4G jammer op campings

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wie heeft ervaring met, of info over, 4G jammers op campings?
Of het blokkeren van de telefoon- /dataverbinding van gasten?

- Ik merk dat de verbinding met vrienden en kennissen op campings soms erg slecht is erg slecht tot soms niet bereikbaar zijn, en dataverkeer is ook een drama.
- Terwijl er wel vlakbij de campings zendmasten staan.
- Net buiten de camping is de ontvangst en verbinding prima.
- Wifi op de campings kost soms €60,- per week. [Edit: klopt niet is €9/w]

Het gerucht gaat dat de campings gebruik maken van jammers; wie heeft meer info?
Broodje aap of werkelijkheid?
Het zou niet de eerste keer zijn:
https://tweakers.net/nieuws/98852/hotel-krijgt-boete-voor-blokkeren-wifi-van-klanten.html

[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker626 op 24-07-2021 07:20 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 23:14

Midas.e

Is handig met dinges

Behalve het feit dat jammers zwaar illegaal zijn, misschien willen je vrienden en kennissen gewoon vakantie vieren en nemen ze daarom niet op? :)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
download het app'je "net monitor lite" of "network cell info lite" een keertje ...
die gaat je een indicatie geven hoever je van zo'n mast zit ..
Je kan dan bv eens een straal van 1km van de mast trekken , en vergelijken .. heb ik op de camping aanzienljik slechter signaal ?

(ook rekening houden dat de meeste GSM masten op 120graden zenden , om zo 360graden dekking rondom de mast te hebben , en staan vaak op enkele graden neerwaards ... als je pech heb zit je er teveel onder en vliegt het signaal gewoon over je weg)

zo'n 4G Jammer kan btw je ontvangst niet "wegnemen", wel kan hij het signaal zo verstoren dat het onbruikbaar word

lees je ook al eens in over GSM banden als je een goeie case wil gaan maken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:04

IkWilbert

Het is mij!

Hier op de camping is de wifi erg slecht. Gelukkig unlimited 4g van Vodafone. Bereik is net 1 streepje op mijn telefoon maar via hotspot op mijn mobiel hebben de kinderen en mijn vrouw goed en stabiel internet.

Hier gelukkig geen jammers actief;)

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:45

wontcachme

You catch me? No you wont

Tweaker626 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:50:
Dan moeten die wel de goede kant opgericht staan en van dezelfde provider zijn als je vrienden hebben. Wij hebben 3 masten binnen 2km staan met Vodafone, KPN, T-Mobile zenders en alleen KPN heeft bij ons enigszins bereik. De rest helemaal niet.
- En net buiten de camping is het ook geen probleem.
Wil niks zeggen. Als ik een heuvel van 3 meter op de camping oploop heb ik veel meer 4G ontvangst. Ga ik 50 meter de andere kant op heb ik nog net een streepje 2G verbinding. Lang leve bomen en heuvels. Ze kunnen toevallig net in een dode/slechte zone zitten.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42

BCC

Is de devices dichtheid op een volle camping ook niet gewoon teveel voor een normale zendmast ? Al die kids die ik YouTube zie kijken 🤔

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 22-07-2021 22:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Geen 3G of 4G is ook geen hulpdiensten kunnen bellen, dus dan heb je wel een gaatje in je kop als beheerder.

Maar als er echt jammers zijn is het kwestie van het signal in de gaten houden als je de camping op komt rijden. Aangenomen inderdaad dat je het over een bleekveld in Nederland hebt, buitenland is soms geen peil op te trekken. Duitsland bv heeft op sommige plekken soms gewoon nog Edge als snelste verbinding. Leuk als je in een file staat en naar alternatieven zoekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
BCC schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:10:
Is de devices dichtheid op een volle camping ook niet gewoon teveel voor een normale zendmast ? Al die kids die ik YouTube zie kijken 🤔
ook een goeie mogelijkheid ... gsm blijft een shared medium en gezien iedereen nu zowat unlimited heeft gaat iedereen 4G gebruiken.
komt dan nog bij dat zo'n camper vaak zoveel dempt dat binnen alleen band20 nog werkt, dus iedereen trekt band20 een beetje dicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Het zou mij niet verbazen. Ik stond vorig jaar op een camping in FR waar bereik op de openbare weg voor de camping maximaal was maar op het veld (180m-280m in vlak terrein) nul was. Geen bruikbare edge, geen 3G, geen 4G. Appjes en mail kwam 's nachts soms binnen druppelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Outside the box; Wifi jammer neerzetten, wachten tot ze alles resetten en kijken of je dan wel goede verbinding hebt?

Vermoed dat er te veel telefoons op een enkele mast zit, alles wordt dichtgetrokken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 13:10
Of het gebruikelijk is of campinguitbaters jammers gebruiken weet ik niet, maar ik zou het erg jammer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Honesty

kattenneus!

Volgens mij zou het zelf strafbaar moeten zijn omdat je de communicatie dan afneemt wat kan leiden tot verzwarende noodgevallen.
Lijkt mij dat op een camping er gewoon te veel mensen zijn in een kleine omgeving en dat daardoor er te veel devices per m2 zijn.
Zoiets merk ik ook bij GPS in één drukke stad die slaat dan ook op hol.

