Is goede binnenzonwering voldoende voor een nieuwbouwwoning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01-2024
Nieuwbouwwoningen hebben een steeds hogere isolatiewaarde en ik zou graag de warmte buitenshuis houden.
Persoonlijk zit ik niet echt te wachten op het onderhoud aan buitenzonwering (vooral niet op de 1ste verdieping). Daarom zou ik graag willen kijken voor een oplossing binnenshuis.

Wat is jullie ervaring of wat horen jullie van vrienden/kennissen?

[ Voor 6% gewijzigd door Legolaslegolas op 23-07-2021 17:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zon houdt het vast buiten. Warmte niet.

Dus, wat wil je bereiken en wat is je budget (en eigen onderzoek)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Sorry maar wat is je vraag nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

1) Zonnewerend glas. Je kan het krijgen zodat de zon onder een bepaalde hoek binnenvalt, bijvoorbeeld in de winter, en niet in de zomer als de zon hoger staat.
2) Kleine vensters.
3) Zonnewering buiten die vast staat, als een soort afdak, dat de zon buitenhoud onder een bepaalde hoek.
4) Airconditioning. De waarheid is dat de nieuwe woningen zo goed geisoleerd zijn, dat als de hitte binnen is, dat ie niet meer naar buiten te krijgen is.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:29
Ik woon in een nieuwbouw appartement. Overal zonwering buiten, behalve bij 2 balkondeuren. Achter 1 heb ik een groot rolgordijn gemonteerd.
Dit gordijn wordt kokend heet in de loop van de middag. Deze warmte is ín de woning getrokken en krijg je er bij een super geisoleerde woning er niet meer uit.

Ik heb er nu schaduwdoeken aan de buitenkant voor gehangen, dit werkt fórs beter.

En onderhoud aan buitenzonwering? Ik woon hier nu 3 jaar, mijn verhuurder heeft er nog nooit wat aan gedaan en het spul werkt net zo goed als toen ik hier kwam wonen.

Als je de keuze hebt zou ik er geen seconde over twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

Felyrion

goodgoan!

Volgens mij blijft het probleem met binnenzonwering dat de energie op dat moment al binnen is. Een deel zal weer terug door het raam naar buiten gaan, maar een groot deel zal ook binnen blijven en je huis opwarmen.

Wanneer je de zon reeds buiten tegen kunt houden dan zal er veel minder van die energie het huis bereiken.

Met zonwerende folies (of glas) kun je vast een hoop bereiken, maar zonwering buiten zal altijd beter zijn.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Wij hebben op de zuidkant zonwering binnen van verosol met een metalen coating, https://verosol.nl/
Werkt erg goed, maar zonwering aan de buitenkant werkt beter. En ik ben niet zo'n fan van de touwtjes die de plisse gordijnen hebben. Mijn vrouw ondertussen ook niet, dus een eventueel volgend huis gaan wij voor alle verdiepingen toch over op zonwering aan de buitenkant.
Maar de eerste twee jaar hebben we het alleen met de verosol gedaan en is het in ons huis nooit warmer dan 25-26 graden geworden in de hele hete zomers die we toen hadden. Moet dat wel bij aantekenen dat we passieve koeling hebben in de vloer door onze warmtepomp.
Dus ja, het kan voldoende zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Fladder80 op 23-07-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:48
Legolaslegolas schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:28:
Nieuwbouwwoningen hebben een steeds hogere isolatiewaarde en ik zou graag de warmte buitenshuis houden.
Persoonlijk zit ik niet echt te wachten op het onderhoud aan buitenzonwering (vooral niet op de 1ste verdieping). Daarom zou ik graag willen kijken voor een oplossing binnenshuis.

