Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 24-07-2021
Mijn vraag

Mijn zoon heeft 2 mining rigs met bijna 16 gpu's totaal.

Behalve dat het klinkt alsof er een F16 opstijgt, vliegt mijn energierekening ook omhoog. Daarnaast geeft zoonlief aan dat er geen enkel brandgevaar is, ook al kan de temperatuur tot 80 graden oplopen, want daar zijn die GPU's op ontworpen. Maar goed ik ven er niet gerust op. Ik wil hem lekker zijn gang laten gaan maar ik vind veiligheid wel een issue. En je weet hoe 18 jarigen zijn, die kan ik pas overtuigen met Hard Evidence en daar heb ik jullie Tweakers bij nodig.

Ik zag vandaag filmpjes over 3M Novec Technische vloeistof 7100 en dat zou gebruikt kunnen worden als onderdompelvloeistof. Nu hebben zij het over toepassingen voor datacentres terwijl wij slechts een data hokje hebben. Ze hebben het ook over een energiebesparing tot 95%. Ik vind eigenlijk nergens consumerbased oplossingen.

Mijn vragen aan jullie (graag serieus behandelen want het gaat om veiligheid van mijn kinderen) (in geval van brand natuurlijk).

1. is het een kwestie van gewoon een grote bak vullen met die vloeistof, rigs erin en een soort watergekoelde condensator (coldplate) er boven op en klaar?

2. Die energiebesparing snap ik niet, die ventilators draaien toch ook onder die vloeistof (je leest het al ik ben echt gestopt bij de commodore 64 ;-).

3. Heeft iemand serieus ervaring in het bouwen van zo'n oplossing en is tegen schappelijke betaling bereid te helpen?

4. Wat voor soort investering moet ik aan denken (ook inclusief arbeidsloon).

Nou ik hoop iets van jullie te horen? En kan ik weer zonder oordopjes en gerust hart slapen.

[ Voor 11% gewijzigd door Brilliant op 24-07-2021 22:39 . Reden: spelfouten ]

Beste antwoord (via Brilliant op 24-07-2021 23:07)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43

Fordox

00101010

Brilliant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:35:
1. is het een kwestie van gewoon een grote bak vullen met die vloeistof, rigs erin en een soort watergekoelde condensator (coldplate) er boven op en klaar?
Ik weet niet precies hoe deze vloeistof werkt, maar als het werkt door verdamping dan kan het nog wel complex zijn.
2. Die energiebesparing snap ik niet, die ventilators draaien toch ook onder die vloeistof (je leest het al ik ben echt gestopt bij de commodore 64 ;-).
In datacenters heb je een gehele gekoelde ruimte met enorme airco's, met onderdompeling kun je die airco's weggooien. In een opstelling als dit maakt het geen groot verschil.
3. Heeft iemand serieus ervaring in het bouwen van zo'n oplossing en is tegen schappelijke betaling bereid te helpen?
Ik weet niet of het al het gedoe wel waard is als je het niet wil doen als hobby, een beetje hetzelfde als een oliekoeling.
Ik denk dat je er wel een dag of 3 mee bezig bent, dan is het nog tweaken en onderhouden van het systeem. Ik denk dat een 'gewone' waterkoelingopstelling beter zal werken maar dan ben je wel een aantal duizend euro kwijt aan alleen al waterblokken, pompen, radiatoren en fittingen.
Nou ik hoop iets van jullie te horen? En kan ik weer zonder oordopjes en gerust hart slapen.
Voor brandgevaar hoef je niet bang te zijn, 80 graden is niet genoeg om iets aan te steken. Vaak zijn het vonken van connectoren en batterijen die brandgevaar maken, maar in CE is verwerkt dat connectoren een bepaalde stroom en brandweerstand moeten hebben. Gelukkig zijn computers daar best goed in over-specced.