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Honesty schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 06:46:
Volgens mij zou het zelf strafbaar moeten zijn omdat je de communicatie dan afneemt wat kan leiden tot verzwarende noodgevallen.
Lijkt mij dat op een camping er gewoon te veel mensen zijn in een kleine omgeving en dat daardoor er te veel devices per m2 zijn.
Zoiets merk ik ook bij GPS in één drukke stad die slaat dan ook op hol.
GPS zou niet uit moeten maken of er 1 of 10.000 mensen gebruiken. Datt is niet als gsm waar die 2 heen en weer communiceren, meer als FM radio . Je luistert alleen naar het signaal van een satteliet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47
Zonder gekheid, ik heb eerder met dit vraagstuk gelopen, maar dan bij een Roompot park. Ik zat destijds nog bij Vodafone en vlak voor je naar binnen reed kreeg je volle bak ontvangst. Kwam je bij je huisje (niet super ver van de ingang), had je helemaal niets meer.

KPN gebruikers hadden dan wel weer ontvangst, dat is dan wel weer raar.

Het werd pas een probleem toen ik 112 nodig had op dat park, met mijn telefoon geen ontvangst had (ik dacht dat 112 via het best beschikbare netwerk ging?) en ik dus in een paniek situatie de telefoon van mijn schoonzus moest zoeken om daar mee te bellen.

Achteraf nog vragen bij Vodafone gesteld hierover, was niets van bekend, had gewoon prima ontvangst moeten hebben in die regio. Daarna nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 11:58
Hoe groot is de camping?
Ik ga er vanuit minimaal +4 ha
In dat geval moet je een beste jammer hebben of aardig wat modules verspreid over het terrein.
Lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk tevens illegaal maar als je ervan zeker wilt zijn speel detective! Vage kastjes verspreid over het terrein zou moeten opvallen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:05
heuveltje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:12:
[...]

GPS zou niet uit moeten maken of er 1 of 10.000 mensen gebruiken. Datt is niet als gsm waar die 2 heen en weer communiceren, meer als FM radio . Je luistert alleen naar het signaal van een satteliet.
dat een GPS in een drukke stad op hol slaat kan wel degelijk. Echter hebben we het dan over correlatie, waarbij de drukte dus niet de oorzaak is. GPS werkt het beste met vrij zicht naar de lucht over een vrij groot gebied. Als je in een kleine drukke steeg in Amsterdam loopt dan is door de gevels aan beide zijden het aantal satellieten dat je GPS nog goed ziet onvoldoende voor goede plaatsbepaling. Maar ga voor de grap eens om 5 uur 's nachts naar diezelfde steeg (die dan als het goed is uitgestorven is) en je zal zien dat je GPS niet beter gaat presteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Het gerucht gaat dat de campings gebruik maken van 3G / 4G jammers; wie heeft meer info?
Klinkt als je het mij vraagt als een mooi gerucht, maar in praktijk ligt die camping gewoon net in een gebied waar de dekking niet optimaal is. Dat komen door, zoals hierboven gezegd, je net te dichtbij de zendmast zit. Op papier heeft elke provider 100% dekking in Nederland, in praktijk weet ik wel enkele plekken waar geen ontvangt is.

Logisch redenerend: wat levert het de eigenaar van een camping op om een jammer in te zetten? Betwijfel of de winst die behaald wordt in het verkopen van WiFi zo enorm groot is, t.o.v. alle klagende mensen over slechte ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

- Ik merk dat de verbinding met vrienden en kennissen op campings soms erg slecht is erg slecht tot soms niet bereikbaar zijn, en dataverkeer is ook een drama.
- Wifi op de campings kost soms €60,- per week.

Het gerucht gaat dat de campings gebruik maken van 3G / 4G jammers; wie heeft meer info?
https://tweakers.net/nieuws/98852/hotel-krijgt-boete-voor-blokkeren-wifi-van-klanten.html
Volgens die theorie zou je dus prima 4G hebben op een camping waar gratis Wifi wordt aangeboden. We gaan het zien deze zomer... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Om nog even terug te komen op dat Marriot verhaal: die gebruikten geen 3g en 4g jammers, als ik me niet vergis. Die hadden gewoon een krachtig eigen WiFi netwerk met Rogue AP detection en genoeg power om zo'n Rogue AP eruit te drukken. Die gebruikten dus hun eigen WiFi AP's om het WiFi deel van de hotspot onbruikbaar te maken.

Bij mijn vorige werkgever hadden we ook zo'n WiFi systeem. En inderdaad, als ik een hotspot opzette tussen 3 willekeurige AP's in en het systeem de opdracht gaf om dat AP plat te leggen, dan was hij echt zo goed als onbruikbaar. Ik heb ook ooit weleens een Amerikaan uit onze fabriek getrokken die een AP opzette met een veel te hoog zendvermogen. "Je bent hier in Nederland en in een lab-omgeving. Uit dat ding." Dat wordt gewoon gedetecteerd en dan gaat er een alert uit. Die vent stond er wel een beetje raar van te kijken, dat hij binnen 10 minuten iemand op zijn dak had.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 23-07-2021 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 00:07
sorted.bits schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:19:
Zonder gekheid, ik heb eerder met dit vraagstuk gelopen, maar dan bij een Roompot park. Ik zat destijds nog bij Vodafone en vlak voor je naar binnen reed kreeg je volle bak ontvangst. Kwam je bij je huisje (niet super ver van de ingang), had je helemaal niets meer.

