Privacy en gezondheid bij bezichtiging woonruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-05 23:08
Sinds 2015 woon ik in een pand met drie woonruimten waarvan ik er één huur. De eigenaar/verhuurder heeft nu besloten het pand te verkopen. Onder het wettelijke motto 'koop breekt geen huur' vrees ik geenszins mijn woonruimte te verliezen; de volgende eigenaar zal het huurcontract gewoon over moeten nemen. Echter moet er eerst een volgende eigenaar worden gevonden en daartoe word ik geacht mee te werken aan bezichtigingen. Daar ben ik zowel wettelijk als contractueel toe verplicht, dus daar is weinig aan te doen. De manier waarop dergelijke bezichtingen kunnen of zullen plaatsvinden is voor mij echter om twee gerelateerde redenen problematisch: 1) privacy en 2) corona.

Wat betreft privacy zijn de stakes denk ik duidelijk: het betreft mijn privé woonruimte. Ik woon, slaap, werk en hobby er en heb helemaal geen behoefte om mijn leven ongewenst bloot te stellen aan vreemdem. Ik dien aan bezichtigingen mee te werken en kan dan ook niet om enige privacyschending heen, maar wil het wel minimaliseren. Ik zal bijvoorbeeld geenszins toestaan dat er foto of video-opnamen van mijn woonruimte worden gemaakt. Daarmee komt corona als tweede probleem om de hoek kijken, want foto's en video's zijn bij uitstek het middel geworden om geïnteresseerden het pand op afstand al te laten bezichtigen. Bij gebrek daaraan verwacht ik des te meer kijkers over de vloer te krijgen die potentieel het coronavirus met zich mee dragen. Mijn eigen gezondheid wil ik natuurlijk niet op het spel zetten, al is het maar omdat tegenover dit potentiële risico geen enkel voordeel voor mij staat.

Om mijn privacy te beschermen denk ik aan het volgende:
  • Het maken van foto- en video-opnames geheel verbieden, zowel door makelaar als kijkers.
  • Ik blijf zelf tijdens de bezichtigingen aanwezig om zeker te zijn dat die regel wordt nageleefd en om te zorgen dat men niks aanraakt (met welke intentie dan ook).
Meteen wordt het dan echter al een lastige situatie met betrekking tot corona, want het betreft een kleine woonruimte (28m2). Met de aanwezigheid van makelaar + 2 kijkers + mij zelf wordt het houden van 1,5 meter afstand op zo'n oppervlak dus al vrijwel onmogelijk. Het liefst stel ik dan ook de volgende voorwaarden:
  • Zowel makelaar als kijkers dragen een mondkapje.
  • Zowel makelaar als kijkers laten zich vooraf aan de bezichtiging testen via Testen voor Toegang, waarbij ik op basis van de uitslag daarvan aan de deur beslis ze binnen te laten of niet.
Het verplicht dragen van een mondkapje bovenop het aanleveren van een testbewijs klinkt wellicht wat dubbelop. Bezoekers aan evenementen die testen voor toegang zijn immers ook niet verplicht een mondkapje te dragen. Het verschil daarbij is echter wel dat ik geenszins profiteer van de bezichtingingen; ik ben kijkers liever kwijt dan rijk. Het lijkt me dan ook niet onrealistisch om deze dubbele eis te stellen. Zelfs dan is het risico echter niet uit de lucht (pun fully intended), want omdat alle ramen van mijn woonruimte zich aan dezelfde kant van het pand bevinden en er geen ventilatiesysteem voorhanden is, is de woonruimte slecht te doorluchten. Zelfs na het vertrek van kijkers loop ik dus een potentieel gezondheidsrisico.

Mijn vraag, al met al, is welke realistische, redelijke, en juridisch (vermoedelijk) houdbare voorwaarden ik in dit scenario kan stellen om zowel mijn privacy als gezondheid optimaal te bewaken. Zijn de hierboven genoemde voorwaarden verdedigbaar of exorbitant? Is er iets waar ik niet aan heb gedacht? Of, nog gedurfder: in hoeverre kan ik, gezien de omstandigheden, stellen dat de belangen van de eigenaar/verhuurder om het pand te willen verkopen niet opwegen tegen schending van mijn privacy en potentieel mijn gezondheid, en kijkers geheel weigeren? In dat laatste geval zal de eigenaar de beëindiging van de pandemie moeten afwachten alvorens het pand te verkopen of zouden serieus geïnteresseerden het pand kunnen kopen zonder mijn woonruimte te hebben bezichtigd.

