Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen:Keuzes in opstelling, hoeveelheid, type en meer

Pagina: 1
Acties:

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:50
Hoi allemaal,

Zoals zovelen van jullie is ook hier de zon doorgebroken en is het tijd voor een mooi dak vol zonnepanelen. We hebben al enkele offertes opgevraagd, maar door de veelheid aan varianten in aantal panelen, string of serie, 3 fasen of niet, heb ik besloten zelf wat meer onderzoek te gaan doen.

Hieronder wat gegevens over de woning en het verwachte verbruik

Het dak
  • Hellingshoek van het dakdeel dat de panelen moet gaan dragen is 29° (gele vlak)
  • Er is een dakkapel over vrijwel de hele breedte van de woning
  • Breedte van het dak is ongeveer 6,5 meter
  • Er zitten 3 grote dakramen waar tussen ongeveer 95 cm ruimte zit. Daar kan dus geen paneel tussen
  • Er komt schaduw van de woningen achter het huis, waar de zon eerst 'overheen' moet komen. Vanaf boven naar onder wordt het dak dus steeds meer verlicht door de zon.
Schaduw en ligging
  • Er komt schaduw van de woningen achter het huis, waar de zon eerst 'overheen' moet komen (rood gemarkeerde blok). Vanaf boven naar onder wordt het dak dus steeds meer verlicht door de zon.
  • Het beoogde dakdeel ligt op het oosten (een paar graden richting het zuiden, maar geen zuid-oost)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sgtq8AetMg_f_LVpgeOv8slONJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I6hCEudL9QUMCZQOqobtIZXz.png?f=user_large

Verwacht verbruik
  • We hebben 1 elektrische auto die op 1 fase laadt en zo'n 250kWh per maand opeet
  • Verder is het een gemiddeld tweepersoons huishouden
  • We koken elektrisch
  • Verwarming met stadswarmte, dus warmtepomp gaat er ook niet komen
  • Totale verbruik zal dus zo'n 3000+2500 kWh = 5500 kWh bedragen
  • De woning heeft een 3 fasen meterkast
Budget en doel
Doel is om het jaarverbruik zoveel mogelijk te drukken. Dat is naar verwachting zo'n 5500 kWh. Dus er kunnen aardig wat panelen op het dak. Het budget is eigenlijk niet leidend, omdat een goed voorstel voor 5500 kWh per jaar opbrengst, het verbruik naar nul brengt, en zichzelf mooi terugverdient. Natuurlijk is er wel een max wat we er aan uit willen geven, dat is zo'n 5500 euro excl. btw.

Uitvoering
Ik denk dat je dit het best door professionals kan laten doen, dus ik zoek een compleet project.

Offertes
De meest creatieve offerte die we gehad hebben, heeft onderstaande indeling getekend. Wat ik er aantrekkelijk aan vond, is dat deze 4 panelen op de dakkapel heeft gezet, volledig op zuid georienteerd. Deze slimme oplossing had ik zelf nog niet bedacht.
Overigens was deze intekening met 20 panelen (7000Wp), wat gewoon te duur zou zijn. Hij kwam incl. installatie en SolarEdge 3 fasen omvormer op 7501 euro excl. btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hii21NLN-NhZ68lMxeYkCpTOAWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w1kI1nHruUFdXqzQNOHLbKHu.png?f=user_large

Vragen:
  • Wat vinden jullie hier een logische, kosteneffectieve oplossing waarmee we ons verbruik mooi kunnen drukken?
  • In ieder geval 2 aanbieder rekenden met een effectiviteit van 72% op de installatie op oost. Is dat correct?
  • Is een 3 fasen omvormer haalbaar bij dit aantal panelen? Of moet ik dat loslaten. Het lijkt mij 'netter' om de huisinstallatie evenredig te belasten
Als jullie vragen hebben, laat dat gerust weten. Het is altijd een berg informatie waarvan ik waarschijnlijk de helft nog niet heb gedeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door t14wo op 23-07-2021 11:20 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Er komt schaduw van de woningen achter het huis, waar de zon eerst 'overheen' moet komen. Vanaf boven naar onder wordt het dak dus steeds meer verlicht door de zon.
Maak je niet druk over schaduw in de vroege ochtend. Dan is de opbrengst toch nog laag, dan is er dus niet veel verlies mogelijk.
De meest creatieve offerte die we gehad hebben, heeft onderstaande indeling getekend. Wat ik er aantrekkelijk aan vond, is dat deze 4 panelen op de dakkapel heeft gezet, volledig op zuid georienteerd. Deze slimme oplossing had ik zelf nog niet bedacht.
Overigens was deze intekening met 20 panelen (7000Wp), wat gewoon te duur zou zijn. Hij kwam incl. installatie en SolarEdge 3 fasen omvormer op 7501 euro excl. btw.
SolarEdge 3 fasen is geen goede combinatie met een laag aantal panelen per richting. SolarEdge 3 fasen icm met 4 panelen richting zuid en 16 richting oost zorgt ervoor dat zodra de oost panelen niet veel zon meer zien zuid ook erg beperkt wordt in de opbrengst. Verre van optimaal, terwijl je wel een meerprijs betaald voor SolarEdge. Dit werkt lang niet zo goed als je zou denken op basis van de verkooppraatjes.
Als het toch SolarEdge 3 fasen moet worden kun je die 4 panelen beter richting het oosten leggen.
Wat vinden jullie hier een logische, kosteneffectieve oplossing waarmee we ons verbruik mooi kunnen drukken?
De meest kosteneffectieve oplossing is denk ik dat grote dak zo vol mogelijk en verder niets icm een 3 fase stringomvormer.
Een andere kosteneffectieve optie is bijvoorbeeld die 16 panelen richting oost en nog minstens 8 panelen in een andere richting. (die 8 moeten dan wel dezelfde kant op kijken) op weer een 3 fase string omvormer.
In ieder geval 2 aanbieder rekenden met een effectiviteit van 72% op de installatie op oost. Is dat correct?
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Ik denk eerder 85%. Maar vergelijk liever gewoon het aantal Wp.
Is een 3 fasen omvormer haalbaar bij dit aantal panelen? Of moet ik dat loslaten. Het lijkt mij 'netter' om de huisinstallatie evenredig te belasten
Het hangt van je legplan af. Vanaf 13 panelen per richting kom je meestal beter uit met een 3 fase omvormer.
Een enkelfase omvormer is goedkoper maar 3 fasen is netter, en vooral nu je toch al een 3 fase meterkast hebt vind ik het logischer om daarmee door te gaan. Als je selectiviteit belangrijk vind kun je ook maximaal drie enkelfase omvormers van 3680 W kwijt. Maar 16 panelen van 350 Wp zou ik denk ik bij voorkeur niet op een 3680 W omvormer willen aansluiten, dat topt redelijk veel af.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)