KPN gebruikers hadden dan wel weer ontvangst, dat is dan wel weer raar.

Het werd pas een probleem toen ik 112 nodig had op dat park, met mijn telefoon geen ontvangst had (ik dacht dat 112 via het best beschikbare netwerk ging?) en ik dus in een paniek situatie de telefoon van mijn schoonzus moest zoeken om daar mee te bellen.

Achteraf nog vragen bij Vodafone gesteld hierover, was niets van bekend, had gewoon prima ontvangst moeten hebben in die regio. Daarna nooit meer wat van gehoord.
Als er mensen bij kpn zaten met goed ontvangst, is het bellen voor jou naar 112 ook geen probleem, al zou je helemaal geen ontvangst hebben met jou provider. Je telefoon mag namelijk 112 altijd bellen via een willekeurige andere provider. Dus volgende keer gewoon 112 intoetsen. Werkt zelfs als je telefoon vergrendelt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:47
SunnieNL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:37:
[...]

Als er mensen bij kpn zaten met goed ontvangst, is het bellen voor jou naar 112 ook geen probleem, al zou je helemaal geen ontvangst hebben met jou provider. Je telefoon mag namelijk 112 altijd bellen via een willekeurige andere provider. Dus volgende keer gewoon 112 intoetsen. Werkt zelfs als je telefoon vergrendelt is.
Nogmaals, dat werkte dus niet. Die veronderstelling was er bij mij ook namelijk, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:59
Ik zou zeggen kijk hier eens naar https://www.bol.com/nl/nl...netwerk/9200000113209622/

Hiermee kun je op wifi aansluiten of gebruik maken van 4g. Voordeel is dat hier een sterkere antenne in zit dan in je telefoon, waardoor het bereik beter is. Daarnaast zet je hem op je caravan dus hij pakt op een hoger punt signalen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
Een wifisignaal kan je op een goedkope manier jammen omdat het zendvermogen laag is. Maar voor een 4G antenne heb je wel een grote jongen nodig om die te gaan jammen.

Dat daar een antenne staat betekent niet dat die zo staat gericht dat het signaal bedoeld is voor de campingterrein. Het kan dus ook over je heen gaan naar het omliggend gebied. Ieder provider heeft ook zijn eigen antennen natuurlijk. Zo heb ik in Amsterdam Osdorp 0 bereik met Vodafone. Kan alleen 112 bellen. En maat van me met T-mobile nergens last van heeft.

Als we het even nogmaals vergelijken met Wifi. Ik heb thuis op ieder verdieping een AP zitten. Soms met het warme weer zit ik in de schuur met mn laptop. Telefoon heeft 0 ontvangst op de Wifi, maar mn laptop daarintegen had er niet veel last van. Dit komt omdat er in mijn laptop een grotere/sterkere antenne in zit.

Ik denk dat je iets in de richting van een sterkere 4G antenne moet zoeken die je kan richten naar een mast. Scheelt ook in batterijverbruik van je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-05 21:23
Teveel apparaten op een 4G mast lijkt mij wat vergezocht. Ik ken de exacte cijfers niet, maar er kan heel wat op. Als hij vol stroomt gaat hij capaciteit verdelen. Dan heb je dus wel bereik, maar traag internet bijvoorbeeld. GSM (2G) is wel vol te krijgen. Jammer van alle drie de providers op alle frequenties over de hele camping is heel ver gezocht en zwaar illegaal.

Ik denk eerder dat jij gewoon geen bereik hebt met jouw provider. Welke provider heb je? Zoek daar eens de dekkingskaart van op rondom je camping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Slecht bereik op campings is herkenbaar. Maar naar mijn idee komt dat omdat ze vaak wat verder in de rimboe liggen cq gebieden met minder dekking. In Nederland valt het nog wel mee, maar in het buitenland (in de bergen) kan het soms helemaal drama zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 23-07-2021 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb een Teltonika 4G router hiervoor. Deze krijgt goede 3G/4G ontvangst waar mijn Iphone amper een streepje krijgt. Ook super stabiel. Heeft een ingebouwde WiFi router dus heb mn eigen hotspot en kan zelfs bekabeld toestellen inpluggen.

Natuurlijk is dit ook niet ideaal want als elke gast op de camping dit zou doen werkt niemand zn WiFi nog fatsoenlijk, maar gelukkig zijn er ook veel mensen die echt willen genieten van hun vakantie zonder internet ;p

& het lijkt wel alsof elke camping hetzelfde is: geen GSM ontvangst en baggere WiFi. Op de campings waar ik al gegaan ben kwam dit puur door de locatie, verder niets achter te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:01
Het inzetten van 3 t/m 5g jammers is, zoals eerder aangegeven niet toegestaan. Nu kán het mogelijk zijn dat één of een paar campingboer(en) jammers gebruiken om mensen gebruik te laten maken van het betaalde wifi netwerk. Uiteraard moeten deze jammere types hiervoor op de vingers getikt worden. Ik zou Sybrand Niessen op ze afsturen, dat zal ze leren!

Maar een camping ligt veelal in het buitengebied, een gebied wat buiten het kampeerseizoen dunner bevolkt is. Ik kan me voorstellen dat het voor providers financieel niet interessant is om voor tien weken per jaar extra masten te plaatsen. Daarnaast, op campings staan bomenrijen, vol in het blad (vochtige bladeren ook, we wonen wel in Nederland ;) ) wat volgens mij niet bevorderlijk is voor de ontvangst. In het buitenland is de aanwezigheid van heuvels en bergen natuurlijk ook een verstorende factor.

