Juiste volgorde werkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:41
Wij zijn van plan om het huis waar we al 23 jaar wonen (destijds nieuwbouw gekocht) op een aantal punten aan te pakken.

De volgende zaken zijn we van plan:

Keuken vervangen
Vloer inclusief vloerverwarming
Kunststof kozijnen
tegelwerk en afwerking keuken
Luchtafvoer huis vervangen
Zonnepanelen
Stucwerk en schilderen benedenverdieping
overdekte veranda (optioneel)
Schuur uitbouwen (optioneel)
Schutting vervangen (optioneel)

Op dit moment hebben we een tegelvloer met gewone radiatoren, Houten kozijnen met dubbel glas (die allemaal lek zijn en vlekken hebben aan de binnenzijde). Het betreft 2 grote kozijnen, 2 raamkozijnen (waarvan 1 op de eerste verdieping), houten voordeur en achterdeur (met rot kozijn).

Ik had bedacht dat onderstaande de beste volgorde is om e.e.a. uit te laten voeren:

1: kozijnen
2: vloerverwarming en tegelvloer (oude er eerst uit, tegels zijn te hard om er sleuven in te slijpen)
3: keuken
4: stuckwerk en schilderen beneden

de rest in willekeurige volgorde.

Iemand suggesties, of zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor je zonnepanelen heb je wellicht een electrabuis nodig van je meterkast naar je omvormer, het is aan te raden deze te plaatsen voor je gaat stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 23:22
Van beneden naar boven zou ik zeggen, dus eerst je vloer, dan je kozijnen. Deurkozijnen aansluiting op je vloer wordt dann ook makkelijker. Dan stucen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Noppesnada schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:58:
Wij zijn van plan om het huis waar we al 23 jaar wonen (destijds nieuwbouw gekocht) op een aantal punten aan te pakken.

De volgende zaken zijn we van plan:

Keuken vervangen
Vloer inclusief vloerverwarming
Kunststof kozijnen
tegelwerk en afwerking keuken
Luchtafvoer huis vervangen
Zonnepanelen
Stucwerk en schilderen benedenverdieping
overdekte veranda (optioneel)
Schuur uitbouwen (optioneel)
Schutting vervangen (optioneel)

Op dit moment hebben we een tegelvloer met gewone radiatoren, Houten kozijnen met dubbel glas (die allemaal lek zijn en vlekken hebben aan de binnenzijde). Het betreft 2 grote kozijnen, 2 raamkozijnen (waarvan 1 op de eerste verdieping), houten voordeur en achterdeur (met rot kozijn).

Ik had bedacht dat onderstaande de beste volgorde is om e.e.a. uit te laten voeren:

2: vloerverwarming en tegelvloer (oude er eerst uit, tegels zijn te hard om er sleuven in te slijpen)
3: keuken
4: stuckwerk en schilderen beneden

de rest in willekeurige volgorde.

Iemand suggesties, of zie ik iets over het hoofd ?
Ik zou 4 en 3 omdraaien. En misschien zelfs stucwerk doen voor je je tegels laat plaatsen. Het geeft een bende en hoe minder bende als er iets af is hoe beter.

2: vloerverwarming
3: stucwerk
4: vloertegels
5: schilderen
6: keuken

Na vloerverwarming moet de nieuwe toplaag toch drogen, dan kan je dan laten stuccen (wel ff bouwdroger huren, alles is dan erg vochtig namelijk)

Dan de tegels erin, al kan je ook direct laten schilderen voor de tegels.

En dan keuken als laatste. Moet je eventuele plinten alleen ff mooi op de keuken laten aansluiten.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Schilderen zou ik als laatste doen. Stucwerk moet ca 1-2 weken drogen met mooi weer. In deze periode kun je mooi de keuken doen.

Bouwdroger is nergens voor nodig. Verhoogt alleen de kans op scheuren.

[ Voor 57% gewijzigd door Sethro op 24-07-2021 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Als je het aan de stucadoor of schilder vraagt, dan zal deze antwoorden: eerst de muur afwerken, dan de vloertegels. Is lekker makkelijk dan hoeven ze niet zo op te letten als ze er een zooi van maken.

Als je het de tegellegger vraagt, dan zal deze antwoorden: eerst de tegels leggen, dan de muur afwerken. Is lekker makkelijk want dan hoeven ze niet zo voorzichtig te zijn en is het geen ramp als ze een keer met een tegel tegen de muur stoten ofzo...

Hoe dan ook: De keuken als laatste. Deze wil je natuurlijk plaatsen op een reeds afgewerkte vloer zodat de plinten / stollen mooi passend zijn. En ik zou ook liever een hoge kast plaatsen tegen een mooi vlak gestucte muur dan stucen tegen een hoge kast...

Ik ben wel een voorstander van deze:
Hooglander1 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:03:
2: vloerverwarming
3: stucwerk
4: vloertegels
5: schilderen
6: keuken
Al kun je de kozijnen en de vloerverwarming prima omdraaien (als de kozijnen er maar staan voordat de stucadoor of de tegellegger komen). Het schilderwerk kun je eventueel ook na de keuken doen.