Ik ben erg benieuwd naar jullie input. Dat hoeft niet juridisch onderbouwd te zijn (mag natuurlijk wel) want voor juridisch advies leun ik liever op een jurist in plaats van een forum. Ook pragmatisch advies om met deze situatie om te gaan is zeer welkom.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-05 03:46

MLLL

Palm Treo 650

Je kunt toch 10 minuutjes buiten blijven tijdens de bezichtiging? Volledig coronaproof.
Met 28m2 is waarschijnlijk 3 minuten genoeg :)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Zeg maar gerust exorbitant. De mensen die komen kijken zij n alleen geïnteresseerd in de staat van het gebouw. En zullen waarschijnlijk foto's gaan maken van de klusjes die mogelijk Gedaan moeten worden. Ik zou gewoon lekker even buiten wachten. En je niet zo druk maken.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je bent gewoon verplicht om mee te werken aan een bezichtiging, ik vraag me serieus af of je wel dergelijke (imho bizarre) eisen kunt stellen. Enige wat verhuurder moet doen is van te voren informeren dat er een bezichtiging aankomt, en met deze bezichtiging vervolgens zo weinig mogelijk overlast voor huurder zorgen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk dat meewerken minder negatieve energie kost dan dit hele plan. Als verhuurder zou ik na zo’n actie jou ook niks meer gunnen of ergens in tegemoet komen. Je kunt elkaar ook een beetje helpen toch? Jij hebt ook baad bij een goede start met de nieuwe eigenaar lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Niet online
Ik denk dat je het beste zelf foto/video kan maken en aanleveren. Dan heb je zelf invloed op wat er op te zien is. En hoe beter het materiaal hoe groter de kans dat ze misschien niet daadwerkelijk binnen hoeven komen bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Gaat het om een studentenkamer?

En je Corona-argument vind ik niet zo sterk: je kan je raam open zetten; 1.5meter afstand houden (en evt mondkapje vragen waar dat niet kan); en een hygiënische handgelletje klaar leggen waar ze hun handen mee kunnen desinfecteren bij binnenkomst. Of je loopt zelf even 10 min naar buiten. 28m2 is zo bekeken.

Je privacy-argument is ook niet zo sterk. Privacy is geen absoluut recht. Soms zul je kleine inbreuken op je privacy moeten dulden tbv gerechtvaardigde belangen van anderen. Daarvan is bij verkoop zeker sprake. Als je 100% privacy had gewild had je maar iets moeten kopen dat van jezelf was.

Al en al niet erg sterk. Kan het zijn dat je nog een student bent die denkt alles te beter te weten en te bepalen in de echte wereld?

[ Voor 92% gewijzigd door CyberMania op 24-07-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 13:55
Ik zou vragen of ze na elk bezoek de ruimte 15min willen ventileren (of doe dat zelf). Dat past bij RIVM advies.

Geen foto's en video's lijkt me kansloos, heel funda staat vol met foto's van huizen. Je kan ze misschien nog vragen extra zaken te blurren buiten wat standaard al met een aantal zaken doen.

Bij bezichtiging is het niet normaal dat alles wordt aangeraakt dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Buiten wachten lijkt me dus een goed idee, dan verklein je de risico's zeker.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Doe jezelf en de (nieuwe) belegger een plezier en werk mee met de bezichtigingen, zolang het redelijk blijft. Ik weet niet of het helpt , maar wellicht kun je enige interesse in de nieuwe eigenaar tonen door in gesprek te gaan. Een goede verhuurder is veel waard is mijn ervaring.. en andersom geldt hetzelfde.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 08:57
Misschien zelf een huis kopen? En dan kan je daar je eisen pakket neerleggen..