Eigenlijk zou je een testje moeten doen. Hoe is de ontvangst in het voor- en het naseizoen en hoe is de ontvangst in het hoogseizoen? Als de verbinding dan sneller is, zou het aan overbevolking op de mast kunnen liggen. Als de snelheid gelijk is, kan er 'iets anders' aan de hand zijn (dit is natuurlijk geen hard bewijs, 'iets anders' kan ook iets ánders zijn).

Maar goed, om nu op een woensdag half september anderhalf uur heen- en anderhalf uur terug te rijden naar Camping de Vrolijke Kampeerder in Tweede Exloërmond om dit te testen, is misschien wat teveel gevraagd. Misschien is dit wel één van die eerste-wereld problemen waar we mee moeten leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 21:19
Zoals gezegd. De grootste "jammer" op een camping zijn alle mensen die er zijn met hun mobiele verbinding.

Zit zelf op de camping de hele week. In het weekend (als iedereen weer naar de camping trekt) is het absoluut slechter gesteld met de verbindingen. Je merkt gewoon dat er veel meer mensen gebruik maken van dezelfde zendmast(en). De verbinding is dan weer om te huilen ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 21:02

GerritGekke

Gamechanger

Geocaching, find the jammer!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
BCC schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:10:
Dat zou best eens kunnen, maar dat zou betekenen dat 's nachts het probleem opgelost is en er voldoende bandbreedte beschikbaar zou moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 10:58
atomix9 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:29:
Zoals gezegd. De grootste "jammer" op een camping zijn alle mensen die er zijn met hun mobiele verbinding.

Zit zelf op de camping de hele week. In het weekend (als iedereen weer naar de camping trekt) is het absoluut slechter gesteld met de verbindingen. Je merkt gewoon dat er veel meer mensen gebruik maken van dezelfde zendmast(en). De verbinding is dan weer om te huilen ;(
Lijkt me toch vrij bizar, wij doen elk jaar (nu al 2 jaar niet meer ..) een festival met +/- 30.000 bezoekers en de providers komen telkens dat weekend een mobiele mast plaatsen om iedereen een goede 4g kwaliteit te bieden tijdens het festival (typisch filmen ze dan ook veel voor social media dus zware gebruikers) maar zelfs voor enkele 1000'den gebruikers op één plek is dat niet nodig zeiden ze, dus paar 100 man op een camping zou dan plots wel een probleem zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 10:44
Tha Render_2 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Lijkt me toch vrij bizar, wij doen elk jaar (nu al 2 jaar niet meer ..) een festival met +/- 30.000 bezoekers en de providers komen telkens dat weekend een mobiele mast plaatsen om iedereen een goede 4g kwaliteit te bieden tijdens het festival (typisch filmen ze dan ook veel voor social media dus zware gebruikers) maar zelfs voor enkele 1000'den gebruikers op één plek is dat niet nodig zeiden ze, dus paar 100 man op een camping zou dan plots wel een probleem zijn?
Voor festivals willen providers een goede ervaring bieden aan hun klanten. Vaak zijn dat plaatsen die wel dekking hebben, maar waar de capaciteit niet voldoende is. Bekende plaatsen, waar wel voorzieningen zijn en voldoende capaciteit voorhanden is, maar die alleen op verzoek kan worden aangesproken. Ze lossen dit op door een tijdelijke mast neer te zetten, meestal op een vrachtwagen. Straalverbinding maken naar een mast dichtbij en daaraan dan koppelen. Die mast moet dan wel voldoende snel verbonden zijn. Dit is vaak voor 1 tot 4 dagen, waarna de vrachtwagen weer doorrijdt naar een volgend festival.

Ook een plaats met plotselinge bebouwing zonder dekking wil men nog wel eens op deze manier tijdelijk bedekken, tot de vergunningen voor een definitieve mast geregeld zijn. Bijvoorbeeld dat bungalow park van de Beekse Bergen. Daar was de dekking van Vodafone 0. Daar is toen ook een tijdelijke mast op vrachtwagen geplaatst om zowel de huisjes als de seizoensfestivals te bedekken.

Die mobiele masten zijn daardoor een groot deel van het jaar gewoon ingezet. Boze tongen beweren dat Vodafone ze zelfs wel eens gebruikt om de dekkingsgaten langs grotere wegen te dichten als er zo'n netwerktest van P7 voorbij komt. Dan heb je een paar dagen dekking op plaatsen waar nog nooit Vodafone gezien is.

Die tijdelijke masten zijn dus goed bezet. Dat willen ze ook als ze een nieuwe mast bij je camping zetten. En helaas, dat is een grote seizoenspiek, met daarna een lang dal. Niet snel rendabel in netwerk termen.

Soms richten providers op plaatsen met weinig capaciteit de mast bewust alleen naar het dorp/stadje of snelweg waar ze staan, zonder de intentie de omgeving ook te bedekken, want dan is je mobiele verbinding weg. Kijk eens hoe de sectoren van de mast gericht zijn.

Nog zo'n punt is masten in grensgebieden. Daar zenden deze vaak alleen landinwaarts en dan mis je links en rechts best wel campings/bungalow parken.

