Volledige electrische fiets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2021
Goededag,

Ik wil graag voor mijn zoontje een elektrische fiets kopen, hij gaat naar de middelbare school en zijn andere fiets is te klein

Nu wil hij graag een vouwfiets met trappers omdat deze geheel elektrische kan fietsen tot 25 k/m
Ik heb liever dat hij een 'gewone' elektrische fiets neemt, want opvouwbaar heeft ie niet nodig en is toch minder comfortabel.

mijn vraag; een 'gewone' elektrische fiets kan toch ook gewoon volledig elektrische fietsen tot 25 k/m?

ik kijk op verschillende website/shops. Maar wat voor filter moet ik dan selecteren om tot dit soort fietsen te komen? of zijn het toch alleen de vouwfietsen die dit kunnen?

/Gr

Beste antwoord (via Amien90 op 23-07-2021 22:14)

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:44
Amien90 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:55:
Maar even terug naar de vraag; ipv nederlandse wetgeving, opvoedkundig advies en de definitie van dure zaken:

mijn vraag; een 'gewone' elektrische fiets kan toch ook gewoon volledig elektrische fietsen tot 25 k/m?
of hebben die deze modus niet?
Ik zal mij weerhouden om opvoedkundig advies te geven, want je hebt dat al voldoende gehad volgens mij ;)

Om puur op je vraag in te gaan: ja, die zijn er zeker. Zodra je een fiets neemt met trapas sensor dan slaat de ondersteuning aan zodra de trapas een beetje beweegt. Ik heb zelf een cortina herenmodel en als ik in de hoogste ondersteuning fiets en de trappers een klein beetje zonder echt weerstand te voelen laat ronddraaien dan heb ik ondersteuning. Deze ondersteuning haalt op een vlakke weg tegen de 25 km/h aan, op een vals platte weg uiteraard niet, dan moet ik zelf meetrappen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:05
Geheel elektrisch zonder te trappen dus? Dan is het voor de wetgever een snorfiets, dus 16 jaar + blauw plaatje verplicht.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
Nee hoor ..

https://www.bol.com/be/nl...16-inch/9200000125184316/

dit is gewoon een elektrisch fiets, met trappers, die toevallig ook volledig elektrisch kan. maar niet harder dan 25 k/m uur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
Bromfietsstand is illegaal in NL!

https://www.elektrischefi...ets-vs-elektrische-fiets/

[ Voor 55% gewijzigd door guido66 op 23-07-2021 13:05 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Het klinkt alsof hij op zoek is naar een elektrische "brommer" ipv een fiets met trapondersteuning.

Ik heb bijna het idee dat de gelinkte fiets een maas in de wet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
Nee hoor geen maas, het mag gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Zoals die pizza bezorg fietsen waar die jongens heel langzaam trappen en met een behoorlijke vaart je voorbij komen zetten? Dat is ook geen trapondersteuning meer te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 17:54
Seriph schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:08:
Zoals die pizza bezorg fietsen waar die jongens heel langzaam trappen en met een behoorlijke vaart je voorbij komen zetten? Dat is ook geen trapondersteuning meer te noemen.
Maar wel genoeg. De grens is dat je geen spierkracht op je pedalen hoeft te gebruiken, daar zit geen grens aan. De grens is wel dat je geen gashendel mag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Amien90 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:50:
Goededag,

Ik wil graag voor mijn zoontje een elektrische fiets kopen, hij gaat naar de middelbare school en zijn andere fiets is te klein

Nu wil hij graag een vouwfiets met trappers omdat deze geheel elektrische kan fietsen tot 25 k/m
Ik heb liever dat hij een 'gewone' elektrische fiets neemt, want opvouwbaar heeft ie niet nodig en is toch minder comfortabel.

ik kijk op verschillende website/shops. Maar wat voor filter moet ik dan selecteren om tot dit soort fietsen te komen? of zijn het toch alleen de vouwfietsen die dit kunnen?