Zoals hierboven ook aangegeven wordt ga ff 10 minuten de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
Bedankt voor jullie input tot zo ver!
DC_Vincent schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:53:
Ik denk dat je het beste zelf foto/video kan maken en aanleveren. Dan heb je zelf invloed op wat er op te zien is. En hoe beter het materiaal hoe groter de kans dat ze misschien niet daadwerkelijk binnen hoeven komen bezichtigen.
Dat is inderdaad het overwegen waard! Als het kijkers om de algemene staat van het pand (plafonds, muren) te doen is dan wil ik daar gerust wat foto's van toesturen en blijft mijn privacy intact.
Nee, het betreft een zelfstandige woonruimte. Een kleine weliswaar :)
Basekid schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:56:
Ik zou vragen of ze na elk bezoek de ruimte 15min willen ventileren (of doe dat zelf). Dat past bij RIVM advies.

Geen foto's en video's lijkt me kansloos, heel funda staat vol met foto's van huizen. Je kan ze misschien nog vragen extra zaken te blurren buiten wat standaard al met een aantal zaken doen.

Bij bezichtiging is het niet normaal dat alles wordt aangeraakt dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Buiten wachten lijkt me dus een goed idee, dan verklein je de risico's zeker.
Dat RIVM-advies lijkt gericht op leegstaande woningen en is om te voorkomen dat het ene groepje kijkers het volgende groepje besmet. De verkopende partij heeft in zo'n geval ook baat bij kijkers. Als huurder heb ik dat niet, althans niet in directe zin. Ventilatiemogelijkheden zijn beperkt, dus ik ben niet geheel overtuigd dat na 15 minuten luchten de woonruimte weer geschikt is voor mijn continue aanwezigheid.

Overigens staat het voor mij niet onomstotelijk vast dat ik in mijn recht sta om het maken van foto en videomateriaal te verbieden, hoewel er wel reden is om te denken dat dat zo is. De wet is er ambigu in: je bent als huurder verplicht mee te werken aan bezichtigingen. Meer dan dat staat er niet. Een jurist op het forum van de Woonbond stelt bijvoorbeeld dat, omdat het faciliteren van foto- en videomateriaal niet in de wet wordt genoemd, het in ieder geval verdedigbaar maakt om dit te verbieden tot er verdere jurisprudentie over het onderwerp is. Foto's van woningen op Funda zijn overigens een andere kwestie, want daar betreft het veelal huizen waar op dat moment al niemand meer woont of waarbij de eigenaars er zelf voor kiezen om foto's te verspreiden. Als huurder heb ik die luxe niet.
theorganiser schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:10:
Misschien zelf een huis kopen? En dan kan je daar je eisen pakket neerleggen..

Zoals hierboven ook aangegeven wordt ga ff 10 minuten de deur uit.
Privacy en gezondheid zijn beide een groot goed en het lijkt me dan ook niet onredelijk om deze binnen de regels zo goed mogelijk te beschermen. Als huurder ben je in Nederland zwaar beschermd aangaande deze kwesties, maar de wet gaat natuurlijk niet concreet op mijn situatie of de corona-pandemie in. Daarom ontstaat er ruimte voor de discussie die ik met het openen van dit topic aan ga. De suggestie om zelf een huis te kopen is daarbij niet constructief.

De suggestie om even naar buiten te stappen is daarentegen wel een veel gedeelde opvatting hier. Ik ben er niet bepaald comfortabel mee om vreemden toegang te geven tot mijn privé ruimten zonder op dat bezoek toe te kunnen zien. Maar goed, ook dat perspectief is welkom. Ik zal het overwegen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:05
- laat ook maar -

[ Voor 83% gewijzigd door DePaul op 24-07-2021 19:24 ]

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:05
Hoewel ik het idee achter je eisen wel snap, snap ik niet dat je daar zoveel energie in wil stoppen. De uiteindelijke koper wordt jouw verhuurder en gaat zich jou ongetwijfeld herinneren als die principiële huurder die ontzettend moeilijk deed om (in zijn ogen) niets. Wat denk je dat er gebeurt als je vervolgens bij diezelfde verhuurder aanklopt met een verzoek? Precies, je krijgt geen millimeter meer dan waar je wettelijk recht op hebt en zelfs daar zul je dan veel moeite voor moeten gaan doen.