Mocht de tegellegger het stucwerk beschadigen dan is dat nog relatief simpel te herstellen voordat het geschilderd is.

De vloertegels kunnen er ook in voordat de stucadoor komt, dan is het een kwestie van deze goed afdekken.

En uhm: Waar we schrijven "keuken", bedoelen we natuurlijk "afmonteren keuken". Als er voor de nieuwe keuken nog nieuw leidingwerk nodig is dan doe je er natuurlijk verstandig aan om dat te regelen voordat de vloeren en muren worden afgewerkt. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 24-07-2021 11:23 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kozijnenmonteurs zijn echt enorm lompe boeren, dat gaat echt met grof geweld is mijn ervaring. Dan wil je niet je kwetsbare niet afgewerkte vloerverwarming net hebben liggen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:10
ik ben cv montuer geweest. en ik zou eerst je vloer eruit slopen. en ook je deurkozijnen, je kozijnen gaan ongetwijfelt kapot bij het uithakken van tegels. dan je vloerverwarming erin afsmeren. en dan je nieuwe kozijnen plaatsen. daarna kan je stukken, dan tegelelen. dan kan je de tegels mooi aanlaten sluiten op je kozijn. van lompe kozijnen boeren heb je ook geen last op deze manier. een afgewerkte vloervermning slopen doe je niet zo 123, ​een tegelzetter werkt meestal het netste van allemaal. die zijn meestal wel voorzichtig. je kan ook kiezen voor stukken na het tegelen. de tegels beschermen met een goede stucloper.
(en doe dat aub zelf. ieder hoekje, en goed vastplakken met schilders tape)

de vloerverwming moet onder de drempel/het kozijn door. wat renovatie betreft.
drempelloze deuren weet ik niet. geen ervaring mee. ik weet gelukkig niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 18-05 23:14
Eerst slopen, dan opbouwen is het meest makkelijk.
Ook zorgen dat je zonnepanelen liggen , en de luchtafvoer vervangen is voordat de stucadoor en schilder komen.
Mocht er een leiding in de muur moeten komen, of bij het uitbreken van de oude leiding iets bechadigen dan kan hij dit meteen meepakken.

Ik zou eerst de muren laten stucen en dan de vloer pas, dan kan de stucadoor tot de grond werken en heeft eventueel degene die de plinten plaatst hier meer plezier van

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Mijn overweging om eerst de kozijnen te laten zetten is het volgende:

Nu liggen de 35*35 tegels tegen de kozijnen aan zowel ramen als deuren over de gehele benedenverdieping, zonder dorpels.

Wellicht vallen de nieuwe kozijnen verder naar binnen of naar buiten. Als ik eerst laat tegelen na de vloerverwarming en dan pas de kozijnen loop ik het risico dat het niet meer aan sluit.

Het zou voor mij relatief eenvoudig zijn om een strook tegels voor de kozijnen weg te hakken, kozijnen laten plaatsen en dan verwarming en tegelen. Dan kan er tot aan het nieuwe kozijn getegeld worden en loop ik (minder) risico op beschadigingen.

Of zie ik dit verkeerd ?

Ben een noob op dit gebied, dus alle suggesties zijn welkom.

Aanvullend, voor de zonnepanelen heb ik al offertes, dat kan allemaal via bestaande leidingen die rechtstreeks uitkomen in de meterkast. De luchtcirculatie hangt op zolder en is gewoon als unit te vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Noppesnada op 24-07-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 08:24
Noppesnada schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:05:
Mijn overweging om eerst de kozijnen te laten zetten is het volgende
Ja, begrijpelijk. Zou ik net zo doen. Er valt anders wel een mouw aan te passen (afdeklijsten bijvoorbeeld) maar als je toch ook de vloer wilt vervangen is dat zonde. Inderdaad eerst de kozijnen, dan de vloer.

Je zou eventueel wel eerst de vloerverwarming kunnen doen, als dat qua planning beter past, dat komt toch niet helemaal tot aan de rand.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 09:39

verbraakje

🚦

Let op met storten van beton en je nieuwe glas. Dit kan cementsluier achterlaten wat niet tot slecht te herstellen is. Wellicht hierom dus omdraaien

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 21:54
Als je er niet gaat wonen eerst slopen, dan leidingwerk (zoals voor je keuken en zonnepanelen), dan ruwbouw (zoals kozijnen) daarna afwerken en installeren. Wat van het afwerken in welke volgorde is dan eigenlijk niet zo belangrijk. Goed afdekken, secuur werken en foutjes meteen herstellen wel.

[ Voor 30% gewijzigd door delpit op 24-07-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hij woont er al 23 jaar 8)7

Als je de radiatoren gaat vervangen door vloerverwarming, gaat dan niet de gedachte spelen "als ik de ramen verder doortrek, kan ik dat dan niet vervangen door een deur voor een directe doorloop naar de tuin?".
Dan zou je de kozijnen wat later moeten vervangen dan de radiatoren.
Of heb je die keuzes al gemaakt?

