Centraal berichten verspreiden over (non)domain pc's (hoe?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
De casus:
je hebt altijd vaak wegens "kosten" of andere redenen pc's die niet in het AD domein hangen of de wens om (nood)berichten te sturen .. maar hoe doe je dat voor alle pc's

er zijn vele wegen naar rome

wat ik niet zoek
Een vervanger voor teams / slack of andere "chat" zaken die wil ik daar houden .. daarnaast zijn ze "cloud" based dus server afhankelijk ..
het zijn meer notificaties die niet "regelmatig" voorkomen .. bv we hebben internet/mail storing .. helpdesk is even niet bereikbaar of . zet je pc nu uit want ..

msg of net send zijn zo 1980 ..

ik vond
Zoiets als dit https://github.com/byteben/Toast
- script wat elke x tijd kijkt naar een \\<server of DFS> \share en dan via je notification (action center) een berichtje oppopt ..

zou mooi zijn als je iets hebt wat net een slagje geavanceerder is . bv een life-time van een bericht (gewist na 3 uur of event is afgelopen oid .) ..

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Op zich klinkt dit een beetje het zelfde .. maar ik zag een "cloud" afhankelijkheid ..

Heb je ervaring ermee ? zo ja .. doen ze ook telefoon push

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

je kan ook integreren met slack/teams voor mobiel, slack heeft webhooks ervoor welke heel simpel zijn. voor notifications vanuit wordpress naar mobiel https://wordpress.org/plugins/push-notifications-for-wp/

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Midas.e zo jammer dat je een afhankelijkheid hebt van een cloud / webservice dienst oid .. afgezien daarvan is dit wel natuurlijk lekker uniform

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Wordpress kan je prima in docker of op IIS/apache draaien?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dat klopt maar het gaat me om de push service "lokaal"

https://uniqush.org/documentation/basic-opts.html lijkt een goeie vervanger

Ander "minpuntje" is dat je wel de gebruiker via een methode x.y.z dit automagisch voor hem moet configureren via een mobile device management.. zoals je weet gaat 99% dit niet uit zichzelf handelen ..

maar heb wel goeie hoop dat je dit voor een user kan doen :)

[ Voor 53% gewijzigd door vso op 22-07-2021 22:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
[

msg of net send zijn zo 1980 ..
Gezien jouw doel lijken deze "eighties" oplossingen mij echter prima te voldoen.
Weet alleen niet zo gauw hoe het zit met non-domain machines en of het uberhaupt nog werkend is te krijgen onder een Server 2019 DC met Windows 10 clients.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
http://lanmsngr.sourceforge.net/

Opensource en free

beetje zoals vroeger msnmessenger / ICQ

Afbeeldingslocatie: http://lanmsngr.sourceforge.net/screenshots/1.2.25/lmc_1225_win7_1.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door FreshMaker op 23-07-2021 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke software staat er geinstalleerd op de pc's?

Ik zou dit verder gewoon via mail of teams doen... Ja, daar zit een afhankelijkheid bij, maar dat heb je bij alles wat je als oplossing gaat verzinnen... Je DFS-share kan ook een storing hebben, of je container met daarin nu net je notificatie applicatie.

Even out of the box: zou een simpel whatsapp groepsberichtje niet voldoende zijn?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Wij hadden hier Netpresenter voor, kun je berichten over meerdere kanalen pushen en ik denk dat je dan het meest Desktop Alerts zoekt, zie https://www.netpresenter....form/tools/desktop-alerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Voordat je overgaat op Third Party oplossingen zou je ook nog eens onderstaande link kunnen bestuderen welke ik zojuist tegenkwam.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het ziet er hoopgevend uit.
Het is gebaseerd op de "eighties" oplossing MSG.EXE zoals jij het omschrijft, maar het gaat hier toch echt om een oplossing die schijnbaar gewoon werkt op Windows 10.

http://www.edugeek.net/fo...-exe-access-net-send.html

Ikzelf kwam overigens op bovenstaande site omdat er een nóg gemakkelijkere manier is om berichten uit te wisselen op dezelfde machine (waarop meerdere users inloggen) en dat is via Taak Beheer/Task Manager (Task Manager is in feite een GUI voor msg.exe ). Dat kan tussen Admins onderling. Ik zocht echter naar een methode om een standaard User rechten te geven om m.b.v. Task Manager berichten te versturen en heb op een oude Windows 2003 Server de volgende manier gevonden om dit te bewerkstelligen:

- Uitvoeren tscc.msc > Verbindingen > rechtermuisknop op "RDP-Tcp en dan Eigenschappen > bij Machtigingen de groep Gebruikers toevoegen > bij Geavanceerd de zojuist toegevoegde groep bewerken > bij Machtigingsvermelding voor RDP-Tcp vervolgens Bericht aanvinken

Dit is uiteraard omdat ik toevallig voor deze test een Nederlandse versie gebruikte van Server 2003, maar voor nieuwere en Engelse versies van Windows server verschilt het uiteraard iets (vanaf Server 2008 moet men waarschijnlijk de vervanger van tscc.msc gebruiken).
Beetje vreemd dat je de rechten voor het versturen van berichten kennelijk via eigenschappen van je Terminal Server moet instellen, maar goed het werkt bij een server.
Uiteindelijk wil je ook berichten versturen van het ene naar het andere werkstation in plaats van de ene naar de andere user op dezelfde server, maar bij een werkstation vormt het ontbreken van tscc.msc (of de opvolger) wellicht een probleem.
Bij het versturen vanaf een andere machine krijg ik vooralsnog error 1722 en nergens op Internet is te vinden wat daar de exacte oplossing voor is (een registry key voor RPC aanmaken en poort 135 en 445 openzetten in de firewall heb ik al geprobeerd). Dit zal te maken hebben met een rechten kwestie, want sommigen hebben het kennelijk werkend gekregen door dezelfde user en password te gebruiken op verschillende machines, maar een oplossing voor een real case scenario (zoals de case die de TS schetst) heb ik (nog) niet gevonden.

[ Voor 93% gewijzigd door soedesh op 11-08-2021 16:47 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1