Kortom, mijn advies: doe niet zo lastig ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Xyrr schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:23:
De suggestie om even naar buiten te stappen is daarentegen wel een veel gedeelde opvatting hier. Ik ben er niet bepaald comfortabel mee om vreemden toegang te geven tot mijn privé ruimten zonder op dat bezoek toe te kunnen zien. Maar goed, ook dat perspectief is welkom. Ik zal het overwegen.
Waar ben je precies bang voor dan? Dat die mensen denken van "gna gna ik zal zijn Calvé pindakaas eens ff jatten zeg".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
Wel benieuwd naar die foto's nu. Wat heb jij in je huis staan dat zo verschrikkelijk is dat je het niet tijdelijk weg kunt stoppen en niet op de foto mag? Therapeutische tip: Scroll even een dagje door dit topic, je knettergekke fetish (of wat het ook is) valt vast in het niet bij wat je daar soms tegenkomt. Kan je een beetje zelfvertrouwen mee opbouwen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 23:44
De meeste oplossingen zijn al aangedragen, mondkapje, handgel, luchten.

Als je weet dat ze komen zorg je dat het huis opgeruimd is dan is er niet meer te zien dan meubels, tv, planten (of het moeten juist "dat" soort planten zijn waarvoor je ze niet binnen wil laten :+ ).
Of het moet zo'n bende zijn dat je je er voor zou schamen en dan is een opruimbeurtje misschien wel eens nuttig :P .

Ik heb het ook een keertje gehad en heb eigenlijk altijd alles wel netjes dus ik had en heb er dan ook geen problemen mee.
PC spullen stonden altijd al uit het zicht, laptop etc wat gemakkelijk verplaatsbaar is kan je altijd even uit het zicht zetten/leggen mocht je dat een puntje vinden.
Die van Gogh of Picasso aan de muur zeg je dan maar dat het een imitatie is en geen echte.

Maar on-topic.
Het valt over het algemeen allemaal best mee en ze hadden bij mij meer oog voor de indeling van de kamers en de algemene staat van de muren, kozijnen etc dan voor het gene wat ik erin had staan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 09:22

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

leecher schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:45:
Wel benieuwd naar die foto's nu. Wat heb jij in je huis staan dat zo verschrikkelijk is dat je het niet tijdelijk weg kunt stoppen en niet op de foto mag? Therapeutische tip: Scroll even een dagje door dit topic, je knettergekke fetish (of wat het ook is) valt vast in het niet bij wat je daar soms tegenkomt. Kan je een beetje zelfvertrouwen mee opbouwen :+
We zijn allemaal Tweakers met een heleboel zooi om ons heen die autistisch gezien zo zijn neergelegd dat alleen wij er de schoonheid van zien.

Voor de buitenwereld ziet het eruit als een grote puinhoop welke het daglicht niet meer kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Enige wat ik me kan bedenken is misschien heeft hij een kamer wel als een BDSM-kelder ingericht. Tja, dan zou je inderdaad wel kunnen denken: ik wil geen kijkers over de vloer want ik schaam me een beetje. Maar ja dit is niet de HK natuurlijk.

Maar goed zelfs dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Dat gaat die mensen echt weinig boeien verder.

[ Voor 39% gewijzigd door CyberMania op 24-07-2021 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Kleine ruimte. Zet een cameraatje (of 2) neer en volg de bezichtiging op afstand. Vraag de makelaar om de ramen open te zetten na afloop en zet twee ventilatoren aan naar buiten gericht. Of stel het al zo op en zeg dat ze er vanaf blijven. En keer pas na een uur terug.

Als ik moest testen voor toegang bij een bezichtiging zou ik passen. Mondkapje prima maar ik betwijfel het nut daarvan. Ramen open zou ik prima en begrijpelijk vinden, hou ik mijn jas aan.

Overigens zijn er gemakkelijkere manieren om Corona op te lopen, dat krijg je echt niet van een paar mensen in huis terwijl je er zelf niet bij bent. Dan moeten ze ten eerste al besmettelijk zijn en ten tweede in je cornflakes gaan zitten hoesten.. Kleine kans.. Hoe heb je afgelopen 2 jaar geleefd? In de supermarkt loop je meer gevaar…

Ik ben zelf geen wappie maar dit toont weer aan dat coronamaatregelen niet onbeperkt houdbaar zijn.. Sommige zaken gaan gewoon door, we kunnen ons niet jarenlang opsluiten…

