Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 11:01
We hebben een huisje op de boerenbuiten in Italie.
De wijk waar we in zitten heeft nogal te maken met instabiele netvoeding.
Dit vooral in de zomer en het begint meestal in de vooravond. Waarschijnlijk komt dit doordat iedereen dan massaal zijn airco's begint aan te leggen en dat dit te veel wordt voor het netwerk.

Vorige week nog gemeten dat netvoeding tot 170V daalde.

De aangesloten toestellen vinden dit natuurlijk niet leuk, en het zal niet bevorderlijk zijn voor hun levensduur.
Lichten dimmen, sommige beginnen te flikkeren (Ik heb vorige week ook gemerkt dat er 2 soorten led-filament lampen zijn, die hier ander op reageren. Een soort dimt, de andere vertoont stroboscoop-achtige effecten).
sommige toestellen vallen uit of herstarten voortdurend.

Mailtje naar de netbeheerder gestuurd, maar daar wordt niet op gereageerd. Ook een telefoontje gepleegd naar de netbeerdheerder, maar daar werd ik naast het taal-probleem ook van het kastje naar de muur gestuurd. Andere buren (die wel italiaans praten) hebben ook al verschillende pogingen ondernomen, maar zonder succes.

Dus mijn vraag is nu. Kan ik op een of andere manier de stroom van het netwerk stabilizeren ?
Betsaan daar kant en klare toestellen voor ?
Moet ik richting een kleine thuisbatterij kijken ?

Het is een aansluiting van maximaal 5.5KW (in Italie hebben ze een capaciteits-gebonden aansluiting).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
In Nederland hebben we een heel goed net, dus is er erg weinig aanbod voor voltage stabilizers.
Voor mobiele installaties die niet uit konden gaan van stabiele spanning gebruikte ik altijd Furman, maar ik denk dat die te klein zijn voor jouw doeleinden.
Je zou kunnen kijken bij Ashley Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Online-UPS is het beste denk ik. Goede merken zijn bv. Eaton, APC, AEG.
Wat heb je zelf al gevonden hierin?
Bedenk wel dat je makkelijk 1k euro kwijt bent hieraan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
Jim423 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:23:
Online-UPS is het beste denk ik. Goede merken zijn bv. Eaton, APC, AEG.
Wat heb je zelf al gevonden hierin?
Bedenk wel dat je makkelijk 1k euro kwijt bent hieraan.
Dat zijn inderdaad ook goede opties, die beveiligen dan ook gelijk bij volledige uitval...

En ik denk dat bij het vermogen dat gevraagd wordt, 1K nog een understatement zal blijken te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Naar de UPS'en had ik al zelf even gekeken.
Maar prijs-technisch leek me dit niet haalbaar. (is ook enkel in de zomermaanden).
Misschien een aparte voor de zwembad-installatie (die meestal als eerste problemen geeft - en een van de duurste installaties is) en verbruik hiervan ligt rond max 1.5kw. Maar kan evt nog naar beneden aangezien het een modulerende pomp is. Dus ik zou hem in hoogzomer minder hard, maar langer kunnen laten draaien.

Ik was eerder naar een (zelfbouw)-thuisbatterij aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:54
Een UPS is echt niet nodig hoor. Een automatisch autotransformator ook wel Automatic Voltage Regulation AVR genoemd zou in beginsel voldoende moeten zijn om de spanning te reguleren.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.apc.com/shop/...ltage-Regulator/P-LE1200I

Let wel dat kW en kVA niet hetzelfde zijn. Als je piekverbruik 1,5 kW is ga dan uit van 2,3 kVA. Dan zou je dus twee keer een LE1200I moeten hebben en je apparatuur dan min of meer gelijk over die twee units verdelen.

Je kunt het ook handmatig doen met een Variac, die is traploos maar werkt dan weer niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

verkeerd gelezen, dacht dat die kleine kastjes dat nooit konden trekken maar toch weer wat geleerd :)

[ Voor 169% gewijzigd door DukeBox op 23-07-2021 15:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
DukeBox schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:30:
[...]

