Toon posts:

Windows 10 DNS resolving op een LAN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein thuisnetwerk, met een Synology NAS die een DNS server draait, en die de master is van een zone, genaamd "bla" voor mijn thuisnetwerk.

K'heb ook A records aangemaakt voor diverse apparaten in mijn thuisnetwerk, en zij hebben allemaal een vast IP adres.

Op alle windows clients die ik heb, welke allemaal ingesteld zijn om de juiste DNS server te gebruiken,
resolved b.v. "nas.bla" na het gewenste ip adres, en "ps4.bla" en "etcetera.bla" ook.

Werkt prima op 4 verschillende apparaten hiero, nooit geen problemen mee gehad. behalve eentje...

Deze Windows client, versie 1909, bekabeld aangesloten, met een script automatische inlog op user niveau (HTPC apparaatje voor mij)

En nu komt de grap:

Als dat apparaat opstart, en logt (automatisch) in met het ingestelde user account, kan hij geen "xx.bla" resolven, wel de NetBIOS namen van de apparaten in het netwerk.

Als ik daarna op hetzelfde apparaat uitlog/inlog naar een admin account, en ik doe een nslookup of een ping naar een "xx.bla" record, kan hij opeens wel ".bla" records resolven.

Als ik dan uitlog, ik reboot het ding, en hij logt weer in op zijn user account, kan hij nog steeds prima ".bla" records resolven, echter voor een dag of twee, en daarna vergeet hij het weer :+

Netwerk settings zijn goed ingesteld denk ik , ook qua windows UAC en "Ja dit is een lokaal netwerk"

Of ik mis iets, of die windows bak heeft gewoon een goede reinstall nodig, ik snap er geen snars van, aangezien ik diverse andere windows clients heb op mijn netwerkje die hier helemaal geen problemen mee hebben |:(

Beste antwoord (via Verwijderd op 23-07-2021 22:57)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
@Verwijderd
https://docs.microsoft.co...=MSDN#forwarding-sequence
The DNS Client service queries the DNS servers in the following order:

The DNS Client service sends the name query to the first DNS server on the preferred adapter’s list of DNS servers and waits one second for a response.

If the DNS Client service does not receive a response from the first DNS server within one second, it sends the name query to the first DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits two seconds for a response.

If the DNS Client service does not receive a response from any DNS server within two seconds, the DNS Client service sends the query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits another two seconds for a response.

If the DNS Client service still does not receive a response from any DNS server, it sends the name query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits four seconds for a response.

If it the DNS Client service does not receive a response from any DNS server, the DNS client sends the query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits eight seconds for a response.
Als de cliënt dus 1 seconde geen respons krijgt gaat hij kijken naar de volgende.

Het is iig makkelijk uit te sluiten als oorzaak door tijdelijk maar 1 dns server te hanteren. Ik neem aan dat je dns server forwarders heeft ingesteld voor de rest van de wereld?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05

TheVMaster

Moderator WOS
Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom al je devices in je netwerk statische IP adressen geven? Als je op je Synology een DNS kunt draaien, dan zou DHCP toch ook geen probleem moeten zijn. Heeft weinig met je probleem te maken natuurlijk, maar ik vroeg het me ff af.

Ik neem aan dat je probeert te resolved met NSLookup? gebruikt hij dan wel je NAS als DNS-server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:11
Is de windows client lid van het bla domein?

Kun je de IPCONFIG /ALL eens vergelijken tussen user en admin, zijn die identiek?

