Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Rechten bij geen teruglevering door fout in netvoeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mdpluimers
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 03-08 12:28
Beste experts, na jaren lezen een bericht van mij. Ik heb jullie visie op een probleem nodig.

Sinds ruim een week kunnen wij (en meer in de buurt) niet meer terugleveren aan het net doordat de voedingskabel in de wijk kapot is. Probleem is dat twee fasen sluiting hebben (gehad), waardoor er nu op de 3 'fasen' eigenlijk maar 2 fasen staan. In meetwaarden, L1-L2 = 400V, L2-L3 = 0V, L1-L3 =400V. L1/2/3-N =230V. In vaktermen van de Enexis man, 'een plakkende fase'.
Elektrisch is me niets onduidelijk, HBO Elektrotechniek, dus als ik dit niet snap...

De 3 fasen Solaredge omvormer geeft aan niet terug te kunnen leveren omdat de netspanning niet klopt, immers een fase fase spanning is niet goed.

Ik heb de algemene voorwaarden van Enexis er op nageslagen maar het is me niet helemaal duidelijk wat er vergoed wordt, e.g. moet worden. Ze geven aan alleen een deel van de vast recht kosten. Dat is vanuit gebruiksperspectief logisch, maar vanuit leveringsperspectief niet echt... Immers niet verbruikt is geen energiekosten maken, behalve vast recht. Vanuit levering; niet kunnen leveren is uiteindelijk minder kunnen salderen, dus kost gewoon geld. Ik loop nu zo'n 30kWh tot 50kWh per dag mis en het duurt al meer dan een week.
In principe levert Enexis nog spanning, maar geen 'roterend' net.
Met de vakantie in het vooruitzicht verwacht ik geen snelle oplossing omdat voor lokaliseren van de fout (nog onbekend) alle huisaansluitingen afgesloten moeten worden. Buurt is al deels op vakantie...

De storingsmonteur van Enexis klapte uit de school dat de kabel oud was en eigenlijk al wel vervangen had moeten worden maar dat schijnbaar besloten was vorig jaar om toch maar een reparatie uit te voeren.

Hamvraag; heb ik een poot om op te staan als ik een claim indien en hoe onderbouw ik dat het best?

Beste antwoord (via Mdpluimers op 22-07-2021 10:38)

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:45
Volgens mij is dit gewoon een stroomstoring, er is geen bruikbaar net. Dus 20 euro per 4 uur.

https://www.acm.nl/nl/ond...eding-bij-stroomstoringen

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Alle reacties

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Betere vraag: hoe waarborgen ze nu dat er nergens iets in de fik gaat door overbelasting van de nulgeleider? Doordat er nu geen faseverschuiving is tussen L2 en L3 kun je wel eens een onverwacht hoge nulstroom krijgen. Op kleine schaal zou jij in je woning bijvoorbeeld kunnen meemaken dat een kookplaat welke is aangesloten op L2 en L3 een stroom tot 32A door een enkele 2,5mm² nulgeleider laat lopen. Geen fijn idee. Maar welke effecten dit voor een gehele buurt heeft....? Ik zou in ieder geval even heel goed nadenken welke consequenties dit mogelijk voor jouw huisinstallatie heeft en wellicht even tijdelijke maatregelen treffen!

En is er niemand in de buurt met 3-fasen toestellen? :? Bijvoorbeeld een 3-fasen warmtepomp? Een week lang niet kunnen terugleveren is natuurlijk vervelend, maar een week lang geen warm water lijkt me ook niet echt top.

Ik vind het bizar dat dit nu al meer dan een week duurt. Ik heb ze voor minder een halve wijk open zien trekken, buiten kantoortijden en binnen enkele uren na de melding. In principe zouden ze dit moeten kunnen lokaliseren zonder toegang tot de woningen.

Sorry, verder geen idee wat betreft je vraag. :$

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:01

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

L2 is weg, dan kan je toch geen l1l2l3-N =230 hebben? Ook daar heb je op l2 niets.

Wist niet eens dat ze dat zo laten draaien, lekker goed voor een 3 fase warmtepomp bijv of andere motoren op 3 fase.
En dan ook nog eens een week!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Rol-Co schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:28:
L2 is weg, dan kan je toch geen l1l2l3-N =230 hebben? Ook daar heb je op l2 niets.
L2 is kortgesloten met L3 dus.