Mijn laatste advies: kijk eens met een prepaid simmetje hoe de andere providers daar presteren. Vodafone is op veel plaatsen de zuinigste provider met capaciteit en extra opstelpunten. Je hebt dan wel landelijke dekking, maar niet zo sterk dat deze ook in moeilijkere gebieden doordringt. En probeer in ieder geval buiten de RF kooi van een auto of caravan te blijven. En een dekkingsklacht door veel personen tegelijk wil soms ook iets doen.

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 23-07-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Niet online
Het probleem doet zich vaker voor op campings, dus eigenlijk wilde ik er niet ééntje uitpikken. Maar om inhoudelijke vragen te kunnen beantwoorden:
In een specifiek geval dat zich nu voordoet heb ik nog even nagevraagd; meerdere gasten/providers hebben last van een slechte verbinding.

Het gaat in dit geval om deze camping:
https://www.molecaten.nl/kuierpad
In Wezuperbrug

Als ik op de zendmastenkaarten kijk; zou het niet zo'n probleem moeten zijn: het licht niet helemaal in de rimboe. En 2.600 mensen is niet meer dan een klein dorp.
https://antennekaart.nl/k...89&lng=6.71195984&zoom=13
http://ltemasten.nl/

https://www.molecaten.nl/wifi
Als vd 2.622 gasten* slechts een kwart €11/w €9/w betaalt voor wifi is dat een kleine €30.000 per maand aan inkomsten.... Dan doet een boete niet zo snel pijn...
(*874 plaatsen/huisjes x gemiddeld 3p = 2.622p)

[ Voor 14% gewijzigd door Tweaker626 op 23-07-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Tweaker626 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:20:
Het probleem doet zich vaker voor op campings, dus eigenlijk wilde ik er niet ééntje uitpikken. Maar om inhoudelijke vragen te kunnen beantwoorden:
In een specifiek geval dat zich nu voordoet heb ik nog even nagevraagd; meerdere gasten/providers hebben last van een slechte verbinding.

In Wezuperbrug

Als ik op de zendmastenkaarten kijk; zou het niet zo'n probleem moeten zijn: het licht niet helemaal in de rimboe. En 2.600 mensen is niet meer dan een klein dorp.

Als vd 2.622 gasten* slechts een kwart €11/w betaalt voor wifi is dat een kleine €30.000 per maand aan inkomsten.... Dan doet een boete niet zo snel pijn...
Ik zie dat het voor 1 apparaat 9euro is voor 7 dagen. Daarnaast zullen niet alles plekken altijd bezet zijn. Denk ook niet dat zoveel mensen afzonderlijk wifi nemen, dat zal toch al snel gedeeld worden op de een of andere manier en veel mensen zullen al helemaal geen wifi willen als ze op de camping zitten.

Je kan denk ik eerder uitgaan van 874 plekken, hooguit een kwart daarvan neemt wifi af, dan zit je op 220, x 9 euro is 1980,- euro per maand. Toch al een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 10:44
Tweaker626 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:20:

In Wezuperbrug

Als vd 2.622 gasten* slechts een kwart €11/w betaalt voor wifi is dat een kleine €30.000 per maand aan inkomsten.... Dan doet een boete niet zo snel pijn...
Net even een netwerkcheck gedaan. Bij zowel KPN als bij Vodafone heb je grote gaten in de dekking in die regio. Dicht bij de grens en ook nog eens dunbevolkt. Op de dekkingskaarten van KPN en Vodafone heb je op die camping buiten net wel of net geen dekking. Wetend dat Vodafone zijn dekking regelmatig wat te positief neerzet en dat KPN soms wat te negatief is over de eigen dekking. Bij T-Mobile en Vodafone heeft de lichtste kleur van de dekking in de praktijk vaak geen of hele langzame dekking, maar dit is ook wel afhankelijk van je toestel. Er wordt met die kennis geen of bijna geen binnen dekking aangegeven. Het lijkt er sterk op dat deze providers dezelfde opstel locatie/mast gebruiken, waarbij Vodafone mogelijk iets hoger in de mast hangt.

De enige provider die daar volle 4G dekking belooft is T-Mobile. Zij hebben aan o.a het vroegere 1800 MHz netwerk wat minder dekte en de overname van Tele2 inclusief Tele2 opstelpunten (masten) een aantal andere locaties overgehouden dan KPN en Vodafone, die tijdens de uitrol toen maar al te graag riepen dat de mast al vol zat, waardoor T-Mobile een nieuwe dure "greenfieldsite" neer moest zetten.

Tip: haal een T-Mobile prepaid simmetje en zet er iedere dag dat je het gebruikt een bundel of unlimited for a day op. Dan surf je via 4G daar, zonder extra abonnement.

T-Mobile: https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/dekking

Vodafone: https://www.vodafone.nl/s...p#storingen-werkzaamheden

KPN: https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Het lijkt dus weinig met een 4G jammer te maken te hebben, eerder met de niet fijnmazige netwerkstructuur daar. En dat is niet altijd onwil, maar heeft ook met kosten te maken. Al was het maar dat door het afwezig zijn van glasvezel geen hoge capaciteit en snelheid beschikbaar is op de masten. Juist omdat upgraden dan niet lukt of duur wordt in aanleg.