Firewall al eens uitgezet op windows client?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 05:42:
... kan hij geen "xx.bla" resolven...
Onvoldoende troubleshooting. Als ik
PS C:\Users\Admin> nslookup test.bla.
Server:  dns.mnd.iss.as9143.net
Address:  2001:b88:1002::10

*** dns.mnd.iss.as9143.net can't find test.bla.: Non-existent domain
PS C:\Users\Admin>
doe, zegt de server keurig wie hij is. Is dat in jouw beide gevallen dezelfde server, of zijn het misschien verschillende?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste vraag is eigenlijk waarom al je devices in je netwerk statische IP adressen geven? Als je op je Synology een DNS kunt draaien, dan zou DHCP toch ook geen probleem moeten zijn. Heeft weinig met je probleem te maken natuurlijk, maar ik vroeg het me ff af.

Ik neem aan dat je probeert te resolved met NSLookup? gebruikt hij dan wel je NAS als DNS-server?
DHCP draait op de router, simpelweg zie ik het nut er niet van in om dat ook te migreren naar de NAS. Statische IP adressen (en/of DHCP reserveringen) zijn handig voor A records en eventuele port forwarding.

Ja hij gebruikt de NAS als DHCP server.
bregweb schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:04:
Is de windows client lid van het bla domein?
Lid van de workgroup, er draait geen AD.
Kun je de IPCONFIG /ALL eens vergelijken tussen user en admin, zijn die identiek?
100%, met als eerste DNS server de juiste (de NAS)
Firewall al eens uitgezet op windows client?
Geen verschil helaas.

Het wordt nog vreemder, nu ook gemerkt dat onder een admin account op dat apparaat hij opeens ook geen .bla hostnames wou resolven. via een IP adres of NetBIOS naam andere apparaten benaderen werkt wel.

Nslookup geeft wel een A record terug voor "nasi.bla" (de NAS) en andere apparaten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
C:\Users\Htpc>ping nasi.bla
Ping request could not find host nasi.bla. Please check the name and try again.

C:\Users\Htpc>nslookup
Default Server:  nasi.bla
Address:  192.168.16.5

> server
Server:  nasi.bla

*** nasi.bla can't find server: Non-existent domain
> set type=a

> nasi.bla

Name:    nasi.bla

> huebridge.bla

Name:    huebridge.bla
Address:  192.168.16.56

> quit

C:\Users\Htpc>ping nasi.bla
Ping request could not find host nasi.bla. Please check the name and try again.

Nog raarder. als ik +/- 5 minuten niks doe, en probeer nasi.bla opnieuw te pingen krijg ik opeens wel een respons, en kan ik hem ook weer benaderen via de windows explorer etc.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ping nasi.bla

Pinging nasi.bla [192.168.16.5] with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.16.5: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.16.5:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Voor de duidelijkheid, ik heb nog diverse andere windows 10 clients draaien en met hun heb ik nooit problemen gehad qua resolving.

Ik zit nu ook met een schuin oog naar de Synology te kijken, maar ik kan qua DNS instellingen niks vinden qua blocken van requests o.i.d.

In het verleden heb ik ook al een paar keer een complete netwerk reset gedaan op het apparaat, en dat hielp voor een dag of twee.

Nog even en in knal gewoon wat entries in de Windows HOSTS file en ben ik er klaar mee, maar voordat ik dat doe wil ik toch graag verder troubleshooten en stel ik input op prijs. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Friday 23 July 2021 @ 20:00:
[...]

DHCP draait op de router, simpelweg zie ik het nut er niet van in om dat ook te migreren naar de NAS. Statische IP adressen (en/of DHCP reserveringen) zijn handig voor A records en eventuele port forwarding.

Ja hij gebruikt de NAS als DHCP server.
Snap ik. Ik las er blijkbaar ook overheen. Dacht te lezen dat alle devices in je huis een statisch IP hadden, maar dat staat er helemaal niet 8)7 Ik lees gewoon niet goed.
[...]
Voor de duidelijkheid, ik heb nog diverse andere windows 10 clients draaien en met hun heb ik nooit problemen gehad qua resolving.

Ik zit nu ook met een schuin oog naar de Synology te kijken, maar ik kan qua DNS instellingen niks vinden qua blocken van requests o.i.d.