Dan heb je tussen L2 en N natuurlijk gewoon 230V, net zo goed als tussen L3 en N...

• Mdpluimers
Nulstroom is wel een ding inderdaad, maar met verbruik op dit moment verwacht ik geen problemen. Koken niet elektrisch, dat scheelt. Die koelkast, zwembadpomp en wasmachine die doen niet zoveel bij elkaar.
Hybride maar op benzine rijden...

In de wijk is verantwoording Enexis, wat mij betreft brandt die kabel op, dan is er in ieder geval een goede uitgangspositie :-).

Voor de beeldvorming; de situatie is een fout door sluiting, niet een gemaakte situatie. Uitleg; Fase 2 maakt sluiting naar 3, een van de zekeringen is sneller, zeg 2, spanning op fase 2 is 'weg', maar fase 2 zit wel aan 3 gebrand, dus spanning fase 3 komt ook op de geleider van 2 te staan.

Begreep net van de buurman dat ze alles op één fase gaan zetten tijdelijk.

Dat het niet eerder op is gevallen? Eerste dat was ik, ik dacht eerst dat mijn omvormer kapot was... Overbuurman snapte er ook al niks van, wel 3x230V, geen teruglevering. Geen 3 fase WP's hier.

• spone
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
In basis is een claim een vergoeding van de geleden schade. Kan je die hard maken/onderbouwen? Daarbovenop misschien een stukje compensatie, als je voorwaarden daar iets over zeggen.

Al zou ik eerst even wachten tot ze het gefixed hebben voordat je gaat claimen. Het verhaal loopt nog en anders blijf je bezig.

• Mdpluimers
Hard maken van niet terugleverde energie, tsja, lastig, referentie panelen van iemand anders, maar eens een installateur in de buurt bellen of hij referentie installaties heeft denk ik.

Wacht het inderdaad wel af tot het weer werkt, maar tijdens wachten ga je nadenken, vandaar reeds de vraag.

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:31:
[...]

L2 is kortgesloten met L3 dus.

Dan heb je tussen L2 en N natuurlijk gewoon 230V, net zo goed als tussen L3 en N...
Ja alleen is L2 geen L2 maar 3, nog eens goed naar de begin post meting gekeken maar idd, 2 en 3 sluiting.

Pvoutput ligt er even uit maar daar kan je op postcode wel een referentie opwek van je pv vinden om te claimen.

[Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 21-07-2021 23:49]

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

(jarig!)
Verkeerde topic -> Rimco in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[Voor 98% gewijzigd door Rimco op 21-07-2021 23:59]

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 23:45
Apart dat de netbeheerder dat zelf niet als eerste doorheeft door onze grote vrienden de slimme meters. Weet iemand hoe dat zit?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik heb nog wel een 1-fase omvormer te leen, maar die werkt dan weer niet met SolarEdge... Jammer dat je de SolarEdge optimizers niet kan bypassen. Technisch zou het makkelijk kunnen, maarja die vender lock-in zit er helaas op ;)

• WVL_KsZeN
Volgens mij werken die omvormers ook samen met andere omvormers, maar je moet ze dan wel handmatig instellen.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 03-08 15:58
Volgens mij gaan ze zo een claim schuiven op gevolg/vervolgschade en ik denk niet dat ze daarvoor wettelijk verantwoordelijk gehouden kunnen worden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 03-08 15:58
Dre schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:35:
Ik heb nog wel een 1-fase omvormer te leen, maar die werkt dan weer niet met SolarEdge... Jammer dat je de SolarEdge optimizers niet kan bypassen. Technisch zou het makkelijk kunnen, maarja die vender lock-in zit er helaas op ;)
Dat kan wel hoor, er bestaat een apparaat, dat is de solar edge Key, daarmee kun je de vendor lock eraf halen.

https://www.solartopstore.com/products/solaredge-se1000-key
Ik twijfel alleen of het ook bij de laatste optimizers werkt, het is al even gelden dat ik dit ding gehanteerdheb

[Voor 21% gewijzigd door No Hands op 22-07-2021 08:58]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 00:34
Gewoon de geschillencommissie Energie proberen met je klacht. Als je verliest kost het je nauwelijks wat.