Het enige wat misschien gevaarlijk is, is de opstelling van stekkerdozen die soms een beetje 'jank' is gemaakt. Dat moet wel even goed en netjes worden weggewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 24-07-2021 23:03 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ze hebben het ook over een energiebesparing tot 95%.
Hmmm dat kan ik niet vinden. Heb je een bron?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik zou er niet aan beginnen. Je gaat echt niet veel besparen, de koeling kost weinig energie. Ik zou gewoon een keer kijken naar stillere fans en je zoon de energierekening laten meebetalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Die energiebesparing zal hoogstwaarschijnlijk gaan om energiebesparing op de koeling, niet op de systemen zelf, want dat zou nergens op slaan.

Verder zou ik je zoon, als hij zelf het geld en de kennis heeft om 16 GPU's te laten draaien, de koeling zelf laten regelen, én ook voor de stroomrekening op laten draaien.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mAvY1ZpZQz9/396x840.jpg
Deze ertussen en maandelijks aftikken ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
Juup schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Hmmm dat kan ik niet vinden. Heb je een bron?
https://www.3mnederland.n...plications/dompelkoeling/

...Het energieverbruik (en de kosten) kan drastisch verlaagd worden met wel 97%....

Dat zijn dan wel datacentres maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:17

g0tanks

Moderator CSA
Waarschijnlijk lees je literatuur die vooral betrekking heeft op datacenters. Daar worden geen ventilatoren ondergedompeld. Ventilatoren gebruik je om grote hoeveelheden lucht te circuleren voor luchtkoeling. In het geval van immersion cooling staan de heatsinks direct in contact met de vloeistof. Die vloeistof wordt rondgepompt om zo warmte af te voeren. Omdat vloeistof een veel grotere warmtecapaciteit heeft dan lucht kan dat veel efficiënter en wordt er energie bespaard.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
g0tanks schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:49:
[...]

Waarschijnlijk lees je literatuur die vooral betrekking heeft op datacenters. Daar worden geen ventilatoren ondergedompeld. Ventilatoren gebruik je om grote hoeveelheden lucht te circuleren voor luchtkoeling. In het geval van immersion cooling staan de heatsinks direct in contact met de vloeistof. Die vloeistof wordt rondgepompt om zo warmte af te voeren. Omdat vloeistof een veel grotere warmtecapaciteit heeft dan lucht kan dat veel efficiënter en wordt er energie bespaard.
Klinkt logisch maar dan zou het betekenen denk ik dat het niet kan of kunnen bij GPU's de fans uit. Ja sorry hoor ben echt een noob wat IT betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ah... "Om de kosten van serverkoeling ... te helpen verlichten".
Ja de kosten van je koeling zijn niet zo hoog.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
Microkid schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:42:
[Afbeelding]
Deze ertussen en maandelijks aftikken ;)
Ik heb een tussenmeter geplaatst dus dat komt wel goed maar het gaat mij om de brandveiligheid. Vind die tot 80 graden celsius zoals hij zei wel een dingetje of hoef ik me daar geen zorgen om te maken en is het echt daarvoor ontworpen en kan dat 24/365 aan blijven zonder onderhoud? Lijkt me stug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Brilliant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:48:
[...]

https://www.3mnederland.n...plications/dompelkoeling/

...Het energieverbruik (en de kosten) kan drastisch verlaagd worden met wel 97%....

Dat zijn dan wel datacentres maar toch.
Energieverbruik van de koeling kan je dus drastisch verlagen. Energieverbruik van de koeling van GPU's is misschien een paar Watt, en kost je een paar euro per jaar bij 24/7 gebruik.

Dus als het even mee zit kan je met 16 GPU's een tientje of 2 per jaar besparen. Moet je alleen wel eerst heel veel geld uitgeven voor die nieuwe koeling. Ergo, totaal niet de moeite waard.
Brilliant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:54:
[...]

Ik heb een tussenmeter geplaatst dus dat komt wel goed maar het gaat mij om de brandveiligheid. Vind die tot 80 graden celsius zoals hij zei wel een dingetje of hoef ik me daar geen zorgen om te maken en is het echt daarvoor ontworpen en kan dat 24/365 aan blijven zonder onderhoud? Lijkt me stug.
Videokaarten kunnen prima 90-100 graden worden. En iets van 80 graden vliegt niet zomaar opeens in de fik. Maar worden de GPU's ook daadwerkelijk continu 80 graden?

