Mijn vraag
Beste Tweakers,
Mijn desktop-pc maakt een zeer vreemd geluid bij het opstarten. Ik heb een filmpje opgenomen zodat het geluid goed te horen is.
Heeft iemand een idee waar ik de oplossing in zou moeten vinden? Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Relevante software en hardware die ik gebruik
Behuizing: Fractal Design Define 7
Processor: AMD Ryzen 7 3700x
Moederbord: ASRock x570 Phantom Gaming X
Videokaart: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio 8GB
Geheugen: Crucial Ballistix Sport LT 32GB 3200 MHz (4x 8GB)
Opslag: 2.5TB Samsung 970 Evo Plus (1x 500GB + 2x 1TB)
Koeling: be quiet! Shadow Rock 3
Voeding: Corsair HX 850
Seasonic Focus GX 650
Fans: Fractal Dynamic X2 GP-14 (6x 140mm)
Monitor: LG 27GL850b
Headset: Steelseries Arctis 7
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn kast opengegooid en gekeken of er toevallig kabeltjes o.i.d. tegen een van de fans zat, of dat er een component los zat. Dat was niet het geval.
Vervolgens heb ik de kast gestofzuigd en afgenomen met een stofdoek om al het stof eruit te krijgen. Ook dit maakt geen verschil.
Nadat ik deze handelingen had verricht en de computer weer opstartte, bleef de computer hangen in een loop - de computer schakelde zich na een seconde of 10 weer uit om automatisch weer opnieuw op te starten. Ik heb de desktop toen van de stroom gehaald en na een uurtje weer opnieuw aangesloten en opgestart. Toen startte mijn pc wel op, mét vreemd geluid, maar nadat Windows 10 is opgestart loopt de pc verder prima zonder gekke geluiden en zelfs heel stil.
Ik weet niet precies waar het probleem nou zit. Geen enkel onderdeel lijkt te heet (zie screenshots van ASRockTuning en CrystalDiskInfo) te zijn en het probleem is ook vanuit het niets ontstaan. De pc staat al een jaar op dezelfde plek en heeft nog niet eerder gekke geluiden geproduceerd.
:strip_exif()/f/image/vBVW6ZUjl51oUjo6nLh0g1aQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lQqAFioeJVmYbMRpyQxk3WTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PemKYKi4dMUFkov5Va1YxQ7p.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste Tweakers,
Mijn desktop-pc maakt een zeer vreemd geluid bij het opstarten. Ik heb een filmpje opgenomen zodat het geluid goed te horen is.
Heeft iemand een idee waar ik de oplossing in zou moeten vinden? Alvast heel veel dank voor het meedenken!
Relevante software en hardware die ik gebruik
Behuizing: Fractal Design Define 7
Processor: AMD Ryzen 7 3700x
Moederbord: ASRock x570 Phantom Gaming X
Videokaart: MSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio 8GB
Geheugen: Crucial Ballistix Sport LT 32GB 3200 MHz (4x 8GB)
Opslag: 2.5TB Samsung 970 Evo Plus (1x 500GB + 2x 1TB)
Koeling: be quiet! Shadow Rock 3
Voeding: Corsair HX 850
Seasonic Focus GX 650
Fans: Fractal Dynamic X2 GP-14 (6x 140mm)
Monitor: LG 27GL850b
Headset: Steelseries Arctis 7
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb mijn kast opengegooid en gekeken of er toevallig kabeltjes o.i.d. tegen een van de fans zat, of dat er een component los zat. Dat was niet het geval.
Vervolgens heb ik de kast gestofzuigd en afgenomen met een stofdoek om al het stof eruit te krijgen. Ook dit maakt geen verschil.
Nadat ik deze handelingen had verricht en de computer weer opstartte, bleef de computer hangen in een loop - de computer schakelde zich na een seconde of 10 weer uit om automatisch weer opnieuw op te starten. Ik heb de desktop toen van de stroom gehaald en na een uurtje weer opnieuw aangesloten en opgestart. Toen startte mijn pc wel op, mét vreemd geluid, maar nadat Windows 10 is opgestart loopt de pc verder prima zonder gekke geluiden en zelfs heel stil.
Ik weet niet precies waar het probleem nou zit. Geen enkel onderdeel lijkt te heet (zie screenshots van ASRockTuning en CrystalDiskInfo) te zijn en het probleem is ook vanuit het niets ontstaan. De pc staat al een jaar op dezelfde plek en heeft nog niet eerder gekke geluiden geproduceerd.
:strip_exif()/f/image/vBVW6ZUjl51oUjo6nLh0g1aQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lQqAFioeJVmYbMRpyQxk3WTM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PemKYKi4dMUFkov5Va1YxQ7p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yQ4qGns5J49qHdONY4SDtcYm.jpg?f=fotoalbum_large)