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 24-07-2021 21:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:21
CyberMania schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:02:
Enige wat ik me kan bedenken is misschien heeft hij een kamer wel als een BDSM-kelder ingericht. Tja, dan zou je inderdaad wel kunnen denken: ik wil geen kijkers over de vloer want ik schaam me een beetje. Maar ja dit is niet de HK natuurlijk.
Nee, maar dan moet TS gewoon voor de foto's even zijn ruimte opruimen en bepaalde spullen uit het zicht zetten of in een doos stoppen. Dit kan hij ook weer doen tijdens de bezichtigingen :)

Dit soort huurders: 8)7 |:( :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Niet online
Vergeet ook niet: hoe lastiger je doet/overkomt hoe groter de kans dat de koper afhaakt. En dat er dus een potentiële volgende koper komt die ook weer wil bezichtigen. En zo maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

[ Voor 5% gewijzigd door DC_Vincent op 24-07-2021 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyrr
CyberMania schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:02:
Betrapt :X
leecher schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:45:
Bedankt voor de therapeutische tip :) Genoeg gekke en lachwekkende zaken in dat topic maar het bestaan van het topic legt de vinger ook wel op de zere plek. De foto's aldaar zijn namelijk online gezet met de bedoeling om een huis te verkopen maar worden vervolgens als komedisch materiaal tentoongesteld op Tweakers. Niet dat ik daar zozeer bang voor ben, want mijn inrichting/inboedel is lang niet gek of grappig genoeg om dat topic te halen. Ik heb ook zekers niks illegaals of bijzonder kostbaars. Het probleem voor mij is meer dat ik geen enkele controle of zeggenschap meer heb over die foto's nadat ze door een vreemde partij zijn genomen. En waar de mensen die hun huis op Funda aanbieden er zelf voor kiezen om foto's met allerlei gekkigheden daarop te delen is het voor mij een verplichting die ik maar gewoon wordt geacht te gedogen. Dat gebeurt niet eenmaal maar misschien wel 10 keer als er zoveel geïnteresseerden zijn. Uiteindelijk zal er maar één koper zijn maar liggen de foto's van mijn woning in potentie 10 maal op straat. Kleine kans dat er ooit iets kwalijks mee gebeurt, maar het risico bestaat wel. De vraag voor mij omtrent privacy is dus vooral: hoe kan ik ervoor zorgen dat potentiële kopers mijn woning wel kunnen bezichtigen en een indruk kunnen krijgen van het pand waar ze interesse in hebben zonder dat ik daar zelf overbodig nadeel of risico van ondervind? Geheel los van wat er op foto's al dan niet te zien valt is het voor mij in de eerste plaats een principiële kwestie. De enige manier waarop ik er zeker van kan zijn dat het probleem niet optreedt is door er met de neus bovenop te staan, maar ja, dan komt de coronakwestie om de hoek kijken. Het is vooral die combinatie die het lastig maakt.
President schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Nee, maar dan moet TS gewoon voor de foto's even zijn ruimte opruimen en bepaalde spullen uit het zicht zetten of in een doos stoppen. Dit kan hij ook weer doen tijdens de bezichtigingen :)

Dit soort huurders: 8)7 |:( :')
Ik snap wel dat de voorwaarden die ik in mijn topicstart heb genoemd verregaand zijn en dat ik daardoor een hele vervelende huurder lijk hoor, maar het is toch zeker niet onterecht om je als huurder zoveel mogelijk te beschermen tegen privacyschending? De echt vervelende huurder vervangt de sloten en houdt zijn deuren gesloten wanneer er bezichtigingen zullen plaatsvinden. Ik wil er gewoon netjes aan meewerken maar wel verkennen wat mijn opties zijn om mijn eigen belangen te behartigen. Dat ik dan een topic open waarin ik om input vraag toont enkel dat ik niet stellig mijn lukraak bedachte voorwaarden wil toepassen maar ook water bij de wijn wil doen of over een alternatief na wil denken.
FreakNL schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:05:
Kleine ruimte. Zet een cameraatje (of 2) neer en volg de bezichtiging op afstand. Vraag de makelaar om de ramen open te zetten na afloop en zet twee ventilatoren aan naar buiten gericht. Of stel het al zo op en zeg dat ze er vanaf blijven. En keer pas na een uur terug.

