Excel: waarde 1x overnemen indien voorwaarde(n) voldaan zijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon.G
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-10-2021
Mijn vraag:
Ik wil graag dat in tabblad "blad2" in kolom B de test komen waar op tabblad "blad1" de test is ingevuld met "x".
De tests waar er geen "x" is ingevuld moeten worden overgeslagen. De test zou maar 1 keer moeten weergegeven i.p.v. meerdere keren. Dus maakt niet uit of er 1keer "x" is ingevuld of 4keer, de test moet maar eenmaal vermeld worden. Isleeg of istekst is geen optie aangezien het nu nog enkel ingevuld zal worden met "x" maar dit zal nog veranderen.

Wie kan helpen? :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel functies

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf reeds een functie geschreven maar hij geeft dus voor elke "x" de test meerdere keren en ik kan maar geen oplossing vinden al lijkt dit redelijk logisch...

Alvast bedankt voor alle hulp!

tabblad "blad1":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0jqzg7rdwXA4PVh6kh5IP-_-sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOC5PU4UzgtViFPf5PjvRoqg.jpg?f=fotoalbum_large

tabblad"blad2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPDYJObOh49EFNokXVjRHk933VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0itc4Ntt7JbVONqAoNh2TTEC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
Helaas geef je niet aan hoe je al zo ver bent gekomen, dat zou helpen om de laatste stap te zetten.

Maar als je al een lijst met niet-unieke waarden weet te maken is de vervolgstap om daar de unieke namen uit te halen niet zo spannend:
https://exceljet.net/form...-unique-items-from-a-list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon.G
dixet schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:57:
Helaas geef je niet aan hoe je al zo ver bent gekomen, dat zou helpen om de laatste stap te zetten.

Maar als je al een lijst met niet-unieke waarden weet te maken is de vervolgstap om daar de unieke namen uit te halen niet zo spannend:
https://exceljet.net/form...-unique-items-from-a-list
Hallo,

Excuseer. Mijn formule is te lezen bovenaan in screenshot van "blad2". Deze functie is ingevoerd in B6.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:16

g0tanks

Moderator CSA
Ik zou het zelf als volgt aanpakken:

In blad 1, een hulpkolom toevoegen 'is deze test afgelegd?' door te kijken of er ergens een 'x' staat.

Draaitabel maken van de tabel op blad 1, met in de rijen de testnamen en in het filter de hulpkolom

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon.G
g0tanks schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:06:
Ik zou het zelf als volgt aanpakken:

In blad 1, een hulpkolom toevoegen 'is deze test afgelegd?' door te kijken of er ergens een 'x' staat.

Draaitabel maken van de tabel op blad 1, met in de rijen de testnamen en in het filter de hulpkolom
Hallo

Bedankt voor uw reactie. Hier had ik ook al aan gedacht maar is hier helaas niet van toepassing. Ik heb dit voorbeeld kort gemaakt omdat overige ik de overige functies die ik nodig heb wel al zelf heb kunnen schrijven. De bedoeling van blad2 is dat daar alle tests komen te staan die een x hebben. Die test ga ik dan gaan vert.zoeken en koppelen en de andere data. Dus die "x" uit blad1 zal nog gelinkt worden aan andere data. Vandaar is een draaitabel helaas niet de oplossing.
Toch bedankt om mee te denken! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik kan je formule in je screenshot niet lezen (ik ga hem in ieder geval niet overtikken), maar het effect lijkt te zijn dat elke test zo vaak in de lijst voorkomt als dat er een kruisje staat in kolommen C-G in blad1. Het moet dan niet moeilijk zijn om, in plaats van voor elk kruisje de test te kopieren, te zoeken naar minimaal 1 kruisje in de kolommen C-G. Maar zonder je formule wordt het verder lastig meedenken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon.G
naitsoezn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:17:
Ik kan je formule in je screenshot niet lezen (ik ga hem in ieder geval niet overtikken), maar het effect lijkt te zijn dat elke test zo vaak in de lijst voorkomt als dat er een kruisje staat in kolommen C-G in blad1. Het moet dan niet moeilijk zijn om, in plaats van voor elk kruisje de test te kopieren, te zoeken naar minimaal 1 kruisje in de kolommen C-G. Maar zonder je formule wordt het verder lastig meedenken.
Ah mijn excuses indien het niet duidelijk was. Het is inderdaad niet zo handig om het over te typen..

Bij deze mij formule die ik reeds had gebruikt om per ingevuld kruisje de test te verkrijgen. (formule ingevuld in B6 op blad2):

=ALS(RIJ()-5>SOM(--(blad1!$C$7:$G$98="x"));"";(INDEX(blad1!$B$7:$B$98;KLEINSTE(ALS(blad1!$C$7:$G$98="x";RIJ(blad1!$A$7:$A$98)-6);RIJ(A1)))))

Alvast bedankt om helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:42

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik had je vraag niet goed gelezen, maar zoals al eerder aangegeven kan je beter gebruik maken van een hulpkolom. Daarnaast is het de vraag welke Excel versie je gebruikt. In Excel 365 heb je tegenwoordig allerlei nieuwerwetse functies waar ze de noodzaak tot relatief lastige/complexe functies enigzins komen te vervallen (of iets leesbaarder en dus onderhoudbaarder te kunnen maken)

Mocht je beschikking hebben over Excel 365, dan zou ik persoonlijk van Blad 1 er een Tabel van maken (invoegen tabel en hernoemen tot bijvoorbeeld Resultaten.
Extra kolom (dus kolom H) er aan toevoegen met als header "In gebruik"
code:
1
=ALS(ALS.NB(VERGELIJKEN("x";Resultaten[@[persoon 1]:[persoon 5]]);0)>0;"Ja";"Nee")

Het resultaat zal een Ja of Nee opleveren en dat kan je uiteraard ook aanpassen naar eigen inzicht.

En op Blad 2 kan je dan de 'overlopende' functie in B6 gebruiken
code:
1
=FILTER(Resultaten[test];Resultaten[In gebruik]="Ja")

[ Voor 4% gewijzigd door GRDavies75 op 23-07-2021 09:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:16

g0tanks

Moderator CSA
Simon.G schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Hallo

Bedankt voor uw reactie. Hier had ik ook al aan gedacht maar is hier helaas niet van toepassing. Ik heb dit voorbeeld kort gemaakt omdat overige ik de overige functies die ik nodig heb wel al zelf heb kunnen schrijven. De bedoeling van blad2 is dat daar alle tests komen te staan die een x hebben. Die test ga ik dan gaan vert.zoeken en koppelen en de andere data. Dus die "x" uit blad1 zal nog gelinkt worden aan andere data. Vandaar is een draaitabel helaas niet de oplossing.
Toch bedankt om mee te denken! (y)
Alternatief zonder draaitabel: alsnog een hulpkolom maken en dan UNIQUE en FILTER gebruiken. Zie: https://exceljet.net/formula/unique-values-with-criteria

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim54
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2024
Hoi,

Dit is makkelijk op te lossen kun je het bestand uploaden

Groetjes Wim Janssen
Pagina: 1