Advies bij keuzes zonnepanelen op 3 verschillende dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalamann
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 19:13
Beste tweakers,

Ik wil graag zonnepanelen laten leggen op mijn woning en tuinhuis. Hetzelfde geldt voor mijn buurman met precies dezelfde situatie. Nu ben ik al even bezig met het uitzoeken van de beste opstelling, maar ik kom er zelf niet meer uit. Het betreft een installatie over drie verschillende dakvlakken met allen verschillende oriëntaties.

Mijn stroom verbruik is vrij hoog door mijn warmtepomp en overige elektrische apparaten.
Jaarlijks gebruik ik tussen 6500 en 7500 Kwh.

Ik heb 4 verschillende offertes ontvangen, maar die lopen erg uiteen qua oplossing.
Zo heb ik aanbiedingen gekregen van installaties met 1 en 2 omvormers, en zelfs met micro omvormers.

Ik heb verschillende opstellingen en combinaties geprobeerd in sunnydesignweb maar kom er zelf niet goed uit. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk4Q8nZLmC8pFZQUVR7H5QBfDZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwf0TcuFRRCWshcay6JiAxtp.png?f=fotoalbum_large

Module layout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3yVmM8dhHiNHgEwOxpeHbD6Um4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1D3P7jdyNy25VaNStgzMhZtj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen voorkeur voor een bepaald systeem omvormer of paneel, zolang de installatie maar binnen een redelijk termijn terugverdiend kan worden.
Bij de meeste offertes die ik heb gekregen zag ik dat er wordt gekozen voor optimizers (ivm met de verschillende dakvlakken en oriëntaties) maar ik zie dat die vaak worden aangesloten op 1 grote 6000w omvormer. Dit gaf mij niet direct een goed gevoel met al die verschillende oriëntaties en panelen die gedurende de dag om de beurt gaan pieken (en momenten wanneer er maar een paar panelen in de zon liggen). Na de middag staat bijvoorbeeld alleen de voorkant van mijn woning in de zon. En het tuinhuis valt niet lang daarna ook in de schaduw door het huis van mijn buurman.

Sunnydesignweb configureert automatisch de volgende omvormers. Gezien de afstand tussen het dak van mijn woning en mijn tuinhuis, dacht ik zelf meer aan een losse omvormer voor mijn woning, en een losse omvormer (of micro omvormers) voor de panelen op mijn tuinhuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5AhrRW8G1_KEt2OveeiXmR_OlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGF1wMWD6kOBrpn51iUdWLf5.png?f=fotoalbum_large

Ik vergeet vast een hoop belangrijke informatie :P en ben erg benieuwd naar jullie advies en ideeën _/-\o_

Gr Mark

[ Voor 2% gewijzigd door zalamann op 23-07-2021 12:36 . Reden: typo's ]

Beste antwoord (via zalamann op 18-11-2021 19:30)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50
De opstelling op het tuinhuis op 30 graden is niet aan te raden: dit is windgevoelig, als je al installateur/legmateriaal zo gek krijgt. 13 graden in landscape, 10 graden portrait is gebruikelijk.

Oost-West op tuinhuis zou ik alleen doen als je er voldoende meer panelen door kan neerleggen. De oost-west scheiding is heel beperkt op 13/13 (De pieken liggen 1, max 1:30 uur uit elkaar). Daarnaast is er al goede oost-west karakteristiek via het dak op het huis.

En daarmee zou ze ook ZEKER niet op de strings van het woonhuisdak laten meeliften... Dan lopen de panelen elkaar vrijwel de hele dag te remmen... Dat is gewoon je reinste onzin.

De enige manier om dit knap op 1 omvormer te doen is SolarEdge. 1 fase of 3 fase 'voor korte strings' (Heel nieuw nog duurder model dat net leverbaar is via Winkelman), en alleen met 85V optimizers (p404/p505)... Dat loopt qua kosten wel stevig op.... Dus gewoon op 2 string omvormers wat mij betreft.

Vanwege het westdak is het wel van belang dat er een omvormer komt die op vrij lage minimum Vmpp kan draaien; 100V, misschien 120V. Beetje afhankelijk van de gekozen panelen. Anders kan niet ingeregeld worden dat de panelen onder de dakkapel in bypass gaan als de schaduw erop gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 23-07-2021 20:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Redelijk simpel lijkt me. Tuinhuis aparte omvormer, kan gewoon een string omvormer zijn lijkt me. Of is er veel schaduw?

Woonhuis 1 string omvormer met 2x MPTT.
Schaduw aan de voorzijde is misschien een dingetje, als er maar 2 panelen overblijven. Maar misschien doen bypass diodes in de panelen hier nog wel wat.