/Gr
Je moet toch altijd trappen? Of bedoel je dat je geen kracht hoeft te zetten (alleen een beetje freewheelen). Dat kan met elke goedkope electrische fiets, de sensor meet dan alleen of de trapas beweegd en niet de trapkracht omdat daar geen sensor voor is. Bijvoorbeeld een goedkope Decathlonfiets werkt zo (dat zijn geen vouwfietsen :p )

ah, echt een gashendel, nee dat mag niet in Nederland. In andere landen in de EU waarschijnlijk wel want stepjes en segways enzo mag ook allemaal (in Belgie bijvoorbeeld) en die hebben ook geen trappers. Nederland heeft dat altijd al gedaan, 50 jaar geleden had Italie van die toffe Vespa's en Nederland Puchjes en Tomosjes omdat er trappers op een bromfiets moesten zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 23-07-2021 13:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@Marzman hij is nog lang geen 16…

@Amien90 past je zoon al wel op een normale fiets met 28” wielen? Als de groeispurt nog moet beginnen kan het net een jaar te vroeg zijn voor zo’n fiets. Mijn dochter kon het op die leeftijd net hebben, maar de meeste jongens in haar klas nog niet. Elektrische fietsen met bijvoorbeeld 26” wielen zijn erg zeldzaam omdat bijna niemand die koopt voor de 1 of 2 jaar dat ze nodig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door guido66 op 23-07-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
Seriph schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:08:
Dit precies ja .. die trappen voor de vorm, maar rijden gewoon volledig elektrisch. Het is ook geen gas pendaal, maar een 'knop' om de bepalen hoeveel ik moet trappen. En dat kan soms verdomd weinig zijn. Ook bij volledig elektrisch beweeg je toch altijd je pendalen.

Is het zo bij een niet volledige elektrisch fiets, dat als je niet trapt dat er ook niets gebeurd? Misschien is het op die manier het beste om onderscheid te maken.

Met al met al; de fiets op zich mag wel, allen mag je die modus niet gebruiken?

[ Voor 18% gewijzigd door Amien90 op 23-07-2021 13:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
Op die leeftijd kan een beetje lichamelijk inspanning ook geen kwaad. Hoe ver moet ie naar school?

Die fiets van bol.com heeft geen recensies en is niet leverbaar, wat verwacht je daar nu van?

[ Voor 33% gewijzigd door guido66 op 23-07-2021 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Amien90 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Dit precies ja .. die trappen voor de vorm, maar rijden gewoon volledig elektrisch. Het is ook geen gas pendaal, maar een 'knop' om de bepalen hoeveel ik moet trappen. En dat kan soms verdomd weinig zijn. Ook bij volledig elektrisch beweeg je toch altijd je pendalen.

Is het zo bij een niet volledige elektrisch fiets, dat als je niet trapt dat er ook niets gebeurd? Misschien is het op die manier het beste om onderscheid te maken.

Met al met al; de fiets op zich mag wel, allen mag je die modus niet gebruiken?
Het is pedaal, zonder n ;)

Volgens mij mag je de optie uberhaupt niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
guido66 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:30:
Op die leeftijd kan een beetje lichamelijk inspanning ook geen kwaad. Hoe ver moet ie naar school?

Die fiets van bol.com heeft geen recensies en is niet leverbaar, wat verwacht je daar nu van?
Hij is bijna even groot als mij .. dus dat zou wel kunnen. Hij sport al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Overigens is het niet heel goed voor een fiets om nauwelijks te trappen en bijna vol elektrisch te rijden. Als de fiets van de New york pizza is, is dat niet zo erg, maar bij een eigen fiets wel iets om rekening mee te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:53
guido66 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:30:
Deze twee vragen zijn cruciaal in de zoektocht naar een passend vervoersmiddel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Amien90 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:50:
Goededag,
Nu wil hij

Ik heb liever
Tja,ik ben misschien van de ouderwetse opvoeding... Maar 'mijn wil' gaat in dit soort zaken betreffende dure zaken toch boven 'zijn wil'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
Maar even terug naar de vraag; ipv nederlandse wetgeving, opvoedkundig advies en de definitie van dure zaken:

[ Voor 4% gewijzigd door Amien90 op 23-07-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amien90 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Misschien het ik iets over het hoofd gezien: we hebben het hier over België, correct?