Welk onderhoud verwacht je? Zonwering heeft helemaal geen onderhoud nodig. Als je rolzonwering netjes omhoog haalt voor het regent zal het ook geen kans krijgen om vies te worden of te gaan schimmelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:25

FeaR

In GoT we trust

Als je gaat verduisteren/afdekken achter de ramen (dus binnen) dan is de warmte al binnen. Je krijgt hooguit iets van een buffer tussen het glas en de binnenzonwering. Vandaar dat zonwering het beste aan de buitenkant kan worden geplaatst. Echter is dat effect ook tijdelijk. Ik heb hier zelf een relatief nieuwe woning met HR+++ glas en rolluiken, het warmt binnen minder snel op dan bij de buren zonder rolluiken maar de warmte komt er op den duur toch in. Zoals je aangeeft zijn de woningen van tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat je de warmte er haast niet meer uit krijgt. Men denkt met isolatie vooral aan de winters en warmte vast houden, dat je in de zomer juist het tegenovergestelde wilt blijkt nog niet echt aan te slaan. Enfin, naast rolluiken ben ikzelf aan de airco gegaan, dat helpt wel :P

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 23-07-2021 17:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 07:56
Eigenlijk zou iedere woning zowel binnen als buiten zonwering moeten hebben:
  • Buiten: zomer om warmte buiten te houden
  • Binnen: voor/najaar om warmte binnen te krijgen maar hinderlijk licht tegen te houden
Zonwering binnen om temperatuur buiten te houden schiet niet op. Zonwering buiten wil je energetisch gezien niet gebruiken in maanden dat je woning warmtevraag heeft.

Als het er om gaat warmte buiten te houden is buiten de enige zinvolle optie en dit is juist bij een nieuwbouwwoning belangrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 23-07-2021 17:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
De oplossing is airco en volgens mij heb ik pasgeleden een tweaker voor zien rekenen dat de kosten voor installatie van zonwering groter zijn dan het extra verbruik van de airco met directe inval van zonlicht.

Overigens ook een nieuwbouw hut hier. Zonder screens gingen we dood, met screens was het op den duur nog steeds te warm, en nu met airco is het gewoon goed te doen.

Als je twijfelt of airco een goed idee is, ga eens actief op zoek naar mensen die er een hebben gekocht en er niet tevreden mee zijn of spijt hebben van de investering. Ik heb ze niet echt kunnen vinden. Ik denk dat wij zo'n 20-30% boven marktconform hebben betaald voor (bleek achteraf) een stelletje debielen die de installatie deden, maar dat ben je alweer heel rap vergeten als het weer eens vies warm is en je stapt je comfortabele huis in.

[ Voor 37% gewijzigd door leecher op 23-07-2021 18:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
leecher schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:35:
De oplossing is airco en volgens mij heb ik pasgeleden een tweaker voor zien rekenen dat de kosten voor installatie van zonwering groter zijn dan het extra verbruik van de airco met directe inval van zonlicht.
Wel in de juiste volgorde aub. Geld uitgeven aan een airco voordat er is geïnvesteerd in fatsoenlijke zonwering is in mijn optiek een klimaatdelict.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-04 20:16
Zonwering op buiten helpt iets, en binnenzonwering bestaat niet doordat de warmte al binnen is.
Ik heb boven echte rolluiken en beneden een groot scherm wat uit kan schuiven maar niks gaat boven een airco.

Hier hangt gewoon een vaste airco., de zonwering wordt nog wel eens vergeten.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2021 18:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je de mogelijkheid om zelf glas te kiezen, of is het standaard in de bouw ?
HR+++ Zonwerend

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
assje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:47:
[...]

Wel in de juiste volgorde aub. Geld uitgeven aan een airco voordat er is geïnvesteerd in fatsoenlijke zonwering is in mijn optiek een klimaatdelict.
Als je wil kan je alles kapot redeneren. Airco heb je in NL helemaal niet nodig, is pure zinloze luxe. Een beetje posten op tweakers is ook niet altijd zinvol. Misschien kunnen we wat klimaat-mods aanstellen om mensen een time-out te geven als ze dingen posten die niet direct nuttig zijn. Scheelt weer een beetje energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
leecher schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Als je wil kan je alles kapot redeneren. Airco heb je in NL helemaal niet nodig, is pure zinloze luxe. Een beetje posten op tweakers is ook niet altijd zinvol. Misschien kunnen we wat klimaat-mods aanstellen om mensen een time-out te geven als ze dingen posten die niet direct nuttig zijn. Scheelt weer een beetje energie.
Gelukkig hebben we de beng al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@leecher Met een airco kan je ook gewoon milieutechnisch verwarmen, dat doe ik ook het is gewoon een warmtepomp dus niet te snel oordelen dat het alleen maar een luxe product is.