Ik zou eerst het "wat wil ik en hoe gaat dat eruit zien" concreet maken. Dan bepalen waar de aanpassingen per stuk invloed op heeft. En dan kijken welke delen invloed op elkaar hebben en hoe je dat het beste kan plannen.
Bijvoorbeeld voor het leggen van de vloerverwarming zou je al grotendeels moeten weten hoe de keuken eruit komt te zien, omdat je zit met afvoer en dergelijke. Maar hij hoeft dan nog niet geinstalleerd te zijn. En kun je met de luchtafvoer dan niet tegelijk de stroomvoorziening meenemen. Etc.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Yep, al ruim 23 jaar in hetzelfde huis.

De openslaande tuindeuren staan inderdaad ook in de planning (niet specifiek genoemd in mijn opsomming). Voor het achterraam staat nu een afschuwelijke radiator die nu tuindeuren onmogelijk maakt. Die mag sowieso weg. Dat maakt de weg dan vrij voor tuindeuren.

We zijn nu aan het winkelen en ideeën opdoen, vloeren en kozijnen komen mijn vrouw en ik wel uit, de keuken daarentegen ! Ik wil iets neutraals en mijn vrouw landelijk.

Wel hebben we al begrepen dat we geen van onze plannen nog dit jaar gerealiseerd zullen worden, Iedereen zit vol en heeft werk zat.

Vooral het plannen dat alles over een half jaar op volgorde uitgevoerd kan worden baart me zorgen. Ik houd niet van rommel en mijn vrouw nog minder. Bovendien zal de gehele bgg leeg moeten en opgeslagen worden.

Ik kan natuurlijk wel een aannemer inschakelen, maar dan ben ik weer afhankelijk van zijn leveranciers of niet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Misschien gewoon een aannemer in de hand nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Beperkt dat dan niet mijn keuzes ? Vindt het nogal belangrijk welke kozijnen en ramen er in komen en wil deze vooraf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:35
Lijkt me niet. Een aannemer regelt de mensen en dat dingen goed gebeuren en zorgt er (hopelijk) voor dat dat binnen het door jou gestelde budget en volgens jou planning gebeurt. Uiteraard kan een aannemer je adviseren en een planning maak je uiteraard in overleg met hem/haar.
Een aannemer bepaalt niet de kleur/type kozijnen of andere spullen die daarvoor gebruikt worden. Wel kan een aannemer je natuurlijk wegwijs maken in de mogelijkheden en wellicht meer opties laten zien dan jij kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
@Noppesnada Sowieso zelf t huis uit zijn want een bende krijg je.
En alles wat je opnoemt ben je echt even mee bezig.
Vooral het plannen van alles zal niet meevallen dan is een aannemer echt wel fijn.
Zag laatst bij iemand wel een soort opslag tank voor de deur staan misschien een idee omdat je anders echt heel veel moet opslaan overal in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ik heb contact gezocht met een aannemer, na de bouwvak zal deze langs komen.

Ondertussen gaan we wel de kozijnen/tegel/keukenboeren af om ideeën op te doen en offertes op te vragen om een idee van de kosten te krijgen.

Afgelopen weekend een offerte gehad van € 18.500 voor:

-Voorraam 190x245
-Voordeur incl kozijn 112.50x211.50
-Achterraam vervangen voor tuindeuren inclusief hor 208.50x227
-Keukenraam vervangen 90x113.50
-Achterdeur incl kozijn vervangen inclusief hor met bovenlicht 106.50x258
-Raam slaapkamer vervangen 112x153

Alles kunststof met hr++ dubbelzijdig folie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wolly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:59:
Voor je zonnepanelen heb je wellicht een electrabuis nodig van je meterkast naar je omvormer, het is aan te raden deze te plaatsen voor je gaat stuccen.
Wat ik nog niet genoemd zie als toevoeging hierop; als je toch gaat stuccen en voorbereid wil zijn, leg meteen naar iedere ruimte een paar loze leidingen die uitkomen bij de meterkast of technische ruimte. Ik zou minimaal twee doen; een voor elektra en een voor data/zwakstroom.

Mocht je dan ooit ergens een extra access point willen nadat je verbouwd hebt en je huis toch weer iets anders aanvoelt, of een stopcontact omdat je toch vaker op die ene plek bij het raam zit, dan heb je meteen de optie om daar voor te zorgen zonder weer opnieuw alles open te trekken of een ongemakkelijke route te zoeken.

Bij mijn ouderlijk huis is dat ook meteen gedaan met de verbouwing zo'n 20 jaar geleden, en dat heeft echt heel veel gescheeld. Afgelopen jaar met het leggen van zonnepanelen hebben we daar de kabels doorheen getrokken die anders door de slaapkamer en keuken of door de regenpijp naar beneden hadden gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Zolderdak meteen meenemen in de isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Zolder is bij de bouw al goed geïsoleerd, zo oud is het huis niet, toch bedankt voor de tip !
Pagina: 1