En hoe gaat die 170V weer naar 230V krikken ?
Dat is nu precies wat een autotransformer voor je doet.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Tapped_autotransformer.svg/300px-Tapped_autotransformer.svg.png

In de afbeelding zie je 1 punt aan de bovenkant, daar verwacht ik er twee. Eentje in het midden en twee aan de onderkant. In de afbeelding zie je er vier. Het systeem meet de spanning en schakelt op of af naar gelang wat nodig is.

Edit:
De gelinkte APC-unit is een beetje een lichtgewicht, er bestaan producten die een hogere capaciteit hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankHe op 23-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
xmen schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:40:
Naar de UPS'en had ik al zelf even gekeken.
Maar prijs-technisch leek me dit niet haalbaar. (is ook enkel in de zomermaanden).
Misschien een aparte voor de zwembad-installatie (die meestal als eerste problemen geeft - en een van de duurste installaties is) en verbruik hiervan ligt rond max 1.5kw. Maar kan evt nog naar beneden aangezien het een modulerende pomp is. Dus ik zou hem in hoogzomer minder hard, maar langer kunnen laten draaien.

Ik was eerder naar een (zelfbouw)-thuisbatterij aan het kijken.
Als een UPS al te duur is, wat wil je dan uitgeven?
Je kunt bijvoorbeeld voor je verlichting een MeanWell TS-400-224B omvormer met een 90-265Vac voeding kopen NDR-480-24. Kost je 250 euro, heb je 400 Watt aan stabiele spanning. Dan merk je het in ieder geval niet door de verlichting.

Je andere optie is extra energie toevoegen aan jouw kant van het netwerk of volledig off grid gaan.
170 V is gewoon uitval, dus je moet off-grid.
Dat kost gewoon geld, je zit te zoeken in Tesla Powerwall oplossingen voor je hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
FrankHe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:27:
Een UPS is echt niet nodig hoor. Een automatisch autotransformator ook wel Automatic Voltage Regulation AVR genoemd zou in beginsel voldoende moeten zijn om de spanning te reguleren.

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.apc.com/shop/...ltage-Regulator/P-LE1200I

Let wel dat kW en kVA niet hetzelfde zijn. Als je piekverbruik 1,5 kW is ga dan uit van 2,3 kVA. Dan zou je dus twee keer een LE1200I moeten hebben en je apparatuur dan min of meer gelijk over die twee units verdelen.

Je kunt het ook handmatig doen met een Variac, die is traploos maar werkt dan weer niet automatisch.
Ik vind hier nog zo iets -> https://nl.aliexpress.com...4c3c-a15a-0d253fc31c80-47
Maar lees dan schakeltijden van 8s (seconden neem ik aan).

Maar bij het meten van de voltages geleverd door het net bleef deze meter geen 8seconden op hetzelfde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
jeroen3 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:51:
[...]

Als een UPS al te duur is, wat wil je dan uitgeven?
Je kunt bijvoorbeeld voor je verlichting een MeanWell TS-400-224B omvormer met een 90-265Vac voeding kopen NDR-480-24. Kost je 250 euro, heb je 400 Watt aan stabiele spanning. Dan merk je het in ieder geval niet door de verlichting.

Je andere optie is extra energie toevoegen aan jouw kant van het netwerk of volledig off grid gaan.
170 V is gewoon uitval, dus je moet off-grid.
Dat kost gewoon geld, je zit te zoeken in Tesla Powerwall oplossingen voor je hele huis.
Wat wil ik er aan geven, altijd een moeilijke vraag.
Momenteel is er nog niets echt aan kapot gegaan dus de apparaten lijken er wel redelijk tegen te kunnen.
(er is deze zomer wel een koelkast gesneuveld, maar deze bleek 12 jaar oud -> dus redelijk normale slijtage lijkt me).
Het blijft ook een vakantie-plekje, moest ik er nu jaar in jaar uit wonen ...

off-grid gaan is zeker out of scope. :-)

