Gigabyte 1080Ti Extreme edition. Thermal pad refresh

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bishiii
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-02 12:12
Best mede tweakers

Na een aantal jaar prettig gebruik te hebben gemaakt van mijn Gigabyte 1080Ti Extreme edition. Lijkt het mij tijd om de thermal pads en thermalpaste te vernieuwen. Nu is er erg veel te koop in dit gebied en zie ik meer bomen dan bos.

Is er iemand met ervaring met deze kaart en het vervangen van deze onderdelen? Welke pads en paste heb ik nodig? Is liquid metal een optie als thermalpaste vervanger??

(graag relevante en constructieve reacties ;) )

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_ChipTX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-07 18:03
Hi

Als je thermal pads zijn niet gescheurd/kapot dan hoef je geen nieuwe. Het beste aftermarket pads zijn niet goed dan de fabriek pads. Vaak zijn de aftermarket pads als een stukje leer. Hard en droog.

Voor thermal paste je kan best arctic silver mx4 gebruiken. Ik heb op meer dan 1000 gpu/cpu gebruikt.

Liquid metal (thermal grizzly conductonaut) kan ook maar moet zorgvulldig doen alleen als je een kopper/nickle heatsink heb.. Als je beetje teveel erop doet en een micro druppel ooit valt op de pcb dan mogelijk kortsluiting..

Condensators op de gpu chip moet eerst maskeer worden tegen kortsluiting.

Succes

[ Voor 27% gewijzigd door Dr_ChipTX op 23-07-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik zou kiezen voor betrouwbare koelpasta en geen liquid metal, zoals hierboven goed beschreven staat. Ik had zelf voor mijn AMD R290 thermal grizzly kryonaut gebruikt in combinatie met arctic thermal pads die ik nog had liggen. Het temperatuurverschil was erg groot (meen ruim 10 op heavy load) Zelfs voor hi end kaarten met betere koelers wordt slechte koelpasta en ditto pads gebruikt. Mogelijk is dat tegenwoordig beter.

Vergeet niet statisch ontladen (ESD) te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bishiii
Dr_ChipTX schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:42:
Hi

Als je thermal pads zijn niet gescheurd/kapot dan hoef je geen nieuwe. Het beste aftermarket pads zijn niet goed dan de fabriek pads. Vaak zijn de aftermarket pads als een stukje leer. Hard en droog.

Voor thermal paste je kan best arctic silver mx4 gebruiken. Ik heb op meer dan 1000 gpu/cpu gebruikt.

Liquid metal (thermal grizzly conductonaut) kan ook maar moet zorgvulldig doen alleen als je een kopper/nickle heatsink heb.. Als je beetje teveel erop doet en een micro druppel ooit valt op de pcb dan mogelijk kortsluiting..

Condensators op de gpu chip moet eerst maskeer worden tegen kortsluiting.

Succes
Dankje voor je reactie. Dan zal ik MX4 gaan gebruiken, gezien dat ik de kaart niet erg zwaar zal belasten (mining / rendering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bishiii
tdn135 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:26:
Ik zou kiezen voor betrouwbare koelpasta en geen liquid metal, zoals hierboven goed beschreven staat. Ik had zelf voor mijn AMD R290 thermal grizzly kryonaut gebruikt in combinatie met arctic thermal pads die ik nog had liggen. Het temperatuurverschil was erg groot (meen ruim 10 op heavy load) Zelfs voor hi end kaarten met betere koelers wordt slechte koelpasta en ditto pads gebruikt. Mogelijk is dat tegenwoordig beter.

Vergeet niet statisch ontladen (ESD) te werken.
Top! Ik ben zelf ook erg benieuwd wat het verschil zijn zijn na het vernieuwen van de pasta. Ik ga proberen de bestaande thermal pads niet te beschadigen, zo als Dr)ChipTX beschreef hoeven deze eigenlijk niet vervangen te worden.

Ik zal de verschillen kwa temp in dit topic met jullie delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk niet dat OEM thermal pads zo goed zijn als aftermarket. Als je de koeler er af trekt is de kans groot dat (een van) de thermalpads er niet 100 procent afkomt. Ik zou thermal pads kiezen die een hoge koelwaarde hebben en die er op plakken. Uiteraard met alcohol >= 70 procent en doekjes die niet teveel residue achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
check anders deze andere pads kunnen opzich echt geen kwaad
https://www.igorslab.de/e...-of-the-hot-gddr6x-to-50/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bishiii
Oke, dank allen voor jullie bijdrage. Voor de zekerheid wl ik de pads ook vervangen aangezien ik de koeler dan toch van e kaart heb. Welke dikte pads is het beste om te bestellen? 1.5mm? or 2mm?
Pagina: 1