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 24-07-2021 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Mijn vraag

Mijn zoon heeft 2 mining rigs met bijna 16 gpu's totaal.

Behalve dat het klinkt alsof er een F16 opstijgt, vliegt mijn energierekening ook omhoog. Daarnaast geeft zoonlief aan dat er geen enkel brandgevaar is, ook al kan de temperatuur tot 80 graden oplopen, want daar zijn die GPU's op ontworpen. Maar goed ik ven er niet gerust op. Ik wil hem lekker zijn gang laten gaan maar ik vind veiligheid wel een issue. En je weet hoe 18 jarigen zijn, die kan ik pas overtuigen met Hard Evidence en daar heb ik jullie Tweakers bij nodig.

Ik zag vandaag filmpjes over 3M Novec Technische vloeistof 7100 en dat zou gebruikt kunnen worden als onderdompelvloeistof. Nu hebben zij het over toepassingen voor datacentres terwijl wij slechts een data hokje hebben. Ze hebben het ook over een energiebesparing tot 95%. Ik vind eigenlijk nergens consumerbased oplossingen.

Mijn vragen aan jullie (graag serieus behandelen want het gaat om veiligheid van mijn kinderen) (in geval van brand natuurlijk).

Je weet dat je zoon geld verdient met de elektriciteit die jij betaalt..? Ik zou hem lekker af laten tikken. Als hij 2 mining rigs kan lappen met 16 GPU's heeft hij waarschijnlijk meer centen dan je denkt. En laat hem verplicht een rookmelder installeren in de ruimte waar de rigs staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
Hahn schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:41:
Die energiebesparing zal hoogstwaarschijnlijk gaan om energiebesparing op de koeling, niet op de systemen zelf, want dat zou nergens op slaan.

Verder zou ik je zoon, als hij zelf het geld en de kennis heeft om 16 GPU's te laten draaien, de koeling zelf laten regelen, én ook voor de stroomrekening op laten draaien.
Helaas zo rijk is hij nog niet, hij heeft een rijke maat die zijn spaargeld heeft geïnvesteerd. Ik hoop ook voor hem dat het allemaal goedkoper kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 12:30

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Brilliant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Helaas zo rijk is hij nog niet, hij heeft een rijke maat die zijn spaargeld heeft geïnvesteerd. Ik hoop ook voor hem dat het allemaal goedkoper kan.
Laat hem dan maar in veiligheid investeren en die rookmelder die ik net noemde ophangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Brilliant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Dan investeert die rijke maat in de koeling :? Volgens mij weet je niet helemaal wat je in huis hebt. Je zoon verdient nu geld door jouw stroom te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
Point.Flare schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Je weet dat je zoon geld verdient met de elektriciteit die jij betaalt..? Ik zou hem lekker af laten tikken. Als hij 2 mining rigs kan lappen met 16 GPU's heeft hij waarschijnlijk meer centen dan je denkt. En laat hem verplicht een rookmelder installeren in de ruimte waar de rigs staan.
Is niet zijn geld hij doet het samen met iemand anders, en ja die rookmelder zit er en een tussenmeter maar het idee alleen is een beetje eng. Zit naast de slaapkamers van mijn andere kids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Gaat er meer om of de bekabeling het aan kan, dan zou je een lijstje moeten opstellen met welke apparatuur gebruikt is etc. met wat duidelijke foto's erbij zodat we kunnen zien of het veilig is aangesloten of niet.
Hardware warm laten draaien (tot ~80 graden) is op zich geen probleem.

Ik wil ook wel zulke ouders, als ik even ergens tussen de 5000 en 15000 euro uitgeef aan hardware ik gratis stroom en huisvesting voor een miningfarm kan krijgen :+

Wat betreft geld besparen: Dit soort immersion cooling werkt op datacenter schaal door de stroomkosten van airconditioners te verlagen, jij hebt geen airconditioners voor de miningfarm waar stroomkosten te besparen zijn ;)
Dus nee, hier kan je niks mee besparen, je zal er wel aardig wat aan uit moeten geven om het te installeren...