Verlichting is eigenlijk nog het minste van mijn zorgen -> een kapotte peer is niet het einde.
Het is vooral de 4 airco's en zwembadinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:14
Als het alleen maar gaat om het beschermen van de grotere installaties, dan is het denk ik zinvoller om onderspanningsbeveiliging te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
jeroen3 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:25:
Als het alleen maar gaat om het beschermen van de grotere installaties, dan is het denk ik zinvoller om onderspanningsbeveiliging te installeren.
Een onderspanningsbeveiliging schakelt de boel helemaal af wanneer de spanning beneden een bepaalde waarde komt? Bijvoorbeeld onder de 207 Volt? Dat is inderdaad zinvol wat betreft bescherming. Wanneer er gedurende de geheel avond een onderspanning van 170 Volt is en je toch nog dingen wilt kunnen doen dan kom je waarschijnlijk niet om een autotransformator - AVR heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
xmen schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Ik vind hier nog zo iets -> https://nl.aliexpress.com...4c3c-a15a-0d253fc31c80-47
Maar lees dan schakeltijden van 8s (seconden neem ik aan).

Maar bij het meten van de voltages geleverd door het net bleef deze meter geen 8seconden op hetzelfde staan.
Ik weet niet wat dat ding op Ali moet kosten, ik zie drie verschillende prijzen tussen 48 USD en 199 USD. De opgegeven 15 kVA kan nooit voor dat geld. Voor mijn gevoel gaat dat ding al in rook op zodra je er 2 kVA op loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
jeroen3 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:25:
Het doel is inderdaad van de spanning te stabiliseren om de toestellen te sparen. Maar als het onder pakweg de 200V af gaat. Dan kunnen we beter elke avond de hoofdschakelaar af zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
FrankHe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:52:
[...]

Een onderspanningsbeveiliging schakelt de boel helemaal af wanneer de spanning beneden een bepaalde waarde komt? Bijvoorbeeld onder de 207 Volt? Dat is inderdaad zinvol wat betreft bescherming. Wanneer er gedurende de geheel avond een onderspanning van 170 Volt is en je toch nog dingen wilt kunnen doen dan kom je waarschijnlijk niet om een autotransformator - AVR heen.
Het is ook niet zo dat de spanning de hele avond aan 170volt blijft. De spanning schommelt dan tussen de 170V en 220V. je ziet ook de lampen dimmen en terug feller schijnen met de elektriciteit mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
FrankHe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Ik weet niet wat dat ding op Ali moet kosten, ik zie drie verschillende prijzen tussen 48 USD en 199 USD. De opgegeven 15 kVA kan nooit voor dat geld. Voor mijn gevoel gaat dat ding al in rook op zodra je er 2 kVA op loslaat.
Betrouwbaarheid van de Aliexpress dingen daar spreek ik me niet over uit. Dit is nu ook een toepassing waar ik niet direct naar Aliexpress spul zal grijpen. Maar kwam die nu als eerste tegen.
Bij andere ziet ik een respons time van een 100-tal milliseconden. Die seconden moet ergens iets anders zijn.

Als ik het ook zo zie zijn die dingen eerder bedoelt om naast 1 airco of te hangen. En niet direct om je 5,5kw installatie achter te hangen.
Ze raden ook aan om 3 maal de nominale waarde van je verbruiker te nemen. Die ivm inschakelpieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
xmen schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Het is ook niet zo dat de spanning de hele avond aan 170volt blijft. De spanning schommelt dan tussen de 170V en 220V. je ziet ook de lampen dimmen en terug feller schijnen met de elektriciteit mee.
Schommelt het hevig? Als in, binnen 1 minuut van 170 V naar 230 V? Of duurt zo'n schommeling langer?

Aanvulling.

