Garage isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:10
Mijn woning is in februari 2021 opgeleverd. Onze garage is vanuit de woning te bereiken en is niet geïsoleerd.

Ik wil deze isoleren, heb een offerte van 4k en dat vind ik een beetje teveel.

Mijn garage wordt gebruikt voor:

- jassen en schoenen ophangen/opbergen
- pakken drinken en andere houdbare producten
- gereedschap
- fietsen

Het dak is reeds geïsoleerd.
Als ik eerst aan de drie kanten (lange kant aan het huis hoeft geen isolatie te komen, toch?) de volgende latten plaats:

https://www.isolatiemater...impregneerd-3000x48x215mm

Vervolgens plaats ik de volgende isolatie:

https://www.isolatiemater...0x600x70-9mm-rd318-156-m2

Doe ik het op deze wijze juist?

Ook wil ik weten welke Rd-waarde ik moet gebruiken voor een garage (uiteindelijk hang ik een elektrische kachel op)

De offerte die ik heb ontvangen maakt gebruik van bovengenoemde isolatie met Rd-waarde 1,36 en zij werken het af met gipsplaten. Gipsplaten is voor mijn gevoel niet nodig of kan iemand aangeven waarom het met gipsplaten afgewerkt moet worden?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Je hebt nog een dampwerende folie nodig. Ook moet je bedenken dat die OSB+PIR platen nog ergens aan vastgemaakt moeten worden, dat het bij voorkeur een beetje vlak wordt en dat je eventuele stopcontacten, water/afvoer en dergelijken moet verplaatsen vanuit de huidige wand naar de nieuw te realiseren wand.

Een Rd van 1,36 is niet best, ik zou persoonlijk minimaal voor 3,5 gaan, zeker omdat het nieuwbouw is. Dat scheelt ook (flink) in warmte in de zomer en bijstoken in de winter.

Gips is makkelijker verwerken dan OSB, want kan je snijden en breken in plaats van zagen. Het is uiteindelijk mooier af te werken, maar je er kunt niet gemakkelijk iets aan ophangen. Verwerkingssnelheid is dus waarschijnlijk de driver geweest om dit voor te stellen. :)

Vergis je niet hoeveel werk het nog kan zijn om een (voor)wandje als dit te plaatsen, zaken die haaks lijken zijn dat niet per se, wat gedoe met zich meebrengt ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Floor-is schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:54:
Je hebt nog een dampwerende folie nodig. Ook moet je bedenken dat die OSB+PIR platen nog ergens aan vastgemaakt moeten worden, dat het bij voorkeur een beetje vlak wordt en dat je eventuele stopcontacten, water/afvoer en dergelijken moet verplaatsen vanuit de huidige wand naar de nieuw te realiseren wand.
Dampwerende folie is niet nodig bij PIR platen. Het wordt bevestigd aan die geimpregneerde vurenlatten.

Of zie ik het fout?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Denk bij het isoleren ook eens aan Sedum bekleding op je dak. Zeker als je voeding op wilt slaan is het fiin als je garage niet te heet wordt. Het vocht wat in het mos blijft hangen helpt hierbij. Daarnaast heeft een Sedum dak nog meer voordelen zoals:
Bijtjes en insecten vinden het chill;
Regenwater wordt meer gedoseerd afgevoerd;
Je krijgt er wss subsidie voor.

Weet niet of het ook warmte binnen houdt in de winter.

https://www.sedumworld.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:18
Bovendien zit er een allu dampdichte laag op de prefab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Sen

<-->

Ik zie niet veel problemen met je voorgestelde methode. Ik zou wel op zijn minst de 70mm dikke pir platen pakken want voor die rd van 1 zou ik het niet doen.

Waarom je een damwerende folie in dit geval nodig zou hebben is mij een raadsel en dat zou ik ook graag willen weten.

Waarom perse met gipsplaten moet afwerken zou ik ook niet weten. Ik denk omdat 90% van de mensen niet het osb wil zien ze het daarom standaard doen. Maar kan ook met vocht te maken hebben maar als het open is kan het ook weer drogen denk ik maar.

Een andere mogelilkheid die ik me net bedenk is misschien brandweerstand.

[ Voor 36% gewijzigd door Sen op 22-07-2021 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Sen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:27:
Ik zie niet veel problemen met je voorgestelde methode. Ik zou wel op zijn minst de 70mm dikke pir platen pakken want voor die rd van 1 zou ik het niet doen.

Waarom je een damwerende folie in dit geval nodig zou hebben is mij een raadsel en dat zou ik ook graag willen weten.