80% gebruik ik hem voor verwarming en 20% voor koeling.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2021 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 07:25

FeaR

In GoT we trust

assje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:47:
[...]
En wat kost het maken van de zonwering? Niet alleen uit financieel aspect vanuit de koper maar ook qua impact op het klimaat van het maken van het product? Retorische vraag. Ik snap je redenering van alleen airco en geen zonwering wel maar zonwering is uitstel van executie. De warmte komt toch binnen. Het is dat ik de rolluiken ook heb voor het verduisterende effect maar voor de zon had ik het niet hoeven doen, zonde van het geld. Ergens heb ik ook spijt van het knikarmscherm wat ik ook heb hangen, airco is vele malen comfortabeler.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 23-07-2021 19:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-04 14:09
Hier ook alleen een airco en geen screens voor de ramen: ook met screens wordt het zo warm dat er alsnog een airco nodig is.

Voor die paar tientjes aan stroom zeker de investering waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
twain4me schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Gelukkig hebben we de beng al.
Wat heeft Beng ermee te maken wat jij achteraf plaatst aan het gebouw?
Beng is alleen van toepassing voor een bouwvergunning.

Hier is de woning ook alles behalve niet meer orgineel zoals opgelevert.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2021 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FeaR schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:57:
[...]

En wat kost het maken van de zonwering? Niet alleen qua kosten van de koper maar ook qua impact op het klimaat van het maken van het product? Ik snap de redenering maar alleen airco en geen zonwering snap ik wel. Het is dat ik de rolluiken ook heb voor het verduisterende effect maar voor de zon had ik het niet hoeven doen, zonde van het geld. Ergens heb ik ook spijt van het knikarmscherm wat ik ook heb hangen.
Een hoge koellast oplossen met een groot koelend vermogen is best raar als je de koellast makkelijk kan verlagen. Juist omdat veel mensen denken en doen zoals jij beschrijft is zonwering in de nieuwe "epc" beng opgenomen. ramen op de zon zonder zonwering is gewoon minpunten.
En laten we niet vergeten dat airco's een ruimte koelen maar de omgeving verwarmen.
de trias energetica is er ook duidelijk over: Besparen is de eerste en belangrijkste stap. En gebruik jij die stroom niet kan die voor iets anders ingezet worden, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mr_evil08 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Wat heeft Beng ermee te maken wat jij achteraf plaatst aan het gebouw?
Beng is alleen van toepassing voor een bouwvergunning.

Hier is de woning ook alles behalve niet meer orgineel zoals opgelevert.
Gaat over nieuwbouw ik neem aan dat daar een bouwvergunning voor is ;)
heeft de architect en/of ontwikkelaar schijt aan zonwering zal hij het gebouw veder beter moeten maken om dit mankement te compenseren. anders geen vergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-04 14:09
twain4me schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Een hoge koellast oplossen met een groot koelend vermogen is best raar als je de koellast makkelijk kan verlagen. Juist omdat veel mensen denken en doen zoals jij beschrijft is zonwering in de nieuwe epc beng opgenomen. ramen op de zon zonder zonwering is gewoon minpunten.
En laten we niet vergeten dat airco's een ruimte koelen maar de omgeving verwarmen.
de trias energetica is er ook duidelijk over: Besparen is de eerste en belangrijkste stap. En gebruik jij die stroom niet kan die voor iets anders ingezet worden, zo simpel is het.
Theoretisch heb je 100% gelijk maar bij ons houden we onze woning nu koel met airco, zonnepanelen brengen een veelvoud op van het verbruik.