In NL is een fiets die zelfstandig kan rijden met een gashendel of knop bij voorbaat "geen fiets". Dan heb je het over een electrische snorfiets of bromfiets. Rijbewijs, kenteken, verplichte WA verzekering..... In NL moet je altijd trappen en de motor mag alleen ondersteunen. Ook bij een step moet je altijd zelf in beweging blijven. Iets als "loopondersteuning" door een knop ingdrukt te houden mag wel, maar dan tot max. 5 km per uur.

In BE zijn ze daar volgens mij iets soepeler in. Maar het lijkt me beter dat een Belg dat even toelicht, want die weet dat ongetwijfeld veel beter. Voor Nederlanders bestaan er geen elektrische fietsen die zonder inspanning 25 km per uur rijden. Je hoeft niet hard te trappen hier in NL, maar je moet trappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

In Belgie mag inderdaad iets meer. Hij kan ook een step kopen dan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De meeste elektrische fietsen hebben wel enige vorm van ondersteuning die aan blijft als je even niet trapt, maar over het algemeen niet dat je gewoon op een knopje drukt en vooruit schiet.

Maar wat is dit voor iets, elektrische fiets voor iemand die naar de middelbare school gaat 8)7 Heeft hij een lichamelijke beperking ofzo, of is hij gewoon lui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:00:
[...]

De meeste elektrische fietsen hebben wel enige vorm van ondersteuning die aan blijft als je even niet trapt, maar over het algemeen niet dat je gewoon op een knopje drukt en vooruit schiet.

Maar wat is dit voor iets, elektrische fiets voor iemand die naar de middelbare school gaat 8)7 Heeft hij een lichamelijke beperking ofzo, of is hij gewoon lui?
Of moet hij elke dag 15 kilometer heen en terug en is die elektrische fiets een alternatief voor de bus? Ik heb op de middelbare school gezeten in de grensstreek en ik denk dat er héél wat Belgen blij waren geweest met elektrische fietsen. Maar die bestonden toen helaas nog niet, dus werd het de bus of een uur heen en een uur terug fietsen.

Niet iedereen woont op 5 minuten fietsen van school. Die luxe had ik zelf gelukkig wel, maar enkele anderen zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Of moet hij elke dag 15 kilometer heen en terug en is die elektrische fiets een alternatief voor de bus? Ik heb op de middelbare school gezeten in de grensstreek en ik denk dat er héél wat Belgen blij waren geweest met elektrische fietsen. Maar die bestonden toen helaas nog niet, dus werd het de bus of een uur heen en een uur terug fietsen.

Niet iedereen woont op 5 minuten fietsen van school. Die luxe had ik zelf gelukkig wel, maar enkele anderen zeker niet.
Wij moesten vroeger gewoon die afstand fietsen.
(en dan wel met 16 direct een brommer natuurlijk)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Ik moest vroeger ook 13-14km (afhankelijk van route) en dat deden we gewoon. Ik had een slecht passende fiets (afdankertje van de oudste) waarop ik eerst twee jaar die afstand gefietst heb, daarna een omafiets waarmee het al meteen een stuk makkelijker ging, maar hoe dan ook fietste je gewoon.

Juist in dorpjes waar geen middelbare school dichtbij is, is het heel normaal om ver te fietsen. Ik zou mijn kinderen echt niet op een elektrische fiets naar school laten gaan, en al helemaal niet het belachelijke bedrag dat zo'n ding kost voor ze betalen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarum
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:44

Ik zal mij weerhouden om opvoedkundig advies te geven, want je hebt dat al voldoende gehad volgens mij ;)

Om puur op je vraag in te gaan: ja, die zijn er zeker. Zodra je een fiets neemt met trapas sensor dan slaat de ondersteuning aan zodra de trapas een beetje beweegt. Ik heb zelf een cortina herenmodel en als ik in de hoogste ondersteuning fiets en de trappers een klein beetje zonder echt weerstand te voelen laat ronddraaien dan heb ik ondersteuning. Deze ondersteuning haalt op een vlakke weg tegen de 25 km/h aan, op een vals platte weg uiteraard niet, dan moet ik zelf meetrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:35:
[...]

Ik moest vroeger ook 13-14km (afhankelijk van route) en dat deden we gewoon. Ik had een slecht passende fiets (afdankertje van de oudste) waarop ik eerst twee jaar die afstand gefietst heb, daarna een omafiets waarmee het al meteen een stuk makkelijker ging, maar hoe dan ook fietste je gewoon.