In het verleden heb ik ook al een paar keer een complete netwerk reset gedaan op het apparaat, en dat hielp voor een dag of twee.

Nog even en in knal gewoon wat entries in de Windows HOSTS file en ben ik er klaar mee, maar voordat ik dat doe wil ik toch graag verder troubleshooten en stel ik input op prijs. 8)
Misschien een reset van het device doen, of is dat te makkelijk (of juist heel veel werk)?

[ Voor 40% gewijzigd door TheVMaster op 23-07-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

En als je je script uitschakeld en handmatig inlogt?

Hoe log je in hemelsnaam in met een script trouwens?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheVMaster schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Snap ik. Ik las er blijkbaar ook overheen. Dacht te lezen dat alle devices in je huis een statisch IP hadden, maar dat staat er helemaal niet 8)7 Ik lees gewoon niet goed.
Nee niet alles heeft een vast ip / dhcp reservering (en DNS entry), beetje overdreven voor de mobieltjes en
de tablets :P Maar b.v. voor je Playstation of Hue Bridge is het wel handig i.v.m. eventuele port-forwarding.
Misschien een reset van het device doen, of is dat te makkelijk (of juist heel veel werk)?
Reset qua wat, een reinstall? k'heb net wel (weer) een netwerk reset gedaan en nu werkt het weer, maar hoogstwaarschijnlijk voor een tijdje en daarna krijg ik weer dezelfde issues..

Ik snap gewoon in de basis niet dat een device als hij opgestart is geen lokale resolving kan doen (let wel, dan wel externe/geforwarde zones zoals tweakers.net, dus de DNS server op de NAS is gewoon bereikbaar) en als je 5 minuten wacht de lokale resolving opeens wel werkt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
Je zegt "als eerste dns server de nas". Betekent dat dat er secundaire dns servers ingesteld staan van bvb je internet provider of een andere externe dns provider?

Ik heb even geen onderbouwing bij de hand en ben te lui om het op te zoeken. Maar je wilt op een cliënt niet verschillende dns servers hebben die verschillende responses geven (externe dns servers kennen jouw domein niet). Dan krijg je dit soort onvoorspelbaar gedrag.

Kun je die andere dns server(s) er is uit halen en dan opnieuw testen.

Edit: dat het soms wel en soms niet werkt is overigens verklaarbaar door caching en dat windows de gebruikte dns servers afwisselt. Ik meen me te herinneren dat daar een vrij simpel round robin mechanisme achter zat.

[ Voor 17% gewijzigd door Craven op 23-07-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:23:
En als je je script uitschakeld en handmatig inlogt?

Hoe log je in hemelsnaam in met een script trouwens?
Is niet meer van toepassing, k'heb zoals in mijn vorige post omschreven dat als ik ook handmatig inlog met een admin account resolving ook niet werkt.

Niet echt een script maar netplwiz instellen. en als je dan b.v. een kodi in je start menu/startup folder zet krijg je gelijk Kodi voor je snufferd als je het apparaat aanzet, wel zo handig voor een HTPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:39:
Je zegt "als eerste dns server de nas". Betekent dat dat er secundaire dns servers ingesteld staan van bvb je internet provider of een andere externe dns provider?

Ik heb even geen onderbouwing bij de hand en ben te lui om het op te zoeken. Maar je wilt op een cliënt niet verschillende dns servers hebben die verschillende responses geven (externe dns servers kennen jouw domein niet). Dan krijg je dit soort onvoorspelbaar gedrag.

Kun je die andere dns server(s) er is uit halen en dan opnieuw testen.
Goed punt, idd primaire DNS is de NAS (die lokale DNS server/forwarding doet), secundaire DNS is extern (Google)

Probleempje is ook dat de router (gare Ziggo horizon box) zichzelf als 3e entry automatisch toevoegd via DHCP uitgedeelde DNS settings, wat niet uit te zetten is.