Als de schommelingen langzaam gaan dan kun je dat prima opvangen met een automatisch schakelende autotransformator. Wanneer de schommeling van 170 V naar 230 V en weer terug binnen pakweg 10 seconden gebeuren dan kom je niet heen om een online-UPS. Of nog beter, de netbeheerder moet de problemen in het net oplossen. Een dergelijke spanningsval betekent namelijk dat er veel vermogen verloren gaat in het systeem, dus warmteontwikkelingen in de kabels van de netbeheerder. Dat is wel een serieus probleem waar ze mee aan de slag zouden moeten gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door FrankHe op 24-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
xmen schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:24:
[...]Momenteel is er nog niets echt aan kapot gegaan dus de apparaten lijken er wel redelijk tegen te kunnen.
Dan zou ik er niks aan doen eigenlijk.
Als het echt gaat om een te lage spanning door de spanningsval in de kabels van het net en verder is alles in orde denk ik dat je apparatuur hier eigenlijk weinig hinder van ondervind. In het gros wordt alles toch gelijkgericht en weer omgezet naar een eigen wisselspanning. Pas bij voltage spikes en complete uitval ga je schade krijgen maar daar is hier geen sprake van zo te horen. Dit is puur de spanning die langzaam terugzakt in de avond om daarna weer langzaam terug te keren naar 220V. Ik heb hier tijden op 190-200V in de avond gezeten omdat ik op het einde van de kabel zit maar ook nog nooit problemen gehad met airco's of computers.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Jim423 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:38:
[...]

In het gros wordt alles toch gelijkgericht en weer omgezet naar een eigen wisselspanning.
Dat is niet in alle gevallen waar. Apparatuur kan wel degelijk schade ondervinden van onderspanning.

De schakelende voeding is niet per definitie ook een universele voeding. Een schakelende voeding kan een vast spanningsbereik hebben van bijvoorbeeld 200-240 Vac. De universele voeding is ook een schakelende voeding maar een variant die overweg kan met alles tussen pakweg 100 Vac en 250 Vac. Vooral bij grotere vermogens is er vaak geen sprake van een universele voeding hoewel het wel een schakelende voeding betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@xmen Misschien zou je eens bij wat buren kunnen informeren hoelang zij met zwembadpompen en airco's doen? Dit geeft natuurlijk geen garanties maar wel een indicatie of een transformator voordelig kan zijn. Waarvoor je zou kunnen kiezen is een vaste (ring)transformator (deze hoeft maar pakweg paar honderd euro te zijn en is vrij compact) van bijvoorbeeld 230V/12V om de spanning continu 12V of 20V omhoog te brengen samen met een onder/overspanningsbeveiliging. Je hebt dan overdag bijvoorbeeld 235V-245V en in de vooravond 195-200V wat al veel meer acceptabel is dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jim423 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:47:
@xmen Misschien zou je eens bij wat buren kunnen informeren hoelang zij met zwembadpompen en airco's doen? Dit geeft natuurlijk geen garanties maar wel een indicatie of een transformator voordelig kan zijn. Waarvoor je zou kunnen kiezen is een vaste (ring)transformator (deze hoeft maar pakweg paar honderd euro te zijn en is vrij compact) van bijvoorbeeld 230V/12V om de spanning continu 12V of 20V omhoog te brengen samen met een onder/overspanningsbeveiliging. Je hebt dan overdag bijvoorbeeld 235V-245V en in de vooravond 195-200V wat al veel meer acceptabel is dan nu.
Ik neem aan dat je een autotransformator bedoelt?

Een scheidingstranformator kun je inderdaad in autotransformator schakeling zetten.

12 V zet in dit geval niet zoveel zoden aan de dijk. Ik zou minimaal een 24 V step-up doen maar eigenlijk ook een 48 V step-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
xmen schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:28:
[...]

Betrouwbaarheid van de Aliexpress dingen daar spreek ik me niet over uit. Dit is nu ook een toepassing waar ik niet direct naar Aliexpress spul zal grijpen. Maar kwam die nu als eerste tegen.
Bij andere ziet ik een respons time van een 100-tal milliseconden. Die seconden moet ergens iets anders zijn.

Als ik het ook zo zie zijn die dingen eerder bedoelt om naast 1 airco of te hangen. En niet direct om je 5,5kw installatie achter te hangen.
Ze raden ook aan om 3 maal de nominale waarde van je verbruiker te nemen. Die ivm inschakelpieken.
Er is ook nog zoiets als de gelijktijdigheidsfactor. In beginsel komt het nooit voor dat alle apparaten tegelijk hun inschakelpiek hebben. Stel dat de zwaarste verbruiker de airconditioning is met een nominaal vermogen van 750 Watt dan zou ik de inschakelpiek dimensioneren op een factor 3 van die 750 Watt.

