Advies voor keukenombouw/koof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:15
Ha Tweakers,

Voor de keuken in mijn nieuwbouwhuis wil ik zelf een koof/keukenombouw bouwen. Van de keukenleverancier heb ik netjes een maattekening gekregen die ik al met mijn stucadoor heb besproken. Nu kreeg ik van hem advies om het in MDF te doen, maar mijn voorkeur gaat uit naar stucplaat omdat het hele huis (muren + plafond) gestucced is dus dat leek me beter aansluiten.

Ik kom hier dus even voor een paar checkvraagjes/ruggespraak. Heb de tekening bijgesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZVyqWer1S6UEZGC-_RX3SkJXgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AvuGLbrQwdR9ZeYtCwb1EOqY.png?f=fotoalbum_large

1. Ik realiseer me dat MDF waarschijnlijk een stukje steviger is, maar dat stuccen waarschijnlijk mooier is. Eerlijk gezegd twijfel ik nog een beetje ertussen daar een van de wanden naast een deur naar de garage zit. Heeft iemand ervaring met deze verschillen?

2. Als ik toch voor de gestucde muren ga, dan lijkt mij handiger om gipsplaat te gebruiken in plaats van stucplaat want dat lijkt een stukje steviger (volgens mij zijn de stucplaten alleen voor plafonds). Nadeel van gipsplaat is dat je dat wel even moet voorstrijken voordat er gestucced gaat worden.

De opstelling voor een wandje van 10 cm zou dan zijn: vuren houten frame van 65 mm met aan beide zijden een gipsplaat van 12,5mm gevolgd door een laagje stuc aan beide zijde van 5 mm = 100 mm.

3. Voor het vuren frame plaats ik een laat tegen het plafond, de vloer, en de muur en eentje ervoor met nog wat extra dwarslatten voor de stevigheid. Welke verbindingsstukken raden jullie aan om te zorgen dat die latten loodrecht op elkaar komen te staan? Gewoon schroeven van de ene lat in de andere, of juist hoekstukken gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:04
Laat hem de Koof maken in MDF. Daarna schroef je er stucplaten op. Stevigheid en t gemak van MDF, en je kan m gewoon stuccen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ga je iets ophangen aan de koof / keukenombouw dat van noemenswaardige belasting is? Zo nee, dan lekker gips en metalstud. Werkt velen malen gemakkelijker vind ik persoonlijk en het houten balken zijn ook niet altijd recht (zeker niet die van de bouwmarkten). Metalstud is altijd recht.

Wil je extra stevigheid omdat je t zwaar gaat belasten, doe dan dubbele gipsplaten of verstevig het plaatselijk met een houten plaat zoals @Makrolon hierboven suggereerde.

Heb zelf paar jaar geleden een ombouw gemaakt van gipsplaten en metalstud [1, 2, 3]. Deze is daarna gestucd.
Zorg er gewoon voor dat je profielen (of dat nou metalstuds of houten balken zijn) die je verankerd aan de achterwand en aan de vloer loodrecht op elkaar én op de vloer/wand staan en het kan bijna niet meer misgaan. Heb zelf wel de metalstud profielen 'verstevigd' door er een houten balk/lat in de schuiven die ik nog had liggen, geeft misschien iets meer stijfheid, maar tis niet echt nodig.

Edit:Weet niet of er ook apparatuur in komt te staan, zo ja maak em dan wat ruimer. Zorg dat je minimaal een halve cm speling rondom hebt, zodat er enige ventilatie is.

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 25-07-2021 17:31 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Stucwerk wordt nooit gladder dan MDF en MDF kan je ook sausen of behangen dus ik zie het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01:39
Ik heb in mijn keuken een stucplaat ombouw en nog een zijwandje van MDF.
Eerlijk gezegd zie ik het verschil tussen beiden niet. De ombouw is gestuct, het MDF alleen gesaust.
De muur waar de MDF wand tegen staat is dan weer wel gestuct en het past gewoon netjes bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:25
Makrolon schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:42:
Laat hem de Koof maken in MDF. Daarna schroef je er stucplaten op. Stevigheid en t gemak van MDF, en je kan m gewoon stuccen.
Kan je beter OSB gebruiken als je sowieso gipsplaten neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:04
bottom line schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:08:
[...]

Kan je beter OSB gebruiken als je sowieso gipsplaten neemt.
Ik vind MDF een stuk fijner om.mee te werken dan die vieze osb platen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Wij hebben vrij recent exact eenzelfde koof geplaatst. Deze is gemaakt van MDF met lakdraagfolie en je ziet absoluut geen verschil tussen het stucwerk en de koof. Ik zou deze een volgende keer opnieuw van MDF maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:15
Die metal studs zien er wel heel interessant uit! Maar alle klushulpen die mij komen helpen raden allemaal hout aan, dus maar hout ingekocht.

Heb geschaafde vuren balken genomen van 44 mm en schroef daar aan een zijde een spaanplaat tegenaan (voor de stevigheid bij doorloop) en aan beide zijde een gipswandplaat.

Ik kom dan uit op 12,5 + 44 + 18 + 12,5 = 87 mm. Plaats hem zo dat de stucadoor nu aan beide zijde 6-6,5mm moet stuccen...

Ik worstel nog wel even met het plafond. Ik dacht omdat ik gipswandplaten plaats ook maar gipsplafondplaten te gebruiken; daar raden ze een regelafstand van 30 cm aan, terwijl mijn koof 60 cm diep is. Maar als ik een extra vuren balk in het midden plaats passen mijn spots niet meer in het midden. Dus dan maar allemaal dwarsbalkjes aanbrengen elke 30 cm ( ~ 20 stuks)...

[ Voor 3% gewijzigd door filipy23 op 15-08-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:20

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Doe je toch twee balken, om de 20cm.

Waarom? Omdat het kan!!

Pagina: 1