Kunnen er geen panelen op het dakkapel, die lijkt groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalamann
Bedankt voor je reactie DjAntoon! Tuinhuis met aparte string omvormer lijkt mij een prima plan! Er valt gedurende dag voor zo ver ik heb kunnen bijhouden geen shaduw. Ik dacht 6 panelen dwars richting zuiden, tips voor panelen en string omvormer?

Het dak van de dakkapel is iets meer dan 4 meter breed en 3,5 meter diep. Volgens de installateur van de dakkapel verlies ik dan de garantie tegen lekkage, dat zou het voor mij niet waard zijn. Kan ik op de woning niet beter werken met optimizers omdat de twee dakvlakken tegenover elkaar liggen en inderdaad ivm met schaduw op twee van de panelen aan de voorkant?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik zou op je schuur een oost-west opstelling doen. Eventueel kan je die zelfs op de strings van het huis aansluiten. Kunnen ze meedoen op de oriëntatie.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De opstelling op het tuinhuis op 30 graden is niet aan te raden: dit is windgevoelig, als je al installateur/legmateriaal zo gek krijgt. 13 graden in landscape, 10 graden portrait is gebruikelijk.

Oost-West op tuinhuis zou ik alleen doen als je er voldoende meer panelen door kan neerleggen. De oost-west scheiding is heel beperkt op 13/13 (De pieken liggen 1, max 1:30 uur uit elkaar). Daarnaast is er al goede oost-west karakteristiek via het dak op het huis.

En daarmee zou ze ook ZEKER niet op de strings van het woonhuisdak laten meeliften... Dan lopen de panelen elkaar vrijwel de hele dag te remmen... Dat is gewoon je reinste onzin.

De enige manier om dit knap op 1 omvormer te doen is SolarEdge. 1 fase of 3 fase 'voor korte strings' (Heel nieuw nog duurder model dat net leverbaar is via Winkelman), en alleen met 85V optimizers (p404/p505)... Dat loopt qua kosten wel stevig op.... Dus gewoon op 2 string omvormers wat mij betreft.

Vanwege het westdak is het wel van belang dat er een omvormer komt die op vrij lage minimum Vmpp kan draaien; 100V, misschien 120V. Beetje afhankelijk van de gekozen panelen. Anders kan niet ingeregeld worden dat de panelen onder de dakkapel in bypass gaan als de schaduw erop gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 23-07-2021 20:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalamann
Bedankt Ronald :) fijn dat je reageert!

Voor het tuinhuis houd ik nu 6 panelen (richting zuiden) landscape aan op 13 graden.
Deze zal ik aansluiten op 1 stringomvormer. (y) Zijn er tips voor panelen en omvormer?

Voor het woonhuis wordt het dan ook een losse stringomvormer (ik zal zoeken naar eentje met Vmpp 100-120V). Ik snap nog niet helemaal hoe het zal gaan met schaduw (panelen onder de dakkapel) en zon alleen op het westen (na de middag) :? . Kan ik dan beter met optimizers werken? En zijn er ook hier tips voor panelen en omvormer? _/-\o_

Groeten Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Panelen: de beste zijn die het beste je dakpotentieel qua vermogen benutten, dus afmetingen kunnen een afweging zijn. Kwalitatief is het in grote lijnen een pot nat.
Er zijn panelen die een fractie beter zijn, maar kosten 2 of 3 dubbele.

Omvormer: Growatt, Goodwe, SMA. Ruwweg in die volgorde prijs en kwaliteit.

Heel veel systemen draaien prima op de eerste 2. SMA hoef je niet per se gebruik te maken van het cloud platform om gegevens over productie in te kunnen zien, en is beter bij het vinden van het juiste powerpoint als er schaduw op panelen valt.

Idealiter wil je een omvormer waarvan de minimale Vmpp rond de 100V of minder zit, zodat de panelen boven de dakkapel dit bij hun Vmpp (meestal rond de 35V per paneel) leveren.
Heb je gemeten hoeveel ruimte je hebt boven dakkapel? Als daar portrait past en meer panelen win je een hoop flexibiliteit voor het schaduw management van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Wat panelen betreft zou je eens kunnen kijken naar de REC twinpeak 4 panelen, kosten doorgaans 10 tot 15 euro per paneel meer dan de Chinese panelen maar hebben wel 25 jaar garantie wat toch doorgaans wel afwijkt van de 10 tot 15 jaar garantie bij Chinese panelen.

Wat omvormer betreft zou je kunnen kiezen uit het lijstje wat al genoemd wordt door @Ronald
Pagina: 1