Als ik moest testen voor toegang bij een bezichtiging zou ik passen. Mondkapje prima maar ik betwijfel het nut daarvan. Ramen open zou ik prima en begrijpelijk vinden, hou ik mijn jas aan.

Overigens zijn er gemakkelijkere manieren om Corona op te lopen, dat krijg je echt niet van een paar mensen in huis terwijl je er zelf niet bij bent. Dan moeten ze ten eerste al besmettelijk zijn en ten tweede in je cornflakes gaan zitten hoesten.. Kleine kans.. Hoe heb je afgelopen 2 jaar geleefd? In de supermarkt loop je meer gevaar…

Ik ben zelf geen wappie maar dit toont weer aan dat coronamaatregelen niet onbeperkt houdbaar zijn.. Sommige zaken gaan gewoon door, we kunnen ons niet jarenlang opsluiten…
Ik heb inderdaad ook aan een camera gedacht, maar daarmee kun je natuurlijk hooguit achteraf constateren dat er toch opnames zijn gemaakt en dit niet ter plekke voorkomen. Dan is het kwaad dus al geschied. Enkel gegeven dat ik er mijn neus boven op moet zitten om overbodige schending van mijn privacy in de vorm van opnames te voorkomen wordt corona pas een probleem. Gezien het feit dat er zich dan 4 mensen (makelaar + 2 kijkers + ik) op een klein woonoppervlak zullen bevinden wordt corona wel een ding. In een supermarkt kun je nog enigszins afstand houden en de boel is redelijk geventileerd. Die luxe heb ik thuis niet. Niet voor niets waren er daarom strenge regels omtrent het ontvangen van bezoek, en ook al zijn die momenteel niet van toepassing zouden ze dat gezien de recente opleving van het virus wellicht wel moeten zijn. Gegeven dat die bezichtigingen toch gaan plaatsvinden en gegeven de beperkte omvang van de woonruimte weet ik dan eveneens niet in hoeverre mondkapjes toereikend zijn. Vandaar ook juist dit topic: ik probeer de juiste balans te vinden tussen privacy en gezondheid.

Je geeft zelf aan dat je bij testen voor toegang voor een bezichtiging zelf zou passen. Aan de ene kant heeft @DC_Vincent dan gelijk dat je potentiële kopers afschrikt en het proces alleen maar langer duurt. Aan de andere kant filter je er misschien degenen uit die toch maar half geïnteresseerd waren. Dat is gegeven de problematiek voor mij dan al een win. Maar goed, ik snap ook wel dat testen voor toegang wat ver gaat, en ik weet ook niet in hoeverre ik in mijn recht sta om dat te eisen.

Long story short: als er geen corona was geweest zou ik zelf op het beschermen van mijn privacy toezien en zou er voor mij geen probleem zijn. En als privacy geen issue was (bijv. omdat ik mijn woning zelf verlaat en deze al leeg staat) hadden die bezichtigingen zonder mijn aanwezigheid en zonder coronarisico kunnen plaatsvinden. Het is die combinatie die het lastig maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Tegen corona kun je je 100% beschermen met zo’n pak.

Heb er meerdere Aziaten mee zien lopen op diverse vliegvelden.