Zie geen business case om een paar duizend uit te geven aan screens on vervolgens een 10tje te besparen aan electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
twain4me schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:07:
[...]

Gaat over nieuwbouw ik neem aan dat daar een bouwvergunning voor is ;)
heeft de architect en/of ontwikkelaar schijt aan zonwering zal hij het gebouw veder beter moeten maken om dit mankement te compenseren. anders geen vergunning
Als ik TS zo lees is de vergunningsprocess al rond dus die woning is er of komt er toch wel, je kan prima als de woning opgeleverd wordt direct een airco plaatsen, dat er iets geplaatst wordt aan het gebouw betekend niet dat je het verplicht bent om te gaan gebruiken(het was eigenlijk wel de bedoeling).

Enige "zonwering" / koeling voor binnenhuis is toch echt een airco plaatsen, gordijnen of whatever helpen onvoldoende/minimaal.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 23-07-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

kever678 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:08:
[...]

Theoretisch heb je 100% gelijk maar bij ons houden we onze woning nu koel met airco, zonnepanelen brengen een veelvoud op van het verbruik.

Zie geen business case om een paar duizend uit te geven aan screens on vervolgens een 10tje te besparen aan electriciteit.
Soms is het laag hangend fruit soms is het onbetaalbaar. maar als het te verantwoorden is is het de veel betere manier. Ik ben opzich wel blij dat de markt wordt gedwongen om het deels op te pakken. zo onstaan gewoon de problemen veel minder. kamer hoog gevel breed glas op bijna zuid.. dat wil je eigenlijk al niet meer doen vanaf de jaren 90 we hebben gewoon 30 jaar lang broeikassen gebouwd en kan je uit komen met een kleinere airco en het kost je geen extra duizende euro's die heb je al betaald :+
mr_evil08 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Als ik TS zo lees is de vergunningsprocess al rond dus die woning is er of komt er toch wel, je kan prima als de woning opgeleverd wordt direct een airco plaatsen, dat er iets geplaatst wordt aan het gebouw betekend niet dat je het verplicht bent om te gaan gebruiken(het was eigenlijk wel de bedoeling).
Je snapt het punt niet helemaal geloof ik het ging over de klimaat politie.. en die is niet nodig bij nieuwbouw omdat daar de beng al fungeerd als regeling ;)
de woning heeft al kleinere ramen, overstekken, zonwerend glas etc.. en zo niet is die koellast al meegenomen in het energie verbruik en zijn er dus andere maatregelen genomen om dat te compenseren.. wat jij als gebruiker doet is in dat opzicht niet heel relevant.
Tegen alle ramen openzetten in de winter en de kachel op 30 kan je ook niet veel tegen doen in de ontwerpfase. En toch isoleren we woningen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
twain4me schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:22:
Ik ben opzich wel blij dat de markt wordt gedwongen om het deels op te pakken. zo onstaan gewoon de problemen veel minder. kamer hoog gevel breed glas op bijna zuid.. dat wil je eigenlijk al niet meer doen vanaf de jaren 90 we hebben gewoon 30 jaar lang broeikassen gebouwd en kan je uit komen met een kleinere airco en het kost je geen extra duizende euro's die heb je al betaald :+
Dit ben ik niet met je eens. In onze toekomst met duurzame energie speelt zonne-energie een grote rol en is de energievraag het grootst in de winter.

Energie in de winter is derhalve veel waardevoller dan energie in de zomer (die lokaal opgewekt kan worden). Zoninstraling dus juist zo veel mogelijk maximaliseren, ook als dat ervoor zorgt dat actieve koeling noodzakelijk is.

Overigens; ik heb zo'n jare 70 broeikas doorzonwoning pal op zuid. Met zonwering buiten en nachtventilatie is het vandaag nog altijd 21gr binnen. Zonwering blijft essentieel, actief koelen is optioneel voor de paar extreme dagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mr_evil08 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:15:
Enige "zonwering" / koeling voor binnenhuis is toch echt een airco plaatsen, gordijnen of whatever helpen onvoldoende/minimaal.
In een goed geisoleerde woning is de warmte die binnenkomt als gevolg van geleiding door de schil echt verwaarloosbaar.