Juist in dorpjes waar geen middelbare school dichtbij is, is het heel normaal om ver te fietsen. Ik zou mijn kinderen echt niet op een elektrische fiets naar school laten gaan, en al helemaal niet het belachelijke bedrag dat zo'n ding kost voor ze betalen.
Ik in de huidige tijd zeker wel. Vroeger had je geen keus. Nu wel. Dan heb ik liever dat mijn dochter wat meer tijd en energie in andere nuttige dingen kan stoppen. Geen e-bike van 3000+ euro, maar gewoon een betaalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President

Een gewone elektrische fiets ondersteunt je bij het trappen... En blijft dus gewoon ondersteuning bieden bij het trappen op 25 km/u... Het trappen zal dan net zo makkelijk/soepel blijven gaan.

Je moet dus wel je benen blijven gebruiken zoals bij een echte fiets. Het is een fiets, geen brommer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Ik in de huidige tijd zeker wel. Vroeger had je geen keus. Nu wel. Dan heb ik liever dat mijn dochter wat meer tijd en energie in andere nuttige dingen kan stoppen. Geen e-bike van 3000+ euro, maar gewoon een betaalbare.
Maar de vraag naar leeftijd en afstand wordt compleet genegeerd... Dus zal het misschien maar over een paar kilometer gaan.. en dan vind ik een elektrische fiets vooral om van het ene dorp naar het andere dorp te fietsen op een recht fietspad, niet om in de stad bocht na bocht na kruispunt te fietsen.

Daar komt bij dat het pubers zijn. Op de middelbare school worden genoeg fietsen beschadigd doordat andere fietsen er tegenaan vallen, zal de zoon van TS straks niet met een vriendje mee naar school gaan fietsen vanwege zijn snelheid, etc. Al met al zijn er meer factoren om rekening mee te houden dan een zoon welke een 'scooter fiets' wil hebben...

[ Voor 9% gewijzigd door President op 23-07-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Maar de vraag naar leeftijd en afstand wordt compleet genegeerd... Dus zal het misschien maar over een paar kilometer gaan.. en dan vind ik een elektrische fiets vooral om van het ene dorp naar het andere dorp te fietsen op een recht fietspad, niet om in de stad bocht na bocht na kruispunt te fietsen.

Daar komt bij dat het pubers zijn. Op de middelbare school worden genoeg fietsen beschadigd doordat andere fietsen er tegenaan vallen, zal de zoon van TS straks niet met een vriendje mee naar school gaan fietsen vanwege zijn snelheid, etc. Al met al zijn er meer factoren om rekening mee te houden dan een zoon welke een 'scooter fiets' wil hebben...
In dat geval zou mijn dochter ook gewoon mogen trappen natuurlijk. We gaan voor <10 km enkele reis inderdaad geen e-bike aanschaffen. Die mag ze best 1 willen dan, maar dan zal ze er voor moeten sparen. Maar ook dat zou ik nog aanmoedigen. Ik verdubbel iederen euro die ze ervoor zou sparen. Zolang ik maar weet dat ze genoeg beweging krijgt, vind ik het best.

Beschadigingen daar lig ik niet wakker van. Die komen er, gegarandeerd. Daar kan ik me dan wel druk over maken, maar daar heb ik alleen mezelf mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:57

odan

The dark side is within all!

een elektrische fiets op de middelbare....

Die is binnen een week gestolen of hij is vernield.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:02:
[...]

In dat geval zou mijn dochter ook gewoon mogen trappen natuurlijk. We gaan voor <10 km enkele reis inderdaad geen e-bike aanschaffen. Die mag ze best 1 willen dan, maar dan zal ze er voor moeten sparen. Maar ook dat zou ik nog aanmoedigen. Ik verdubbel iederen euro die ze ervoor zou sparen. Zolang ik maar weet dat ze genoeg beweging krijgt, vind ik het best.