Dus voor clients:
code:
1
2
3
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.16.5 (NAS/DNS)
                                       8.8.8.8 (Google)
                                       192.168.16.1 (Horizon Box)

Ik snap wat je zegt, maar verklaard dit probleem niet echt met deze ene specifieke client imho (aangezien de rest precies hetzelfde is ingesteld en niet dit probleem heeft). maar het is het proberen waard.

Wat ik ook kan proberen is gewoon die ene client een handmatig ingesteld ip en 1 dns entry te geven i.p.v. te vertrouwen op DHCP., maar dat is natuurlijk niet de "nette" oplossing, en loop ik het voor mijzelf weer veels te moeilijk te maken :+

Ik heb net weer een netwerk reset gedaan op het device en zo te zien werkt het weer (even) goed, als het na verloop van tijd weer misgaat ga ik het volgende proberen:

1) Vast IP adres geven met 1 DNS entry (die van de NAS/DNS server) zodat ik niet meer afhankelijk ben van DHCP met meerdere DNS entries
2) Als dat niet werkt, HOSTS file aanpassen en .bla entries gewoon hard er in zetten
3) Als dat nog steeds niet werkt reinstall, want dan klopt er echt iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:39:

Edit: dat het soms wel en soms niet werkt is overigens verklaarbaar door caching en dat windows de gebruikte dns servers afwisselt. Ik meen me te herinneren dat daar een vrij simpel round robin mechanisme achter zat.
Zover ik weet niet, Windows hoort imho altijd als eerste de primaire DNS server aan te spreken, pas bij een time-out gaat hij naar de tweede. (Kijk, als je meerdere NIC's hebt met verschillende DNS instellingen heb je zeker een probleem)

Maar als je hier meer informatie over hebt hoor ik het graag, want wat ik op Google vindt is compleet tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:16:
[...]

Zover ik weet niet, Windows hoort imho altijd als eerste de primaire DNS server aan te spreken, pas bij een time-out gaat hij naar de tweede. (Kijk, als je meerdere NIC's hebt met verschillende DNS instellingen heb je zeker een probleem)

Maar als je hier meer informatie over hebt hoor ik het graag, want wat ik op Google vindt is compleet tegenstrijdig.
Ik heb 2 bedenkingen,

Welke DNS server is er root voor je 192.168.16 range? Zoals ik het nu lees zijn ze beide root, dat is een no-go

Heeft de DNS server op de Synology NAS een upstream DNS met toegang tot authoritative DNS servers zodat hij recursive DNS server kan spelen? Of korter gezegd, als je aan de DNS op de Synology vraagt om google.be te resolven, antwoord hij daarop?

Indien niet kan ik mij inbeelden dat Windows zegt, hey, die primary DNS van je, die geeft continu time outs als ik publieke DNS records wilt opvragen, laat ik die primary maar verder negeren en continu die andere DNS gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Craven
@Verwijderd
The DNS Client service queries the DNS servers in the following order:

The DNS Client service sends the name query to the first DNS server on the preferred adapter’s list of DNS servers and waits one second for a response.

If the DNS Client service does not receive a response from the first DNS server within one second, it sends the name query to the first DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits two seconds for a response.

If the DNS Client service does not receive a response from any DNS server within two seconds, the DNS Client service sends the query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits another two seconds for a response.

If the DNS Client service still does not receive a response from any DNS server, it sends the name query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits four seconds for a response.

If it the DNS Client service does not receive a response from any DNS server, the DNS client sends the query to all DNS servers on all adapters that are still under consideration and waits eight seconds for a response.
Als de cliënt dus 1 seconde geen respons krijgt gaat hij kijken naar de volgende.