En de WiFi dan? KPN, Eurofiber etc. hebben er geen glasvezel in de buurt liggen. Ziggo is er wel actief met kabel/gedeeltelijk glas.. En Ziggo levert daar vermoedelijk een zakelijke verbinding om de WiFi te voeden, maar die zal daar ook niet geweldig snel.zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door ucsdcom op 23-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Niet online
Homeland schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Ik zie dat het voor 1 apparaat 9euro is voor 7 dagen. Daarnaast zullen niet alles plekken altijd bezet zijn. Denk ook niet dat zoveel mensen afzonderlijk wifi nemen, dat zal toch al snel gedeeld worden op de een of andere manier en veel mensen zullen al helemaal geen wifi willen als ze op de camping zitten.

Je kan denk ik eerder uitgaan van 874 plekken, hooguit een kwart daarvan neemt wifi af, dan zit je op 220, x 9 euro is 1980,- euro per maand. Toch al een stuk minder.
Dank; €11 aangepast in €9.

Bedenk dat de bungalows en chalets veelal 4 of zelfs 6p zijn, en dat gemiddeld 3p per plek daarom nog niet zo gek geschat is. Daarnaast is het een jongerencamping of voor gezinnen met jonge kinderen; die willen internet....
Uiteraard is de bezetting niet altijd 100%, maar nu in corona tijd zal dat niet ver mis zijn....
Bedenk verder dat wifi per apparaat gaat en niet per plek (waar jij mee rekent)....

En 220 x €9/w = ...... hoeveel per maand....? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker626 op 23-07-2021 16:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
denk je echt dat bedrijven Meerdere jammers gaan neerzetten om wifi te verkopen en potentieel gevaarlijke situaties veroorzaken omdat er niet meer gebeld kan worden met 112?

Nee joh, broodje aap. Klaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Mijn ervaring met ( campings in ) het buitenland, is dat je niet standaard het beste netwerk krijgt. Wamneer je handmatig gaat zoeken naar een beter netwerk komen er betere naar voren die nog sneller werken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ucsdcom schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:00:
[...]

De enige provider die daar volle 4G dekking belooft is T-Mobile. Zij hebben aan o.a het vroegere 1800 MHz netwerk wat minder dekte en de overname van Tele2 inclusief Tele2 opstelpunten (masten) een aantal andere locaties overgehouden dan KPN en Vodafone, die tijdens de uitrol toen maar al te graag riepen dat de mast al vol zat, waardoor T-Mobile een nieuwe dure "greenfieldsite" neer moest zetten.
T-Mobile heeft wel 900MHz (band 8) wat een stuk meer dekt dan 1800MHz.

Maar:
- veel toestellen ondersteunen in NL alleen 1, 3, 7 en 20, niet 9.
- voor de banden op lage frequentie 9 en 20 (900 resp 800MHz) geldt dat ze een stuk verder reiken dan de hogere frequenties, maar dat de totale bandbreedte daardoor lager is, en er al snel meer apparaten per cel aanwezig zijn, wat die bandbreedte ook nog eens verder uitsmeren.
Tip: haal een T-Mobile prepaid simmetje en zet er iedere dag dat je het gebruikt een bundel of unlimited for a day op. Dan surf je via 4G daar, zonder extra abonnement.
Zorg er dan wel voor dat het toestel waar je die SIM in stopt band 9 (900MHz) ondersteunt, anders heb je er alsnog weinig aan.
Het lijkt dus weinig met een 4G jammer te maken te hebben, eerder met de niet fijnmazige netwerkstructuur daar. En dat is niet altijd onwil, maar heeft ook met kosten te maken. Al was het maar dat door het afwezig zijn van glasvezel geen hoge capaciteit en snelheid beschikbaar is op de masten. Juist omdat upgraden dan niet lukt of duur wordt in aanleg.
Yup.
En de WiFi dan? KPN, Eurofiber etc. hebben er geen glasvezel in de buurt liggen. Ziggo is er wel actief met kabel/gedeeltelijk glas.. En Ziggo levert daar vermoedelijk een zakelijke verbinding om de WiFi te voeden, maar die zal daar ook niet geweldig snel.zijn.
Voordeel van kabel is dat afstand geen invloed heeft op snelheid. Nadeel is dat het ook een gedeeld medium is. Maar bij 9 van de 10 campings is niet de uplink maar gewoon beroerde WiFi-infra op de camping het probleem. Waar GSM en opvolgers centraal beheerd worden, dus bij drukte capaciteit nog beetje fatsoenlijk verdeeld wordt, is WiFi decentraal: iedereen pakt wat hij krijgen kan en bij zeer grote dichtheid (lees: halve camping met enkele AP proberen te dekken) kan de totale throughput al richting nul dalen.