Beschadigingen daar lig ik niet wakker van. Die komen er, gegarandeerd. Daar kan ik me dan wel druk over maken, maar daar heb ik alleen mezelf mee.
O, die van mij krijgt later ook een e-bike hoor als hij naar een middelbare school gaat welke ver weg ligt (en wat daaronder valt bepaal ik tegen die tijd wel met mijn vrouw, 9km vlak door de stad is weer wat anders dan 9km over de vlakte met tegenwind of 9km de berg op).. Maar dan gewoon één met elektrische trapondersteuning, niet een geval waarbij je een knopje indrukt of ingedrukt moet houden om vervolgens automatisch vooruit te gaan... Maar goed, misschien is de wereld over 8 jaar weer verder :-).

Maar, ook fan zal ik wel rekening houden met welke e-bike 'we' kiezen. Niet een exemplaar wat zo opvallend is dat jongeren hem expres willen slopen. daarnaast rekening houden dat die accu dus ook 7 uur per dag in de volle zon zit of dat die dus 7 uur in de vrieskou staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Besef je ook even dat je een pakkedrager op zo'n fiets wil. Op die bol.com vouwfiets kun je geen tas met 10 kilo aan boeken kwijt ;) .

Dat allemaal op je rug hebben kan, maar die vouwfiets is al niet echt een wonder van ergonomie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Een beetje elektrische fiets zit je al gauw op 1000 euro (als je vouwfietsen uitsluit, want juist voor die afstanden is een vouwfiets extreem slecht ergonomisch gezien).

Tenzij je je kind echt naar een peperdure privéschool stuurt kun je er vanuit gaan dat er een keer iets kapot gaat. Iemand steelt een ventieldopje, steekt een band lek, jat de fietsbel, trekt aan het verkeerde kabeltje etc. Dingen die willekeurig maar toch op bijna iedere middelbare school gebeuren.

Dan heb je liever een fiets van 350-500 euro waar je kind goed op kan fietsen en die voor een tientje gerepareerd is, dan dat je kind twee weken zonder fiets zit terwijl die terug is naar de fabrikant voor een reparatie die niet onder de garantie valt en je daarom 200-300 euro gaat kosten.

Nee, lekker fietsen en niet zo lui doen. Kinderen hebben energie zat, tenzij je ze een elektrische fiets geeft waarna ze dadelijk helemaal niks meer gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:10:
[...]

O, die van mij krijgt later ook een e-bike hoor als hij naar een middelbare school gaat welke ver weg ligt (en wat daaronder valt bepaal ik tegen die tijd wel met mijn vrouw, 9km vlak door de stad is weer wat anders dan 9km over de vlakte met tegenwind of 9km de berg op).. Maar dan gewoon één met elektrische trapondersteuning, niet een geval waarbij je een knopje indrukt of ingedrukt moet houden om vervolgens automatisch vooruit te gaan... Maar goed, misschien is de wereld over 8 jaar weer verder :-).
Er even vanuit gaande dat jij een een Nederlander bent: dat soort "fietsen" zijn hier ook illegaal. TS lijkt een Belg te zijn.
Maar, ook fan zal ik wel rekening houden met welke e-bike 'we' kiezen. Niet een exemplaar wat zo opvallend is dat jongeren hem expres willen slopen. daarnaast rekening houden dat die accu dus ook 7 uur per dag in de volle zon zit of dat die dus 7 uur in de vrieskou staat...
Ik huurde altijd een kluisje op school vroeger. Hoefde je niet met zo'n 3-tonner rugzak door het gebouw en kon je je spullen gewoon veilig opbergen. Vanaf mijn 18e (ik was wat laat, ik wee het) de brommerhelm erin, zodat die ook nooit vochtig kon worden onder het zadel van de scooter. Die kluisjes waren dermate enorm, dat je er ook wel een paar e-bike accu's in kwijt zou kunnen.

Het echt "slopen" van fietsen viel bij ons wel mee. Ja, er sneuvelde weleens een lampje, bel of een jasbeschermer o.i.d...... een kras hier of daar...... als je écht pech had eens een velg, maar daar bleef het wel bij. De meeste fietsen die er echt als een wrak bijstonden, waren van mensen die dat wel "stoer" vonden en die deden dat dus vaak zelf (en anderen volgden hun voorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Amien90 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Dan gaat hij minder sporten en dat compenseert hij door te fietsen, heeft hij ook weer vrije tijd voor andere dingen.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Een beetje elektrische fiets zit je al gauw op 1000 euro (als je vouwfietsen uitsluit, want juist voor die afstanden is een vouwfiets extreem slecht ergonomisch gezien).