Het is iig makkelijk uit te sluiten als oorzaak door tijdelijk maar 1 dns server te hanteren. Ik neem aan dat je dns server forwarders heeft ingesteld voor de rest van de wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sprankel schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Ik heb 2 bedenkingen,

Welke DNS server is er root voor je 192.168.16 range? Zoals ik het nu lees zijn ze beide root, dat is een no-go

Heeft de DNS server op de Synology NAS een upstream DNS met toegang tot authoritative DNS servers zodat hij recursive DNS server kan spelen? Of korter gezegd, als je aan de DNS op de Synology vraagt om google.be te resolven, antwoord hij daarop?

Indien niet kan ik mij inbeelden dat Windows zegt, hey, die primary DNS van je, die geeft continu time outs als ik publieke DNS records wilt opvragen, laat ik die primary maar verder negeren en continu die andere DNS gebruiken.
De NAS is authorative voor het .bla domein. welke "beiden?" apparaten bedoel je? ik heb geen andere DNS server(s) draaien (die authorative zouden kunnen zijn voor het ".bla" domein)

Er bestaat ook geen externe .bla TLD, dus er is geen andere root server aanwezig op het hele internet die per ongeluk aangesproken zou kunnen worden.

Forwarding naar externe DNS server(s) is ingesteld op de DNS server op de NAS, dat werkt prima, ik heb al eerder vermeld dat externe resolving voor de rest prima werkt via hem, ook tijdens het opstarten van het device in kwestie terwijl hij dus het lokale "xx.bla" niet kan resolven voor de eerste zoveel minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:30:
@Verwijderd

[...]

Ah dank je voor het vinden van deze info, dat geeft wat duidelijkheid.

Yes, zie vorige post, forwarders zijn ingesteld en dat werkt prima.

Dan zat ik zelf te denken aan een brakke UTP kabel, maar ik heb al een tijdje een ping -t lopen met 0 onderbrekingen, en hij haalt ook gewoon netjes gigabit snelheden, dus dat lijkt me eigenlijk ook niet de oorzaak.

Ondertussen zoek ik de schuld gewoon bij het apparaat zelf en niet de instellingen en/of de DNS server op dit netwerk, misschien een brakke NIC driver, het blijft een Realtek NIC (En dat in een Intel NUC) :+

Ik heb dat apparaat ondertussen idd vaste IP/DNS instellingen gegeven (met alleen de NAS als DNS server) en tot dusver werkt het goed. Alleen afwachten natuurlijk wat de komende dagen gaat brengen. O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Verwijderd schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:36:
[...]

De NAS is authorative voor het .bla domein. welke "beiden?" apparaten bedoel je? ik heb geen andere DNS server(s) draaien (die authorative zouden kunnen zijn voor het ".bla" domein)

Er bestaat ook geen externe .bla TLD, dus er is geen andere root server aanwezig op het hele internet die per ongeluk aangesproken zou kunnen worden.

Forwarding naar externe DNS server(s) is ingesteld op de DNS server op de NAS, dat werkt prima, ik heb al eerder vermeld dat externe resolving voor de rest prima werkt via hem, ook tijdens het opstarten van het device in kwestie terwijl hij dus het lokale "xx.bla" niet kan resolven voor de eerste zoveel minuten.
Je hebt binnen hetzelfde subnet zowel 192.168.16.1 als 192.168.16.5 als DNS server.

Klassiek DNS verkeer is UDP maar er bestaat ook zoiets als Multicast DNS onder zero configuration DNS (mits Bonjour service active staat op je Windows). Dan zit je ook nog met NetBios wat geen DNS nodig heeft of Link-Local Multicast Name Resolution wat enkel werkt op een lokaal netwerk.

Zelfs al geef je in Windows enkel de DNS van je NAS op, jou computer gaat toch met de andere DNS server op je lokaal netwerk praten. Zou niet de eerste keer zijn dat ik een vergeten oude DNS server die niet meer gebruikt word uit een netwerk pluk (meestal ergens op een of andere oude mail server die ooit tijdelijk DNS server moest spelen) die het andere DNS verkeer af en toe de soep in doet lopen.