Dat is te voorkomen door WiFi niet op dekking maar op capaciteit te dimensioneren. Geen rocket science, maar degene die het aanlegt moet het wel snappen en er hangt uiteraard een groter prijskaartje aan waar de opdrachtgever voor moet willen betalen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigi_08
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik heb afgelopen week (oktober 2022) de zelfde ervaring op een camping van de zelfde keten gemaakt als Tweaker626.
Mifi-router met Vodafone prepaid sim-kaart werkt buiten de camping prima op een 4G verbinding. Op de camping werk alleen 2G!!! Er staat een Vodafone 4G zendmast op deze camping.
Met een KPN prepaid sim-kaart werkte mifi-router prima met 4G op de camping. Wel >€ 30 "verbruikt" in een paar uur tijd).
Vodafone klantenservice gaaf aan: er wordt op dit moment aan 4G mast gewerkt tot volgende ochtend 6 uur.
Volgende dag gaaf klantenservice aan er is/was geen onderhoud/werkzaamheden aan deze specifieke zendmast. Op de vraag of Vodafone hier iets blokkeert: Dat doet Vodafone niet !!!
Het is wel opvallend dat op deze campingketen Vodafone zendmasten op de camping of vlak ernaast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zitten wel redelijk veel mensen op een camping die allemaal geen vast internet hebben en dus mobiel internet hiervoor gebruiken. Misschien is dat gewoon het probleem? Dat is een 4G verbinding per persoon en niet per tent of huisje die flink gebruikt wordt voor zaken die ze anders thuis op de wifi zouden doen.

Het lijkt me sterk dat de camping het doet namelijk. Wifi is niet hun corebusiness en een hoop gedoe voor een camping en het is ook behoorlijk strafbaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat denk je wat de gevolgen zijn als een medewerker dit lekt (als ze het zouden doen) de imago schade en de claims overstijgen een veelvoud van de potentiele winst. Ik denk dat het voor de meeste campings goedkoper is om het open te zetten en bepaalde protocollen te blokken (denk aan p2p verbindingen en usenet) of een cap op bandbreedte. Voordat je het weet kost de apparatuur en het onderhoud meer dan het oplevert.
Vergeet niet betalen is verwachtingen, gratis is altijd goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

- Wifi op de campings kost soms €60,- per week. [Edit: klopt niet is €9/w]

Het gerucht gaat dat de campings gebruik maken van jammers; wie heeft meer info?
Het probleem op een camping is dat er ontzettend veel mensen tegelijk gebruik maken van 4G en of wifi op een enkele mast. En providers hebben geen baat bij het verhelpen van deze problemen. En een camping heeft meestal een goede verbinding, maar die moet met teveel mensen gedeeld worden.

Er komt ook nog eens bij dat campings vaak in de bossen liggen. En dat doet ook geen wonderen voor je verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door Seth_Chaos op 29-10-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 13:36
Dat ligt gewoon aan het aantal gebruikers.

Op een camping zitten zeer veel mobiele gebruikers dicht bij elkaar. Die willen meestal allemaal gelijktijdig relatief data versturen en ontvangen.
Alleen op festivals en andere evenementen is de dichtheid groter, maar daar is het verbruik per user vaak weer lager, en worden vaak tijdelijke antennes bijgeplaatst.

En goede Wifi, daar wil een gast niet voor betalen. Voor een beetje goede setup, ben je enige duizenden euros kwijt, dat loont zich als verhuurder niet.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostglas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:06
ucsdcom schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Net even een netwerkcheck gedaan. Bij zowel KPN als bij Vodafone heb je grote gaten in de dekking in die regio. Dicht bij de grens en ook nog eens dunbevolkt. Op de dekkingskaarten van KPN en Vodafone heb je op die camping buiten net wel of net geen dekking. Wetend dat Vodafone zijn dekking regelmatig wat te positief neerzet en dat KPN soms wat te negatief is over de eigen dekking. Bij T-Mobile en Vodafone heeft de lichtste kleur van de dekking in de praktijk vaak geen of hele langzame dekking, maar dit is ook wel afhankelijk van je toestel. Er wordt met die kennis geen of bijna geen binnen dekking aangegeven. Het lijkt er sterk op dat deze providers dezelfde opstel locatie/mast gebruiken, waarbij Vodafone mogelijk iets hoger in de mast hangt.

T-Mobile: https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/dekking

Vodafone: https://www.vodafone.nl/s...p#storingen-werkzaamheden

KPN: https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

Dat de dekking daar in de regio minder kan zijn, eens, maar naast de betreffende camping hebben Vodafone en T-Mobile volgens antennekaart.nl een mast staan, en heeft KPN in het nabijgelegen dorp ook een mast staan. KPN heeft wellicht mindere dekking maar Vodafone en T-Mobile zouden daar volle bak dekking moeten hebben…
Wel is het zo dat T-Mobile veel meer capaciteit daar heeft hangen dan Vodafone, wat wel kan betekenen dat je op een volle camping met T-Mobile wél een snelle verbinding hebt en met Vodafone niet.

Conclusie, misschien is het (vodafone) netwerk gewoon overbelast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 02:18
Overbelasting zou makkelijk te controleren moeten zijn? 4 uur nachts zou de verbinding toppie moeten zijn, dan gebruikt er niemand internet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
vrilly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 01:17:
Overbelasting zou makkelijk te controleren moeten zijn? 4 uur nachts zou de verbinding toppie moeten zijn, dan gebruikt er niemand internet :p
Er overbelasting maakt niets uit voor je bereik, je hebt dan wel veel streepjes maar lage bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34
Joostglas schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 14:39:
[...]