[Voor 26% gewijzigd door CyberMania op 22-07-2021 09:03]

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:44
@Mdpluimers Je grootste "schade" zit in het mislopen van de energiebelasting via de saldering. De kale KwH prijs is maar iets van 5a 7 cent per KwH. Dus als ze al iets gaan vergoeden zal het die paar cent per KwH zijn.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, zou ik die benaderen. Wellicht kopen ze het dan af voor een paar honderd euro en ben je klaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• hesselbeertje
Volgens mij is dit gewoon een stroomstoring, er is geen bruikbaar net. Dus 20 euro per 4 uur.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 02-08 14:10
chrisborst schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:09:
@Mdpluimers Je grootste "schade" zit in het mislopen van de energiebelasting via de saldering. De kale KwH prijs is maar iets van 5a 7 cent per KwH.
Kun je die eerste zin wat beter uitleggen?
Vermindering energiebelasting is namelijk een vast bedrag per jaar ongeacht overschot of verbruik.

Terugleververgoeding is inderdaad vaak max 8 cent. Dus stel dat dit 2 weken duurt is de schade 14 dagen * € 0,08 * ~40 kWh = ~45 euro.

Tegen TS zou ik zeggen: probeer dat het onder officiële storing valt en je dus automatisch een vergoeding ontvangt. Verder 'pick your battles', ik zou voor de 45 euro niet heel veel moeite gaan doen (of het moet meerdere weken gaan duren?)

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:47

Croga

The Unreasonable Man

Kees_B schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:16:
Terugleververgoeding is inderdaad vaak max 8 cent. Dus stel dat dit 2 weken duurt is de schade 14 dagen * € 0,08 * ~40 kWh = ~45 euro.
Als TS kan salderen ligt de terugleververgoeding eerder op 21-25 cent. Dat brengt de schade op 14 dagen dus naar €150.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 02-08 14:10
Croga schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:18:
[...]

Als TS kan salderen ligt de terugleververgoeding eerder op 21-25 cent. Dat brengt de schade op 14 dagen dus naar €150.
Met zoveel opwekking ga ik ervan uit dat TS per saldo op jaarbasis een overschot heeft.
Het overschot wordt 'kaal' verrekend, dus zonder overheidsheffingen.

Mocht TS op jaarbasis geen overschot hebben, dan is de schade inderdaad groter.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03-08 13:27
@Mdpluimers Je grootste "schade" zit in het mislopen van de energiebelasting via de saldering. De kale KwH prijs is maar iets van 5a 7 cent per KwH. Dus als ze al iets gaan vergoeden zal het die paar cent per KwH zijn.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering hebben, zou ik die benaderen. Wellicht kopen ze het dan af voor een paar honderd euro en ben je klaar.
Bij salderen is het natuurlijk zo, dat TS normaal gesproken (overdag) stroom teruglevert die hij niet direct gebruikt. Later wordt die stroom dan weer gesaldeerd met stroom die hij uit het net afneemt.
TS' stroomafname via de meter zal dus hoger zijn dan normaal.

De panelen worden effectief uitgezet op het moment dat TS niet zijn eigen stroom gebruikt. Dat rendement mist hij nu.

[Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-07-2021 09:23]

iRacing Profiel

• BazzH
  • Laatst online: 23:52

BazzH

Kei-goed...

Nog beter, dan kun je alsnog op eigen houtje te schade gaan proberen te claimen als je dat leuk vind. De rechtsbijstandverzekeraar koopt namelijk haar verplichting tot juridische bijstand af en dat staat verder helemaal los van een eventuele vergoeding voor geleden schade. Het is niet zo, dat "de dader" ineens vrijuit gaat, omdat TS een rechtsbijstandverzekering heeft die haar verplichting afkoopt.

Think smart........ Act stupid........

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:10:

Precies! Ik zou hier mee beginnen, het zijn namelijk boefjes die netbeheerders en proberen ongeacht wat je doet er altijd onderuit te komen, dan maar hoog inzetten.

