NETGEAR Router of Extra AP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weske0165
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-05 20:25
Hallo Allemaal,

Sinds enkele maanden erger ik mezelf steeds meer aan mijn eigen netwerk...

Ik ben zelf een IT Consultant en heb wat netwerk kennis in huis. Echter wil ik graag dat wat mensen meedenken over een ideale oplossing.

In de huidige situatie heb ik problemen met mijn 2.4GHz en 5GHz netwerk, met een hele trage snelheid.

• Een huis van 1976, 6 meter breed, 11 meter lang.
• Ik heb 1 router van Ziggo in de meterkast staan.
• Er gaat 1 kabel van de Ziggo Router naar 1 Access Point (NETGEAR WAC510), die tevens ook in de meterkast staat.
• Er gaat 1 kabel van de Ziggo Router naar 1 Access Point (NETGEAR WAC510), die achter in de tuin staat.

Wanneer ik op de kamer recht boven de meterkast ben behaal ik een maximale snelheid (2.4GHz) van:
18,8 Mbps Download
24,2 Mbps Upload

In mijn ogen dus te langzaam, waarbij ik de 5Ghz met regelmaat niet eens zie.

Wat ik zelf denk, is dat de Ziggo Router de boosdoener is. Ik heb met deze Ziggo Router de WiFi functie uitgeschakeld en gebruik hem alleen als Modem en Ethernet verbinding.

Op de afbeelding:
Rood = Ziggo Router/Modem
Groen = NETGEAR WAC510 AP
Paars = Ethernet kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSAahsBJpA11OSPED-KVU7EkJPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QMkX3CxRmQ9yqsiEcMPJFtFX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 12:31
ik heb dit probleem ook gehad terwijl ik betaal voor een abonnement van 600 mbit. doe een router er tussen, en het modem op bridge mode. dit hielp voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:44
De 2.4ghz band is vaak zo vol dat de snelheid ervan inderdaad slecht is.. zeker stommiteiten zoals 40mhz breed gaan zenden kosten je vaak snelheid .. meer dan dat het oplevert.

ook 5ghz gaat niet zo lekker door betonnen vloertjes

ik zou je WiFi-banden eens aparte SSID's geven ,zodat je een beter idee krijgt hoe de 5ghz zich in jou huis gedraagt. Ook tooltjes gebruiken zoals inSSID'er of Wifi Analyser ..

toekomstgericht wil je eigenlijk een volledig dekkend wifi bereik op 5ghz van niet slechter dan -75dbm (liefst zelfs -65). je accespoints moeten dicht genoeg bij elkaar staan zodat je apparaten lekker roamen , maar niet te dicht omdat ze dan niet gaan roamen.. eentje per verdiep is een beetje een sweetspot in denkwijze
(2 accespoints in de woonkamer bv is nutteloos , die staan zo dicht bij elkaar dat je toestel nooit gaat roamen)

extra meuk gaat je bereik niet verbeteren .. ik denk dat je op het 1e verdiep een ap'tje zal moeten bijzetten .. maar met denken zijn we niks, feiten willen we zien op tweakers..
eerst oorzaak, dan oplossing

[ Voor 25% gewijzigd door ijske op 22-07-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een router los je je probleem niet op. Zou inderdaad eerder kijken naar meerdere AP's en om te beginnen de AP uit de meterkast halen en verplaatsen naar de woonkamer. Alle kabels in een meterkast schermen ook je wifi signaal af.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weske0165
Dank voor de snelle reacties..

Als ik het goed begrijp dien ik het volgende toe te passen:

- AP uit de meterkast halen en deze te verplaatsen naar de woonkamer (hier zit een muur tussen, met afstand van 2 meter. de locatie is bij de TV, waarbij al een TV, Ziggo Mediabox Next en IPTV staat)

- AP (NETGEAR WAC510) aankopen en deze op de 1e verdieping plaatsen

Nog wel een andere vraag hierin:
Ik roep continu over 'NETGEAR WAC510'. Dit omdat ik er al 2 van heb. Kan ik, en is het misschien verstandig om een nieuwere en snellere van NETGEAR te nemen die met de WAC510 AP's kan communiceren?

[ Voor 36% gewijzigd door weske0165 op 22-07-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou eerst eens die uit de meterkast verplaatsen dan testen en eventueel een boven bij plaatsen. Nog nieuwer heeft denk ik weinig nut dit zijn AC dus.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weske0165
Inmiddels de AP van de meterkast verplaatst naar de woonkamer. Ook een nieuwe NETGEAR WAC510 aangekocht die over 1-3 dagen binnen komt. Die ga ik vervolgens op de 1e verdieping plaatsen.

Ik ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weske0165
Nieuwe AP (NETGEAR WAC510) binnen gehad en geïnstalleerd op de 1e verdieping.

Nu overal de volledige voor 2.4Ghz en 5Ghz.
Download voor 2.4Ghz gaat nu naar +80Mbps. Voor 5Ghz +450Mbps.

Oplossing gevonden dus.

Inmiddels nu 3 AP's staan van NETGEAR WAC510:
- Tuin / Overkapping
- Begane grond / Woonkamer
- 1e verdieping / Slaapkamer

Alle verdiepingen nu voorzien van een AP :)
Pagina: 1