Dus totaal nominaal vermogen 1,5 kW inclusief airconditioning. De inschakelpiek van airconditioning gooit daar nog eens 1,5 kW bovenop. Dat maakt in totaal 3,0 kW. Laten we uitgaan van een powerfactor van 85%, dan komt mijn berekening op 3,5 kVA die ik naar boven zou afronden naar 4 kVA.

Dat maakt 4 kVA / 230 V = 17,4 A. Een step-up van bijvoorbeeld 40 V maakt dat je een (auto)transformator moet hebben van 40 V * 17,4 A = 695 VA.

Een voorbeeld van een ringkern scheidingstransformator die je zelf in autotransformator schakeling kunt zetten:
https://www.conrad.nl/p/r...rkd-8002x40-block-1390860

Zet de beide secondaire 40 V wikkelingen in parallel om de gewenste stroom te behalen.

De transformator heeft een vermogen van 800 VA, dat kan in beginsel nog wel zonder softstarter.

Aanvulling:
Weet iemand toevallig of klokgetal nog een probleem gaat vormen? We praten hier over 1-fase en niet over 3-fase dus voor zover mijn kennis gaat is klokgetal niet van toepassing. Maar wil het graag wel even benoemen.

Tweede aanvulling:
Wellicht dat DC-offset nog gecompenseerd moet worden, even afhankelijk van of dit probleem speelt of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankHe op 25-07-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
FrankHe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:31:
[...]

Schommelt het hevig? Als in, binnen 1 minuut van 170 V naar 230 V? Of duurt zo'n schommeling langer?

Aanvulling.

Als de schommelingen langzaam gaan dan kun je dat prima opvangen met een automatisch schakelende autotransformator. Wanneer de schommeling van 170 V naar 230 V en weer terug binnen pakweg 10 seconden gebeuren dan kom je niet heen om een online-UPS. Of nog beter, de netbeheerder moet de problemen in het net oplossen. Een dergelijke spanningsval betekent namelijk dat er veel vermogen verloren gaat in het systeem, dus warmteontwikkelingen in de kabels van de netbeheerder. Dat is wel een serieus probleem waar ze mee aan de slag zouden moeten gaan.
Natuurlijk gemeten met een cheap-ass voltmeter.
Schommelde zo'n beetje tussen de 180-195V. Met dalen tot 170V. Maar bleef wel aan de lage kant (dus ging niet naar de 220V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Jim423 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:38:
[...]

Dan zou ik er niks aan doen eigenlijk.
Als het echt gaat om een te lage spanning door de spanningsval in de kabels van het net en verder is alles in orde denk ik dat je apparatuur hier eigenlijk weinig hinder van ondervind. In het gros wordt alles toch gelijkgericht en weer omgezet naar een eigen wisselspanning. Pas bij voltage spikes en complete uitval ga je schade krijgen maar daar is hier geen sprake van zo te horen. Dit is puur de spanning die langzaam terugzakt in de avond om daarna weer langzaam terug te keren naar 220V. Ik heb hier tijden op 190-200V in de avond gezeten omdat ik op het einde van de kabel zit maar ook nog nooit problemen gehad met airco's of computers.
Airco's hadden er wel last van. Ze gingen mee in intensiteit met het licht.
Dus je voelt ze duidelijk om sommige momenten minder 'blazen' en dan weer wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
FrankHe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Er is ook nog zoiets als de gelijktijdigheidsfactor. In beginsel komt het nooit voor dat alle apparaten tegelijk hun inschakelpiek hebben. Stel dat de zwaarste verbruiker de airconditioning is met een nominaal vermogen van 750 Watt dan zou ik de inschakelpiek dimensioneren op een factor 3 van die 750 Watt.

Dus totaal nominaal vermogen 1,5 kW inclusief airconditioning. De inschakelpiek van airconditioning gooit daar nog eens 1,5 kW bovenop. Dat maakt in totaal 3,0 kW. Laten we uitgaan van een powerfactor van 85%, dan komt mijn berekening op 3,5 kVA die ik naar boven zou afronden naar 4 kVA.

Dat maakt 4 kVA / 230 V = 17,4 A. Een step-up van bijvoorbeeld 40 V maakt dat je een (auto)transformator moet hebben van 40 V * 17,4 A = 695 VA.