Daarnaast zit jij met een DNS setup die langs geen kanten klopt, elke DNS server die je opgeeft zou hetzelfde moeten antwoorden dus ze moeten alle .bla kennen.

De publieke DNS server moet er dus sowiezo uit, die kan enkel als upstream gebruikt worden voor je lokale DNS server, een van de 2 lokale DNS servers moet root zijn voor dat domein waarbij de niet root lokale DNS met de lokale root DNS moet praten, beide lokale DNS servers moeten dus het .bla antwoorden => dan heb je een DNS setup zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sprankel schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:16:
[...]

Je hebt binnen hetzelfde subnet zowel 192.168.16.1 als 192.168.16.5 als DNS server.

Klassiek DNS verkeer is UDP maar er bestaat ook zoiets als Multicast DNS onder zero configuration DNS (mits Bonjour service active staat op je Windows). Dan zit je ook nog met NetBios wat geen DNS nodig heeft of Link-Local Multicast Name Resolution wat enkel werkt op een lokaal netwerk.

Zelfs al geef je in Windows enkel de DNS van je NAS op, jou computer gaat toch met de andere DNS server op je lokaal netwerk praten. Zou niet de eerste keer zijn dat ik een vergeten oude DNS server die niet meer gebruikt word uit een netwerk pluk (meestal ergens op een of andere oude mail server die ooit tijdelijk DNS server moest spelen) die het andere DNS verkeer af en toe de soep in doet lopen.

Daarnaast zit jij met een DNS setup die langs geen kanten klopt, elke DNS server die je opgeeft zou hetzelfde moeten antwoorden dus ze moeten alle .bla kennen.

De publieke DNS server moet er dus sowiezo uit, die kan enkel als upstream gebruikt worden voor je lokale DNS server, een van de 2 lokale DNS servers moet root zijn voor dat domein waarbij de niet root lokale DNS met de lokale root DNS moet praten, beide lokale DNS servers moeten dus het .bla antwoorden => dan heb je een DNS setup zoals het hoort.
Gaap ;w Zeroconf, bonjour. NetBIOS, compleet niet van toepassing, dank je dat je uberhaupt dit topic hebt doorgelezen en je daarna pas je onmetelijke wijsheid wou spuiten. /s

Oh je hebt zelf in een compleet andere situatie eens een keer vergeten een DNS server fatsoenlijk uit je netwerk te verwijderen, dat helpt mij ook echt gigantisch. /s

Wat een &@# van een respons, je helpt me gewoon echt niet hiermee, reageer dan gewoon niet. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zou zeggen: ook een goede morgen. Met het verkeerde been uit bed gestapt?

En nu dat we weten dat je meerdere DNS servers gebruikt en er niet volledig invloed op hebt op welke toegevoegd worden zou ik aanbevelen om een op het internet geregistreerde zone te nemen, al is het de goedkoopste die je kunt vinden en daar al je devices aan vasthangen.

En als je dan op al je devices een domain suffix instelt, meestal push je dat via je DHCP, dan kan je ook gewoon op enkel devicename zoeken, zelfs voor apparaten die netbios niet ondersteunen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op Saturday 24 July 2021 @ 05:28:
[...]

Gaap ;w Zeroconf, bonjour. NetBIOS, compleet niet van toepassing, dank je dat je uberhaupt dit topic hebt doorgelezen en je daarna pas je onmetelijke wijsheid wou spuiten. /s

Oh je hebt zelf in een compleet andere situatie eens een keer vergeten een DNS server fatsoenlijk uit je netwerk te verwijderen, dat helpt mij ook echt gigantisch. /s

Wat een &@# van een respons, je helpt me gewoon echt niet hiermee, reageer dan gewoon niet. :'(
Moet dat nu op zo'n manier @Verwijderd? Reageer dan gewoon niet. 8)7
Pagina: 1