Waarom perse met gipsplaten moet afwerken zou ik ook niet weten. Ik denk omdat 90% van de mensen niet het osb wil zien ze het daarom standaard doen. Maar kan ook met vocht te maken hebben maar als het open is kan het ook weer drogen denk ik maar.
Eens wat betreft gipsplaat. Zou gewoon voor OSB gaan in de garage, handig om nog eens wat op te hangen en stuk sterker dan gipsplaat. Je gooit er nogal eens een fiets of zo tegenaan, dan heb je al een mooie deuk in je gipsplaat of het stuc wat je er eventueel op hebt gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Nu twijfel ik tussen OSB en Underlayment, wie heeft advies?

Ook wil ik weten welke Rd-waarde goed is voor de garage, aan de hand daarvan kan ik een bestelling plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bravertal schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:11:
[...]

Dampwerende folie is niet nodig bij PIR platen. Het wordt bevestigd aan die geimpregneerde vurenlatten.

Of zie ik het fout?
Er zit een alu foli tussen op dus in basis is folie overbodig. osb is overegens ook dampwerend. (staat zelfs in de product omschrijving)
welke Rd waarde voldoende is kan je alleen zelf bepalen. ik zou minimaal mikken op een Rc van 2 . veder is het een een afweging tussen ruimte verlies, kosten en de gewenste isolatie waarde. ik zou denk ik voor de 70mm gaan.

Zelf zou ik er denk ik nog wel een gipsplaatje voor doen. dan is het net even iets makkelijker om naden en aansluitingen netjes dicht te maken, pir blijft een aardolie product met, laten we het uitdagingen noemen als het gaat om brandwerendheid. brand is overegens iets waar ik niets over terug lees in de product omschrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 09:10
Mijn zwager heeft dit soort platen ook gebruikt om zijn garage te isoleren en dat ziet er erg netjes uit..

Deze (underlayment) platen hebben een messing en groef en zijn daardoor vrijwel naadloos te verwerken. Natuurlijk zie je iets, maar is dat erg? Even texen en je hebt een mooie wand.

Mijn zwager heeft die ventilatie latten horizontaal om de 50 a 60 cm op de muur bevestigd . Daarop hightac en dan de isolatie plaat erop en met een paar schroeven vastgezet (Je trekt de platen dan strak tegen de lat aan). De naden tussen de platen opvullen met flexibele pur (kun je daar ook bestellen). Dat doe je ook bij de aansluiting van de vloer en het dak. Dan is het geheel goed dicht.

Ik heb begrepen dat OSB wat minder goed tegen vocht kan dan de underlayment. Ik ga denk ik voor de underlayment ook al zijn de kosten wat hoger.

[ Voor 0% gewijzigd door mdvdl op 22-07-2021 10:43 . Reden: OSB platen zijn recht, underlayment heeft messing + groef ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe zit het met de garagedeur? Het heeft niet zo heel veel nut als het een ongeisoleerde deur is. Bedenk ook wat wil je bereiken, er gaan doen. Moet het er 20 graden worden in de winter of alleen vorstvrij (wat het waarschijnlijk al is). Anders gezegd kijk vooral naar nut en noodzaak. Misschien nog wel het belangrijkste als er ook natte fietsen naar binnen gaan goede ventilatie. Voordat je het weet heb je het dicht geisoleerd en krijg je vervolgens vocht problemen.
Voor de warmte tijdens het knutselen in de winter kan je dan misschien beter een infra rood paneel ophangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Denk je ook aan het 'verlengen' van je stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Frogmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:11:
Hoe zit het met de garagedeur? Het heeft niet zo heel veel nut als het een ongeisoleerde deur is. Bedenk ook wat wil je bereiken, er gaan doen. Moet het er 20 graden worden in de winter of alleen vorstvrij (wat het waarschijnlijk al is). Anders gezegd kijk vooral naar nut en noodzaak. Misschien nog wel het belangrijkste als er ook natte fietsen naar binnen gaan goede ventilatie. Voordat je het weet heb je het dicht geisoleerd en krijg je vervolgens vocht problemen.
Voor de warmte tijdens het knutselen in de winter kan je dan misschien beter een infra rood paneel ophangen.
Mijn garagedeur is geïsoleerd. Op welke wijze creëer ik goeie ventilatie (voor natte fietsen).

Stopcontact kan ik verleggen, daar heb ik al naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bravertal schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Mijn garagedeur is geïsoleerd. Op welke wijze creëer ik goeie ventilatie (voor natte fietsen).

