Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLEARSKY45
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-08-2021
Ik wil een batterijtester met leds maken voor een accupakket van 2 Li-ion accu's van elk 7.4 Volt die in geladen toestand 8.4 Volt leveren. Op You Tube heb ik tal van filmpjes gezien over batterijtesters en wat je allemaal kunt doen om zo'n ding te fabriceren. Ik heb een aantal ontwerpen uitgevoerd, maar ze voldeden niet. Leds in combinatie met variabele weerstandjes, later met zenerdiodes en weerstandjes, het werkte niet zoals mij voor ogen stond. Ledjes begonnen al op te lichten terwijl ze nog niet aan de beurt waren. Of ze wilden geen licht geven waar ik het had gewild. Op bijgevoegd overzicht staat wanneer welke ledjes wanneer moeten oplichten. Ik denk dat de oplossing gezocht moet worden door gebruik te maken van een chip die de ledjes in bedwang houdt en aanstuurt. Maar welke chip moet je daarvoor hebben en hoe ziet het schema er dan uit? Het 'knipperledje' is overigens geen must, maar het zou wel leuk zijn dat erin te verwerken. Mijn kennis van elektronica is vrijwel nihil, maar op dit forum zijn vast wel deskundigen die een oplossing hebben voor mijn probleem. Alvast bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmFXsAEBXxDlUURtBRnC7cAESOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27zttmeXnwHJGBylecF9C4Rc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door CLEARSKY45 op 21-07-2021 22:42 ]

Beste antwoord (via CLEARSKY45 op 24-07-2021 00:05)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
CLEARSKY45 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:14:
Maar de aanduiding S1 geeft aan dat het hier een tester betreft voor één cel van 3.7 Volt.
S1 is een schakelaar, niet de batterij.
De plus van de batterij sluit je aan op de "VCC" naast S1.

De schakelaar is daar omdat deze opstelling continu stroom verbruikt, en dat wil je vaak niet(en in jouw situatie ook niet).

Dit idee is prima om te zetten naar een 2S accu met bijbehorende spanningen

edit:
Maar dit soort printjes ook gewoon te koop. Scheelt je misschien een hoop werk.
Of wil je graag zelf iets bouwen?

[ Voor 10% gewijzigd door timberleek op 22-07-2021 14:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Omdat je specifieke spanningen wilt zal denk ik een microprocessor zoals een arduino het beste zijn.

Als je iets minder kritisch bent zou je ook iets met een LM3914 kunnen doen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-06 22:54
Of minder custom, een lipo low voltage alarm? Daar zit alleen meestal ook een pieper in. Die kan je natuurlijk los solderen oid. (of gewoon kapot prikken)
https://hobbyking.com/en_...2s-4s.html?___store=en_us

[ Voor 28% gewijzigd door WEBGAMING op 21-07-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

BoAC

Memento mori

1.7v voor een LiIon cell is echt killing.
Ik gebruik voor mijn kleine accu packs (2s) deze: https://m.banggood.com/2S...ator-Panel-p-1095698.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Alternatief, als je geen microprocessor oid wil gebruiken. Per led een opamp/comparator die inschakelt bij Vin>Vref. Dan krijg je het gedrag wat je zoekt.
Dan heb je een 4-tal comparatoren (kan in 1 behuizing, bijvoorbeeld lm339) een referentiespanning (kan met zener, tl431, of wat anders zijn) en een handvol weerstanden. Als je maximale instelbaarheid (on the fly) wil houden zou je nog wat potmeters kunnen gebruiken voor de triggerniveau's.

Maar dit alles kan ook in software in een microcontroller.

In beide gevallen zou ik wel zorgen dat ze niet permanent gevoed zijn uit de accu, dan zal de boel vrolijk stroom blijven gebruiken terwijl de accu misschien al leeg is

Maar let wel, de celspanning is niet een hele betrouwbare meting.
Bij belasting zal de celspanning lager worden, ook al is de cel effectief nog niet leger.

