Eerste racefiets kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:58

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Zoals de titel duidelijk maakt wil ik graag mijn eerste racefiets aanschaffen.

Echter voordat ik een miskoop ga doen wil ik graag mij goed verdiepen in welke fiets geschikt is voor mij.
Ook wil ik een speciaalzaak bezoeken zodat ik fietsen kan proberen omdat ik nog nooit een wielrenfiets heb gehad.

Welke fiets heb gebruik je nu?
Ik fiets momenteel nog op een Batavus B1 Nitro welke ik lang geleden nieuw heb gekocht. Dit was voor mij jaren lang een prima fiets voor het sneller fietsen in mijn vrije tijd en voor af en toe woon-werkverkeer.
Toen ging ik nog wel is offroad fietsen maar sinds ik in de stad woon fiets ik alleen nog maar op verharde wegen.

Daarom zoek ik een fiets welke meer aansluit op wat ik daadwerkelijk wil en dat is aanzienlijk sneller kunnen dan ik op mijn huidige fiets kan.

Wat voor fiets zoek je
Na wat uren online te hebben rondgekeken denk ik dat ik een fiets zoek met:
  1. Shimano 105 of Shimano Ultegra groepen en versnellingen set omdat ik ook graag snelle sprintjes wil kunnen maken.
  2. De framemaat zal ongeveer 61cm moeten zijn volgens de berekeningen die ik online kon vinden.
  3. Een Aluminum frame omdat ik lees dat deze veel beter zijn ten opzichte van een instap carbon frame in dezelfde prijsklasse.
Met mijn huidige checklist kom ik fietsen tegen van ~1k euro en van ~3k euro.
Fietsen van rond de 2K lijken zo goed als uitverkocht. Ik heb begrepen dat de banden om de fietsen van onder de 1000 euro niet al te best zijn en dus verwacht ik dat in mijn geval dan een upgrade nodig zal zijn.

Ik verwacht zelf dat ik spijt ga krijgen als ik ga kiezen voor een 'budget' fiets.

Mijn vraag
Is mijn checklist goed of mist er nog iets op wat mij kan helpen wanneer ik een speciaalzaak ga bezoeken? In Utrecht zag ik dat Trek een officiële fietsenwinkel heeft. Zijn er nog andere speciaal zaken in of rondom Utrecht die ik echt moet bezoeken ? Of kan ik beter verder dan Utrecht kijken ?

[ Voor 18% gewijzigd door Emiel1984 op 24-07-2021 00:54 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Zorg er voor dat je in ieder geval eerst een bikefit doet. Hoeft geen heel uitgebreide bikefit te zijn, maar een fiets koop je niet met een maattabel van de fabrikant.

Een statische meting, waarbij je maten opgenomen worden is volgens mij gewoon prima. Je kunt natuurlijk ook om een aankoopadvies bij een bikefitter vragen. Voordeel is dat je dan 100% zeker weet dat de goede maat krijgt. Een fietsenmaker zou nog kunnen verkopen wat hij op voorraad heeft.

Om maar een voorbeeld te geven, ik val volgens de tool van Stevens achterin de mt54. Ik heb echter een korte romp. Daarom zou ik beter op een 51 passen. Echter heb ik dan weer hele lange armen en benen en zou ik eigenlijk een mt56 nodig hebben. Het afwegen wat je nodig hebt, moet je in overleg met iemand met verstand van zaken doen.

Verder zou ik als je nog niet zeker bent, dat je een racefiets blijft gebruiken een gravelbike gebruiken. Een gravelbike kun je voor ongeveer alles gebruiken en komt daarmee altijd van pas.

Overigens is het wat ik begrepen heb van mijn fietsenmaker voor (ik dacht) 80-90% van de bestuurder afhankelijk hoe hard die kan. Een bestuurder ondervindt, weerstand en heeft een bepaald gewicht. Door een earodynamische houding aan te nemen, verminder je de weerstand. Hetzelfde geldt voor afvallen. Gewicht van de fiets speelt maar een heel kleine rol in hard kunnen fietsen. Sterker nog, het zijn juist de snelheidsduivels op tijdritfietsen die altijd wat zwaardere fietsen hebben. Het is ook zo dat wielen als een vliegwiel functioneren, hoe zwaarder ze zijn, hoe langer ze een snelheid vasthouden. Echter is het wel zo dat zware wielen moeilijker op snelheid te brengen zijn. Uiteindelijk is het een en ander ook afhankelijk van waar je fietst. In de bergen wil je licht zijn. Daarom altijd lichte klimfietsen. Op de weg is dat al minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:58

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
hoi1234 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:58:
Zorg er voor dat je in ieder geval eerst een bikefit doet. Hoeft geen heel uitgebreide bikefit te zijn, maar een fiets koop je niet met een maattabel van de fabrikant.

