Extra isoleren of niet?

Pagina: 1
Acties:

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:20
Hallo,

Ik ben bezig met het verbouwen van een vakantiehuisje uit de jaren 50, waar een woonbestemming op komt. De houten gevelbekleding was in slechte staat dus die heb ik er helemaal af gehaald, en ik ben nu weer bezig met opbouwen.

Nu heb ik houten regels van 9 cm breed en heb ook glaswol van 9cm om tussen de balken te plaatsen. Ik hou achter de balken nog wel wat ruimte over, wisselend van 2 tot 4 cm, zie foto.

Ik zit nu een beetje in gedachte of het een probleem is voor de isolatiewaarde als het isolatiemateriaal niet direct tegen de binnenmuur aan zit. Nu houd ik alsnog een luchtspouw over. Ik zou nog glaswol van 4 cm kunnen halen en dat overal tussen proppen, maar dat kost natuurlijk ook weer wat. Ik hoor graag jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gxTMKHGf9NbCedSvbsArPZI9fk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGKyJPSCDByyp1J87NazXBdT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaYdDMkw1kHG-oGQ2cXrDrd2ytA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoK6G6Jz7DAhLjFKT2EPuWxU.jpg?f=fotoalbum_tile

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29

Theo

moederbord

Ik zou nit snel voor glaswol gaan; eerder voor PIR of EPS platen; deze zakken niet zomaar in elkaar en kunnen tegen vocht.

Idealiter plaats je de isolatie tegen de binnenschil aan met eventueel een kleine luchtspouw tussen de isolatie en de buitenmuur. Maar er is niks mis met het opvullen van de gaten met extra isolatie gezien meer altijd beter is. Bij het isoleren van een bestaande spouwmuur wordt deze immers ook helemaal volgepropt met EPS, pur of glaswol zonder dat er een luchtspouw is.

Persoonlijk zou ik alles opvullen met isolatie, het kost je nu kleingeld om te doen (paar rolle/platen extra halen is nog geen 100 euro). Wil je het over een paar jaar alsnog doen dan kost het je de hoofdprijs omdat je dan moet slopen, isoleren én herbouwen. En de extra isolatie geeft wel extra comfort in de woning.

Nu met WP, PV, EV en PC

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Dat ligt ook erg aan het type gevelafwerking die je er op doet. En vrijwel altijd ventileren. Je zou ook nog de balken iets kunnen opdikken. Maar een goeie Kingspan PIR plaat van 6cm en 3 cm ventilatie (letop ook aan de onderkant dan ventilatie sleuven over laten) zou een oplossing kunnen zijn.

En glaswol mag in de bouw niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door SonOfSam op 22-07-2021 09:28 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heeft het muurtje onderaan nog iets van isolatie?

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:20
Admiral Freebee schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:30:
Heeft het muurtje onderaan nog iets van isolatie?
Het muurtje onderaan heeft een spouw van ongeveer 6 cm, die heb ik vol gegoten met HR ++ EPS parels, nadat ik de dampremmende folie in de spouw heb laten zakken.

Dit zijn de tekeningen voor hoe het was en hoe het gaat worden, het enige verschil met de werkelijkheid is dat er nu dus nog een extra ruimte over blijft achter de balken. Dit komt omdat de binnenmuur vrij grof is gemetseld waardoor ik wat speling moest overhouden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It8rXQMvm-BObO1EK0ATKYG1ugE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CdeQahI1FUE3acjJa9gR6Gbu.png?f=user_large

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:00
KoenVW76 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Het muurtje onderaan heeft een spouw van ongeveer 6 cm, die heb ik vol gegoten met HR ++ EPS parels, nadat ik de dampremmende folie in de spouw heb laten zakken.

Dit zijn de tekeningen voor hoe het was en hoe het gaat worden, het enige verschil met de werkelijkheid is dat er nu dus nog een extra ruimte over blijft achter de balken. Dit komt omdat de binnenmuur vrij grof is gemetseld waardoor ik wat speling moest overhouden. [Afbeelding]
Bedoel je met dampremmende folie in de spouw laten zakken, dat deze los zit of is dit onderaan nog afgekit / bevestigd zodat het vocht niet van onderaf aan de binnenkant komt ?

verder ben ik ook van team pir plaat, kijk even bij B-keus bedrijven, vind je vaak goede platen voor minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Phyt_ op 22-07-2021 13:13 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-01 15:54
SonOfSam schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:27:

En glaswol mag in de bouw niet meer.
Mag ik vragen hoe je hierbij komt?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:08
Bij een oneffen binnenmuur, is een oplossing een dunne glaswollaag tegen de muur, waarboven een PIR/PUR plaat komt. Op die manier vermijd je tocht tussen de binnenmuur en de isolatie wat de isolatie zou teniet doen.
Als je weer houten bekleding plaatst, kan je best achter de bekleding iets van ventilatie houden, zodat die goed droog blijft. Pannenlat op de isolatie zie je vaak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-01 16:32
KoenVW76 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Dit zijn de tekeningen voor hoe het was en hoe het gaat worden, het enige verschil met de werkelijkheid is dat er nu dus nog een extra ruimte over blijft achter de balken. Dit komt omdat de binnenmuur vrij grof is gemetseld waardoor ik wat speling moest overhouden. [Afbeelding]
Kan je de binnenkant plank (aan de onderzijde) niet gelijk leggen met het buitenblad? Heeft 2 voordelen:
1. Je kan meer isolatie kwijt op de rest.
2. Je hebt minder kans op water in de spouw omdat je volledig buiten de steen afwateren gaat. Zeker bij wind is dat een risico (het huis van mijn ouders had een soortgelijke constructie, houtwerk van binnen weggerot doordat met wind het water de verkeerde kant op ging.
Pagina: 1