Games crashes en een bluescreen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 09:05

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende.

Ik heb een tijdje geleden een nieuw systeem samen gesteld met onderstaande specs:
  • be quiet! Pure Base 500 Black
  • Samsung 980 Pro 500 GB
  • Cooler Master MasterLiquid ML120L V2 RGB
  • Gigabyte B550 Aorus Elite V2
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M2Z3600C18) 16GB 3600MHz (2x 8GB)
  • CORSAIR RMx Series RM750x
  • ZOTAC GAMING GeForce RTX 3070 Ti Trinity OC
Om voor de toekomst RAM proof te zijn heb ik gister nieuwe een nieuwe set RAM bijgekocht.
Exact hetzelfde type en merk. Echter nu met het starten van games, na 3 - 5 minuten crashed de game en soms volgt er een bluescreen.

Hierbij heb ik een Windows Memory Test gedaan (https://www.howtogeek.com...mputers-ram-for-problems/) en geeft het systeem aan dat er hardware fouten zijn ontdekt.

In het Windows Logboek krijg ik "The Windows Memory Diagnostic tested the computer's memory and detected hardware errors. To identify and repair these problems, contact the computer manufacturer".

Ik heb gekeken in de bios of ik iets vreemd kan ontdekken, de XMP profile staat ingesteld op 3600MHz.
Op het moment als ik het profile op Disable zet, dan wordt de RAM terug geklocked naar 2666MHz.

Een ander verschil wat ik kan vinden tussen de twee modules is de "DRAM MFG ID", bij de ene set RAM is deze afkomstig van Samsung, de andere van Hynix (zie foto's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qyeFFGZoiG4flpCDlhgiN9zPl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DBJrmrv9neS2k2uCpPsYT0gz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZWjwo6voKZd45PN-6-ICFamWl4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vtuMSyEotr5dUmUv6xXSgp6z.jpg?f=user_large

Nu aan het testen met de RAMS op clocksnelheid van 2666MHz en blijft het draaien.

Kan dit verklaren waarom mijn games crashen ?

Alvast bedankt.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
Haal de dimms er eens uit en geef door welke versies het zijn. Merk en type is niet voldoende. Versies zijn net zo belangrijk. Het Z type an sich werkt in ieder geval wel met Ryzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95UiaS55ZKA2Ru8ZVzk1cWroqng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbpXXArbsnUdd4AuyFoWcXW0.png?f=fotoalbum_large
Hierboven een voorbeeld (andere kit). Ik ben benieuwd naar de 3 cijfers achter “ver”.

Grote kans dat de Samsung kit v4.31 is en de SK Hynix kit v5.3x (laatste cijfer weet ik niet).

Op de QVL staat helaas de SK Hynix versie niet vermeld.

Welke kit had je het eerst?

[ Voor 22% gewijzigd door Djarune op 24-07-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Sowieso heb ik gemerkt dat het mixen van micron/samsung/hynix geheugen dit gedrag op levert bij Ryzen systemen en mag je blij zijn dat XMP uberhaupt ingeschakeld wordt.

Een van mijn collega's heeft het zelfde probleem gehad, die was eigenwijs en heeft ook 2 sets corsair geheugen besteld na dat ik hem hier voor gewaarschuwd had met precies het zelfde gedrag. Willekeurige BSODs tot hij z'n ram omgewisseld had voor 2x16gb ipv 4x8 en alle problemen waren spontaan weg.

tldr;
Geheugen terug sturen en vragen om specifiek de zelfde versie als je hier voor ook hebt gekregen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 09:05

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

@Djarune
Dit had ik nog niet gecheckt en het klopt inderdaad dat hier een verschil inzit. Op de ene kit is het V4.33 en op de andere kit staat V5.33.

@DarkBlaze
Het zijn idd rare problemen waar niet meteen een oorzaak duidelijk is.

Ik heb gister het volgende gedaan, hiermee lijkt het probleem opgelost te zijn (gister hele avond kunnen gamen zonder problemen).

Ik heb de nieuwe kit ram geheugen in de slots gestoken van de oude kit. Vervolgens XMP aangezet op 3600MHz, dit bleef stabiel werken. Hierna de oude kit in de andere slots gestoken en daarmee draaide alles stabiel op 3600MHz.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:29
nitrodesign schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:27:
Ik heb gister het volgende gedaan, hiermee lijkt het probleem opgelost te zijn (gister hele avond kunnen gamen zonder problemen).

Ik heb de nieuwe kit ram geheugen in de slots gestoken van de oude kit. Vervolgens XMP aangezet op 3600MHz, dit bleef stabiel werken. Hierna de oude kit in de andere slots gestoken en daarmee draaide alles stabiel op 3600MHz.
Dat is een slimme methode. Hierdoor forceer je het moederbord en geheugencontroller de subtimings opnieuw in te stellen. Het kan zijn dat de timings van de ene kit beter bij de andere kit werkt dan andersom. Fijn dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-03 11:32

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

nitrodesign schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:27:
Bedankt voor de antwoorden.

@Djarune
Dit had ik nog niet gecheckt en het klopt inderdaad dat hier een verschil inzit. Op de ene kit is het V4.33 en op de andere kit staat V5.33.

@DarkBlaze
Het zijn idd rare problemen waar niet meteen een oorzaak duidelijk is.

Ja dit zou even kunnen helpen, wij hebben toen ook de bios geupdate etc en toen leek het voor een week of twee goed te gaan tot de ellende weer begon.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:43

Umbrah

The Incredible MapMan

Samsung/Hynix mix. Klinkt lullig, maar dat gaat niet stabiel zijn met dat soort snelheden. Een beetje het risico van Corsair tenzijn je érg specifiek bent momenteel. De theorie is best goed van die setup: single rank geheugen in beide slots. Ik zou persoonlijk beide sets verkopen en één goeie dual rank, dual channel set kopen met twee 16GB DIMM's. En dan de voorkeur voor B-die :D
Pagina: 1