Een statische meting, waarbij je maten opgenomen worden is volgens mij gewoon prima. Je kunt natuurlijk ook om een aankoopadvies bij een bikefitter vragen. Voordeel is dat je dan 100% zeker weet dat de goede maat krijgt. Een fietsenmaker zou nog kunnen verkopen wat hij op voorraad heeft.
Ik zal is mij wat gaan verdiepen in wat een bikefit nu precies inhoud. Ik dacht namelijk dat je de fiets dan al moest hebben inclusief materieel. Het plan voor mij was om dit eventueel te gaan doen na de aanschaf .
Om maar een voorbeeld te geven, ik val volgens de tool van Stevens achterin de mt54. Ik heb echter een korte romp. Daarom zou ik beter op een 51 passen. Echter heb ik dan weer hele lange armen en benen en zou ik eigenlijk een mt56 nodig hebben. Het afwegen wat je nodig hebt, moet je in overleg met iemand met verstand van zaken doen.
Ik hoop dat ik daarom wat verschillende frame maten kan proberen als het zover is. Zelf heb ik ook lange benen en armen.
Verder zou ik als je nog niet zeker bent, dat je een racefiets blijft gebruiken een gravelbike gebruiken. Een gravelbike kun je voor ongeveer alles gebruiken en komt daarmee altijd van pas.
Op dit moment twijfel ik niet. Maar als dit mocht gebeuren zal ik deze tip meenemen.
Overigens is het wat ik begrepen heb van mijn fietsenmaker voor (ik dacht) 80-90% van de bestuurder afhankelijk hoe hard die kan. Een bestuurder ondervindt, weerstand en heeft een bepaald gewicht. Door een earodynamische houding aan te nemen, verminder je de weerstand. Hetzelfde geldt voor afvallen. Gewicht van de fiets speelt maar een heel kleine rol in hard kunnen fietsen. Sterker nog, het zijn juist de snelheidsduivels op tijdritfietsen die altijd wat zwaardere fietsen hebben. Het is ook zo dat wielen als een vliegwiel functioneren, hoe zwaarder ze zijn, hoe langer ze een snelheid vasthouden. Echter is het wel zo dat zware wielen moeilijker op snelheid te brengen zijn. Uiteindelijk is het een en ander ook afhankelijk van waar je fietst. In de bergen wil je licht zijn. Daarom altijd lichte klimfietsen. Op de weg is dat al minder relevant.
Ik zal niet niet of weinig in de bergen gaan rijden. Zelf denk ik ook dat het gewicht er minder toe doet als je eenmaal een fiets hebt die gemaakt is voor snelheid.

Mijn B1 is dat niet en haal ik gemiddeld een 24km\h mee op een afstand van 50km (weekend) of 30km (avond), beide zonder stop. Mijn idee is dat ik met een meer earodynamische fiets uiteindelijk sneller en grotere afstanden kan gaan fietsen. Ik zou graag rond de 2K blijven met de uitgave. Ik moet daarnaast ook nog de schoenen en kleding aanschaffen. Met een budget van 2K verwacht ik dat er geen 'budget' compromissen zijn maar dat ik ook niet de hoofdprijs betaal voor iets meer performance.

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 24-07-2021 02:57 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
De bikefitter waar ik geweest ben, heeft ook een pasfiets staan. Die kan hij perfect afstellen. De maten die daar uit komen, zijn dan input voor het advies. Mijn bikefitter gaat dan ook samen op zoek naar mogelijke fietsen die geschikt zijn. Uiteindelijk heb ik geen aankoopadvies gedaan. Ik had al heel duidelijk dat ik één specifieke fiets wilde en vond 300 euro na korting te veel geld. Ik ga er eigenlijk van uit dat mijn fietsenmaker me geen slechte fiets verkoopt. Zijn verhaal klonk in ieder geval goed en ik weet eigenlijk bijna zeker dat hij geen zin heeft in gezeik achteraf dat m'n fiets niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door BvZwolle op 26-07-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15
Emiel1984 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:43:
Zoals de titel duidelijk maakt wil ik graag mijn eerste racefiets aanschaffen.

Echter voordat ik een miskoop ga doen wil ik graag mij goed verdiepen in welke fiets geschikt is voor mij.
Ook wil ik een speciaalzaak bezoeken zodat ik fietsen kan proberen omdat ik nog nooit een wielrenfiets heb gehad.

Welke fiets heb gebruik je nu?
Ik fiets momenteel nog op een Batavus B1 Nitro welke ik lang geleden nieuw heb gekocht. Dit was voor mij jaren lang een prima fiets voor het sneller fietsen in mijn vrije tijd en voor af en toe woon-werkverkeer.
Toen ging ik nog wel is offroad fietsen maar sinds ik in de stad woon fiets ik alleen nog maar op verharde wegen.

