Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor gamen en videobewerking, prijs ~2500

Pagina: 1
Acties:

• Mathias13
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoi! Na 5 jaar ben ik aan het oriënteren op een nieuwe pc. Ik gebruik hem voornamelijk voor gamen (Guild Wars 2 / AC Valhalla/Odyssey / CoD) en daarnaast voor videobewerking (Premiere Pro). Werk op dit moment met een 1080p/144hz ultrawide monitor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2500 houd ik voor nu rekening mee, maar ik heb wat speling als dat het gebruiksplezier voor de komende jaren merkbaar verhoogt. Hoop uiteraard dat de prijzen van de 30XX-serie nog gaan dalen, maar dat laat ik voor nu even buiten beschouwing.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
34" 144Hz 1080p ultrawide monitor. Verder heb ik een soundbar, muis en toetsenbord die nog lang niet aan vervanging toe zijn :) Windows is ook geregeld.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na flink wat artikeltjes lezen en video's kijken denk ik dat een RTX 3070 en een Intel i7 octacore het beste aansluiten bij mijn wensen. Daaromheen ben ik andere componenten gaan uitzoeken (zie lijstje hieronder).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia, altijd goede ervaring mee gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB is niet nodig, specs zijn belangrijker.

Ga je overklokken?
Ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Alle feedback/opmerkingen zijn welkom, maar de vragen die ik in ieder geval heb:
  • Past dit alles bij elkaar / op elkaar / in elkaar? Dit is de eerste keer dat ik zelf ga bouwen, dus dit vind ik wel een spannende.
  • Ik dacht nu aan waterkoeling voor de cpu, is dat aan te raden? (heb een beetje afgekeken bij de Thunderstorm-pc's van Alternate)
  • Is het zinvol nog een extra case fan aan te schaffen?
  • Ik wil nog apart wat reviews gaan zoeken voor de 4TB HDD, want ik lees toch wel veel matige reviews over de Seagate Barracuda. Mocht iemand een goede tip hebben is dat welkom, maar bovenstaande vragen zijn het belangrijkst :)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-11700K Boxed€ 385,05€ 385,05
1MoederbordenASUS ROG Strix Z590-E Gaming WIFI€ 319,-€ 319,-
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 85,99€ 85,99
1BehuizingenCorsair Carbide 275Q Quiet Midi Tower Case€ 64,90€ 64,90
1WaterkoelingCorsair Hydro Series H115i RGB Platinum€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-32GTZRX€ 198,28€ 198,28
1VoedingenCorsair HX750i€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesCorsair Force MP600 1TB€ 164,90€ 164,90
Totaal€ 1.517,02

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
Ik denk dat je al een heel eind bent. Je zegt alleen dat je niet gaat overclocken, maar dan zou ik ook niet kiezen voor een overclockbare cpu van Intel. Een 11700f is een stuk goedkoper, en het verschil in performance is heel erg klein.
pricewatch: Intel Core i7-11700F Boxed
Hierdoor kan je ook voor een stuk goedkoper b560 moederbord kiezen. Bijvoorbeeld een rog strix b560-f gaming van asus. pricewatch: ASUS ROG Strix B560-F Gaming WIFI
Ik zou ook de voeding veranderen voor bijvoorbeeld een seasonic prime px 750, aangezien deze een stuk nieuwer is dan de corsair voeding, en ook langer garantie heeft.
pricewatch: Seasonic Prime PX-750
Qua case zou ik zelf voor iets met wat meer airflow gaan, en misschien wil je ook een aantal extra fans behalve alleen die van de aio en case, zodat dat voor betere temps zal zorgen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik ben zelf ook Intel fan, maar met 4k videobewerking is AMD momenteel echt een betere keuze. Ik raad je een pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed + pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING aan. Na 50 euro cashback ook 700 euro wat net zo duur is als je huidige mobo en cpu keuze. Daarnaast sneller in games en een stuk sneller in Premiere Pro:

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=67854

In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt is de huidige Corsair keuze beter dan de genoemde Seasonic. Er zijn echter goedkopere keuzes die net zo goed zijn. 650W is trouwens voldoende.