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
De kans dat de kabel stuk is gegaan door al dat terugleveren is ook aanwezig.

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:37
bouwfraude schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:39:
De kans dat de kabel stuk is gegaan door al dat terugleveren is ook aanwezig.
Kan, maar ook dan is het nog steeds een probleem van de netbeheerder.

[removed]

• superkevinxd
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 30-07 12:25
redwing schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Kan, maar ook dan is het nog steeds een probleem van de netbeheerder.
Lijkt me inderdaad dat die kabel al eerder op problemen gecontroleerd c.q. vervangen had moeten worden...

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Meestal zijn ze best vlot met een reparatie, een kabel vervangen kost tijd en personeel. Het probleem hoeft niet in de kabel zelf te zitten, het kan ook in een kabelverbinding zitten. Als het niet duidelijk is waar dan hebben ze daar mooie meetapparatuur voor maar vziw moet de spanning er dan af zowel aan het begin als bij alle eindverbruikers.

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 03-08 14:28

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Graag ontopic blijven. Discussies over het net mogen worden gehouden in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:37
bouwfraude schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:59:
Meestal zijn ze best vlot met een reparatie, een kabel vervangen kost tijd en personeel. Het probleem hoeft niet in de kabel zelf te zitten, het kan ook in een kabelverbinding zitten. Als het niet duidelijk is waar dan hebben ze daar mooie meetapparatuur voor maar vziw moet de spanning er dan af zowel aan het begin als bij alle eindverbruikers.
Yup, dat doen ze met een weerstandsmeting, maar die kun je alleen doen als de spanning er af is. Ik zou verwachten dat ze hier wel wat snelheid mee maken omdat het net nu verkeerd wordt belast, maar ook omdat 3-fase apparatuur niet zal werken. En er zullen dus vast wel meer mensen zijn die hier veel last van hebben. Ik zou dus zoals hierboven gezegd op een stroomstoring gooien en er wat druk achter zetten/klacht indienen.

[removed]

• Mdpluimers
WVL_KsZeN schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:28:
Apart dat de netbeheerder dat zelf niet als eerste doorheeft door onze grote vrienden de slimme meters. Weet iemand hoe dat zit?
Volgens de storingsmonteur hebben die alleen meting tussen fasen en nul en niet tussen de fasen onderling.

• WVL_KsZeN
Mdpluimers schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Volgens de storingsmonteur hebben die alleen meting tussen fasen en nul en niet tussen de fasen onderling.
Gemiste kans zeg :/

• Mdpluimers
@hesselbeertje bedankt voor je antwoord, volgensmij is storing inderdaad het geval als ik de netcode er op na lees.

Daar ga ik in eerste instantie voor, zien waar het schip strandt. Keep you updated tzt.

• OscarK
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 03-08 16:13
Dat wordt dan een flinke schadevergoeding. 20 euro per 4 uur, dus 120 euro per dag en nu al meer dan een week bezig en geen uitzicht op reparatie. Zou me niets verbazen als het energiebedrijf gaat zeggen dat dit geen gewone stroomstoring is ('u had nog stroom'), maar ik zou er toch voor gaan. Ben benieuwd!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:41
Rol-Co schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Precies! Ik zou hier mee beginnen, het zijn namelijk boefjes die netbeheerders en proberen ongeacht wat je doet er altijd onderuit te komen, dan maar hoog inzetten.
Ach, die boefjes hebben me netjes gecompenseerd voor een stroomstoring toen ik op vakantie was, dat was weer een financiele meevaller...

Maar goed, mensen zijn heel creatief in het al berekenen hier hoeveel schadevergoeding TS zou moeten ontvangen, omdat hij geen bruibaar net heeft (serieus?). Maar met drie links verder klikken voor de onderbouwing die daarvoor wordt gegeven komen we uit op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2021-07-03#Hoofdstuk7. Paragraaf 7.3, daar wordt met geen woord gerept over fase verschillen. Overigens wordt er wel doorverwezen naar een NEN norm, en die kan je niet gratis inzien. Als iemand die wel beschikbaar heeft, ik ben benieuwd of daar nog wel wat staat over de faseverschillen.

• hesselbeertje
@Sissors Ja, dat lijkt me heel serieus en reeel.