Stopcontact kan ik verleggen, daar heb ik al naar gekeken.
Een garage laat je ventileren door sleuven gaten in de muur. Waarom wil je isoleren is de buitenmuur nu enkelsteens? Dat is omdat hij daarmee dus ook kan ademen als het ware. Als je er een werkkamer wil maken dan snap ik je plan. Anders zou ik het niet hij blijft echt wel vorstvrij en voor tijdens het klussen is een straalkacheltje top.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Frogmen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Een garage laat je ventileren door sleuven gaten in de muur. Waarom wil je isoleren is de buitenmuur nu enkelsteens? Dat is omdat hij daarmee dus ook kan ademen als het ware. Als je er een werkkamer wil maken dan snap ik je plan. Anders zou ik het niet hij blijft echt wel vorstvrij en voor tijdens het klussen is een straalkacheltje top.
Ik heb nu 2 sleuven in mijn enkelsteensmuurtje. In februari was het steenkoud in de garage. Ik wil gewoon een aangename temperatuur vandaar isolatie. Het was een meerwerk optie voor de hoofdprijs. Nu heb ik een offerte van 4k, dat is bijna de hoofdprijs. Ik wil het nu zelf doen maar wel knap vandaar mijn vraag en hulp om advies van jullie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Ik heb een vergelijkbare methode in mijn huis op de eerste verdieping gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://schrootjespaleisdesign.files.wordpress.com/2021/04/img_0989.jpg?w=768

Is je muur echt kaarsrecht? Dan kun je de ventilatielatten er tegenaan schroeven. Bij mij was dat duidelijk niet het geval, en heb ik afstandsschroeven gebruikt om de latten te monteren. Hiermee kun je gemakkelijk je ventilatielatten kaarsrecht krijgen.

Ik heb de platen (PIR+gips in mijn geval) met lange gipsplaatschroeven door de hele plaat heen direct in de vuren latten geschroefd. Lengte van de schroef is dikte PIR+gips+20mm.

Uiteraard de PIR platen onderling met flex pur verlijmd.

Ik weet dat het ook mogelijk is om de platen te lijmen op de latten. Ik heb hier niet voor gekozen omdat het lastig is om de ventilatielatten exact recht te krijgen t.o.v. elkaar. Hier loopt de muur schots en scheef dus lopen de platen enigszins mee. Er zit wel wat flexibilitieit in de platen, maar ik trek ze dus strak op de latten m.b.v. de schroeven.

Gaat er ongeveer zo uit zien dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1JyogIa5eTFhquPoPC4u2aFkXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmj3LVm9s6EJUSVfPV72fcpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Qua dikte zou ik kijken welke R het dak is. Ik geloof dat de gevels van een nieuwbouwhuis ongeveer 2/3e van de R waarde van het dak hebben, dat zou je als richtlijn aan kunnen houden.

[ Voor 14% gewijzigd door EMP op 22-07-2021 15:11 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
EMP schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:09:

Qua dikte zou ik kijken welke R het dak is. Ik geloof dat de gevels van een nieuwbouwhuis ongeveer 2/3e van de R waarde van het dak hebben, dat zou je als richtlijn aan kunnen houden.
Het dak heeft een R waarde van 3,5. Dan zou ik volgens jouw aan een R waarde van 2,4 ofzo moeten doen, is dat een feit of is dat onderbuik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Bravertal schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:25:
[...]

Het dak heeft een R waarde van 3,5. Dan zou ik volgens jouw aan een R waarde van 2,4 ofzo moeten doen, is dat een feit of is dat onderbuik?
Geen van beide. Er is niet 1 heilige waarheid, maar een beetje logisch redeneren kom je een eind.

Warmte gaat omhoog dus dat je het dak meer geisoleerd moet zijn dan de wand lijkt mij logisch. Wil je de beste isolatie, dan is meer altijd beter. Met minder dan die 2,4 op je wand verlies je waarschijnlijk meer door de wand dan door het dak, en alles meer dan 2,4 gaat waarschijnlijk minder opleveren omdat er dan relatief weer meer warmte door je dak verdwijnt.

De 2/3e heb ik gebaseerd op de normen voor nieuwbouw (bouwbesluit). Het bouwbesluit is iets wat door veel partijen bekeken en berekend is, dus dat lijkt mij een goed startpunt.

Nu je een garage geen huis, en ik ben geen natuurkundige, en er is ook geen garageisolatiepolitie, dus doe vooral een hoeveelheid waar jij een goed gevoel bij hebt. Die 2,4 mag je interpreteren als een educated(?) guess van een vriendelijke medeforummer :>

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Dan mijn laatste vraag:

Platen vastlijmen of vastschroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Gipsplaten lekker schroeven. Je stuct het toch nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Pizza_Boom schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:12:
Gipsplaten lekker schroeven. Je stuct het toch nog.
Het wordt PIR met Underlayment, geen gipsplaten.

