USB-PD laptop vraagt meer dan scherm kan leveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 20:28
Ik kan niet echt een goed antwoord vinden maar stel je hebt deze case:

Je hebt een best krachtige laptop met een 100w AC adapter en deze laptop support ook USB-PD. Je hebt echter een beeldscherm (of wat dan ook) die max 65w kan leveren over usb-c. In hoeverre werkt dit wanneer je de laptop niet te veel belast (dus < 65w). Ik weet dat laptops gebruiken met een zwakkere adapter over het algemeen goed gaat (maar miss laad hij niet of loopt hij langszaam leeg) maar hoe zit dit met USB-PD? Vraagt de laptop 100W en zegt het scherm "pech dat heb ik niet" en doet hij dan niks? Of trekt hij de max 65w zonder problemen?

Heb geen exacte typenrs (moet nog eea besteld worden) maar bijvoorbeeld pricewatch: Samsung C34H890WGR Zwart als beeldscherm.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Je scherm levert wat 'ie kan, en je laptop zal minder snel leeglopen als je boven de 65W verbruikt. En als jij weinig tot niks met je laptop doet, dan zal 'ie (al dan niet langzaam) opladen.

Makkelijkste lijkt mij om ook gewoon de stroomkabel aan je laptop te hangen en het niet alleen via je scherm te willen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 24-07-2021 15:16 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat werkt gewoon (al zal de accu minder snel opladen).
In de USB-PD negotiation stuurt de monitor alle spanningen/stroomsterktes die hij kan leveren.
De Laptop selecteert er daar 1 van en vraagt die aan (bv 20V, 3A max).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja helemaal goed dat had ik ook verwacht ik denk alleen tja stel dat de laptop x request en de monitor dat niet kan zou hij kunnen zeggen "nou dan niet" kon het alleen nergens specifiek vinden hoe dat ging :)

thx!

en @Hahn ja dat is een optie gaat om wat flex plekken dus als er iets van stroom uitkomt is dat wel handig weten ook nog niet exact welke laptops het worden maar zitten wat opties tussen die (in theorie) > 65w lusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Mattie112 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:20:
Ja helemaal goed dat had ik ook verwacht ik denk alleen tja stel dat de laptop x request en de monitor dat niet kan zou hij kunnen zeggen "nou dan niet" kon het alleen nergens specifiek vinden hoe dat ging :)

thx!

en @Hahn ja dat is een optie gaat om wat flex plekken dus als er iets van stroom uitkomt is dat wel handig weten ook nog niet exact welke laptops het worden maar zitten wat opties tussen die (in theorie) > 65w lusten
Tip voor de volgende keer: geef de volledige context in je startpost (in dit geval dat het om flexplekken gaat waarbij niet alle laptops allemaal 65+ W verbruiken), want dat beinvloedt ook wat mensen zullen reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Naja ik dacht dat "Heb geen exacte typenrs (moet nog eea besteld worden)" de lading wel zou dekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Mattie112 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:25:
Naja ik dacht dat "Heb geen exacte typenrs (moet nog eea besteld worden)" de lading wel zou dekken :)
Hoe zouden we daar uit op moeten maken dat het om (mogelijk heel veel) flexplekken zou gaan? Dat klonk alleen maar als 'ik weet nog niet wat ik ga kopen' en kon net zo goed gaan over 1 monitor en 1 laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Niet maargoed mijn vraag was ook niet wat de beste optie zou zijn puur of/hoe dit zou werken. Maar bedankt voor de antwoorden ik weet genoeg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
USB-PD is trouwens wel heel erg complex en niet iedere fabrikant houdt zich 100% aan de specs.
Dus test het eerst met de monitor die je gaat kiezen en met enkele laptops.
Als het niet werkt ligt het soms/vaak aan de kabel.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Gemiddelde zakelijke laptop komt een heel eind met 'maar' 65 watt hoor ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
sapphire schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:25:
Gemiddelde zakelijke laptop komt een heel eind met 'maar' 65 watt hoor ;)
Dat klopt maar de laptops ('workstations') voor developers worden wel wat krachtiger. Hoewel ik niet verwacht dat tijdens 'normaal' werk je boven de 65watt uit komt nee.

Pagina: 1