Als dit op mijn adres zou gebeuren, heb ik toch echt geen bruikbaar net. Alle motoren van de werkplaats (schaaf, vlakbank, lintzaag, afkortzaag, afzuiging, etc) doen het dan niet. Feitelijk is de werkplaats onbruikbaar, behalve dat het licht het doet. Tevens doet de warmtepomp het niet, dus koud in huis en geen douche.

Artikel 7.2 (b) heeft het toch echt over 'driefasen-wisselstroom van lage spanning met een nominale frequentie van 50 Hertz en een nominale spanning van 400 volt tussen de fasen en van 230 volt tussen fasen en nul'

Volgens mij wijkt men daar ruim meer dan 10% van af als er 2 fasen 'plakken' en dus 0 volt spanningsverschil hebben ipv 400.

[Voor 51% gewijzigd door hesselbeertje op 22-07-2021 20:27]

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:41
hesselbeertje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:13:
@Sissors Ja, dat lijkt me heel serieus en reeel.

Als dit op mijn adres zou gebeuren, heb ik toch echt geen bruikbaar net. Alle motoren van de werkplaats (schaaf, vlakbank, lintzaag, afkortzaag, afzuiging, etc) doen het dan niet. Feitelijk is de werkplaats onbruikbaar, behalve dat het licht het doet. Tevens doet de warmtepomp het niet, dus koud in huis en geen douche.

Artikel 7.2 (b) heeft het toch echt over 'driefasen-wisselstroom van lage spanning met een nominale frequentie van 50 Hertz en een nominale spanning van 400 volt tussen de fasen en van 230 volt tussen fasen en nul'

Volgens mij wijkt men daar ruim meer dan 10% van af als er 2 fasen 'plakken' en dus 0 volt spanningsverschil hebben ipv 400.
Wat betreft 7.2b heb je een punt inderdaad.

En jij zou ook een punt hebben dat jouw apparatuur niet werkt. Maar om nou te doen alsof bij TS een volledige stroomstoring is omdat zijn zonnepanelen weigeren terug te leveren. Gaan mensen dan ook als het net op 250V zit, en zonnepanelen weigeren terug te leveren, eisen dat ze volledige vergoeding van een stroomstoring krijgen betaald?

• hesselbeertje
Sissors schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:39:
[...]

En jij zou ook een punt hebben dat jouw apparatuur niet werkt. Maar om nou te doen alsof bij TS een volledige stroomstoring is omdat zijn zonnepanelen weigeren terug te leveren. Gaan mensen dan ook als het net op 250V zit, en zonnepanelen weigeren terug te leveren, eisen dat ze volledige vergoeding van een stroomstoring krijgen betaald?
Nee, want de grens is 253V (230 + 10%) in de meterkast. Bovendien moet dat dan langer dan 4 uur achtereen plaatsvinden.

Volgens mij voldoet de netbeheerder gewoon niet aan de vereisten en is de compensatie gerechtvaardigd. Ongeacht of je toevallig gebruik maakt van de faseverschillen of niet.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:00
Xander schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:19:
Ik vind het bizar dat dit nu al meer dan een week duurt. Ik heb ze voor minder een halve wijk open zien trekken, buiten kantoortijden en binnen enkele uren na de melding. In principe zouden ze dit moeten kunnen lokaliseren zonder toegang tot de woningen.
Heel erg bijzonder inderdaad: zeker het feit dat ze alle fases aan elkaar gaan zetten.
Ik doe bijna dagelijks een belletje naar de netbeheerder maar zoiets heb ik ook nog nooit meegemaakt. De straat gaat de volgende dag gewoon open en tot die tijd een Rezap erop. De spanning op de fase waar het mespatroon eruit ligt is nu ook verre van stabiel: totaal onwenselijke situatie dus.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
hesselbeertje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:41:
[...]

