nog iets op moet komen. En de wand zou zeker ook een bekleding kunnen gebruiken die niet specifiek bedoeld is voor geluidsisolatie, maar qua bekleding in het algemeen. De laatste twee foto is 't zicht vanuit de kruipruimte die in de uiterste punt van het dak zit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jouw foto's bevestigen exact mijn eerdere idee. Aan de andere kant heb je op het eerste oog geen gapend gat. De kans dat er echter een geluidslek zit is aanzienlijk omdat men dat in jaren 70 maar ook 80 niet zo netjes pleegde af te werken.

Wat je (als eenvoudig en goedkoop begin) kunt doen is een bus witte acrylaatkit pakken en overal waar dak aansluit op muur een kitrandje trekken. Neem dan wel ook de andere kant van het latje mee als er ruimte tussen latje en dakbeschot zit.

Je kunt e.e.a. ook testen door geluid af te spelen op die plekken en aan de andere kant te luisteren.

Ook eens met @plaspvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
gumtree schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:36:
Zolders krijgen niet de aandacht die ze nodig hebben bij het bouwen als het aankomt op geluidsisolatie. Ik denk dat je er vooral overlast is door het contactgeluid van de dragende constructie van het dak. Dat los je niet op met een voorzetwandje of een paar schuimmatten.
Contactgeluid draagt de frequenties van stemgeluid niet significant. Lagere frequenties wel.

Stemgeluid komt primair door luchtlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:35
Ik moest even 3x kijken hoe het dak is opgebouwd. Op de gordingen lijken balken (sporen) te liggen (zie foto achter knieschot). Tussen de sporen is de zolderkamer afgetimmerd. Waarschijnlijk zit daar isolatiemateriaal tussen, ook gezien de knieschot wand geïsoleerd is.

Als er een luchtlek naar de buren is, zal deze bij de aansluiting tussen de spoor aan de muurzijde en de buren zitten. Bij de dakzijde kun je er alleen niet komen door de aftimmering. Daarom eens met bovenstaande om de naden bij het dak af te kitten, ik zou ze alleen allemaal doen en niet alleen de spoor bij de muurzijde.

Besteed ook vooral extra aandacht aan de nok. Vanwege de vorm zal de isolatie daar nooit 100% goed aansluiten, maar lijkt er door de gekozen aftimmering ook een groot luchtlek te zitten.

Je verkijkt je overigens snel op de grootte van een luchtlek bij naden en kieren. 15 m x 0,5 mm kier is gelijk aan een rond gat van diameter 10 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:26
Beetje afkitten zal niet veel helpen als erachter die platen nog grotere lekken zitten (klankkast)

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:49
(jarig!)
TheGabeMan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:45:
Mijn zoon heeft zijn slaap / studeerkamer op zolder en nu blijkt dat wanneer hij aan het gamen is tot in de nacht, de buren daar last van hebben. Ze horen als hij met headset op met anderen praat en soms ook wel eens als het wat luider wordt wanneer de game wat spannender wordt.

Hun slaapkamer is ook op zolder en wat ik vernam van de buurman, is de isolatie tussen de zoldermuren niet zo goed als de beneden en eerste verdieping.

Nu ben ik aan het kijken naar isolatie platen die makkelijk te plaatsen zijn. Ik had er wel een aantal gevonden bij de bekende bouwmarkten, maar die zijn allemaal best lelijk aan de kant die zichtbaar blijft. Ziet er bijna naar uit dat ik daar dan nog een dun wandje of zo tegen aan zou moeten plaatsen en dat wilde ik qua kosten eigenlijk voorkomen. Wat ik nu zag en nog redelijk vind is 25 euro voor 100x60cm/ In totaal moet ik 16m2 bekleden.

Ongeacht je uitkomst wat je wil gaan plaatsen. Laat je buren mee denken in het verhaal.
Des te sneller is er begrip wanneer het geluid niet jhelemaal verdwijnd.
Pagina: 1