Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-03-2022
Hallo tweakers!

Ik heb een nogal bijzondere pc gekocht. Een pc waarin alleen een mini ITX in kan. De moederbord is plotseling overleden en ik ben opzoek gegaan naar een vervangende moederbord. Wat toch niet zo makkelijk is. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.

Dit is mijn setup:

Behuizing: NZXT H210
Voeding: Be quiet! System Power 9, 700W
Moederbord: Asus ROG Strix Z270-i GAMING
Processor: Intel Quad Core i7 7700k 4.2GHz
Geheugen: 16GB Kingston HyperX DDR4-3200 RGB geheugen (2xHX432C16FB3A/8, Fury Black RGB, XMP)
Grafische kaart: MSI GTX 1080 Aero 8GB OC
SSD opslag: 250GB NVME
HDD opslag: 2TB Seagate 7200RPM
Processor koeling: NZXT Kraken M22 waterkoeling
Behuizing koeling: 3 stuks 120mm RGB fans

Heb advies gevraagd bij degene bij wie ik de pc gekocht heb en ik moest opletten dat de moederbord eisen het volgende moesten zijn: Intel Z270 chipset heeft, Mini ITX uitvoering is en een Socket 1151.

Ik heb erop gegoogeld en ik kom alleen maar moederborden tegen die uitverkocht zijn. Zie ik iets over het hoofd?

Het budget is 200 max en niet tweedehands.

Vriendelijk dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:55
Weet je zeker dat het je moederbord is? De voeding is namelijk alles behalve kwaliteit, terwijl het moederbord dat wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Djarune schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:53:
Weet je zeker dat het je moederbord is? De voeding is namelijk alles behalve kwaliteit, terwijl het moederbord dat wel is.
Ik heb alles gedaan wat maar mogelijk was om de moederbord weer aan de praat te krijgen.

Bios update

C6/C7 disabled

Alle drivers correct geüpdate

Clean install

Vanaf het moment van aanschaf ging de moederbord achteruit. En dan heb ik het alleen over de usb poorten aan de moederbord. Ze reageren wel maar leveren niet voldoende voor mijn randapparatuur , muis , toetsenbord , controller. Ook vaak een stroompiek.

Ik zit een beetje met mn handen in het haar aangezien de onderdelen volgens de verkoper 10 maanden jong zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:35
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:16:
[...]
Ik zit een beetje met mn handen in het haar aangezien de onderdelen volgens de verkoper 10 maanden jong zijn.
Deze onderdelen zijn geen 10 maanden jong tenzij ze heel lang op kast hebben gelegen. De onderdelen kwamen ruim 4 jaar geleden op de markt. Ik zou misschien maar eens vragen aan de verkoper of hij er misschien naar kan kijken of kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Pietje789 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Deze onderdelen zijn geen 10 maanden jong tenzij ze heel lang op kast hebben gelegen. De onderdelen kwamen ruim 4 jaar geleden op de markt. Ik zou misschien maar eens vragen aan de verkoper of hij er misschien naar kan kijken of kan helpen.
Terwijl ik aan het zoeken was voor een vervangende moederbord vond ik het al vreemd dat alles niet meer leverbaar was en dat de release date 2017-2018 was.

Ik denk dat de verkoper niets meer voor me kan betekenen. Ik kreeg een factuur binnen waarvan er 5 onderdelen een half jaar oud waren. De moederbord stond daar niet bij maar er werd me verteld dat de overige onderdelen 10 maanden jong waren. Na aankoop kreeg ik te horen dat hij de moederbord tweedehands op marktplaats had gekocht.

Wat ik opzich niet erg vind alleen ik ben geen techneut, heb er vrij weinig verstand van en weet niet goed waar ik het nu goed zoeken moet. De koop is gedaan en ik heb nu een vervangend onderdeel nodig , maar geen idee of ik nu een voeding moet kopen of een moederbord. En zo ja is er nog wel 1 nieuw te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Terwijl ik aan het zoeken was voor een vervangende moederbord vond ik het al vreemd dat alles niet meer leverbaar was en dat de release date 2017-2018 was.

Ik denk dat de verkoper niets meer voor me kan betekenen. Ik kreeg een factuur binnen waarvan er 5 onderdelen een half jaar oud waren. De moederbord stond daar niet bij maar er werd me verteld dat de overige onderdelen 10 maanden jong waren. Na aankoop kreeg ik te horen dat hij de moederbord tweedehands op marktplaats had gekocht.

