[AANKOOP HULP] 1 GB E-Fiber - Modem en eventueel routers.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
Hallo tweakers,

Onze gemeente (of alleen straat dat weet ik eigenlijk niet) is inmiddels aangesloten op E-Fiber en ik ga waarschijnlijk bij tweak.nl een 1gb verbinding afsluiten. Ik wil alleen Internet geen vaste telefonie, al het andere sluit ik af via online diensten. Tweak even gesproken en er gaat een converter oid opgehangen worden voor E-fiber.

Situatie nu:

Glasvezel kastje
draad
Modem KPN in bridge.
draad
en dan eigenlijk mijn netwerkje:
1 (hoofd) router in de meterkast (ASUS RT-AC86u - Merlin software) die met vaste kabels de rest van het huis voorziet. Namelijk: 2 keer nog eenzelfde router in AP modus op 1ste verdieping en zolder en 1 keer RT-AC87u (AP) bij het tv meubel vooral om een shield tv, Xbox, de tv zelf, van vaste draad te voorzien.

Op de AP op eerste verdieping zit mijn thuiswerkplek bekabeld op ingeplugd.

Verder heb ik een prima 5ghz bereik door heel het huis. Tuin zou beter kunnen, helaas niet zomaar de mogelijkheid om een router met draad in de garage te zetten o.i.d.

Nu komen de vragen:

Kan er een draad vanuit de converter rechtstreeks in mijn "hoofdrouter" of moet daar nog een modem tussen (de man van de klantenservice begreep ik niet goed ik vond zijn uitleg over de converter nogal klinken als een modem)?

Volgens mij hebben beide bovengenoemde routers varianten 1gbps wan en lanpoorten. maar welke zouden jullie in deze opzet eventueel vervangen? Doel is dat alle vast bekabelde apparatuur (thuiswerkplek, xbox, shieldtv, tv) 1gbps kan ontvangen via een lankabel. En als er toch nog een modem is welke raden jullie dan aan?

Extra vraag: Op zolder staat dus een RT-AC86u in AP modus. Er slapen nu nog twee jongen kinderen en is internet daar nog niet zo belangrijk maar over een aantal jaar zal dat vast veranderen. Door een verstopt geraakte loze leiding is het wat lastiger geworden om (netjes) vaste kabels naar de kamers van deze kinderen te trekken. Welke krachtigere (doch niet overdreven) AX router raden jullie voor een AP aan om eventueel 6ghz draadloos te verspreiden? Ik denk met voorkeur ASUS al weet ik niet zo goed of dat in AP modus bij routers veel uitmaakt...?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:57
Bij een internet-only verbinding van Tweak wordt geen router geleverd door Tweak. Bij de glasaansluiting wordt dan wel een zogeheten ‘mediaconverter’ geinstalleerd. Dat is een kastje dat een signaal van licht omzet in standaard koper-ethernet. Hierop kun je dan een standaard CAT6 ethernetkabel op de WAN-poort van je router aansluiten.

De mediaconverter kun je soortvan als modem zien, maar doet niks meer dan het lichtsignaal omzetten in een electrisch signaal en viceversa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
Thanks voor de info VHware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat je dus ook een krachtige router nodig gaat hebben voor die 1 Gb verbinding. Waarom een 1 Gb verbinding? Maakt een grote familie van gamers en downloaders er gebruik van, Complete kantoren kunnen erop draaien, misschien ben ik gewoon zuinig maar goed vraag het mij altijd af. Krijg soms het idee dat de patsfactor hier soms meespeelt. Maar ja ik hoef ook geen snelle auto.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als je voor Tweak gaat, Internet Only krijg je een converter van glas naar rj45
Van die convertor (ongeveer dit: pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L) kun je dan naar je eigen router gaan in je WAN poort.

Zover ik weet is Tweak en Netrebel de enige die het zo doen. Bij andere providers met Internet Only krijg je meestal een Fritzbox (eigen router komt dan te vervallen), of je hebt wat gedoe met DHCP uitzetten enzo anders loopt het in de soep.

Aangezien ik NLziet voldoende vind, gaat ook voor mij Tweak naar Internet Only.

