Dedicated bandwidth voor apparaat met Mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLatuny
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 23:39
Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af zijn er Mesh netwerkapparaten waarmee ik en bepaalde hoeveelheid bandwidth kan toekennen aan een specifiek apparaat? Ik weet dat je met QoS van TP-Link wel bandwidth voorkeur kan geven aan bepaalde dingen, zoals gamen, browsen of downloaden. Maar ik ben opzoek naar een manier dat 1 specifieke PC altijd een bepaalde hoeveelheid bandwidth geeft ongeacht wat andere aangesloten apparaten op het netwerk doen en van het netwerk vragen. Ook als die specifieke PC op dat moment even weinig bandwidth nodig heeft.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je hier vraagt is redelijk B2B, terwijl mesh bij uitstek B2C consumentenspul is. Ik zou er niet op rekenen (maar sluit niet uit dat enige vendor iets gedaan heeft).

Waar je rekening mee moet houden is dat mesh - ook voor de backhaul - gebruik maakt van onvoorspelbare, gedeelde WiFi spectrum en bij non-triple band oplossingen dat ook nog eens verdeelt over front- en backhaul. Het zou zomaar kunnen dat je vaste bandbreedte simpelweg niet beschikbaar is.

Sowieso is QoS over WiFi statistisch, niet vast. Lees hier en dan vooral pagina 4. Dat mapt slecht op een requriement voor een fixed bandbreedte ongeacht situatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk eens naar wat 2de hands Ruckus spul daar kan het mee. R510 kan het naar mijn weten ook

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLatuny
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-07 23:39
Thanks voor jullie reply. Ik zie dat de Ruckus een Access Point is i.v.m. een mesh netwerk. Hier zit verschil tussen begrijp ik.

Even los van een Mesh netwerk, hoe zou ik dit dan wel kunnen doen? Een speciale router kopen die bandwidth kan splitten? Zodat ik 1 lijn naar doorzetten naar die specifieke PC en de andere lijn kan aansluiten op een Mesh netwerk bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NLatuny schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:23:
Thanks voor jullie reply. Ik zie dat de Ruckus een Access Point is i.v.m. een mesh netwerk. Hier zit verschil tussen begrijp ik.

Even los van een Mesh netwerk, hoe zou ik dit dan wel kunnen doen? Een speciale router kopen die bandwidth kan splitten? Zodat ik 1 lijn naar doorzetten naar die specifieke PC en de andere lijn kan aansluiten op een Mesh netwerk bijvoorbeeld?
"Mesh" is bovenal marketing.

Wat "mesh" echt betekent (in de zin van 802.11s) is wireless backhaul, feitelijk niet veel meer dan een reeks aan repeaters. Als je ze bedraad aansluit (altijd aan te raden boven draadloos onderling verbinden) is het technish niet eens mesh.

Wat hier tegenwoordig mee gecombineerd wordt:
- centraal managed WiFi
- cloud-based beheer vanuit een enkel interface op je smartphone

Nu, alles wat een WiFi netwerk opzet is een AP, dus dat zijn mesh nodes sowieso ook. En AP's kunnen verschillende functionaliteiten hebben. Die Ruckus dingen ondersteunen ook wireless backhaul (=mesh) als het nodig is - maar lopen er niet mee te koop want het is duidelijk de minder handige optie voor een enterprise-grade netwerk.

Kortom, qua topologie en aansluiting is er geen verschil. Verschil zit in de opties die je hebt - de meeste "mesh" is helemaal dichtgetimmerd met minder mogelijkheden dan de gemiddelde provider modemrouter, terwijl Ruckus je in staat stelt vrijwel alles te doen wat theoretisch mogelijk is.

Kijk naast Ruckus ook naar Aruba en Aerohive - ook enterprise-grade spullen voor een prosumer-prijskaartje.

Oslik blyat! Oslik!