Daarom zoek ik een fiets welke meer aansluit op wat ik daadwerkelijk wil en dat is aanzienlijk sneller kunnen dan ik op mijn huidige fiets kan.

Wat voor fiets zoek je
Na wat uren online te hebben rondgekeken denk ik dat ik een fiets zoek met:
  1. Shimano 105 of Shimano Ultegra groepen en versnellingen set omdat ik ook graag snelle sprintjes wil kunnen maken.
  2. De framemaat zal ongeveer 61cm moeten zijn volgens de berekeningen die ik online kon vinden.
  3. Een Aluminum frame omdat ik lees dat deze veel beter zijn ten opzichte van een instap carbon frame in dezelfde prijsklasse.
Met mijn huidige checklist kom ik fietsen tegen van ~1k euro en van ~3k euro.
Fietsen van rond de 2K lijken zo goed als uitverkocht. Ik heb begrepen dat de banden om de fietsen van onder de 1000 euro niet al te best zijn en dus verwacht ik dat in mijn geval dan een upgrade nodig zal zijn.

Ik verwacht zelf dat ik spijt ga krijgen als ik ga kiezen voor een 'budget' fiets.

Mijn vraag
Is mijn checklist goed of mist er nog iets op wat mij kan helpen wanneer ik een speciaalzaak ga bezoeken? In Utrecht zag ik dat Trek een officiële fietsenwinkel heeft. Zijn er nog andere speciaal zaken in of rondom Utrecht die ik echt moet bezoeken ? Of kan ik beter verder dan Utrecht kijken ?
Mantel heb je ook in Utrecht zie ik. Heeft vaak een aardig assortiment in allerlei prijsklassen. Bikefit is eigenlijk onmisbaar, dus laat je daarin goed voorlichten. Als ik me ergens niet druk om zou maken is het de standaard banden. Ja er is natuurlijk altijd kwaliteitsverschil, maar rij ze gewoon op en stap daarna over op iets als Continental GP 5000. Er zijn ook zaken als Canyon die een fiets alleen via internet verkopen. Ik meende dat er een servicepunt daarvan in Eindhoven is. Mijn zwager heeft er, na een bikefit, twee fietsen besteld en is er lyrisch over (en hij is echt wel kritisch). Ik moet wel zeggen dat je nu op een rotmoment aan het zoeken bent, want ik heb begrepen dat de racefietsen niet aan te slepen zijn in de coronatijd. Ook via Marktplaats worden flinke bedragen voor relatief simpele fietsen gevraagd.

https://www.canyon.com/nl...tting-for-road-bikes.html

Dit vind ik wel een mooie en lijkt ook goed betaalbaar: https://www.canyon.com/nl...43_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:59
Ik heb gewoon tweedehands mijn eerste racefiets gekocht, gewoon een model van een jaar oud weinig gebruikt.

Merk dat het een prima keuze is, je bent nieuw met de sport. De fiets maakt weinig uit voor de toptijden dat is eerder je lichaam. Veel advies gaan uit dat je semi professioneel bezig bent naar je zit nog onderin de amateurklasse.

Vergeet trouwens niet dat de meeste betaalbare fietsen niet te verkrijgen zijn of pas per 2022.

[ Voor 22% gewijzigd door Termi op 24-07-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Termi schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:39:
Ik heb gewoon tweedehands mijn eerste racefiets gekocht, gewoon een model van een jaar oud weinig gebruikt.

Merk dat het een prima keuze is, je bent nieuw met de sport. De fiets maakt weinig uit voor de toptijden dat is eerder je lichaam. Veel advies gaan uit dat je semi professioneel bezig bent naar je zit nog onderin de amateurklasse.

Vergeet trouwens niet dat de meeste betaalbare fietsen niet te verkrijgen zijn of pas per 2022.
Ik heb ook een tweedehands fiets gekocht hoor, maar het heeft ook zo zijn nadelen. Tenzij je weet waar je op moet letten om de juiste maat te bepalen, is het lastig om de juiste fiets te kopen. Bovendien moet je in staat zijn de staat van de racefiets in te schatten. Je weet verder niet hoe er mee is omgegaan.

Wel een tip trouwens. Veel fabrikanten nemen niet de tijd om alle onderdelen van montagepasta te voorzien. Doe dit achteraf en laat dit door de fietsenmaker doen. Jouw portemonnee en de fietsenmaker zal je dankbaar zijn. Na enige tijd gaat alles anders vastroesten en krijg je het nauwelijks nog los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
hoi1234 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 01:58:

Zou je dit willen toelichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
DR!5EQ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Het is zeer krom geformuleerd, maar ik bedoel dat jouw gewicht meer invloed heeft op de snelheid dan een setje wielen of een frame dat 300gr lichter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

DR!5EQ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Het is een stuk makkelijker en goedkoper om zelf 3 kilo af te vallen dan een dure fiets te kopen die maar een kilo lichter is ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Pagina: 1