Aantal ingevulde waarden tellen in cel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Roozen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
Ik heb een vraag over Excel

Ik heb een cel waar ik een aantal waardes heb ingevoerd bijvoorbeeld =1+18+12
Nu wil ik in de cel ernaast kunnen zien hoeveel waardes er ingevoerd zijn (in deze zou dat dus 3 zijn, namelijk 1, 18 en 12)

Wie weet hoe ik dit kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tel het aantal plussen in de cel +1 ?
https://nl.extendoffice.c...ic-character-in-cell.html

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Hein Roozen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:01:
Ik heb een vraag over Excel

Ik heb een cel waar ik een aantal waardes heb ingevoerd bijvoorbeeld =1+18+12
Nu wil ik in de cel ernaast kunnen zien hoeveel waardes er ingevoerd zijn (in deze zou dat dus 3 zijn, namelijk 1, 18 en 12)

Wie weet hoe ik dit kan doen?
Welkom op Tweakers. :) Zou je de volgende keer alle vragen willen invullen bij het openen van een topic? We verwachten namelijk ook dat je zelf eerst op onderzoek uit gaat.
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:00
Heb je in de oorspronkelijke cel =1+18+12 ingevuld, of zijn dit celverwijzingen, bijvoorbeeld: =A1+B1+C1?

In het laatste geval kan je met de functie AANTAL het aantal cellen waar een waarde is ingevuld tellen. De functie zal er dan zo uitzien =AANTAL(A1:C1)
(let wel op dat je de cel waarin je de optelling maakt niet meeneemt in de formule)

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Roozen
Zijn geen cel verwijzingen maar ingevoerde data zoals je omschrijft.
In de cel is dus ingevoerd =1+18+12. De celwaarde in beeld is dan 31.
Nu wil ik dus weten hoeveel getallen er in deze cel zijn ingevoerd. In dit voorbeeld dus 3, namelijk 1, 18 en 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:34
Dus het aantal plussen tellen en daar 1 bij optellen zoals @heuveltje al aangaf.

De suggestie werkt trouwens niet, want deze oplossing zoekt in waardes in een cel, niet in de formules......

[ Voor 40% gewijzigd door loeberce op 22-07-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:50
Of dit?
AANTAL.ALS, functie - Office-ondersteuning

=AANTAL.ALS(A2:A5,"*")

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien een stomme vraag, maar waarom wil je dit weten, en om hoeveel argumenten gaat het maximaal?
Als het maar om enkele getallen gaat, is het misschien handiger om je aan te wennen om na het intypen van 1+18+12 op TAB te drukken en handmatig in de volgende cel het aantal argumenten in te typen.

Het is wel vrij bewerkelijk om elke keer alles met de hand in te typen (inclusief de = en + tekens)

Wat je zou kunnen doen, is een aantal kolommen reserveren voor je in te voeren getallen, en dan de formule van @Bernard0343 hierboven gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oP_Od3C1-Oi-YFsOTtUJ9QMjUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sKcy4Fs58g4PYy2ouoaaivMh.jpg?f=user_large

Niet zo elegant, maar dan kan je wel makkelijk rekenen. Dan hoef je ook alleen maar de getallen in te vullen, en rekent Excel voor je.

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 22-07-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Ik weet niet of aantal.als gaat werken, in je voorbeeld wordt er gezocht naar een cel die * als inhoud heeft. Cellen met een andere inhoud (bijvoorbeeld =1*12*18) worden genegeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:27
probeer de input zo veel mogelijk 1 input per cel te maken. Door 1+2+3 in 1 cel te doen ga je meerdere inputs bij elkaar stoppen. Verder kun je sum/som en count/aantal functies in Excel gebruiken. Desnoods zet je de input op een apart tabblad neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Roozen
Nope het werkt niet. Hij geeft een foutmeling.
Als in de cellverwijzing van LENGTE een = staat, geeft hij alleen weer wat er achter het laatste + staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Hein Roozen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:46:
Nope het werkt niet. Hij geeft een foutmeling.
Als in de cellverwijzing van LENGTE een = staat, geeft hij alleen weer wat er achter het laatste + staat
Ondanks dat @heuveltje met een fraaie oplossing komt, raad ik je aan om je werkblad in te delen zoals @gwystyl het doet. Excel 'verwacht' in een cel ofwel een waarde (een getal of tekst) ofwel een berekening (of een flashy Excel formule). Je combineert de waarden en de berekening in één cel. En dan moet je 'ingewikkeld' gaan doen om te bereiken wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:12

paularts

Paulux !!!!!!

=LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;"+";""))+1

maar de wat had je zelf al geprobeerd heb ik gemist

de oplossing die gwystyl aandraagd is veel netter ;)

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
paularts schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:58:
=LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;"+";""))+1

maar de wat had je zelf al geprobeerd heb ik gemist

de oplossing die gwystyl aandraagd is veel netter ;)
Dat werkt om het aantal plussen in een tekstveld te vinden, maar niet in een formule zoals in het voorbeeld van TS.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Roozen
Dit werkt wel als er in de cel staat 1+18+12. Dan geeft hij netjes het aantal 3 aan. Dit werkt niet als er staat =1+18+12, dan geeft hij steeds de waarde 1 aan.

Als de oplossing van gwystyl kon, dan was ik hier niet gekomen, maar helaas dat gaat niet. Heeft ermee te maken dat andere ermee moeten gaan werken en ik maar 1 cel kan gebruiken voor de aantallen te tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Roozen
g0tanks schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Dat werkt om het aantal plussen in een tekstveld te vinden, maar niet in een formule zoals in het voorbeeld van TS.
Dat klopt, daar ben ik ook achter.
Maar wat werkt dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Hein Roozen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:05:
Dit werkt wel als er in de cel staat 1+18+12. Dan geeft hij netjes het aantal 3 aan. Dit werkt niet als er staat =1+18+12, dan geeft hij steeds de waarde 1 aan.

Als de oplossing van gwystyl kon, dan was ik hier niet gekomen, maar helaas dat gaat niet. Heeft ermee te maken dat andere ermee moeten gaan werken en ik maar 1 cel kan gebruiken voor de aantallen te tellen
Je zou 'jouw' berekeningen op een apart werkblad kunnen doen en dan verwijzen naar cellen op dat werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Met CTRL+H de = in de formules vervangen door '=. Dan wordt het letterlijke tekst waarin je vervolgens het aantal plusjes kunt tellen conform de optie van @heuveltje (dus de lengte van de tekst minus de lengte van de tekst met de + vervangen door niks)
Mooi is anders, maar het werkt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@Reinier,
In de cel(len) van de vragensteller staan getallen, geen celverwijzingen.
Als de getallen gehandhaafd (moeten) blijven, dan lijkt mij een macrootje als oplossing het meest aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Hein Roozen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:05:

de functie kijkt naar de eindresultaat in de cel. Als er geen = staat dan is dit een string (en kunnen er in de string +jes geteld worden). Als je er = voor zet wordt het een functie en is de output van die functie de inhoud van de cel.

edit: wellicht werkt het met formulatext/FORMULETEKST (https://exceljet.net/exce...xcel-formulatext-function)

[ Voor 7% gewijzigd door Aragnut op 22-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Omdat je de waarden in de functie wil hebben en niet de waarden in de uitkomst, ontkom je er niet aan om een macro-functie te maken, bijvoorbeeld
code:
1
2
3
Function aantalwaarden(C1 As Range)
    aantalwaarden = 1 + UBound(Split(C1.Formula, "+"))
End Function

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:12

paularts

Paulux !!!!!!

Nou als andere het in zouden moeten vullen, en het moet geen ongelofelijke onoverzichtelijk bende worden
zou ik een andere oplossing kiezen dat de hierboven beschreven aantal optellingen in een cel.

dat is inderdaad een mening en mag je mee doen wat je wil, maar ik hoop dat het niet een bedrijfsmatige functie hoeft te vervullen.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
g0tanks schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Even een tussenstap doen met FORMULATEXT(A1), dan werkt het wel :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hein Roozen
Devian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Even een tussenstap doen met FORMULATEXT(A1), dan werkt het wel :).
Helaas werkt het dan ook niet, want de waarde van de cel is dan =FORMULATEXT(A1).
Als je daarna de =LEN formule gebruikt, kijkt hij naar de de waarde in de cel en niet naar de uitkomst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Hein Roozen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Helaas werkt het dan ook niet, want de waarde van de cel is dan =FORMULATEXT(A1).
Als je daarna de =LEN formule gebruikt, kijkt hij naar de de waarde in de cel en niet naar de uitkomst
Ik heb het zelf even snel getest door het volgende te doen:

A1= "=12+12+13" met als resultaat 37
B1= "=FORMULATEXT(A1)" met als resultaat =12+12+13
C1= "=LEN(B1)-LEN(SUBSTITUTE(B1;"+";""))+1" met als resultaat 3

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
Devian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:00:
[...]

dat samengevat wordt: LEN(FORMULATEXT(A1)) - LEN(SUBSTITUTE(FORMULATEXT(A1);"+";""))+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hein Roozen
Devian schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:00:
[...]

Ja hij doet het nu wel.
Waarschijnlijk toch net iets niet goed ingetypt.

thanks _/-\o_
Pagina: 1