RX 5700 gaat uit na driver install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:12
Hi all, ik heb een vaag issue met mijn PC/rx5700 vandaag: "hij doet het niet" 8)7

Een anderhalf jaar terug heb ik een tweakers BBG PC gebouwd, en vandaag had ik een hang up in een game, en heb een harde reset gedaan van de PC. Alleen zo gauw Windows boot (voorbij het Win logo komt) gaat het scherm op zwart... sterker nog, de fans van de RX5700 houden op met draaien, lijkt alsof deze uit schakelt.

Dus wat werkt nog wel:
- BIOS startup screen, gewoon te zien
- Windows safe mode, werkt prima
- DDU (Display Driver Uninstall) vanuit safe mode, en daarna starten in "normal mode". Maar zo gauw de AMD driver geinstalleerd/geladen wordt, gaat de RX5700 weer uit.
- De rest van de PC, met een hele oude Geforce GTX260 (waar ik nu deze post mee typ), werkt prima, dus ik durf mobo/geheugen/proc denk ik wel uit te sluiten

Wat heb ik verder nog gepoogd:
- Ik heb de RX5700 in mijn 12-jaar oude PC gestoken, krijg wel de bios startup te zien, maar zo gauw windows gestart wordt gaat het zaakje op zwart, fans van de RX5700 blijven dan wel draaien. Maar goed, het leeftijdsverschil tussen de PC en de kaart is 10 jaar... ik weet niet of daar conclusies aan te hangen zijn.
- AMD Adrenalin uninstall, en Windows automatic driver update uitgezet, maar TOCH lijkt Windows ergens een driver vandaan te halen na een minuutje "normal mode", en gaat het weer op zwart.
- Voltages gechecked: in de bios is alles OK, alles ongeveer 0.1 a 0.2 volt boven normaal. HWiNfo64 geeft dezelfde voltages aan in Windows als in de bios
- Windows reset... maar... die gaat ook op zwart na 9% progress, en doet dan een rollback na een reboot.
- Restore point van een twee weken terug, no go
- system file check: ok

Het issue treed dus op zo gauw de driver van AMD geladen wordt. En ik zie niet dat er recent een driver update is geweest. En ik heb ook geen idee waar Windows de driver vandaan vogelt, dus ik kom ook niet ver genoeg dat ik een antieke driver er in kan kruien.

Mijn setup:
- AMD Asrock B450M PRO4
- Kingston SSD A2000 1000GB
- VGA MSI Radeon RX 5700 MECH OC
- AMD Ryzen 5 2600
- be quiet! Pure Power 11 400W
- DDR4 Sport LT 2x8GB 3000

Ik realiseer me dat de voeding misschien aan de lichte kant is (stond ook in de comments in de BBG), maar ik weet niet of dit gerelateerd kan zijn aan het issue omdat de voltages wel goed lijken met de HW monitor.

Dussss, mijn vraag aan de tweakers hardware gurus: what next?
Zijn er nog dingen die ik kan testen/proberen? Behalve nieuwe hardware bestellen en beroep doen op garantie, heb ik weinig inspiratie op dit moment. :-(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Radeon driver verwijderen met DDU in veilige modus. Nadat DDU het systeem automatisch heeft laten starten de neiuwste driver downloaden en installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:06

Zorian

What the fox?

Is een voeding van 400w niet heel erg weinig voor zo'n GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Zorian schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:36:
Is een voeding van 400w niet heel erg weinig voor zo'n GPU?
Ik heb het probleem weten te reproduceren met de oude Geforce GTX260: drivers er op, black screen.
Dat sluit dus uit dat het de driver is, en de RX5700 is waarschijnlijk ook nog ok (waar ik heel blij mee ben want dat is het duurste component).
Dan blijven er nog twee mogelijkheden over: zoals jij zegt de voeding, maar ik heb afgelopen anderhalf jaar 0 problemen gehad met uitval. Of het mobo omdat de driver misschien iets meer/anders doet met de PCIe bus.
Ik zal ook eens googlen of er een driver update is geweest van het mobo...

Nieuwe, zwaardere, voeding is onderweg, want ik ben het met je eens dat deze aan de krappe kant bemeten is.

Maar is het plausibel dat een voeding stuk gaat bij te vaak een te hoge belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Net een nieuwe voeding gestoken, zelfde probleem. Windows van scratch geinstalleerd, same. Het geheugen nog geswapped.
Lijkt dus echt een hardware issue dat dieper zit. Bij wijze van eliminatie lijkt me dat het mobo of CPU over blijft.
Baal er wel van dat het kwa diagnostics met hagel schieten is. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
boxlessness schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:55:
[...]
Maar is het plausibel dat een voeding stuk gaat bij te vaak een te hoge belasting?
Nee, moderne voedingen schakelen zich zelf uit bij een te hoge belasting. Je 400W voeding is onder andere voorzien van overbelasting dus daar zou ik het niet zoeken.
boxlessness schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:58:
Net een nieuwe voeding gestoken, zelfde probleem. Windows van scratch geinstalleerd, same. Het geheugen nog geswapped.
Lijkt dus echt een hardware issue dat dieper zit. Bij wijze van eliminatie lijkt me dat het mobo of CPU over blijft.
Baal er wel van dat het kwa diagnostics met hagel schieten is. :-(
Je zou nog een Bios update kunnen doen van het moederbord, 5.20 is de laatste versie maar het valt eigenlijk niet te verklaren waarom het opeens een probleem is geworden als het met beide videokaarten te reproduceren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Ik voel me een beetje beet genomen in deze wild-goose-chase
Het probleem lijkt te zitten in de monitor... denk ik?

Ik heb een Philips PHL 345b1c, een ultra wide screen met DP en HDMI. Ik gebruik die al anderhalf jaar in combinatie de HDMI poort, want daar had ik een lange kabel van liggen, en dat werkte.
Maar het lijkt alsof de combinatie PC+HDMI+Monitor niet meer werkt.

PC+RX5700+HDMI: Wel een boot screen en safe mode, maar stopt zo gauw de drivers er op komen
PC+GTX260+DVI-HDMI: Wel een boot screen en safe mode, maar stopt zo gauw de drivers er op komen
PC+RX5700+DP: Ja, werkt!

En nu de kicker:
Laptop+HDMI: werkt ook! Zelfde kabel, zelfde resolutie (laptop doet wel maar 30Hz ipv 60Hz)
Dus de HDMI poort op de monitor is niet stuk. Sowieso, alles werkt in safe mode in Windows.

PC+HDMI in lagere resoluties is ook no-go. Heb de output ook op 30Hz gezet, werkt ook niet.

The mind boggles...

Ik heb in ieder geval een work-around, moet alleen een langere DP-kabel regelen.
Maar ik ben wel heel benieuwd of iemand een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen. Waarom wil mijn monitor geen HDMI meer babbelen met de PC zo gauw er een display driver geinstalleerd wordt? Met twee verschillende video kaarten, waarvan de GTX260 antiek is en met een DVI-HDMI converter er tussen.
Iedere wilde gedachte is welkom, want mijn nieuwgierigheid is wel een beetje geprikkeld.
Pagina: 1