Toch nog een laatste vraag:

Hoeveel afstand moeten er tussen de latten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Sen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:27:

Een andere mogelilkheid die ik me net bedenk is misschien brandweerstand.
Folie om het vocht in/ tegen de muur te houden :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
De bestelling is de deur uit. Woensdag gaan we van start met de klus. I'll keep you informed!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bravertal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAcrXJzTCe8_tvDMCJagS3wpH_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmQxfjDWlej4ZYuLInCvJ0N5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODebOe1LZ-pHQvg-Uc61A84243E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJoLu7V8UIoTO2M8eqzUTNqM.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag aan het klussen geweest, hierbij het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nu kom ik nog uit de tijd van muur > luchtspouw > metalstuds+isolatie > folie > (osb) > gips, maar krijg je met deze lattenconstructie geen koudebruggen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
teacher schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 05:56:
Nu kom ik nog uit de tijd van muur > luchtspouw > metalstuds+isolatie > folie > (osb) > gips, maar krijg je met deze lattenconstructie geen koudebruggen?
Ehh, geen flauw idee. Ik heb het op de volgende wijze gedaan:

1. Ventilatielatten tegen de muur
2. Pir met Underlayment tegen de ventilatielatten aan.

Dit was (als het goed is)de juiste werkwijze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:31
Heb je nu nog een vorm van ventilatie/trek/tocht in je garage?
Anders gaat dit geheid schimmelen denk ik als je er eens een vochtige fiets of jas ophangt. Het vocht kan dan namelijk nergens heen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Heb je van te voren wel ventilatiegaten gemaakt in de muur? Zodat die latten ook kunnen ventileren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tMjHJtG19h24Z408nIDKf7aXow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yD3u5WZfBs8xCt7NLbTgulWP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoUcEcu6qPFxLF0o3t2zEys35BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A5cJKPl08K9FtsYwBazwEPZi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bjgM00CK2m3SRw2K5RCdy3e9hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVQX0phbUawieoTo1QFfeqGh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbHUoIW8DMnFJvUn8aOM9lutu7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWYcNzHmPKVywIS5OSwX3Eqb.jpg?f=user_large

Zo heb ik het destijds gedaan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 14:55
Bravertal schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jij houdt van aanpakken zeg, netjes bezig geweest. Op je eerste foto linksboven zie ik (denk ik) een reeks open stootvoegen om je garage van natuurlijke ventilatie te voorzien. Op je tweede foto is te zien dat deze volledig achter de isolatie zitten.

Ondanks dat je isoleert (lees: juist omdat je isoleert) moet je goed ventileren. Door het gebrek aan ventilatie kan vocht nergens heen, en behalve een ongezond leefklimaat zorgt dat ook voor schimmel. Hierboven vroeg iemand al of je in je muur nog extra stootvoegen hebt aangebracht tbv ventilatie van de latten, ook dat is relevant. Je wilt de "koude kant" van je isolatie ventileren zodat vocht afgevoerd kan worden. Tevens de reden dat men aan de "warme kant" altijd dampremmende folie plaatst; zodat het vocht in de warme binnenlucht niet kan condenseren tussen je isolatieplaten. Ik weet alleen niet of dat bij jouw PIR platen ook nodig is (ik denk het wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

Sen

<-->

Floor-is schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Folie om het vocht in/ tegen de muur te houden :)
Die zit al in de pir osb plaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

_Arthur

blub

Als we het nu gewoon eens berekenen in Ubakus ipv roepen over vocht en schimmels en wat al niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsFkx9BR5H1TdXtD-HgkscMV3X8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2Bw6XnatxALSyolPnSwuNTb.png?f=fotoalbum_large

Voor de berekening even de BauderPIR M platen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Goed bezig @Bravertal!

Schiet mooi op zo.
teacher schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 05:56:
Vuren isoleert niet zo goed als PIR, maar het is ook geen steen of staal. Ze hebben niet voor niets massief houten huizen in Noorwegen.

Als de schuur verwarmd is zou ik niet bang zijn dat het ergens gaat condenseren. De stenen 'paaltjes' zouden nog wel eens het koudste punt kunnen worden. Alsdat een probleem wordt kun je die ook met een klein spouwtje of laagje isolatie, dampwering en OSB een heel klein beetje isoleren. Als het maar ontkoppelt is dan zit je niet direct meer op de koude stenen.