Zoiets:
https://nymag.com/strateg...ll-tyvek-hazmat-suit.html

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 24-07-2021 21:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Laat de fotograaf gewoon fatsoenlijke fotos maken van jouw woonruimte, dan heb je een punt dat er geen andere foto's hoeven te komen. En die privacy schending valt dan echt wel mee, die fotograaf en makelaar hebben ook geen behoefte om jouw anime kussens op de foto erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:00
Ik vind het een terechte vraag mbt privacy. Ik neem aan dat de verhuurder ook wel foto's heeft van vóór 2015 die hij kan gebruiken? Of alleen een plattegrond met wat details over de afwerking zou in de huidige markt ook wel voldoende moeten zijn. Ik denk sowieso niet dat je hoeft te verwachten dat er meerdere mensen over de vloer komen. Maar heb daar geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 20:59
Wat is nu werkelijk het probleem? Corona kan je oplossen door even weg te gaan. Haal eventuele foto’s weg en berg spullen met je naam erop op. Welk doemscenario heb je in je hoofd waarvoor je bang bent?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
Sissors schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:31:
Laat de fotograaf gewoon fatsoenlijke fotos maken van jouw woonruimte, dan heb je een punt dat er geen andere foto's hoeven te komen. En die privacy schending valt dan echt wel mee, die fotograaf en makelaar hebben ook geen behoefte om jouw anime kussens op de foto erbij te hebben.
saveljos schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:48:
Ik vind het een terechte vraag mbt privacy. Ik neem aan dat de verhuurder ook wel foto's heeft van vóór 2015 die hij kan gebruiken? Of alleen een plattegrond met wat details over de afwerking zou in de huidige markt ook wel voldoende moeten zijn. Ik denk sowieso niet dat je hoeft te verwachten dat er meerdere mensen over de vloer komen. Maar heb daar geen ervaring mee.
Dit zijn goede tips, bedankt! Het pand is net voordat ik in deze woonruimte trok gerenoveerd. Omdat de huur deels gemeubileerd is heb ik destijds zelfs flink wat foto's van de aanwezige spullen gemaakt. Wellicht is dat inderdaad al voldoende. Mocht de makelaar dat niet toereikend achten wil ik zelf nog wel nieuwe foto's te maken waar nodig, waarbij ik zelf kan zorgen dat alles van persoonlijke aard uit beeld blijft. Met een beetje geluk kan ik de makelaar dan aan mijn kant krijgen en wil hij/zij erop toezien dat kijkers zelf geen opnamen maken. Dat biedt geen 100% zekerheid, maar wellicht genoeg. Ik denk erover na en hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 11-05 09:33
Ik zie hier erg weinig begrip voor het privacy aspect. Als ik tussen de regels door lees lijkt dat potentieel een grotere blokkade dan de corona regels.
Als iemand die erg veel waarde hecht aan privacy / niemand over de vloer wil hebben begrijp ik dat goed.

Ik denk dat er alleen weinig aan te doen is.

Probeer te accepteren dat deze situatie zich aandient, bereid je mentaal voor op even goed opruimen / poetsen / wat spullen weg zetten of herorganiseren, en biedt eventueel zelf een paar foto's aan.

Hoe moeilijker je doet, hoe langer het kan slepen. Met een beetje geluk ben je er met nul of één bezichtiging klaar mee.
De relatie met de huidige verhuurder zal niet heel veel meer waard zijn, maar het is wel fijn om voor die laatste periode nog even goed afspraken te maken, en niet een telefoontje krijgen dat er over een uur een bezichtiging komt, als jij misschien nog in je badjas zit.
Er lijken weinig expliciete regels te zijn over bijvoorbeeld een termijn van melden, of tijdstippen, dus het lijkt me ook wel een goed idee om hier afspraken over te maken. Dat er geen foto's gemaakt worden kan je denk ik redelijkerwijs niet afdwingen, maar je zou het kunnen vragen als je zelf een aantal foto's kan aanleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je verhuurder heeft het recht het pand te betreden voor de dingen die hij als verhuurder mag, dus om onderhoud te (laten) plegen of om een potentiële koper een bezichtiging te bieden. Het maken van foto's wordt daarbij niet wettelijk beschermd; behalve dat een verhuurder geen foto's mag maken van je slaapkamer als hij in het ketelhok CV-onderhoud laat plegen.

Jij hebt wel het recht om bijvoorbeeld privéfoto's af te dekken, daar kan hij weinig tegen doen. Maar er is weinig dat je kan doen om het maken van foto's tegen te gaan. De meeste makelaars zullen alle privéfoto's ook wel blurren (evt. op jouw vraag), maar een koper zelf misschien niet.