Een voorbeeld van een ringkern scheidingstransformator die je zelf in autotransformator schakeling kunt zetten:
https://www.conrad.nl/p/r...rkd-8002x40-block-1390860

Zet de beide secondaire 40 V wikkelingen in parallel om de gewenste stroom te behalen.

De transformator heeft een vermogen van 800 VA, dat kan in beginsel nog wel zonder softstarter.

Aanvulling:
Weet iemand toevallig of klokgetal nog een probleem gaat vormen? We praten hier over 1-fase en niet over 3-fase dus voor zover mijn kennis gaat is klokgetal niet van toepassing. Maar wil het graag wel even benoemen.

Tweede aanvulling:
Wellicht dat DC-offset nog gecompenseerd moet worden, even afhankelijk van of dit probleem speelt of niet.
You lost me there :-) ...

Dat gaat plots enkele stappen te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
xmen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:46:
[...]

You lost me there :-) ...

Dat gaat plots enkele stappen te ver.
Dat is geen probleem. Het beschrijft de calculatie voor een zelfbouwproject.

Waar dit in het kort op neerkomt is dat je bij een vermogen van 4 kVA de spanning met 40 V kunt verhogen middels een transformator van 800 VA. Daar heb je dus geen 4 kVA transformator voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:37
Je kunt ook eens denken over "volledig" off-grid te gaan met zoiets https://www.mitropower.co...5-kva-68db-aggregaat.html een diesel aggregaat is redelijk stil, en als je die in apart bijgebouwtje kunt plaatsen dan hoor je het nauwelijks. Het is ook maar voor enkele uren immers. En zo heb je twee vliegen in 1 klap, stabiele spanning in de vooravond en gedekt bij spanningsuitval. Het is immers Italië waar ook basale zaken niet altijd goed geregeld zijn.....
Dergelijke aggregaten hebben vaak een methode om over te kunnen schakelen of in te springen bij netspanning uitval/drop. De rest van de tijd draai je op netspanning totdat die té instabiel/laag wordt.

Andere weg is iets zoals zeliox, mobiele batterij met netovername, vanaf €4k voor 1800Watt. Voordeel solid state en geruisloos.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 25-07-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ramon 73 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:17:
Je kunt ook eens denken over "volledig" off-grid te gaan met zoiets https://www.mitropower.co...5-kva-68db-aggregaat.html een diesel aggregaat is redelijk stil, en als je die in apart bijgebouwtje kunt plaatsen dan hoor je het nauwelijks. Het is ook maar voor enkele uren immers. En zo heb je twee vliegen in 1 klap, stabiele spanning in de vooravond en gedekt bij spanningsuitval. Het is immers Italië waar ook basale zaken niet altijd goed geregeld zijn.....
Dergelijke aggregaten hebben vaak een methode om over te kunnen schakelen of in te springen bij netspanning uitval/drop. De rest van de tijd draai je op netspanning totdat die té instabiel/laag wordt.

Andere weg is iets zoals zeliox, mobiele batterij met netovername, vanaf €4k voor 1800Watt. Voordeel solid state en geruisloos.
Geruisloos geloof ik niet helemaal. Een inverter produceert namelijk altijd geluid.

De specificaties bij die Zeliox spreken alleen over Watt en niet over VA. Dat zou voor mij een reden zijn om aan zo'n merk voorbij te gaan. Dan kijk ik liever naar de producten van Victron Energy, dan weet je tenminste wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

edit: OP niet goed gelezen, zit in Italie

[ Voor 85% gewijzigd door Jeoh op 26-07-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@xmen Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog iets nieuws valt te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Neen niet direct.

Wat ik van jullie uitleg wel heb geleerd is dat er geen (goedkope) oplossing is die ik voor mijn installatie zet en die direct mijn hele (5kw) installatie oplost.
Dus ik ga nu op zoek naar een oplossing voor de waterpomp (werd door de huurders als vervelendste probleem opgegeven) en voor het zwembad (duurste installatie, en moest die uitvallen ga ik het ook direct horen van de huurders)

Dus jou AVR oplossing lijkt me wel de uitweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Het hangt er heel erg van af hoe erg de spanning fluctueert. Het uitgangspunt is 230 Volt. Wellicht dat het nog een oud net betreft waar 220 V de standaard is. Wegens problemen in het net daalt de spanning naar 190 V en ook naar 170 V.