Tenzij je je kind echt naar een peperdure privéschool stuurt kun je er vanuit gaan dat er een keer iets kapot gaat. Iemand steelt een ventieldopje, steekt een band lek, jat de fietsbel, trekt aan het verkeerde kabeltje etc. Dingen die willekeurig maar toch op bijna iedere middelbare school gebeuren.

Dan heb je liever een fiets van 350-500 euro waar je kind goed op kan fietsen en die voor een tientje gerepareerd is, dan dat je kind twee weken zonder fiets zit terwijl die terug is naar de fabrikant voor een reparatie die niet onder de garantie valt en je daarom 200-300 euro gaat kosten.

Nee, lekker fietsen en niet zo lui doen. Kinderen hebben energie zat, tenzij je ze een elektrische fiets geeft waarna ze dadelijk helemaal niks meer gewend zijn.
Ventieldopjes, banden, versnellingskabels, remkabels, trappers, jasbeschermers..... kosten voor een e-bike precies even veel als voor een gewone fiets.

Maar doe vooral wat je zelf goed acht. Ik denk dat er nuttigere bezigheden zijn om je energie aan te besteden dan fietsen. Bewegen is belangrijk, maar dan is fietsen wel 1 van de minst goede bezigheden. Dan kun je je kind nog beter elke week 2x 45 minuten naar wedstrijdzwemmen (of een andere vorm) brengen, buiten school op een gewone fiets laten rondrijden en haar elke dag naar school brengen met de auto.

We deden dit vroeger niet omdat het zo geweldig was. We deden dit vroeger bij gebrek aan beter. Zodra er een alternatief was (brommer), was het klaar met het fietsen. Ik heb serieus leerlingen met de tractor naar school zien komen omdat je daar geen rijbewijs voor nodig had. En natuurlijk, als je kind buiten school aardig inactief is, dan is al dat fietsen in ieder geval "iets". Maar ik zie die energie liever op andere plaatsen en tijdstippen.

En als die fiets dan naar de fabrikant moet (nog nooit meegemaakt), dan regelen we wel iets voor tijdelijk. Meestal breng ik ze overigens gewoon naar een fietsenmaker en haal ik ze de volgende dag weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amien90
Djarum schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Dank voor dit antwoord. Hij heeft nu ook al een Cortina. Ik ga die zeker bekijken.

Ook dank voor de andere mensen die gereageerd hebben; En Nee, ik ben geen Belg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tja qua slopen... ik had een fiets met snelheidsmeter, werd kapotgetrokken, die van mijn broer ook. Later de oude fiets van mijn opa met een ouderwetse snelheidsmeter en mechanische kabels die trokken ze ook kapot. Mijn broertje leende mijn fiets en kwam terug met de remkabel 2 slagen om de as gedraaid, hadden ze de borgmoeren en bout die de trommelrem vastzetten aan het frame eruit gedraaid.
Remkabels ook zo vaak kapot...

Ik ben ook verknocht op onze ebike, maar om bovenstaande zou ik m niet meegeven naar de middelbare school. Een ebike heeft nog meer kabels dan een gewone fiets, modelspecifiek en pokke duur om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 07:52:
Tja qua slopen... ik had een fiets met snelheidsmeter, werd kapotgetrokken, die van mijn broer ook. Later de oude fiets van mijn opa met een ouderwetse snelheidsmeter en mechanische kabels die trokken ze ook kapot. Mijn broertje leende mijn fiets en kwam terug met de remkabel 2 slagen om de as gedraaid, hadden ze de borgmoeren en bout die de trommelrem vastzetten aan het frame eruit gedraaid.
Remkabels ook zo vaak kapot...

Ik ben ook verknocht op onze ebike, maar om bovenstaande zou ik m niet meegeven naar de middelbare school. Een ebike heeft nog meer kabels dan een gewone fiets, modelspecifiek en pokke duur om te vervangen.
Komt mij echt totaal niet bekend voor. Natuurlijk heb ik weleens een kapotte lamp, bel of standaard gehad vroeger. Maar verder.... ja, krassen. Remmen of versnellingen nooit iets mee gehad. Weleens een gebroken kabel, maar dat gebeurde altijd gewoon tijdens het fietsen. De wrakken waren altijd van de lui die overal de kantjes afliepen. Kwestie van je fiets op de juiste plek neerzetten. Niet te dicht bij de ingang, want dan had je geen last van die laatkomers die hun fiets er zo dicht mogelijk bij de ingang ergens met geweld tussen prakten. Verder was er gewoon toezicht....

