Wat is optimale uitstroom temp Split-Airco?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb in ons huis, slaapkamer, een 5 jaar oude Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZM-S split airco.
Ik heb het idee dat hij de laatste tijd 'iets minder koelt'.
Heeft elke 2 jaar onderhoud gehad door bedrijf wat hem toen ter tijd installeerde. Die heeft vorig jaar ook nog gekeken of er nog voldoende koudemiddel in zat, geen lekkage, etc. maar dit was allemaal perfect.

Als ik een tijdje een temp sensor in de lamellen steek, airco eventjes laat draaien (ingesteld op 18 graden rechtuit blazen, een harde blaasstand, etc) dan meet ik 7 graden celcius.
Kouder wordt ie niet/in geen enkele stand.

Mikkend met een IR thermometer zie ik als laagste waarde (als ik op het schoepenrad mik) circa -(min) 4. 5 graden celcius, zoekende naar het koudste punt.
Er zit geen ijsvorming in de binnenuit.
Alles is brandschoon.

Is dit goed/normaal/volgens spec?
Wat zijn goede uitstroom temp waardes voor een split airco? (of meet/test ik überhaupt verkeerd?)

-------------------------------------------------------------------
In een andere ruimte hangt een SRK50ZM-S.

Als ik die hetzelfde meet krijg ik daar circa 4 graden uitstroom temp met de sensor die ik in de lamellen hang en met IR thermometer -8 graden mikkend op het schoepenrad.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-04 19:23
7 C temperatuur van de uitstromende lucht uit jouw binnenunit is prima. Ik vind 4 C al vrij laag. Er ontstaat dan risico dat de verdamper gaat bevriezen, zoals je zelf ook al opmerkt.

De IR thermometer zegt niet zo veel, deze gaat uit van oppervlakken met een vaste emissie-coëfficient, meestal iets van 0,90 wat voor veel lakken geldt. Het kan best zijn dat een ietwat minder gecorrodeerd (glimmender) aluminium blad van de ventilator een lagere emissiecoëfficient bezit en dan wijst een IR themometer zo tientallen graden te laag aan. Richt maar eens een IR thermometer op een glimmende roestvrijstalen waterkoker met kokend water er in. Deze is echt vrijwel 100 C aan zijn oppervlak, jouw IR thermometer geeft echter hooguit iets van 40 C aan.

Verdampers kunnen geconstueerd zijn met een iets groter koelend opervlak en een wat lagere luchtstroom, dan is de uitblaastemperatuur wat lager. Zijn ze kleiner, maar blaast er meer lucht doorheen dan wordt de uitblaastemperatuur een paar graden hoger. Niets aan de hand dus, verschillen van enkele graden tussen merken zijn normaal. Daarnaast kan, afhankelijk van de plaatsing van de binnenunit, aangezogen lucht soms ook wat kouder (lage plaatsing, meubels er onder) of juist warmer zijn (hoge plaatsing, meer tegen plafond) dan de gemiddelde luchttemperatuur in de ruimte.

Het koelvermogen wordt niet alleen bepaald door de temperatuur van de uitblazende lucht, eigenlijk het temperatuurverschil tussen aangezogen en uitblazende lucht, maar vooral ook door de hoeveelheid lucht die door de verdamper geblazen wordt. Dit laatste is variabel door een geregelde radiaalventilator, moeilijker meetbaar en verschilt ook nog per binnenunit. Daarnaast speel luchtvochtigheid nog een rol bij het afgegeven koelvermogen, bij condenseren op de verdamper komt weer wat warmte vrij, dit is wel iets minder van invloed.

[ Voor 13% gewijzigd door rweust op 27-07-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Dankjewel voor je ontzettend uitgebreide en leerzame antwoord/uitleg.
Goed om te horen dat 7 graden 'correct' lijkt.
Interessant leesvoer over de onnauwkeurigheid van een IR meting/oppervlakte materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-04 19:23
Als je aan het koelvermogen twijfelt, kun je nog wel nakijken of de verdamper van de binnenuit goed schoon is (niet deels door stofpluizen verstopt tussen de platen) en of het pluizenfilter (soort fijn gaas wat in een raamwerkje vaak los bovenop de verdamper ligt) ook nog schoon is. Maar als deze unit vrij recent zijn onderhoud heeft gehad, zou dit eigenlijk wel in orde moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 22-07-2021 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@rweust die zijn allemaal idd brandschoon. Had de kap er zelf ook nog even af gehaald. Stofzuiger overal over en alles met Dettol goed gereinigd.
Vannacht lag ik ook weer te rillen in mijn bed 🥶 (hij hangt in slaapkamer), dus hij koelt gelukkig denk ik toch correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries1992
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-10-2023
Goede dag

Ik heb de zelfde. Bij mij is de lucht 12 graden als die er uit komt. Is dat correct?

Hoor graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-04 23:03
andries1992 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:08:
Goede dag

Ik heb de zelfde. Bij mij is de lucht 12 graden als die er uit komt. Is dat correct?

Hoor graag
Lijkt mij best hoog.
Pagina: 1