Nieuwe voeding 9900k+6900XT.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:51
Ik heb recent eindelijk een nieuwe GPU gekocht en ik vind een nieuwe PSU wel op zijn plek gezien de temps waarop hij momenteel lijkt te draaien (ding is loeiheet na een uur gamen).

Nou heb ik wat zitten lezen maar zaken als ripple enz zeggen me niets. Dus ipv iets volledig aan te leren wat ik volgende maand toch weer vergeet omdat het niet in mijn interesse gebed ligt heb ik een lijst gemaakt met alle voedingen die aan mijn initiële eisen voldoen en van daaruit verder gefilterd.

https://tweakers.net/pric...;1715044;1154613;1540316/

Mijn enige kanttekeningen bij deze overgebleven opties zijn:

-Deze 2 voedingen hebben een 135mm fan die niet echt leverbaar zijn en dus slecht te vervangen. En ja ik heb in het verleden al fans vervangen van voedingen dus dat is wat mij betreft een aandacht puntje ondanks de 10 jaar garantie. En fan vervangen kost me namelijk 1 dag voor bestellen en vervangen en garantie kost me mogelijk weken geen PSU.

pricewatch: EVGA Supernova 850 GT
pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart

Toch heb ik deze 2 er in laten staan mochten ze simpelweg de betere voeding zijn.

-Ik vraag me af hoe het zit met de afwijkende 12x supply ik heb dit nog nooit gezien en lijkt iets van de afgelopen paar jaar te zijn.
Ik bedoel hierbij de aansluiting aan de voeding kant :

https://tweakers.net/i/3n...861349.png?f=imagegallery

-De Seasonic Focus GX-1000 heeft het pluspunt dat hij in de toekomst misschien een nog krachtigere energie slurpende pc moet voeden en er dus overhead is.

-De Seasonic Focus PX-850 is de enige Platinum voeding en dus op papier betere onderdelen en iets minder stroomverbruik.

Verder heb ik dus geen flauw idee wat beter of slechter is e hoe het zit met ripple voltage drops en andere termen die niet mijn hobbie zijn.
Alle technische info in basis form waarom één van deze voedingen goed of juist slecht is zou dus welkom zijn. Ik ben vanaf hier het spoor bijster.

Alvast bedankt voor de input.

Beste antwoord (via computerjunky op 01-09-2021 13:45)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

6900XT moet volledig aangesloten worden en kan 625W verbruiken. Dan wil je sowieso een voeding met aparte VGA RAIL op 30A elk, of hoger wattage Single Rail pricewatch: Corsair RM1000x (2021) Zwart
Zou de Seasonic in elk geval schrappen, en voor meer wattage kiezen. Ik heb een OC 6900XT met 1200W
(zie mijn inventaris)

edit: kan ook pricewatch: Chieftec PPS-1050FC maar zou zelf eerder de Corsair kopen.
lijkt er op dat Chieftec maar 2j garantie geeft...

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 22-07-2021 13:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

6900XT moet volledig aangesloten worden en kan 625W verbruiken. Dan wil je sowieso een voeding met aparte VGA RAIL op 30A elk, of hoger wattage Single Rail pricewatch: Corsair RM1000x (2021) Zwart
Zou de Seasonic in elk geval schrappen, en voor meer wattage kiezen. Ik heb een OC 6900XT met 1200W
(zie mijn inventaris)

edit: kan ook pricewatch: Chieftec PPS-1050FC maar zou zelf eerder de Corsair kopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 22-07-2021 13:46 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:18
computerjunky schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:25:
[...]

-Ik vraag me af hoe het zit met de afwijkende 12x supply ik heb dit nog nooit gezien en lijkt iets van de afgelopen paar jaar te zijn.
Ik bedoel hierbij de aansluiting aan de voeding kant :

https://tweakers.net/i/3n...861349.png?f=imagegallery

[...]
Dat zijn, als ik het plaatje goed zie, de aansluitingen van de kabels aan de kant van de voeding bij een modulaire voeding. Hier sluit je de kabels die bij de voeding meegeleverd worden op aan voor welke je nodig hebt. Voordeel hiervan is dat de ongebruikte verbindingen niet los in de kast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Vergeet Seasonic met de meest recente videokaarten. Ze geven maar al te vaak problemen wat meestal teveel noise op de sensewire is en de voeding uit gaat.