In de brommer stalling ook nooit gezeik gehad. 1 keer hoorde ik mijn scooter alarm door een openstaand raam, maar toen kwam even later iemand mijn sleutels brengen. Die hingen er nog aan. Ze zullen misschien wel geprobeerd hebben te starten, maar dat deed hij toch niet met het alarm erop.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:17
Onze zoon gaat na de vakantie naar een school 25 kilometer verderop. Hij heeft van ons een e-bike van Qwic gekregen met een 500 Watt accu. Deze koste 2100 euro en we hopen dat hij er vele jaren plezier aan beleeft 😀. De Qwic heeft een voorwielmotor met 4 standen waarbij je op de hoogste stand 26 km per uur fietst zonder hard te moeten trappen. Ik zou als ik jou was gewoon eens een fietsenwinkel binnen lopen en dan je zoon eens laten proeffietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Verwijderd Op de onderbouw nooit last van gehad, op de bovenbouw begon dat. Iets met pubers die jou niet gunnen dat je iets meer hebt dan een ander. Snelheidsmeter was toen luxe, een fiets met 5 versnellingen moest gesloopt...
Was overigens geen VMBO waar je zoiets kunt verwachten, maar gewoon HAVO/VWO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
De e-bike van mijn dochter heeft in de afgelopen 3 jaar ook geen schade opgelopen op school (Havo/VWO). Ook nooit gehoord dat dit bij klasgenoten wel gebeurde. De ene school is blijkbaar de andere niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

boers706 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:53:
Onze zoon gaat na de vakantie naar een school 25 kilometer verderop. Hij heeft van ons een e-bike van Qwic gekregen met een 500 Watt accu. Deze koste 2100 euro en we hopen dat hij er vele jaren plezier aan beleeft 😀. De Qwic heeft een voorwielmotor met 4 standen waarbij je op de hoogste stand 26 km per uur fietst zonder hard te moeten trappen. Ik zou als ik jou was gewoon eens een fietsenwinkel binnen lopen en dan je zoon eens laten proeffietsen.
Is maar net wat je prettig vind. Persoonlijk vind ik een voorwielmotor niks (en gevaarlijk, maar da's weer een ander verhaal en ook weer niet een ENORM punt (hangt ook veel van de berijder af). Ik heb voor 1500 euro een fiets met Brose middenmotor gekocht bij de Decathlon. Hoe ver je ermee komt hangt van de omstandigheden af, maar 2x 25 km is nooit een probleem. Denk dat hij op de middelste ondersteuning (de hoogste heb je eigenlijk alleen maar nodig bij harde wind tegen of heuvel op) op vlak terrein zonder enorme wind zo'n 70 tot 80 km doet.

Zo te lezen mag je hopen dat je een fatsoenlijke school hebt uitgezocht. :) Eentje die misschien toch actie gaat ondernemen als blijkt dat de fietsen in haar fietsenstalling doelbewust gevandaliseerd worden door enkele van haar scholieren. Baldadigheid zul je altijd wel hebben, maar dat resulteerde bij ons vroeger hooguit in een kapotte bel of lamp. Ook vervelend, maar ach.... dat zul je er toch niet uit gaan krijgen. Een lekke band na een ruzie kwam voor.... Er lag weleens een fiets op het dak van de stalling (en ja, dan heb je een paar krassen waarschijnlijk).... Maar daar bleef het over het algemeen wel bij. En natuurlijk sneuvelde er weleens wat door "puberale desinteresse bij het parkeren". Moet er wel bij zeggen dat ik dus niet in de randstad woonde vroeger. Dat scheelt misschien een heleboel. Zaten ook maar 1.400 leerlingen op die school, dus ook weer niet enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 20:21

Nee die optie zit er niet op, anders is het een snorfiets

Los van de regels zijn de accu's en motoren van ebikes niet zo geschikt voor dat soort gebruik.
Pagina: 1