Conclusie, misschien is het (vodafone) netwerk gewoon overbelast?
Nee, eerder dat je op de camping buiten bereik van de antenne bent.
Voorheen stond hier een kleine mast met een paar small cells (later vervangen door een enkele 2212 RRU en twee kleine antennes) voor dekking op en rond de camping. Nu vervangen door een grote mast zodat de dekking in de omgeving ook verbetert.
Klinkt alsof er nu een antenne op zit met een smallere afstraling. Voordeel is dat je op afstand meer ontvangst hebt, nadeel is dat dicht bij het signaal over je heen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.rfwireless-world.com/images/antenna-downtilt-calculator.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sigi_08 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:23:
...
Het is wel opvallend dat op deze campingketen Vodafone zendmasten op de camping of vlak ernaast staan.
Zo opvallend is dat niet, zo'n mast levert inkomen op een ws. hebben ze gewoon een lijntje met iemand bij Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je komt op een camping toch voor de rust en een boek te lezen? Daarvoor heb je geen internet nodig.
Je merkt inderdaad dat op buitengebieden de dekking zeer beroerd is, ik weet ook van o.a. Landal parken dat je dat veel problemen qua bereik hebt, daarom wil ik altijd een huisje aan de rand.
Laatst ook in Vinkeveen op een eiland waar ik een test heb gedaan met T-Mobile en KPN. Allebei 4G netwerk en T-Mobile haalde ik een topsnelheid van 2 Mbit/s download en upload en KPN 20 Mbit/s tot max 30 Mbit/s terwijl de dekking van T-Mobile beter zou moeten zijn. Wees blij dat de klant geen T-Mobile 4G thuis had genomen daar en dat Ziggo toch een vaste lijn kon leveren dus de klant ging naar 500 Mbit/s download in plaats van ADSL max 4 Mbit/s.

Het is in Nederland dat het 2G/3G netwerk zeer beroerd en barslecht is. Als je in Frankrijk of Duitsland 2G/3G hebt, is er niets aan de hand en kan je gewoon internetten, goed bellen etc maar hier in Nederland is vooral 3G netwerk zwaar beroerd, niet alleen qua snelheid maar ook qua verbinding. Dat roep ik al sinds de komst van de Apple iPhone 5, toen zag je verschil van het 3G en 4G netwerk. Wat een drama was het 3G netwerk toen al.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
itsalex schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:46:
Je komt op een camping toch voor de rust en een boek te lezen? Daarvoor heb je geen internet nodig.
Je merkt inderdaad dat op buitengebieden de dekking zeer beroerd is, ik weet ook van o.a. Landal parken dat je dat veel problemen qua bereik hebt, daarom wil ik altijd een huisje aan de rand.
Laatst ook in Vinkeveen op een eiland waar ik een test heb gedaan met T-Mobile en KPN. Allebei 4G netwerk en T-Mobile haalde ik een topsnelheid van 2 Mbit/s download en upload en KPN 20 Mbit/s tot max 30 Mbit/s terwijl de dekking van T-Mobile beter zou moeten zijn. Wees blij dat de klant geen T-Mobile 4G thuis had genomen daar en dat Ziggo toch een vaste lijn kon leveren dus de klant ging naar 500 Mbit/s download in plaats van ADSL max 4 Mbit/s.

Het is in Nederland dat het 2G/3G netwerk zeer beroerd en barslecht is. Als je in Frankrijk of Duitsland 2G/3G hebt, is er niets aan de hand en kan je gewoon internetten, goed bellen etc maar hier in Nederland is vooral 3G netwerk zwaar beroerd, niet alleen qua snelheid maar ook qua verbinding. Dat roep ik al sinds de komst van de Apple iPhone 5, toen zag je verschil van het 3G en 4G netwerk. Wat een drama was het 3G netwerk toen al.
Bij de meeste providers is 3G al nagenoeg end of life. Dus inderdaad bagger..

Je zou een melding kunnen maken bij het Agentschap Telecom, als een paar mensen dat doen, komt de peilwagen langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
jantje112 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:55:
[...]

Bij de meeste providers is 3G al nagenoeg end of life. Dus inderdaad bagger..

Je zou een melding kunnen maken bij het Agentschap Telecom, als een paar mensen dat doen, komt de peilwagen langs.
3G was al in 2012 afgeschreven, in Duitsland/Frankrijk en andere landen haalde je makkelijk boven de 30 Mbit/s download op het 3G netwerk. In Nederland ben ik nooit verder gekomen dan 8 Mbit/s.

Ik heb al genoeg klachten over het mobiele netwerk neergelegd maar er is nooit wat aan gedaan, hier in Amstelveen als ik in het centrum waar ik woon, de deur uitliep en had T-Mobile, dan ging ik naar rechts en had ik nog maar Edge verbinding, thuis had ik met moeite 4G en naar links viel ik terug op 3G, ach hoorde erbij. Al 5 keer heeft Tmobile bij ontbonden binnen het contract.
KPN ging 's nachts op de verkeerde paal voor mij over, mobiel regelmatig in gesprek 's nachts dus niet bereikbaar. Vodafone verderop in Amstelveen, drama. Ik heb zoveel klachten over het netwerk gehad en er is nooit wat aan gedaan. Dit zijn klachten uit 2012 en een deel speelt nu nog steeds. Ik heb het opgegeven om nog te klagen.

Die peilwagen kan ook niet op dat eiland komen en dus dat gaat niet werken.

Neem een voorbeeld aan Orange vroeger, als er klachten waren over bereik waren er binnen één maand monteurs met een nieuwe mast en opgelost, binnen notime had Orange het best dekkende netwerk in Nederland, zelfs beter dan Vodafone en KPN toen. Was prima oplossing, zou voor nu ook een goede oplossing zijn en zeker waar vaak campings/bungalowparken etc zich bevinden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1