Verder heeft @Frogmen wel een punt. Je wilt dat vocht er ergens uit kan. Heb je nog iets van ventilatie @Bravertal? Zo niet, dan zou ik daar nog wel iets aan doen.

[ Voor 11% gewijzigd door EMP op 29-07-2021 09:04 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
_Arthur schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:00:
Als we het nu gewoon eens berekenen in Ubakus ipv roepen over vocht en schimmels en wat al niet meer.

[Afbeelding]

Voor de berekening even de BauderPIR M platen gebruikt.
En wat is de uitkomst hiervan?
Ik ga er nog wel een electrisch kacheltje ophangen voor in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

_Arthur

blub

Dat staat in het plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

_Arthur schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Dat staat in het plaatje.
Niks nada, nul aan condensatie. Heb ik ook weer iets van opgepikt :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Floor-is schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Niks nada, nul aan condensatie. Heb ik ook weer iets van opgepikt :)
Dus ik heb het zo goed gedaan, ik hoef niets meer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Bravertal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Dus ik heb het zo goed gedaan, ik hoef niets meer te doen?
Lijkt er wel op!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ziet er netjes uit d:)b

Hoe heb jij de ventilatie in de schuur zelf nu ingericht? Voor als er bijvoorbeeld een natte fiets in gezet wordt. Zelf ben ik ook aan het kijken om mijn enkelsteensschuur te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@_Arthur Dat zegt toch alleen iets over of er doorslaand vocht in de constructie kan komen?
Niets over de vocht huishouding in de ruimte zelf.
En bij het dicht isoleren van alle wanden zonder ventilatie kan je mij niet wijsmaken dat er geen vocht probleem ontstaat als je er natte spullen plaatst ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
@GeeMoney, het klinkt logisch wat jij zegt. Ik wil het toch even afwachten qua ventileren (deuren gaan 1.000 x per dag open en dicht).

Mocht dit niet voldoende zijn is het dan handig om wat isolatie weg te halen bij de open stootvoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Bravertal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:25:
@GeeMoney, het klinkt logisch wat jij zegt. Ik wil het toch even afwachten qua ventileren (deuren gaan 1.000 x per dag open en dicht).

Mocht dit niet voldoende zijn is het dan handig om wat isolatie weg te halen bij de open stootvoegen?
Dat zou mijn idee zijn inderdaad.
Ik heb zelf mechanische ventilatie in mijn garage uit laten komen omdat die dus ook nog aan 1 zijde uit een enkelsteens muur bestaat wil ik die ook nog achteraf gaan isoleren na de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Ik bedacht mij net dat er ook een dakdoorvoer is, moet dus wel goedkomen met ventileren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF7nUU0Qk8N3XwuH-TDZ1lr85E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQO5iZSs4qeSVNNJX8IlxfWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Toch nog even een vraag:

Garage is klaar maar is het nu handig en verstandig om een electrisch kacheltje als verwarming bij te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan het even aankijken hoe het zit met evt vocht. En als je er gaat klussen is het zeker wel fijn:
* teacher heeft vloerverwarming in de garage....
En een elektrisch kacheltje, die ik heel soms aanzet als ik er een klusje doe in de winter. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 13-09 17:08
Ik heb dezelfde methode gebruikt in mijn schuur. Daar heb ik electrische vloerverwarming van thermolamina geplaatst onder een klikpvc vloertje.

Mooi werk, wil garage volgend jaar doen en daar komt vochtig spul in dus ik denk mechanische ventilatie aanbrengen.

[ Voor 29% gewijzigd door Makkelijk op 21-10-2021 03:46 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:07
Bravertal schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry dat ik deze topic omhoog schiet. Je garage is vergelijkbaar aan die van mijne.

Maar ik zie dat je dubbelsteensmuur heb laten staan (die bakstenen in het midden tussen de platen).

Mij is verteld dat je eigenlijk weg zou moeten halen, anders heb je last van koude bruggen.
Of dat erg is is 2e (het is voor mij gewoon een garage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
Silver7 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Sorry dat ik deze topic omhoog schiet. Je garage is vergelijkbaar aan die van mijne.

Maar ik zie dat je dubbelsteensmuur heb laten staan (die bakstenen in het midden tussen de platen).

Mij is verteld dat je eigenlijk weg zou moeten halen, anders heb je last van koude bruggen.
Of dat erg is is 2e (het is voor mij gewoon een garage).
Tja, geen flauw idee of dat moest. Maar goed, de boel doet wat het moet doen. Het is een niet verwarmde garage/schuur. Fietsen, rommel, jassen, schoenen staan erin en het schimmelt niet (het is niet vochtig) en voor de rest vind ik het wel prima.

Pagina: 1