[ Voor 16% gewijzigd door RGAT op 24-07-2021 23:02 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
Hahn schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Dan investeert die rijke maat in de koeling :? Volgens mij weet je niet helemaal wat je in huis hebt. Je zoon verdient nu geld door jouw stroom te gebruiken.
Heb een tussenmeter, ik heb geen verstand van computers maar wel van geld ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43

Fordox

00101010

Ik weet niet precies hoe deze vloeistof werkt, maar als het werkt door verdamping dan kan het nog wel complex zijn.
In datacenters heb je een gehele gekoelde ruimte met enorme airco's, met onderdompeling kun je die airco's weggooien. In een opstelling als dit maakt het geen groot verschil.
Ik weet niet of het al het gedoe wel waard is als je het niet wil doen als hobby, een beetje hetzelfde als een oliekoeling.
Ik denk dat je er wel een dag of 3 mee bezig bent, dan is het nog tweaken en onderhouden van het systeem. Ik denk dat een 'gewone' waterkoelingopstelling beter zal werken maar dan ben je wel een aantal duizend euro kwijt aan alleen al waterblokken, pompen, radiatoren en fittingen.
Voor brandgevaar hoef je niet bang te zijn, 80 graden is niet genoeg om iets aan te steken. Vaak zijn het vonken van connectoren en batterijen die brandgevaar maken, maar in CE is verwerkt dat connectoren een bepaalde stroom en brandweerstand moeten hebben. Gelukkig zijn computers daar best goed in over-specced.

Het enige wat misschien gevaarlijk is, is de opstelling van stekkerdozen die soms een beetje 'jank' is gemaakt. Dat moet wel even goed en netjes worden weggewerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 24-07-2021 23:03 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
Hahn schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Energieverbruik van de koeling kan je dus drastisch verlagen. Energieverbruik van de koeling van GPU's is misschien een paar Watt, en kost je een paar euro per jaar bij 24/7 gebruik.

Dus als het even mee zit kan je met 16 GPU's een tientje of 2 per jaar besparen. Moet je alleen wel eerst heel veel geld uitgeven voor die nieuwe koeling. Ergo, totaal niet de moeite waard.

[...]

Videokaarten kunnen prima 90-100 graden worden. En iets van 80 graden vliegt niet zomaar opeens in de fik. Maar worden de GPU's ook daadwerkelijk continu 80 graden?
Oh fijn daar ben ik dan best gerust op nu, je snapt vast als je die F16 hoort af en toe dat je in gedachten ook de afterburner al ziet branden ;-) dank je ben inmiddels wijzer dat het de investering niet waard is. En zoals het nu is best veilig is - top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:17

g0tanks

Moderator CSA
Brilliant schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:01:
[...]

Oh fijn daar ben ik dan best gerust op nu, je snapt vast als je die F16 hoort af en toe dat je in gedachten ook de afterburner al ziet branden ;-) dank je ben inmiddels wijzer dat het de investering niet waard is. En zoals het nu is best veilig is - top
Hang desnoods een brandmelder op en zet er een brandblusser bij als dat je meer geruststelt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilliant
RGAT schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Gaat er meer om of de bekabeling het aan kan, dan zou je een lijstje moeten opstellen met welke apparatuur gebruikt is etc. met wat duidelijke foto's erbij zodat we kunnen zien of het veilig is aangesloten of niet.
Hardware warm laten draaien (tot ~80 graden) is op zich geen probleem.