Vwb corona kun je ook weinig. Je bent niet verplicht om zelf aanwezig te zijn bij een bezichtiging, dus je kan het ook niet afdwingen onder het mom van geen afstand kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TweakMDS schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:58:
Ik zie hier erg weinig begrip voor het privacy aspect. Als ik tussen de regels door lees lijkt dat potentieel een grotere blokkade dan de corona regels.
Als iemand die erg veel waarde hecht aan privacy / niemand over de vloer wil hebben begrijp ik dat goed.
Punt is dat volgens mij de foto's van een makelaar niet heel erg op je privacy inbreken. En ja dat klinkt vreemd, gezien het je woonruimte is, en veel persoonlijker kan je het niet krijgen. Maar letterlijk het eerste wat je verteld zal worden voor de fotograaf komt is: Ruim alles op. Die makelaar/fotograaf hebben geen behoefte aan foto's van echt persoonlijke spullen. Die willen gewoon een foto van het keukenblokje, een generieke foto van het bed, en nog eentje van de wc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou niet weten waarom er foto's van jouw privéruimten nodig zijn. Ik zou dat ook niet willen. Verkoper kan prima uit de voeten met een plattegrond.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hoe kijk je zelf aan tegen het spanningsveld omtrent privacy? Ik vind het apart dat je enerzijds geen foto's wil laten maken maar dat je anderzijds wel medische gegevens van bezoekers in wilt zien.

Ik vind het ook niet fijn om vreemden in mijn persoonlijke ruimte te hebben hoor, maar zou in zo'n geval toch echt o.b.v. 'pick your battles' meewerken en gewoon goede afspraken maken met de makelaar. D.w.z. een zo kort mogelijk tijdsbestek waarin de bezoeken plaatsvinden en eventueel een dinerbon voor het ongemak ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Xyrr schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:45:
Het probleem voor mij is meer dat ik geen enkele controle of zeggenschap meer heb over die foto's nadat ze door een vreemde partij zijn genomen.
Het duurde ff maar nu zijn we bij de crux van de zaak. Je vertrouwt die mensen niet met de foto's die ze maken van je gehuurde hut.

Dit lijkt me een goede reden om er voor te zorgen dat je de volgende keer een huis koopt. Want dan heb je die controle en zeggenschap wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 23:04
Ik ben bang dat je niet in je recht staat. Mbt Corona mag er inmiddels al weer ontzettend veel. Kortom qua wetgeving sta je dan niet sterk.

Qua privacy sta je ook niet sterk aangezien de verhuurder zulke dingen moet kunnen uitoefenen.

Om het voorbeeld aan te halen met een moeilijke huurder is iemand die de sloten veranderd en de deur niet openmaakt. Dan staat even later wellicht de politie voor de deur met de verhuurder en een slotenmaker om de deur open te maken.

Als je nu moeilijk doet dan kan de nieuwe verhuurder je beschouwen als een lastige huurder en er mogelijk alles aan doen om het jou moeilijk te maken. Ik denk niet dat je die kant op wilt gaan.

Een verhuurder mag je niet zomaar eruit zetten maar er zijn zeker mogelijkheden om een huurder weg te krijgen.

Dus de vraag die je jezelf moet stellen is hoe graag woon je er en hoe lang wil je er nog blijven wonen? Als dit erg kort is dan kun je moeilijk gaan doen, anders zou ik deze eenmalige bezoekjes accepteren en verder gaan met mijn leven.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:56
Kun je niet zelf een fotograaf inhuren of zelf foto's maken? Dan kun je precies bepalen wat er van je inboedel wel of niet in beeld komt en hoeft de makelaar misschien niet eens fotos te komen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik neem aan dat je al lang en breed bent gevaccineerd. Dat haalt de risico's hard omlaag.
Sport_Life schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:02:
Doe jezelf en de (nieuwe) belegger een plezier en werk mee met de bezichtigingen, zolang het redelijk blijft. Ik weet niet of het helpt , maar wellicht kun je enige interesse in de nieuwe eigenaar tonen door in gesprek te gaan. Een goede verhuurder is veel waard is mijn ervaring.. en andersom geldt hetzelfde.
Dat ja. De koper wordt de nieuwe huisbaas, ik vraag me af of het een goed idee is om als eerste contactmoment meteen als probleemhuurder gezien te worden. Wegpesten begint dan een dag later?
evilution schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:41:
Ik zou niet weten waarom er foto's van jouw privéruimten nodig zijn. Ik zou dat ook niet willen. Verkoper kan prima uit de voeten met een plattegrond.
Als ik bij huiszoeken er 10 zie met foto's en 1 zonder, weet ik welk het bouwval is met schimmel aan de muur. Niet de moeite waard te gaan kijken. Als ik er 10 zie waar ik langs kan komen en 1 alleen foto's, weet ik welke stinkt en luide buren heeft. ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1