Wat ik opzich niet erg vind alleen ik ben geen techneut, heb er vrij weinig verstand van en weet niet goed waar ik het nu goed zoeken moet. De koop is gedaan en ik heb nu een vervangend onderdeel nodig , maar geen idee of ik nu een voeding moet kopen of een moederbord. En zo ja is er nog wel 1 nieuw te koop
Nieuw kan je geen z270 meer vinden, en ik betwijfel of die er op marktplaats of tweakers zijn in itx vorm. Andere optie, als je zeker weet dat het het moederbord is, is om een nieuwe cpu en moederbord combinatie te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Pietje789 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Nieuw kan je geen z270 meer vinden, en ik betwijfel of die er op marktplaats of tweakers zijn in itx vorm. Andere optie, als je zeker weet dat het het moederbord is, is om een nieuwe cpu en moederbord combinatie te kopen.
Weet je toevallig een goed alternatief wat past bij de huidige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Djarune schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:53:
Wat Djarune hier zegt, ik verdenk ook de voeding en niet het moederbord ik zou die sowieso vervangen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
DarkBlaze schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Wat Djarune hier zegt, ik verdenk ook de voeding en niet het moederbord ik zou die sowieso vervangen.
Als jullie mij zouden willen helpen met een vervangende moederbord of combinatie cpu moederbord / voeding dan zou ik echt geholpen zijn. Dan koop ik beiden onderdelen en laat ik de voeding er eerst in zetten. En als het probleem nog steeds bestaan laat ik de moederbord erin zetten.

Mocht het aan de voeding liggen dan kan ik de moederbord altijd nog terug sturen.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie inzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Als jullie mij zouden willen helpen met een vervangende moederbord of combinatie cpu moederbord / voeding dan zou ik echt geholpen zijn. Dan koop ik beiden onderdelen en laat ik de voeding er eerst in zetten. En als het probleem nog steeds bestaan laat ik de moederbord erin zetten.

Mocht het aan de voeding liggen dan kan ik de moederbord altijd nog terug sturen.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie inzet
Ik zou eens kijken naar een corsair rm650x, of rm750x. Dat zou wel voldoende moeten zijn ook denkende aan toekomstige upgrades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Ik vindt dit echt sneu voor je als ik heel eerlijk ben... :/

Als het hier mag, bied ik mezelf als IT pro aan om je kosteloos fysiek te helpen bij je issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Pietje789 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Ik zou eens kijken naar een corsair rm650x, of rm750x. Dat zou wel voldoende moeten zijn ook denkende aan toekomstige upgrades.
Ik zal als ze passen in mijn behuizing één van deze twee overwegen ! Dankje wel voor je advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
superkevinxd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Ik vindt dit echt sneu voor je als ik heel eerlijk ben... :/

Als het hier mag, bied ik mezelf als IT pro aan om je kosteloos fysiek te helpen bij je issue...
Dat klinkt super goed! Erg vriendelijk van je.Wat houd dit aanbod precies in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:40:
[...]

Ik zal als ze passen in mijn behuizing één van deze twee overwegen ! Dankje wel voor je advies
Ja volgens mij kan er een atx voeding in de bast h210.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:05
pricewatch

Zit hier niet iets tussen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
Mocht het toch het moederbord zijn: 7700K verkopen (reken op €150) en i5-11600 + B560i of R5 5600X + B550i terug kopen.
Nee natuurlijk niet. Die zijn allemaal niet compatibel met een 7700K. 1xx of 2xx serie chipset is nodig.

[ Voor 66% gewijzigd door Uszka op 23-07-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Volgens de verkoper van mijn pc moest het een socket 1151 zijn. Of hoeft dat niet perse ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 15:05
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Volgens de verkoper van mijn pc moest het een socket 1151 zijn. Of hoeft dat niet perse ?
Zeker, maar daar filter ik ook op.

Zodra ik sorteer op prijs en dan het 2e bord bekijk lijkt deze aardig in de buurt te komen van je huidige bord. Wel een andere chipset maar ik vraag mij af of je daar iets van gaat merken. Misschien dat iemand anders hier wat zinnings over kan zeggen.
Uszka schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:51:
Mocht het toch het moederbord zijn: 7700K verkopen (reken op €150) en i5-11600 + B560i of R5 5600X + B550i terug kopen.

[...]

Nee natuurlijk niet. Die zijn allemaal niet compatibel met een 7700K. 1xx of 2xx serie chipset is nodig.
Dan heb ik niks gezegd. Ik was in de veronderstelling dat een oude processor in de juiste socket wel ondersteund zou worden.

[ Voor 32% gewijzigd door olof op 23-07-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
[quote]Uszka schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:51:

In het beste geval is het vervangen van de voeding voldoende en ben ik 75 euro kwijt.

In het slechtste geval in combinatie met de verkoop van mijn 7700K moet ik 365 euro bij leggen om het te laten werken. En dat is dan inclusief een voeding. Dat is best wel een koude douche maar het is niet anders.

Ik begin dan maar met de voeding en vanuit daar maar weer verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Dat klinkt super goed! Erg vriendelijk van je.Wat houd dit aanbod precies in :)
Troubleshooting, mogelijke hardware vervangen (hardwarekosten voor jezelf natuurlijk), gewoonweg wat nodig is om dat systeem netjes te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
olof schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Zeker, maar daar filter ik ook op.