Ik wil ook wel zulke ouders, als ik even ergens tussen de 5000 en 15000 euro uitgeef aan hardware ik gratis stroom en huisvesting voor een miningfarm kan krijgen :+
Oh dat valt mee hoor, de tussenmeter registreerd alles en bij de afrekening mag ie mij eerst betalen en die huisvesting moeten we nog over onderhandelen ha ha ha. Hij zit inderdaad voor een schijntje maar ja blijft toch je kind he. Ik heb liever dat hij achter zijn apparatuur zit met een vriendin ergens 15.000 km veraf dan hier los gaan en dat ik ergens een paar mini-nerds heb rondlopen waar ik niets van afweet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je wil dat het veilig is zorg dan dat er goede voedingen worden gebruikt met goede kabels en al het andere dat de stroom voor de rig verzorgt. Slechte voedingen, slechte kabels, te veel op een slecht stopcontact/groep, daar kan je je zorgen over maken. Dat een GPU 80 graden wordt maakt niet uit.

Koelen met dat 3M spul is leuk voor het effect, maar niet heel nuttig en er zitten ook risico's aan. Zodra er vuil inkomt gaat ook dat spul prima geleiden.

Edit: Even als voorbeeld. Stel een GPU gaat kapot en brand door. Met een goede voeding en de rest van het stroom gebeuren is er niets aan de hand. Met een slechte voeding die de kaart voed kan het heel anders gaan. Dus geen goedkope wokkie-tokkie voedingen van 1000W die 30 euro kosten, maar echt goed spul. Als alles qua stroom netjes in orde is vanaf de groep tot aan de kaart, dan stel er brand iets door is er compleet niets aan de hand. Je hebt dan een dode GPU en dat is het.

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 24-07-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmorky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-05 00:01
Wellicht leuk om te kijken: de Mineral Oil Submerged PC-serie van Linus: YouTube: Mineral Oil Submerged PC Build Log Part 1 - Puget Systems Kit Case A...

Conclusie is dat het wel werkt, maar onder de streep een hoop gedoe is. Om even een korte opsomming te geven: de fans op een GPU zijn niet gebouwd om vloeistof te verplaatsen, maar er is wel flow nodig over de koelelementen om voldoende te koelen. Aan stilstaande vloeistof heb je namelijk niet genoeg, dus je moet iets verzinnen om de boel rond te pompen. Ook moet je de warmte uiteindelijk toch uit de vloeistof halen door - you guessed it - een radiator met luchtfans te koppelen. Voor zoveel GPU's zal dat een flinke or meerdere rads zijn.

Verder kun je doorverkopen van de GPU's na een stunt als deze volgens mij ook wel vergeten. Niet echt wat je wil met een mining setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 21:54
Puntje brandgevaar, meeste gpu miners gebruiken pcie risers, goedkope modellen daarvan staan er wel om bekend soms vlam te vatten: https://www.reddit.com/r/...ng_catching_fire_warning/

Qua energie verbruik en lawaai, dat ga je helaas niet oplossen, die hebben een bepaalde hoeveelheid stroom nodig om de berekeningen uit te voeren. Die stroom word ook omgezet in warmte, en zal moeten worden afgevoerd, enige wat je zou kunnen doen is betere ventilatie naar buiten oid, zodat ze minder hard hoeven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Geluid is prima op te lossen, maar wel erg duur. Op iedere GPU een waterblok, 2 pompen en een aantal veel te grote rad's. Eventueel nog de rad's buiten zetten. Het is fluisterstil te krijgen. Je bent dan alleen wel een paar 1000 euro verder. En de GPU temps gaan van 80 graden naar 50 graden, maar opzich boet dat weinig.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 25-07-2021 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 23:01

Theo

moederbord

[...]

Die 80 graden is echt niet zo spannend. Vanochtend was mijn motorblok in de auto nog warmer dan die 80 graden, en dat gaat ook gewoon goed :) Het belangrijkste is dat de videokaarten zijn ontworpen voor deze temperatuur. De chip zelf kan en mag 100 graden worden, dat is totaal geen enkel probleem. Het is voor jou en mij (als mensen) een akelig warmte temperatuur, maar een chip die draait er z'n hand niet voor om.
Sterker nog, de chips hebben een interne thermometer. Mocht blijken dat de chip tóch warmer wordt dan 100 graden dan schakelt de chip de snelheid omlaag tot het punt dat de temperatuur weer (net) onder de 100 graden is. Een beetje hetzelfde als een gemiddelde arbeider met warm weer;deze gaat ook langzamer werken om niet te oververhitten tijdens een hitetgolf :P

En als laatste; de chip is (max) 100 geraden, maar de lucht die uitgeblazen wordt door de koeling zeker niet. Het is dus absoluut niet het geval dat de warmte lucht enige vorm van brandgevaar kan opleveren.