Wat ik nog niet helemaal helder heb is of de spanning op die momenten dan ook rond die waarde blijft hangen, zeg bijvoorbeeld tussen de 165 en 175 V of tussen 185 en 195? In dat geval kan een AVR uitkomst bieden. Maar zodra de spanning binnen enkele seconden tussen 165 en 195 V fluctueert dan weet ik zo net niet of het verstandig is om een AVR te installeren. Stel een AVR verhoogt een inkomende spanning van 165 V naar 220 V en de netspanning schiet ineens naar 205 V dan krijgen je apparaten vervolgens 260 V om de oren en dat gaan niet alle apparaten even prettig vinden.

Als de spanning lange tijd in hetzelfde gebied blijft dan gaat een AVR wel een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
In oktober ga ik nog eens die richting uit.

Probleem is dat het net tegen dan terug stabiel zal zijn.
Wat ik gemeten heb leek me tamelijk stabiel. (schommelde een 5tal volt, maar dat zal wel aan mijn goedkoper voltmeter gelegen hebben).

Ik was wel van plan om richting ginder te vertrekken met 2 AVR's in de koffer om alvast te installeren tegen de zomer.
Aangezien die AVR's ook ingezet worden als overvoltage protection. Ga ik er toch van uit dat dit aan het einde van de schakeling is geïmplementeerd en dat ze de apparaten ook beschermen tegen zichzelf.

Ik ben wel nog op zoek naar een AVR met iets meer capaciteit dan 1200VA is heel juist (als ik de zwembad pomp terugschroef in de zomer) en de hogere capaciteit van APC hebben maar een range van 184-284V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat mij overigens verbaasd is dat de netbeheerder hier mee wegkomt door het simpelweg te negeren. Je betaald toch ook voor onderhoud aan het net en je betaald om stroom te hebben binnen de eisen die aan het stroomnet worden gesteld?

Is er geen organisatie zoals een ombudsman die hier druk achter kan zetten? In Nederland heb ik nog nooit gehoord van dergelijke situaties.

Als je niet betaald, weten ze je dan wel direct te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 27-09-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik weet niet of het serviceniveau in delen van Italië vergelijkbaar is met wat je in Nederland kunt verwachten. Dingen zijn daar waarschijnlijk een stuk minder strak geregeld dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
Inderdaad. De hele wijk heeft er last van. En ze hebben allemaal al staan klagen. Ik heb ook al een klacht gestuurd. Maar wacht nog steeds op een antwoord.
Met mijn (beperkt) Italiaans zal ik niet diegene zijn die de netbeheerder kan overtuigen hier stante-pede iets aan te doen.

Wat betalen betreft staan ze wel voor op Belgie/Nederland. We hebben daar al 10jaar een slimme teller, waar je om de 3 maanden je exact verbruik betaald.
Niet betalen na de eerste (betalende) aanmaning betekend geen stroom meer binnen de 14dagen.
En ze moeten er niet eens voor langskomen.

Net zoals in Belgie zijn het 2 verschillende maatschappijen. Netbeheerder en stroomleverancier.
Leverancier wijst naar beheerder en daar hebben we geen rechtstreeks contract mee.

[ Voor 13% gewijzigd door xmen op 27-09-2021 10:24 ]

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 09:30
In nederland is de optie om iemand op afstand af te schakelen (helaas) verdwenen uit de slimme meter.
Mocht niet vanuit de ACM....

Maar om even terug te komen op je vraag ;).
De netbeheerder is de aangewezen partij hierin, met hun zul je ook contact moeten opnemen.
Hier heb je ook een contract mee (Het is alleen een monopolie), echter loopt de betaling via je leverancier (net zoals in Nederland).

Verder zou ik voor je eigen oplossingen eens een registrerende meter plaatsen.
Afhankelijk van wat er gebeurt met je spanning (en overige PQ) kun je dan ook de geschikte oplossing kiezen.
Pagina: 1