Een lightweight laptop laden vanaf een powerbank

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:28

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
In het verleden heb ik geëxperimenteerd met low power laptops voor lichtgewicht noodgebruik onderweg.
De laatste die ik had was een Pinebook HD en die voldeed papier aan de specs (laden vanaf een powerbank, heel lichtgewicht) maar de architectuur was mij te alien en ik heb er nog goed mee kunnen samenwerken.

Ik zoek dus iets dat X86 gebaseerd is maar dermate low power / lightweight is dat het in je rugzag weinig plek inneemt (en dan bedoel ik backpacking danwel motorvakanties) en puur nodig is om incidenteel een bericht te doen (via tethering 4g wifi), beelden van een camera geheugenkaart te trekken en eventueel een bankzaak te regelen. Performance is dus ondergeschikt en concessies op kwaliteit scherm/toetsenbord zijn ook niet erg. Accuduur is wel belangrijk, maar ik ga ervanuit dat dit wel snor zit bij dit type laptops.

Nu hoor ik je denken... daar heb je toch speciale powerbanks voor? Dat klopt, ik heb b.v. een Dell Power Companion bij mijn Latitude 9410 maar die heeft om één of andere reden moeite met het laden van telefoons via USB (de connectie stottert steeds, ongeacht type kabel dat ik probeer) en moet via een proprietary verbinding (dell charger) opgeladen worden. Daarnaast is de bijbehorende laptop voor dit gebruik nog veel te zwaar en duur en sjouw ik dus per definitie een extra adapter mee dus ook nog eens alleen maar 230v accepteert.

Mijn kampeer setup betreft een 21w Anker solar panel en een Anker 26800mah powerbank. Die kan zowel opladen als laden via 2 poorten tegelijk en heeft uiteraard geen enkele moeite met telefoons, zaklampen en e-readers, maar kan ook via de auto bijgeladen worden tijdens het rijden, of via het zonnepaneel. Dit is dus veel praktischer voor mij, maar er ontbreekt dus een laptop.

Zoeken op 'laptop powerbank' geeft alleen maar resultaten voor het Dell voorbeeld, maar dat is dus niet wat ik zoek. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sam57
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-07-2021
In mijn ervaring is de laptop die het beste te laden met behulp van een power bank een MacBook. Deze laden al op met een standaard lader van 5W. Hierbij moet het totale verbruik van de laptop natuurlijk onder de 5W liggen, anders zal de laptop nog steeds (langzamer) leeg lopen.
De air voldoet ook aan je eisen van klein en licht, maar is echter geen X86. De pro heb je wel nog met een Intel chip en kan je dan ook nog Windows op zetten.
De meeste Windows laptops die ik al heb gebruikt de afgelopen jaren hebben strengere eisen voor het minimum vermogen. Je kan eens kijken naar de Lenovo slim 7. Ik heb de AMD versie een tijdje gebruikt. Deze laadde op bij 20W. Ik weet echter niet of dit het minimum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam57
Een andere interessante optie is misschien een iPad? Ik weet dat ik opnieuw Apple aan het aanraden ben, maar in combinatie met een bluetooth toetsenbord is het misschien een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:27
probeer eens te zoeken op laptops en powerbanks met USB-C (voor de powerbanks krijg ik in google of in de pricewatch wat resulaten).
Voor de laptops mogelijk kijken naar ultra low power CPU's om het algehele verbruik laag te houden, en dat ze via USB-c kunnen laden. Gezien dat voor veel dockingstations ook gebruikt wordt zou ik zeggen dat er wel wat tussen moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:16
Zou je voor jouw gebruik niet beter af zijn met een tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@sam57 de Macbook zou qua architectuur zeker een optie zijn (ik zit al een tijdje naar zo'n nieuwe M1 te loeren) maar is wel even een andere prijsklasse. Het is bedoel voor motor- en kampeervakanties en als het stukgaat is het jammer. Minder jammer als het een goedkoop bakje is geweest :P.

@Aragnut de powerbank heb ik al, een Anker met redelijk wat vermogen en USB bekabeling. Mijn huidige laptop (Latitude 9410 laad ook via USB-C maar trekt veel meer dan dat bankje kan leveren. Ik heb daar dus een bijbehorende Dell Power Companion voor dit het wél kan, maar via een speciale stekker en de bank zelf laad alleen vanaf het lichtnet (en niet via USB).

@-Paul- alhoewel het gemis van een toetsenbord nog wel extern opgelost kan worden zie ik niet zo snel hoe ik daarmee beelden vanaf (micro)sd naar een usb externe harde schijf ga kopiëren. Dat stroomverbruik levert een tablet niet denk ik.

Wel tof dat jullie meedenken!

[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-07-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam57
De nieuwe iPad air heeft net als de pro een USB-C poort. Ik heb een iPad pro liggen, deze kan wel degelijk een externe harde schijf van voldoende stroom voorzien. Ik heb echter geen "dongle" voor een SD-kaart, dus ik kan je hele scenario niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:27
De powerbank levert (als ik de juiste gevonden heb) enkel 15 watt over standaard USB-A bij een spanning van 5 volt. Je zou dus een apparaat moeten zien te vinden dat op 5 volt kan opladen. Ik vermoed dat onder tablets daar een stuk meer voor te vinden is dan onder laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:16
HTT-Thalan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:20:
@-Paul- alhoewel het gemis van een toetsenbord nog wel extern opgelost kan worden zie ik niet zo snel hoe ik daarmee beelden vanaf (micro)sd naar een usb externe harde schijf ga kopiëren. Dat stroomverbruik levert een tablet niet denk ik.
Je zou ook nog het volgende apparaat kunnen overwegen:

pricewatch: WD My Passport Wireless SSD 500GB Zwart

Deze heeft een eigen accu en kan direct je sd-kaart uitlezen en de foto's via wifi op je telefoon of tablet tonen. Helaas wel een beetje prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Aragnut schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:31:
De powerbank levert (als ik de juiste gevonden heb) enkel 15 watt over standaard USB-A bij een spanning van 5 volt. Je zou dus een apparaat moeten zien te vinden dat op 5 volt kan opladen. Ik vermoed dat onder tablets daar een stuk meer voor te vinden is dan onder laptops.
https://us.anker.com/products/a1277

Deze.

Een tablet is eventueel te overwegen, maar zijn breekbaarder (en zeker de Ipad's) voor het soort transport dat ze zullen moeten verduren. Ik neig toch meer naar een notebook.

@-Paul- tering, dat is bijna de prijs van een laptop :P. Schijven heb ik genoeg liggen hier.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-07-2021 15:52 ]

Pagina: 1