Het overgrote deel van de warmte komt binnen door zoninstraling. Met het plaatsen van zonwering kan je dit factoren verminderen. Dat maakt dan het verschil of je met een 2kw airco je woning koelt kunt houden of er in iedere kamer een unit moet hangen.

Gewoon beginnen met het probleem bij de bron aan te pakken.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 24-07-2021 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

assje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Dit ben ik niet met je eens. In onze toekomst met duurzame energie speelt zonne-energie een grote rol en is de energievraag het grootst in de winter.

Energie in de winter is derhalve veel waardevoller dan energie in de zomer (die lokaal opgewekt kan worden). Zoninstraling dus juist zo veel mogelijk maximaliseren, ook als dat ervoor zorgt dat actieve koeling noodzakelijk is.
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.. maximaliseren op 1 punt is eigenlijk nooit een goed idee er is bijna altijd een tussenweg die in het totaal beter is. (aanschafkosten, energie winter, energie zomer, milleu kosten, esthetiek, gebruiksgemak, onderhoud, etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:00
FeaR schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:57:
En wat kost het maken van de zonwering? Niet alleen uit financieel aspect vanuit de koper maar ook qua impact op het klimaat van het maken van het product? Retorische vraag.
Laten we eens doen of-ie niet rhetorisch is, en 10kg staal rekenen, voor 12kg CO₂ voor een zonwering. Dat is trouwens een gok, misschien is het wel 20kg, of 5kg. Van de stof ga ik misschien onterecht uit dat het verwaarloosbaar is.

De warmtelast van een raam op het zuiden is al snel 2000W, hoger als het Oost/West is. Warmtepomp koelt dat met COP 5, dus 400W aan stroom.

Zon, wind en biosmassa verzorgden vandaag (en ik vond het een best zonnige dag) 10% van onze landelijke electriciteitsbehoefte. 90% kwam dus van fossiele bronnen. De gemiddelde CO₂-last van een kWh stroom in Nederland geven we dus 10% korting, zodat we op 0,58kg/kWh komen. (Je kunt natuurlijk "Autarkisch" rekenen en doen alsof 100% van de stroom van je woning uit je zonnepanelen komt. Ik vind dit altijd wat raar, omdat we dat 's winters weer niet doen)

Stel dat zonwering/airco vier uur per dag gebruikt zouden worden, dan komen we op 1,6 kWh/dag, dus 0,93kg/CO₂ per dag, dus ongeveer twaalf zonnige dagen om de CO₂-productiekosten van de zonwering te compenseren door verminderd gebruik van de airco. Is de zonwering van aluminium, dan kom je aan ongeveer 100 zonnige dagen.

Het beste is natuurlijk om geen airco te nemen. Maar dan heb je weer geen terugverdientijd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:00
assje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:23:
Overigens; ik heb zo'n jare 70 broeikas doorzonwoning pal op zuid. Met zonwering buiten en nachtventilatie is het vandaag nog altijd 21gr binnen. Zonwering blijft essentieel, actief koelen is optioneel voor de paar extreme dagen per jaar.
Idem. Ik kan me dit jaar eigenlijk geen dagen herinneren waarop ik een airco echt heb gemist, en 2020 viel ook wel mee. 2019 was natuurlijk van een andere orde.

Maar ik wil best aannemen dat het gemis van natuurlijke afkoeling 's nachts in een modern geisoleerd huis (dus zonder nachtventilatie) cumulatief behoorlijk oploopt. Het valt me op dat je in landen met een heet landklimaat vaak ongeisoleerde zinken daken ziet, en het zou me niets verbazen als het doel daarvan is afkoeling door straling via het dak te faciliteren.

Neemt niet weg dat zonwering eigenlijk altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben dikke gordijnen en die houden ook veel zonlicht buiten.
In de winter zorgen de zonnestralen juist voor extra warmte. (Veel hoge ramen op zuid-noord-west).

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2021 23:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1