Zodra ik sorteer op prijs en dan het 2e bord bekijk lijkt deze aardig in de buurt te komen van je huidige bord. Wel een andere chipset maar ik vraag mij af of je daar iets van gaat merken. Misschien dat iemand anders hier wat zinnings over kan zeggen.
H310 chipset zal niet gaan werken, alleen 200 generatie chipset zal werken met een i7-7700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:14
Wat gebeurt er precies als je het systeem probeert aan te zetten ?
Krijg je nog iets te zien op het scherm ? Beep codes ?
Je kan wel nog in de bios komen als ik het goed begrijp ?
Waarom denk je dat het bord defect is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
superkevinxd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Troubleshooting, mogelijke hardware vervangen (hardwarekosten voor jezelf natuurlijk), gewoonweg wat nodig is om dat systeem netjes te laten draaien.
Dat stel ik erg op prijs! Als je toevallig in een straal van 60km woont en de tijd is daar dat er wellicht wat vervangen moet worden zou ik dat wel heel fijn vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Ghostface9000 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:24:
Wat gebeurt er precies als je het systeem probeert aan te zetten ?
Krijg je nog iets te zien op het scherm ? Beep codes ?
Je kan wel nog in de bios komen als ik het goed begrijp ?
Waarom denk je dat het bord defect is ?
De pc werkt verder gewoon perfect. Geen rare piepjes , codes op het scherm etc. Kan gewoon in de bios komen. Het enigste probleem is dat ik geen gebruik kan maken van de USB poorten die aan de moederbord gekoppeld zijn. De USB poorten herkennen de randapparatuur wel en ik kan dan bijvoorbeeld de muis wel gebruiken , maar dan begint de muis te haperen en krijg ik vaak ook de melding van een stroompiek.
Wel kan ik normaal gebruik maken van de USB poort die los is van de moederbord. Die zit namelijk boven op de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:55
Ik heb dit nog gevonden tijdens de lunch:

[Solved] USB device over current status detected!!

De tip helemaal onderaan om met een busje perslucht alles schoon te blazen doet ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Djarune schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:38:
Ik heb dit nog gevonden en ik tijdens de lunch:

[Solved] USB device over current status detected!!

De tip helemaal onderaan om met een busje perslucht alles schoon te blazen doet ook wonderen.
Ik zou het in iedergeval kunnen proberen! Zou het alleen vreemd vinden aangezien 6 van de 7 poorten het niet goed doen. Maar kan het zeker proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Kan je 'XHCI hand-off' enablen in de bios en kijken of dat helpt?
https://rog.asus.com/support/FAQ/1013649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Dat stel ik erg op prijs! Als je toevallig in een straal van 60km woont en de tijd is daar dat er wellicht wat vervangen moet worden zou ik dat wel heel fijn vinden :)
Stuur maar privé berichtje, mag van mij verder als 60 KM zijn van Breda vandaan, rijden is geen probleem voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
superkevinxd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Stuur maar privé berichtje, mag van mij verder als 60 KM zijn van Breda vandaan, rijden is geen probleem voor mij.
Breda Doetinchem kan ik niet van je vragen. Tenzij je per vliegtuig reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
D-Three schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:02:
UPDATE:

Ik was van plan de XHCI uit te zetten in de bios. Ben wel vaker in de bios geweest om instellingen te wijzigen.

Nu krijg ik dus een bericht op het scherm: USB device over current status detected.

Dit is de eerste keer dat mij dit is overkomen. Ik heb het twee keer geprobeerd aan te zetten om in de bios te komen ,maar twee keer hetzelfde bericht. Ik ruik geen brandlucht bij de poorten.

Ik denk dat ik alle randapparatuur eruit gooi en 1 voor 1 erin doe tot ik de melding weer krijg ?

UPDATE:

Alle randapparatuur verwijderd en 1 voor 1 aangesloten , ook verschillende poorten gebruikt maar krijg nu geen melding meer. Kan weer normaal in de bios

[ Voor 10% gewijzigd door Tuphlos op 23-07-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
Tuphlos schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Breda Doetinchem kan ik niet van je vragen. Tenzij je per vliegtuig reist.
Kom daar met enige regelmaat in de buurt, dus ritje maakt me echt niks uit, rij ook voor nop vanwege m'n werk dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
superkevinxd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Kom daar met enige regelmaat in de buurt, dus ritje maakt me echt niks uit, rij ook voor nop vanwege m'n werk dus :D
Ah super Dankje wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
D-Three schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:02:
XHCI hand-off staat niet in het lijstje helaas. Zit wel op de juiste plek in de bios!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuphlos
Ik post dit nogmaals in plaats van een gewijzigde post van mij. Anders wordt er wellicht overheen gelezen.

UPDATE:

Ik was van plan de XHCI uit te zetten in de bios. Ben wel vaker in de bios geweest om instellingen te wijzigen.

Nu krijg ik dus een bericht op het scherm: USB device over current status detected.

Dit is de eerste keer dat mij dit is overkomen. Ik heb het twee keer geprobeerd aan te zetten om in de bios te komen ,maar twee keer hetzelfde bericht. Ik ruik geen brandlucht bij de poorten.

Ik denk dat ik alle randapparatuur eruit gooi en 1 voor 1 erin doe tot ik de melding weer krijg ?

UPDATE:

Alle randapparatuur verwijderd en 1 voor 1 aangesloten , ook verschillende poorten gebruikt maar krijg nu geen melding meer. Kan weer normaal in de bios
Pagina: 1