Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Beste Tweakers,

Ik heb al een aantal jaren een Huawei P20 pro.
Hij bevalt me nog steeds goed al is de WiFi en Bluetooth wat minder modern.
Ik vroeg me af of ik gewoon een externe WiFi adapter kan gebruiken (zo'n USB ding) zoals met pc's en laptops? Zoja zijn er suggesties voor een die niet te groot is en wifi 6 en bluetooth 5.0 heeft.
Alvast bedankt voor jullie hulp

Beste antwoord (via Tjalling123 op 23-07-2021 11:51)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
In tegenstelling tot Windows en Linux PC's zit er in Android rom's maar heel weinig drivers, dus gewoon iets op de USB aansluiten kan werken, maar hoeft helemaal niet. Grote kans dat de EMUI versie op jou telefoon geen drivers heeft voor Wifi6 of Bluetooth5.
De vraag is ook of je er merkbaar op vooruit zult gaan, immers een snellere verbinding loopt vervolgens tegen een bottle nek aan van de interne opslag, geheugen, of de processor die alles moet verwerken.

Maar enige manier is zo'n ding kopen en testen denk ik. Met een 3D printer maak je dan de bijpassende case dat je USB poort niet per ongeluk afbreekt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tjalling123 ik durf dat niet te zeggen om eerlijk te zijn. Maar ik vermoed dat je ook weinig extra's gaat krijgen als je een externe adapter gaat gebruiken.

Wifi 6 kan wel sneller zijn dan wifi 5, maar in praktijk is dat het volgens mij niet echt bepaald veel sneller.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
In tegenstelling tot Windows en Linux PC's zit er in Android rom's maar heel weinig drivers, dus gewoon iets op de USB aansluiten kan werken, maar hoeft helemaal niet. Grote kans dat de EMUI versie op jou telefoon geen drivers heeft voor Wifi6 of Bluetooth5.
De vraag is ook of je er merkbaar op vooruit zult gaan, immers een snellere verbinding loopt vervolgens tegen een bottle nek aan van de interne opslag, geheugen, of de processor die alles moet verwerken.

Maar enige manier is zo'n ding kopen en testen denk ik. Met een 3D printer maak je dan de bijpassende case dat je USB poort niet per ongeluk afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Dankje swhnld voor je antwoord,
Daar had ik nog niet aangedacht denk je dat een usb c hub met HDMI en ethernet enzo wel werkt want dat zou ook kunnen de rede voor een upgrade is omdat mijn ontvangst matig is in vergelijking tot mijn andere apparaten dus de limieten zou al geen probleem zijn. Ik denk dat een upgrade dan inderdaad niet veel toevoegt want wat je zegt mijn USB poort is dan altijd bezet en met laden enzo is dan moeilijker en het afbreken is zobiso een risico wat ik niet had bedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Een USB-C hub met Power Delivery en een ethernet poort kan mogelijk werken, maar ook daar blijf je afhankelijk van drivers. Mediamarkt heeft nog wel eens demo opstellingen waar je iets kunt testen...

Misschien ook eens op het XDA forum kijken bij andere Huawei gebruikers of die geknutseld hebben hiermee?