Corsair RM850x 2018/2021 zijn probleemloos met RTX 3090 en RX 6900 XT.
Alternatieven:
pricewatch: Corsair HX850 V2
pricewatch: XPG Core Reactor 850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Hackus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:31:
(zie mijn inventaris)

Die Corsair is helaas te lang dus dat gaat hem niet worden en die 2 jaar garantie geeft idd niet echt veel vertrouwen.
Aragnut schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Dat zijn, als ik het plaatje goed zie, de aansluitingen van de kabels aan de kant van de voeding bij een modulaire voeding. Hier sluit je de kabels die bij de voeding meegeleverd worden op aan voor welke je nodig hebt. Voordeel hiervan is dat de ongebruikte verbindingen niet los in de kast liggen.
Ik snap alleen niet waarom er aan de voeding kant zoveel meer connectie punten nodig zijn als alles aan de andere kant bij elkaar geplakt word. Maarja zal wel ergens een reden hebben.
Uszka schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:51:
Vergeet Seasonic met de meest recente videokaarten. Ze geven maar al te vaak problemen wat meestal teveel noise op de sensewire is en de voeding uit gaat.

Corsair RM850x 2018/2021 zijn probleemloos met RTX 3090 en RX 6900 XT.
Alternatieven:
pricewatch: Corsair HX850 V2
pricewatch: XPG Core Reactor 850W
Die Corsair is geen optie door de lengte van de voeding. dat laat e met geen ruimte om kabels weg te werken.

Geen idee waarom de XPG niet door de filters heen is gekomen maar het gebeurd wel vaker dan producten onjuist weg gefilterd worden.

XPG of de Corsair RM850x blijven dan dus over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou de GPU dan wel Undervolten, zodat ie minder watt gebruikt. pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt ook niet vergeten als 850w optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-03 16:49
Be quiet heeft een titanium multi rail psu. Het is wel vrij prijzig, ruim 200 voor 850w, maar het zal wel een van de betere voedingen zijn vergeleken met corsair en seasonic.
pricewatch: be quiet! DARK POWER 12 850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:32
Naast de Enermax tip van Hackus is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG850M ook nog een optie. Bevat hetzelfde platform. De Enermax is geloof ik iets stiller, maar dat verschil is amper hoorbaar. De Bitfenix heeft 2 jaar langer garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:41
Misschien is de Be Quiet! Straight Power ook een optie, de platinum versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:32
kyrillajax schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:14:
Misschien is de Be Quiet! Straight Power ook een optie, de platinum versies?
Goede voedingen, maar die zijn te diep. TS wil max 160mm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:41
Djarune schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Goede voedingen, maar die zijn te diep. TS wil max 160mm diep.
Daar was ik al bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theworst
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-02 11:15
Ik lees hier in verschillende posts informatie die volgens mij toch niet helemaal klopt. Een videokaart met 2x 8 pins voeding die 625 watt zou gebruiken. Dat is geenszins mogelijk. 8 pins pci-e connectors leveren maximaal 150 watt per stuk en de pci-e poort zelf max 75 watt. AMD geeft zelf 300 watt aan als verbruik van de kaart en het is fysiek dus onmogelijk dat er meer dan 375 watt getrokken wordt naar de kaart.

Het klopt dat AMD een voeding van 850 watt aanraadt. Dit lijkt echter verre van nodig te zijn, wanneer je gebruik maakt van een voeding van hoge kwaliteit. Guru3d raadt een voeding die 700 watt kan leveren aan, voor het gemiddelde systeem waarin deze videokaart zal worden gemonteerd. Neem een veilige marge en maak er 750 watt van. Dan zijn er ineens een hoop voedingen meer die aan jouw eisen voldoen.

Multi-rail of single-rail maakt in moderne PC's praktisch geen enkel verschil.