Nee, want de grens is 253V (230 + 10%) in de meterkast.
Moet de lijnspanning eigenlijk ook niet gewoon 400V +10%/-15% zijn? Daar zit 0V wel een beetje buiten. :+

• Triggy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:54
Sissors schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:59:
[...]
Paragraaf 7.3, daar wordt met geen woord gerept over fase verschillen.
Wat er wel staat is de verhouding tussen de symmetrische componenten. (7.3.c.1) Een faseverschil zie je daar dan ook direct in terug. Met twee dezelfde fasen is de inverse component 100% van de normale component. Iets meer dan 2% ;)
Overigens wordt er wel doorverwezen naar een NEN norm, en die kan je niet gratis inzien. Als iemand die wel beschikbaar heeft, ik ben benieuwd of daar nog wel wat staat over de faseverschillen.
Die norm zal je niets verder helpen, daar staan ongeveer dezelfde eisen in. EN-normen worden via een EU directive opgelegd aan de lidstaten om in de wet te implementeren, dus vandaar.

Samen met 7.2.b welke de lijnspanning op 400V eist heb je wel genoeg beargumenteerd dat er inderdaad niks van klopt.

• Rol-Co

Rol-Co

Sissors schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Je kan het bekijken hoe je dat wilt natuurlijk maar volgensmij heeft ts betaald voor 3 fase en heeft hij niet. Ik zou hier niet alleen 1 van de 3 setjes pv stop hebben maar ook alles wat op die fase zit, dat kan dus in de winter ook mijn warmtepomp zijn bijvoorbeeld, dan kan ik in de kou gaan zitten of mijn meterkast even verbouwen zodat ik slechts 2 fase gebruik.

Dus ja het is een stroomstoring op fase 2 :)

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ach, die boefjes hebben me netjes gecompenseerd voor een stroomstoring toen ik op vakantie was, dat was weer een financiele meevaller...

Maar goed, mensen zijn heel creatief in het al berekenen hier hoeveel schadevergoeding TS zou moeten ontvangen, omdat hij geen bruibaar net heeft (serieus?). Maar met drie links verder klikken voor de onderbouwing die daarvoor wordt gegeven komen we uit op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2021-07-03#Hoofdstuk7. Paragraaf 7.3, daar wordt met geen woord gerept over fase verschillen. Overigens wordt er wel doorverwezen naar een NEN norm, en die kan je niet gratis inzien. Als iemand die wel beschikbaar heeft, ik ben benieuwd of daar nog wel wat staat over de faseverschillen.
Zeg je gas contract maar eens op, dan zie je wat ik bedoel.

• nono_einstein
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 01:35
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Artikel 7.2

1 

Op de aansluiting stelt de netbeheerder transportcapaciteit ter beschikking in de vorm van:

a. éénfase-wisselstroom van lage spanning met een nominale frequentie van 50 Hertz en een nominale spanning van 230 volt tussen fase en nul of tussen twee fasen;

b. driefasen-wisselstroom van lage spanning met een nominale frequentie van 50 Hertz en een nominale spanning van 400 volt tussen de fasen en van 230 volt tussen fasen en nul;

dit zou het toch moeten dekken, icm hetgeen in 7.3 staat (afwijkingen van default)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 02-08 11:14
Dit moeten ze gewoon gaan maken, en volgens mij zullen ze dat ook wel gaan doen. Maarja, door wat druk op te voeren door te mopperen zal het allicht wat sneller gaan :+

Huidige situatie is niet meer dan een noodoplossing.

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat jij de enige bent die er last van heeft. Er zijn vast wel meer driefasen omvormers in de wijk. Of een kookplaat, of krachtstroom gereedschap in iemands garage.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Mdpluimers
Ondertussen is het opgelost. Een las van jaaaaren geleden heeft het begeven, ze hebben heel wat stukken opengehaald voordat het gevonden is. Ze zijn er dus ook meer dan een week mee bezig geweest.
Binnenkort maar eens contact opnemen met Enexis. Ruwe schatting is dat het me tussen ontstaan probleem en oplossing zo'n 300kWh 'gekost' heeft, 3 a 4% van mijn opbrengst.

• hesselbeertje
Ruim 800 euro compensatie voor 300 kWh gemiste stroom is niet verkeerd toch?

Ik zou trouwens niet te lang wachten met contact leggen, voor je 't weet kunnen ze niets van de storing terugvinden en sta je met lege handen.

[Voor 48% gewijzigd door hesselbeertje op 28-07-2021 17:26]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True