Dus het kan prima zijn dat er ineens meer leds aan gaan als je een verbruiker uitschakelt. Of dat hij redelijk vol lijkt tot dat je wat aansluit. Beter systemen "tellen" daarom de daadwerkelijk ingaande en uitgaande lading om de restcapaciteit te bepalen. Maar dat is iets ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
timberleek schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:27:
Beter systemen "tellen" daarom de daadwerkelijk ingaande en uitgaande lading om de restcapaciteit te bepalen. Maar dat is iets ingewikkelder.
DS2788 Stand-Alone Fuel-Gauge IC with LED Display Drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-06 22:54
BoAC schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:20:
1.7v voor een LiIon cell is echt killing.
Ik gebruik voor mijn kleine accu packs (2s) deze: https://m.banggood.com/2S...ator-Panel-p-1095698.html
Ik denk dat het schema per cel bedoeld word, dan kloppen de voltages wel.. Anders overleven de cellen het niet lang inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

WEBGAMING schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat het schema per cel bedoeld word, dan kloppen de voltages wel.. Anders overleven de cellen het niet lang inderdaad.
Maar 8V per cell kan ook niet. Dat is maximaal 4.1V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gezien de topicstarter aangeeft niet zo technisch te zijn zal zijn idee meer de gedachte vanuit zijn oogpunt zijn niet wetende dat de cel bij 3v toch echt als leeg wordt beschouwd. (veel Li-Ion beveiliging printjes beveiligen pas bij 2.5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

LiIon kan prima tot 2.5V in belaste toestand, 1.7V is toch echt te veel.
Ik denk dat TS het goedkoopste/eenvoudigste af is bij een kant en klare oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLEARSKY45
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-08-2021
Beste mensen, bedankt voor de snelle en adequate reacties, die mij het gevoel geven een elektronicakenner te zijn. Maar dat ben ik NIET (!) Ik ben een nitwit die door speurwerk en experimenteren enig niveau heeft opgebouwd als ervaringsdeskundige, maar die wegens gebrek aan abstractievermogen nooit veel verder zal komen en dus afhankelijk is van de ECHTE kenners zoals jullie. De batterijtester is overigens een separaat instrument dat gebruikt moet worden door mensen die nog veel minder verstand van elektro hebben dan ik. Omdat Li-ions krachtpatsers zijn, maar die wel aandacht behoeven als het om het gebruik gaat, is een batterijtester noodzakelijk die aantoont wat de status van de lading is. Of die nu extreem nauwkeurig is wat de conditie betreft, is minder belangrijk. Waar het om gaat is dat de accu's slechts 1 keer per jaar worden gebruikt bij de fietsverlichtingactiedagen van de Fietsersbond en dan dus volgeladen moeten zijn, om daarna een jaar met rust te worden gelaten met een lading van tussen de 20% (30% lijkt me nog beter) en 80%. Hoewel Li-ions een geringe zelfontlading hebben, verdient het aanbeveling eens per 4 maanden even te controleren wat de status is. Een paar dagen voordat ze gebruikt moeten worden, moeten ze worden opgeladen met een laadapparaat van 0.5 Amp dat ze niet verder oplaadt dan 8.2 Volt.
Ik heb een schema gevonden dat mij als leek wel aanspreekt wegens zijn eenvoud. Maar de aanduiding S1 geeft aan dat het hier een tester betreft voor één cel van 3.7 Volt. Ook worden er 5 ledjes gebruikt ipv 4. Er is onder deskundigen vast wel iemand die dat kan aanpassen!https://easyeda.com/edito...3f4ef4c2789982644c69d3cf2

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
CLEARSKY45 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:14:
Maar de aanduiding S1 geeft aan dat het hier een tester betreft voor één cel van 3.7 Volt.
S1 is een schakelaar, niet de batterij.
De plus van de batterij sluit je aan op de "VCC" naast S1.

De schakelaar is daar omdat deze opstelling continu stroom verbruikt, en dat wil je vaak niet(en in jouw situatie ook niet).

Dit idee is prima om te zetten naar een 2S accu met bijbehorende spanningen

edit:
Maar dit soort printjes ook gewoon te koop. Scheelt je misschien een hoop werk.
Of wil je graag zelf iets bouwen?

[ Voor 10% gewijzigd door timberleek op 22-07-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 21:10
Mijn eerste gedachte was idd ook hetzelfde als hierboven. Voor een habbekrats een kant en klare module kopen op ali/ebay/hobbyking. Ik heb er eentje op een heli, met een harde buzzer, zodat je keurig op de grond kunt horen dat je toch echt naar de grond moet komen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1