Als je high-end wil gaan met 12 jaar garantie zou je kunnen kiezen voor de Seasonic Prime PX-750 of in lijn met de bedragen in jouw vergelijking voor de Seasonic Prime GX-750. Beide 140mm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Theworst schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:49:
Ik lees hier in verschillende posts informatie die volgens mij toch niet helemaal klopt. Een videokaart met 2x 8 pins voeding die 625 watt zou gebruiken. Dat is geenszins mogelijk. 8 pins pci-e connectors leveren maximaal 150 watt per stuk en de pci-e poort zelf max 75 watt. AMD geeft zelf 300 watt aan als verbruik van de kaart en het is fysiek dus onmogelijk dat er meer dan 375 watt getrokken wordt naar de kaart.
Een 8 pins PCI-e levert zelf helemaal niets en het ligt aan de dikte van de gebruikte draad en de kwaliteit van de connectors hoeveel er veilig doorheen kan. Seasonic bijvoorbeeld, gebruikt 9A connectors en 18AWG draad waar ze 13A en 16AWG zouden moeten gebruiken zoals zovele andere merken als Corsair, Super Flower, Thermaltake, Fractal etc. doen bij hun high-end voedingen. Vandaar dat Seasonic adviseert bij een videokaart van >225w 2 aparte kabels te gebruiken.

Die 625w is een powerspike van 20ms. Lang genoeg om een voeding te laten trippen.
Als je high-end wil gaan met 12 jaar garantie zou je kunnen kiezen voor de Seasonic Prime PX-750 of in lijn met de bedragen in jouw vergelijking voor de Seasonic Prime GX-750. Beide 140mm diep.
Geen Seasonic dus met de meest recente videokaarten om de hierboven genoemde reden en het feit dat de sense nogal gevoelig is afgesteld op de noise die de videokaarten afgeven. Prime tript sws met diverse RTX 3080/3080Ti/3090/6800XT/6900XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theworst
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-02 11:15
Er is op zich ook helemaal niks tegen om voor de Corsair HX850 V2 te gaan. De informatie over het trippen van de voeding is nieuw voor mij. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat de Seasonic voedingen zich gewoon aan de ATX specificatie houden en het probleem feitelijk bij de fabrikanten van de videokaarten ligt. Maar daar heb je in praktische zin natuurlijk niks aan. Overigens is de hoeveelheid prik die een kabel moet kunnen leveren gewoon vastgelegd in de eisen van ATX, maar dat zegt natuurlijk niets over de praktische toepassing.

De HX850 is een bewezen voeding van een bewezen merk met 10 jaar garantie tegen een beperkte meerprijs. Met alle informatie die naar voren is gekomen zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Update van mijn kant en waarom ik het topic nog niet afgesloten heb:

Ik ben mijn kast aan het modificeren (hdd bay verplaatsen) waardoor ook langere voedingen een optie worden en ik vooral kabel management veel beter kan doen.

Denk dat ik dan uiteindelijk voor de volgende ga: pricewatch: Corsair RM1000x (2021) Zwart

Heb inmiddels naar mijn voltages gekeken en merk toch wel dat mijn 12v behoorlijke dips maakt naar 11.8 volt onder load dus denk dat een betere voeding wel echt noodzaak is.
Hackus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:36:
Ik zou de GPU dan wel Undervolten, zodat ie minder watt gebruikt. pricewatch: Enermax Revolution D.F. 850 watt ook niet vergeten als 850w optie
Ik heb inmiddeld een undervolt naar 1075 actief en dat lijk de kaart nog sneller te maken ook met een verbruik van 33 watt minder (minimum) en piek van bijna 50 watt minder.

[ Voor 47% gewijzigd door computerjunky op 07-08-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Uszka schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:32:
Die 625w is een powerspike van 20ms.
Is dat een slecht ontwerp van de videokaart of is dat ergens goed voor?

Lijkt mij toch een beetje zonde dat je daardoor een veel zwaardere PSU dan anders nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

Is dat een slecht ontwerp van de videokaart of is dat ergens goed voor?

Lijkt mij toch een beetje zonde dat je daardoor een veel zwaardere PSU dan anders nodig hebt.
Lijkt met de kleinere architectuur en de PCI-e generatie te maken hebben. Volgens Jon Gerow (hoofd R&D bij de Corsair PSU afdeling) gaan de powerspikes bij PCI-e5.0 videokaarten groter zijn dan de huidige generatie. Dus wen er maar vast aan dat je een zwaardere voeding nodig hebt dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Uszka Wat hebben power spikes met de PCI versie te maken?
Pagina: 1