VPN tunnel verbinding snelheidverlies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabini
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Beste Tweakers,

Ik heb inmiddels al een jaar een werkende Open VPN verbinding met mijn eigen VPN server.
De Server staat bij mij thuis op mijn ASUS GT-AX11000 router en ik gebruik een Asus RT-AC68U router als VPN client in ons vakantiewoning in Spanje.

In Nederland hebben wij een internet abonnement van Ziggo met snelheid van 600 Mbit/s en in Spanje een snelheid van 500 Mbit/s via Moviestar.
Maar helaas komt er via de VPN verbinding niet meer snelheid dan 20 Mbit/s

Nu ben ik benieuwd of het verlies van snelheid met mijn instellingen te maken heeft, ik heb een tunnel verbinding via UDP opgezet op serverpoort 1812

Ik heb al geprobeerd om dit om te zetten naar TCP 443, de snelheid gaat dan aanzienlijk omhoog 400+ Mbit/s, alleen wordt dan mijn Spaanse IP adres ontdekt en dat probeer ik juist te voorkomen.

Iemand een gouden tip ?

[ Voor 5% gewijzigd door Gabini op 24-07-2021 10:20 ]

Beste antwoord (via Gabini op 24-07-2021 22:21)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03
Gabini schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:19:
In Nederland hebben wij een internet abonnement van Ziggo met snelheid van 600 Mbit/s en in Spanje een snelheid van 500 Mbit/s via Moviestar.
De uploadsnelheid van je Ziggopakket is slechts 40 Mbit/s. Heel veel sneller kan dus sowieso niet.
Ik heb al geprobeerd om dit om te zetten naar TCP 443, de snelheid gaat dan aanzienlijk omhoog 400+ Mbit/s, alleen wordt dan mijn Spaanse IP adres ontdekt en dat probeer ik juist te voorkomen.
Dan werkt je VPN blijkbaar niet, want 400 Mbit/s is onmogelijk.
Iemand een gouden tip ?
Aangenomen dat je Nederlandse media probeert te benaderen (en dus je upload bij Ziggo de bottleneck vormt) zal dat nooit sneller gaan dan 40 Mbit/s (iets minder vanwege overhead).

Daarnaast zijn beide routers niet gemaakt voor het opzetten van OpenVPN-verbindingen: de RT-AC68U lijkt de bottleneck van de twee: daar rapporteert iemand ook een snelheid van 10-20 Mbit/s.

Dit is wat het is met deze setup vrees ik.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:24
Wat is je upload op beide locaties? Die bepaald namelijk ook voor een (groot) deel de snelheid.

Heb geen ervaring met de hardware die je gebruikt, maar een VPN tunnel kan vrij CPU heavy zijn, wellicht is je hardware niet toereikend voor hogere snelheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je een eigen VPN server draait op je Ziggo lijn, is de upload van de Ziggo lijn de beperkende factor. De Upload snelheid van een 600mbits pakket is 40mbit upload.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
De upload is meestal het gene dat het beperkt. En wel die van de server kant. Je moet je upload ongeveer door 2 delen als je gaat testen.

Hij moet zowel je verkeer uit Spanje en Nederland naar het internet sturen. En je verkeer van het internet over je vpn naar Spanje

Is je uploudsnelheid toevallig ongeveer 40Mb? Ik ken de abonnementen van ziggo niet zo goed.

[ Voor 8% gewijzigd door ewoutw op 24-07-2021 10:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03
Gabini schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:19:
De uploadsnelheid van je Ziggopakket is slechts 40 Mbit/s. Heel veel sneller kan dus sowieso niet.
Dan werkt je VPN blijkbaar niet, want 400 Mbit/s is onmogelijk.
Iemand een gouden tip ?
Aangenomen dat je Nederlandse media probeert te benaderen (en dus je upload bij Ziggo de bottleneck vormt) zal dat nooit sneller gaan dan 40 Mbit/s (iets minder vanwege overhead).

Daarnaast zijn beide routers niet gemaakt voor het opzetten van OpenVPN-verbindingen: de RT-AC68U lijkt de bottleneck van de twee: daar rapporteert iemand ook een snelheid van 10-20 Mbit/s.

Dit is wat het is met deze setup vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabini
Tweakers, bedankt voor het meedenken.

Ik gebruik de VPN verbinding inderdaad enkel voor onze TV’s en Chromecast zodat wij Nederlandse media kunnen bekijken.

Ik heb inderdaad niet stilgestaan bij de uploadsnelheid van Ziggo wat inderdaad maar 40Mbit/s is.

Met een abonnement van 1G gaan ik ook niet heel ver komen, alhoewel het wellicht iets beter zal worden. Daar is de uploadsnelheid 50Mbit/s

Ik ga een andere Asus router halen voor hier in Spanje, ik dacht dan aan een zelfde GT-AX110000.

Mocht jullie wellicht een beter alternatief hebben, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een VPN service abo afnemen bij een Nederlandse provider, die niet moeilijk doet als je enkele gigabytes over hun servers mag streamen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gabini schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:09:
Ik ga een andere Asus router halen voor hier in Spanje, ik dacht dan aan een zelfde GT-AX110000.
Wat gaat dat verbeteren dan :? Je zit nog steeds met een upload van 40mbps. Daar gaat de beste hardware in de wereld niets aan veranderen...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
Gabini schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:09:

Wat verwacht je heer mee op te lossen? Volgens mij niets wat in je openingspost schrijft.

Zoals al gezegd zou een vpn provider een oplossing kunnen zijn. Hardware is niet jouw probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door ewoutw op 24-07-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabini
Oke bedankt, ik begrijp uiteraard dat de snelheid daarmee niet omlaag gaat, maar ik denk zelf dat het wel helpt doordat de de GT-AX11000 een sterker wifi verbinding heeft waardoor ik hopelijk met dat 20 Mbit/s op de televisie die verder van de router in de slaapkamer staat ook probleemloos kan Netflixen.

VPN providers hebben we allemaal gehad, maar bij de een na de ander werd de encryptie door bijvoorbeeld Netflix ontdekt of werken na verloop van tijd slecht.
Hierdoor hebben wij gekozen voor een eigen Server.

Ik heb in Spanje overigens 500 Mbit/s upload snelheid dus daar ligt het ook niet aan, het is in dit geval Ziggo.

Helaas heb ik op dit moment geen andere keus dan Ziggo, KPN levert waar wij wonen helaas big geen glasvezel.

Nogmaals bedankt allemaal, ik denk dat het ik het gewoon even moet uitzingen totdat ik thuis meer upload snelheid kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Gabini schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:21:
maar ik denk zelf dat het wel helpt doordat de de GT-AX11000 een sterker wifi verbinding heeft waardoor ik hopelijk met dat 20 Mbit/s op de televisie die verder van de router in de slaapkamer staat ook probleemloos kan Netflixen.
Trek een kabel naar die tv. Dat werkt altijd feilloos.

Alles kan stuk.

Pagina: 1