Plex hardware advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14
Dag Tweakers,

Ik heb momenteel een Plex servertje (docker container op Unraid) draaien maar die is niet snel genoeg. Het lukt mij nog niet zo snel om een goede lijst met hardware samen te stellen. Vreemde daarbij is namelijk dat mijn systeem al moeite heeft met direct play, terwijl mensen met een I3 beweren dat het hun wel lukt. Zoeken op Google of Tweakers geeft weinig resultaten. Er is wel wat te vinden maar dan gaat het vaak over enkel 4K transcoden zonder tonemapping.

Welke hardware heb je nu?

Unraid systeem
i5-4670K
z87-a moederbord
12gb DDR3
660Ti (aan de Plex container toegewezen)

Het syteem draait ook een virtual machine en wat andere dockers. De CPU draait vrijwel altijd 50+ % capaciteit.

Alle media die ik heb is in 1080p of lager. Bij voorkeur is het REMUX.
Het geluid is wel vaak 5.1. Vrijwel alle films worden zonder transcoding afgespeeld voor de video maar het geluid wordt wel getranscode.

Het valt mij op dat alle films (zonder uitzondering) die een bitrate boven de 30 hebben, niet goed afgespeeld kunnen worden. Dan moet het systeem steeds bufferen. Laat ik de films transcoden naar een lagere kwaliteit dan werkt het wel. Ik kan ze op de CPU laten transcoden en dat werkt. Maar op de 660 Ti kan ik zelfs 5+ transcodes van een bitrate van 30+ naar 20 laten gaan. Draait als een zonnetje.

Op mijn nieuwe gaming rig met een R7-3700x spelen die films boven de 30+ bitrate wel gewoon af. Gekke is ook dat ik op internet lees dat mensen met een I3 meerdere streams kunnen transcoden op hoge bitrate.

Wat wil ik nu?

Ik wil alle films en series in zo hoog mogelijke resolutie hebben. Zeker nu Plex HDR tonemapping heeft. Ik wil dus alles wat ik heb omzetten naar 4K HDR REMUX. Mijn huidige systeem kan dat niet aan. Volgens mij omdat de CPU en GPU geen 4K codecs ondersteunen? De 3700x kan wel een 4K films transcoden maar dan zonder de tonemapping aan. Maarja die moet wel aan want anders ziet het er niet uit.

Ik heb dus jullie hulp nodig om uit te vogelen welke hardware ik nodig heb voor het transcoden van 4K HDR met tone mapping naar 1080p SDR. Van mij mag het zowel consumenten als server grade zijn. Ik had gehoord dat gebruikte server hardware soms wel goedkoop kan uitvallen. Dat zou mooi uitkomen want ik heb meer cores nodig voor Unraid.

Tips of ervaringen met hoe jullie dat doen zijn welkom. Discussies over wel of niet transcoden van 4K niet. Ik ga niet 2 bibliotheken bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als Direct Play al moeite heeft dan zou ik het probleem toch ergens anders zoeken eerst. Ik draai Plex op een Intel Celeron NUC en zowel Direct Play als transcoding (op H265 na) gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
magnifor schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:56:
Als Direct Play al moeite heeft dan zou ik het probleem toch ergens anders zoeken eerst. Ik draai Plex op een Intel Celeron NUC en zowel Direct Play als transcoding (op H265 na) gaat prima.
Ik weet niet waar ik dan zou moeten gaan zoeken. Als ik zo Google op 4670k H265 support dan lijkt het erop dat het wel wordt ondersteund maar dat het erg zwaar is. Direct play lijkt me wel iets dat gewoon moet werken want open ik die film niet met plex dan werkt het wel gewoon.

Dit probleem had ik trouwens al toen ik Plex nog op een windows installatie draaide. Voordat het systeem zegmaar naar Unraid overging. Dan zouden dus beide installaties iets niet goed moeten hebben zitten.

Maar mijn 3700X doet het zonder enige moeite. En ik stel Plex toch echt hetzelfde in.
Ik heb toch het idee dat de 4670k iets qua hardware support mist. Maar de hele server moet vervangen worden want ook zonder Plex heb ik gewoon niet genoeg vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Beetje kortdag maar ik doe vast een bumpje. Wil toch graag aan de slag met uitzoeken welke hardware ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• does1975
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-08 18:13
goede morgen
ik heb dit moederbord de ASRock Z370 Extreme4
met deze processor IIntel Core i3-8100
and kinston fury 4x8 gb 3200
voeding 550w 2x nvme schijven
voor wat games te
spelen en plex media server zoek ik een videokaart voor dit moederbord
om 4k movies af te spelen
in mijn oude pc zit een nvidea gtx 750 2g en wil nu een stap om hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
does1975 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:19:
goede morgen
ik heb dit moederbord de ASRock Z370 Extreme4
met deze processor IIntel Core i3-8100
and kinston fury 4x8 gb 3200
voeding 550w 2x nvme schijven
voor wat games te
spelen en plex media server zoek ik een videokaart voor dit moederbord
om 4k movies af te spelen
in mijn oude pc zit een nvidea gtx 750 2g en wil nu een stap om hoog
Transcoden op Windows kan volgens deze pagina alleen met een Intel iGPU: https://support.plex.tv/articles/hdr-to-sdr-tone-mapping/

Dus dit zou moeten kunnen met de I3 die je hebt.

Zou je naar Linux gaan (ik gebruik zelf Unraid) dan kan je wel transcoden met Nvidia hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• does1975
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-08 18:13
zouden deze video kaarten een aan winst zijn
Asus DUAL-GTX1060-O6G
of
EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked+ ACX 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
does1975 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:22:
zouden deze video kaarten een aan winst zijn
Asus DUAL-GTX1060-O6G
of
EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked+ ACX 2.0
Beide kaarten zouden moeten werken. Ik zou voor de 1060 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze is er vorig jaar tussendoor geglipt...

Toen gold ook al:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1