Netwerk aankoopadvies nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kam3
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:14
Hi allen,

Afgelopen periode zijn wij naar een nieuwbouwwoning verhuisd waar we glasvezel (1000Mbit) vanuit T-mobile hebben.

Ik zoek een?
Router + Switch + 2x Accespoint ter vervanging van de T-mobile Zyxel Router

Wat is je budget?
400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifiek merk maar ik zit zelf te denken aan Ubiquity of TPlink.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Woonhuis (2016) met 3 verdiepingen en een tuin - 160M2 oppervlakte. Alles goed geisolleerd (beton + 3 dubbel glas). Momenteel hebben we op de 1e verdieping 2x een UTP aansluiting voor een wired AP oplossing en in de woonkamer ook UTP punten.

Verder zit er domotica door heel het huis (Zigbee), draait er een Raspberry Pi, Ikea Tradfri en is er een patch panel in de meterkast om het e.e.a. door het huis te distribueren. Er zijn zonnepanelen aanwezig en de inverter staat op zolder en heeft Wifi nodig om de meterstanden door te geven aan mijn app. Op termijn willen wij het systeem uitbreiden met een camera systeem (2x) en het zou fijn zijn als we hier alvast rekening mee kunnen houden.

Op dit moment is het bereik van de Zyxel tot aan de zolder nauwelijks toereikend maar omdat we met zijn 2e thuis gaan werken (waarvan 1 op zolder) wil ik graag het huidige netwerk gaan upgraden

Als ik het goed begrijp zal ik de volgende componenten nodig hebben.

1x Router
1x Switch (met POE)
2x AP

Nu lees ik veel over Ubiquity en TP link maar vraag ik mij af of dit (ook kosten technisch) de meest slimme oplossing is.

Beste antwoord (via Kam3 op 23-07-2021 21:03)

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12-2025
Kam3 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:28:
Goed punt, met name omdat ik eigenlijk altijd de combi van USG (als het bijv. om Ubiquity) + Switch + AP voorbij zie komen.

Werkt een switch + zyxel + AP dan net zo soepel (er vanuit gaande dat ik geen geadvanceerde settings op dit moment nodig hebt)?
Vorig jaar een vergelijkbare setup gehad. Zyxel <-> 8p switch <-> UAP-AC-Lite van unifi, 1 op begane grond en 1 op de overloop van de 1e verdieping. Werkt als een speer als je de WiFi van de Zyxel uitzet. Was in een huurwoning uit 1994.

Inmiddels woonachtig in een nieuwbouw (2021) sinds vorige maand met KPN glasvezel. Identieke setup met het KPN modem en geen klachten.

Bereikbaarheid in de tuin laat wel te wensen over, moet nog een UTP naar de schuur brengen en een extra AC-lite plaatsen voor dekking achter in de tuin. Of een wireless uplink, binnenkort eens testen met een van de AC-lites.

Tot nu toe nog niet de behoefte gehad aan een USG. Ja het staat mooi in de controller maar het modem van de provider voldoet tot nu toe prima, heb geen behoefte aan VLAN’s of rare setups. Wat port forwards werkt prima ;)

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:52
Waarom überhaupt nog een andere router kopen? Met 2x een AP (1x woonkamer, 1x eerste verdieping) kom je waarschijnlijk al een heel eind. WiFi van je T-Mobile modem kun je dan het beste waarschijnlijk uitzetten.
Zeker als je structureel ook op zolder thuis werkt zou ik kijken of het mogelijk is om daar ook een UTP aansluiting te realiseren, en daar een extra AP neerzetten of die van de 1e verdieping naar zolder te verhuizen.

• Kam3
Goed punt, met name omdat ik eigenlijk altijd de combi van USG (als het bijv. om Ubiquity) + Switch + AP voorbij zie komen.

Werkt een switch + zyxel + AP dan net zo soepel (er vanuit gaande dat ik geen geadvanceerde settings op dit moment nodig hebt)?

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:26
Als je ook goed WiFi in de tuin wil is 't nog wel te overwegen om een out door AP te plaatsen.
Goed geïsoleerd glas en beton houden veel WiFi tegen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • Beste antwoord

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-12-2025
Kam3 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:28:

Vorig jaar een vergelijkbare setup gehad. Zyxel <-> 8p switch <-> UAP-AC-Lite van unifi, 1 op begane grond en 1 op de overloop van de 1e verdieping. Werkt als een speer als je de WiFi van de Zyxel uitzet. Was in een huurwoning uit 1994.

Inmiddels woonachtig in een nieuwbouw (2021) sinds vorige maand met KPN glasvezel. Identieke setup met het KPN modem en geen klachten.

Bereikbaarheid in de tuin laat wel te wensen over, moet nog een UTP naar de schuur brengen en een extra AC-lite plaatsen voor dekking achter in de tuin. Of een wireless uplink, binnenkort eens testen met een van de AC-lites.

Tot nu toe nog niet de behoefte gehad aan een USG. Ja het staat mooi in de controller maar het modem van de provider voldoet tot nu toe prima, heb geen behoefte aan VLAN’s of rare setups. Wat port forwards werkt prima ;)

• Kam3
Dakillerbean schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Dank; dat was eigenlijk de bevestiging die ik zocht! Wij hebben geen IPTV of telefonie dus ik verwacht dat de setup ook redelijk makkelijk te fixxen is.

Zal dan de switch 8 POE + AP zsm bestellen en kom mooi uit rond het verwachte bedrag van EUR 300.
Pagina: 1