Het enige wat mogelijk brandgevaar kan opleveren is de manier waarop alles is aangesloten. Is een goede voeding gebruikt? Zijn kabels en connectoren niet overbelast? Is er niet een brak 230V verlengsnoer gebruikt? Wordt het stopcontact niet warm? Dat zijn namelijk zaken waar het wél fout kan gaan. Heb je het over een mogelijk brandrisico bij zo'n rig dan heb je het over dat soort zaken,en niet over de temperatuur van de videochips..

Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel de setup gebruikt. Met 16 gpu's ga je al snel naar zo'n 3.500 watt aan continu verbruik (en dat is veel), dat is 2.500 kWh per maand aan stroom, ofwel zo'n 500 euro per maand aan stroomkosten..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:29
Los van de financiële kosten van stroom, maak je je geen zorgen over de verspilling? Zoveel energie verbruiken draagt nou niet echt bij aan het oplossen van het klimaatprobleem.

Natuurlijk hoef je niet altijd alles te doen voor het klimaat ten koste van het plezier, je mag best een hobby hebben, maar deze hobby bestaat letterlijk uit het verbruiken van grote hoeveelheden energie (en schaarse GPU's!) om daar geld mee te verdienen. Dat lijkt me in deze tijden niet te verantwoorden.

Als hij graag iets onderneemt samen met een vermogende vriend om te proberen geld te verdienen, zijn er genoeg andere mogelijkheden: begin een webshop, een paddestoelenkwekerij, een it-bedrijfje, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Coolen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
Ben hier ook mee bezig, maar ik zoek wat meer technische gegevens. Hoeveel warmte produceert een rig met b.v. 6 3060 TIL met welke vloeistof? Hoeveel kaarten heb ik nodig om een boiler voor te verwarmen naar ergens in de range 50/60 graden in een gesloten circuit. Een beetje zonneboiler idee, maar dan via mining. Als de rig breakeven of verlies draait op welke ROI. Ik wil gewoon kijken wat ik met de excess heat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Eerste hit op google, verbruik van een beetje 3060 tijdens mining zo'n 130W.
6x 130W =780w ofwel 0,78kW Een beetje boiler heeft 2kW verwarmingselement. Maar dat even ter zijde.
De soortelijke warmte van water is 4186 J/kg K betekent dat men 4186 J moet toevoegen aan 1 liter water om de temperatuur ervan 1 graad te doen stijgen.
1J/s = 1Watt
Kleukenboiler is 6 à 10L. Doucheboiler vanaf 80L
Dus reken maar uit hoe lang 't duurt voordat je water opgewarmt is.

Vraag is meer, is het nog relevant om met GPU's te minen? Ben geen expert, maar hoor en lees aan alle kanten dat de markt is ingestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Coolen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04-2024
PROnline schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:52:
Eerste hit op google, verbruik van een beetje 3060 tijdens mining zo'n 130W.
6x 130W =780w ofwel 0,78kW Een beetje boiler heeft 2kW verwarmingselement. Maar dat even ter zijde.

[...]

1J/s = 1Watt
Kleukenboiler is 6 à 10L. Doucheboiler vanaf 80L
Dus reken maar uit hoe lang 't duurt voordat je water opgewarmt is.

Vraag is meer, is het nog relevant om met GPU's te minen? Ben geen expert, maar hoor en lees aan alle kanten dat de markt is ingestort.
Eerste tests op 1 kaart uitgevoerd. wattage is iets omlaag, omdat de dingen als fans overbodig zijn op de kaart en in de voeding. Wel kun je je kaart nog meer overclocken, omdat de temperatuur dik onder de 60 graden blijft. Nu moet ik nog kijken hoeveel liter ik in welke tijd 1 graad kan laten stijgen.
Pagina: 1