• Pietje789
Djarune schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:56:
Ik ben zelf ook Intel fan, maar met 4k videobewerking is AMD momenteel echt een betere keuze. Ik raad je een pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed + pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING aan. Na 50 euro cashback ook 700 euro wat net zo duur is als je huidige mobo en cpu keuze. Daarnaast sneller in games en een stuk sneller in Premiere Pro:

[Afbeelding]
Ik snap wat je zegt, maar dit is nog steeds 200 euro duurder dan een 11700f in combinatie met een goed b560 bord. Voor maximale performance zou amd de betere keus zijn, maar als die 15% extra performance niet nodig is, kan je dus zo 200 euro besparen.
Djarune schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:56:
In tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt is de huidige Corsair keuze beter dan de genoemde Seasonic. Er zijn echter goedkopere keuzes die net zo goed zijn. 650W is trouwens voldoende.
Oke, ik zou niet weten waarom, maar mocht je dit zeker weten, dan is het helemaal prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Pietje789 op 22-07-2021 22:41 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Pietje789 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:38:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar dit is nog steeds 200 euro duurder dan een 11700f in combinatie met een goed b560 bord. Voor maximale performance zou amd de betere keus zijn, maar als die 15% extra performance niet nodig is, kan je dus zo 200 euro besparen.
Dit is welllicht een betere keuze inderdaad. Vooral omdat TS het heeft over voornamelijk gaming en daarnaast videobwerking ipv andersom.
Oke, ik zou niet weten waarom, maar mocht je dit zeker weten, dan is het helemaal prima.
Het eerlijke antwoord is dat de Corsair HX een bewezen goede voeding is. De Seasonic PX is niet bewezen. Seasonic heeft de schijn al tegen vanwege de voorgaande modellen:
LTT: why you SHOULDN'T buy a Seasonic Focus (Plus) (Gold/Platinum). Daarnaast is er geen eerlijke en goede review van de Prime PX te vinden is. Het is sowieso mager qua recente recensies in het Seasonic recensie overzicht. Goede kans dat de Seasonic voeding dus goed is, maar we hebben helaas weinig feitelijke argumenten.

[ Voor 6% gewijzigd door Djarune op 22-07-2021 23:19 ]

• Pietje789
Djarune schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:18:

[...]

Het eerlijke antwoord is dat de Corsair HX een bewezen goede voeding is. De Seasonic PX is niet bewezen. Seasonic heeft de schijn al tegen vanwege de voorgaande modellen:
LTT: why you SHOULDN'T buy a Seasonic Focus (Plus) (Gold/Platinum). Daarnaast is er geen eerlijke en goede review van de Prime PX te vinden is. Het is sowieso mager qua recente recensies in het Seasonic recensie overzicht. Goede kans dat de Seasonic voeding dus goed is, maar we hebben helaas weinig feitelijke argumenten.
Dat snap ik inderdaad wel. Al is de prime wel de meest high end lijn van seasonic. Maar goed, de hx750i is inderdaad ook een zeer goede voeding.

• Mathias13
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
Dank beiden voor de waardevolle feedback! In dat geval is de 11700F met Asus ROG Strix B560-F inderdaad een betere optie. Videobewerking komt er inderdaad een beetje bij i.v.m. werk (maak e-learnings), maar gaming is qua performance het belangrijkste.

Qua voeding blijf ik dan nog even bij de Corsair hx750i maar zal ik me nog wat meer in verdiepen.
Pietje789 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:05:
[...]

Qua case zou ik zelf voor iets met wat meer airflow gaan, en misschien wil je ook een aantal extra fans behalve alleen die van de aio en case, zodat dat voor betere temps zal zorgen.
Bijvoorbeeld deze pricewatch: Fractal Design Meshify 2 of deze pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid ? Extra fans ga ik nog even uitzoeken, lijkt me inderdaad wel een goed idee.

[ Voor 0% gewijzigd door Mathias13 op 23-07-2021 12:00 . Reden: typo ]

• Pietje789
Mathias13 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:57:
[...]
Bijvoorbeeld deze pricewatch: Fractal Design Meshify 2 of deze pricewatch: Fractal Desing Meshify 2 Compact Black Solid ? Extra fans ga ik nog even uitzoeken, lijkt me inderdaad wel een goed idee.
Ja beide hebben betere airflow omdat de voorkant van mesh is in plaats van helemaal vast. Dit zal zeker voor betere temps zorgen.
Pagina: 1