Wat ik nog moet aansluiten is dit
pricewatch: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router
Glas kabel direct in de router ipv via de converter (scheelt weer een kastje met stroom en ik heb al wat EAP's 245 via PoE+ switch draaien met een omada controller, verder is het hele huis UTP aanwezig (dat ziet er dan zo uit), helaas bij je wat lastig lees ik ivm verstopte leiding, ik ken je verhaal wel. Ben ooit begonnen met 1 kabel per verdieping geen loze leidingen maar gelukkig naast de verwarmingsbuizen genoeg ruimte om kabel omhoog te trekken en daar dan 8 poorts switch dus
code:
1
Router BG --UTP kabel-- Switchs 1e verdiep. --UTP kabel-- Switch zolder

Verre van ideaal als je veel data doorheen pomp maar je hebt bekabelde data )

Dan heb je dus een glas module nodig:
https://www.fs.com/products/39143.html

Dan heb je 2 opties met aansluiten kabel.
Optie 1
Koopt 1 hele kabel die gaat van E-Fiber naar de FS gekochte glasmodule:
https://www.fs.com/products/62904.html

Optie 2: Tweak glaskabel + verleng blokje en de glas verlengkabel
Vanuit Tweak krijg je standaard z'n geel glaskabel (1 meter dacht ik, voor mij te kort omdat ik alles in patch kast heb weggewerkt)
https://www.fs.com/products/48488.html
https://www.fs.com/products/40468.html

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 24-07-2021 15:30 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
Frogmen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:19:
Bedenk wel dat je dus ook een krachtige router nodig gaat hebben voor die 1 Gb verbinding. Waarom een 1 Gb verbinding? Maakt een grote familie van gamers en downloaders er gebruik van, Complete kantoren kunnen erop draaien, misschien ben ik gewoon zuinig maar goed vraag het mij altijd af. Krijg soms het idee dat de patsfactor hier soms meespeelt. Maar ja ik hoef ook geen snelle auto.
Hij geeft aan dat zowel de wan als lanpoorten 1gbps zijn. Klopt dat niet? En welke raad je dan aan?

De why:

Plex 4k Atmos (stream van collega), Netflix, Disney, Prime, (kuch) nieuwsgroepen, voorbereid op toekomst.

Betaal nu 35 euro voor 100mbits. Ok 41 voor 1000 is duurder maar vind dat te overzien. Als ik in één keer een jaar betaal is het net zo duur.

[ Voor 10% gewijzigd door gjanus op 24-07-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjanus
Thanks voor de uitgebreide post RobbyTown. Ga eens rustig tot me nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 16:28
Volgens mij heeft Tweak simpelweg geen goedkoper abonnement, en zijn ze goedkoper dan bijvoorbeeld KPN als ze via een niet-KPN NetwerkNL glaslijntje bij je aan komen. Ik kan in ieder geval in Harderwijk niet voor minder dan 1Gbps kiezen. De overige providers werden allemaal steeds duurder dus in mijn geval was het juist een kostenbesparing om een 10x zo snel abonnement te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Even over de snelheden en prijzen. Ik heb hier de keus uit E-Fiber en Ziggo.

Laat ik vanuit maand prijs gaan (aangezien jaar prijs elders niet mogelijk is anders zou het 34,16 euro pm zijn voor Tweak).

Glasvezel providers
Tweak
1000/1000 voor 41 euro per maand

Trined
500/500 voor 46 euro per maand (duurder)
1000/1000 voor 51 euro per maand (duurder)

SNLR
1000/1000 voor 44 euro per maand (duurder)

Freedom (via Cambrium netwerk en dat heeft Tweak ook)
1000/1000 49,00 voor euro per maand (duurder)

Fiber
1000/1000 44,95 voor euro per maand (duurder)

Stipte
1000/1000 voor 49.95 euro per maand (duurder)

Stel ik zou de 1Gbit niet nodig hebben (toch niet nodig voor de meeste inderdaad), maar ik neem aan dat je keus toch niet voor meer betalen minder krijgen je voorkeur heeft? Daarnaast bij glasvezel is 1000/1000 z'n beetje de standaard zoals je in het bovenstaande lijstje kunt zien.

Goed dan maar geen pats snelheden, op naar Ziggo internet only
Ziggo
75/10 voor 48,50 euro per maand (duurder)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je alleen Ziggo hebt, is het verhoudingsgewijs voordeliger.
Nodig, neuh, nog niet ... maar de vergelijking met het goedkoopste ziggo abonnement, of een vergelijkbaar DSLabonnement is lastig.
heb je genoeg aan een 8Mb verbinding, of wil je minimaal 50Mb betaal je ook rond de 35€

Dan is de glasverbinding van Efiber alleen al in latency sneller.

Qua router, het hoeft niet zo héél duur te zijn, ik heb ( als voorwerk voor het najaar ) de Mikrotik HAP AC3 aangeschaft, 90 euro.

Voor mij is het meest belangrijke de upload verbetering, 40Mb naar 1000Mb is nogal een verschil, en ik heb nu een Ziggo zakelijk 600/40 á 65€/m
Het gaat mij zo'n 20€/m schelen ( na de eerste 6 maanden gratis .... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gjanus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Hij geeft aan dat zowel de wan als lanpoorten 1gbps zijn. Klopt dat niet? En welke raad je dan aan?
Niet in alle gevallen haal je 1Gbps, dat hangt een beetje af van de opties die je aan/uit zet en de firmware.
Pagina: 1