'Toekomst bestendig' office pc met een beetje grafisch werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Om te beginnen eerst kant en klaar systeem gezocht.
https://tweakers.net/pric...;1723478;1605006;1719824/
Die AMD krijg je behoorlijk bang voor buck alleen zit bv een 1TB schijf in die niet nodig is en W10 Home ipv Pro, en helaas slechte ervaringen met AMD (op lange termijn). Dus even kijken als zelf wat kunnen bouwen voor rond 700 euro aangezien kant en klaar intel systeem boven budget gaat.

Om eerlijk te zijn ik ben niet meer helemaal zo thuis in het pc bouwen (zit meer in de netwerken, dat gamen heb ik wel gehad). Meestal kant en klaar Prodesk 600 en gaan met die banaan. Maar aangezien er nu iets meer dan internetten op word gedaan op het gevraagde systeem ben ik niet zeker van als ik een goed systeem samenstel die weer de komende +- 10 jaar tegen kan. Huidige pc is Vista specs dus zijn beste tijd wel gehad.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen, office wat documenten typen. Daarnaast zal het regelmatig voor Hagercad tekening worden gebruikt. Systeemeisen vanuit hager zijn niet heel spannend. i5, 8GB RAM, 1GB VGA, 1GB opslag.
Uiteraard wil ik niet tegen een minimaal inzitten en er even mee vooruit kunnen, niet over 3 jaar weer een nieuwe bouwen. Waar bij mij vooral de twijfel zit is de 1GB VGA.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 700 euro totaal (liefst allemaal bij 1 webshop kopen). Bouwen doe ik zelf daar zijn geen kosten aan. Ik doe iets voor hem, hij iets voor mij. Windows en office licentie staat er los van.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nvt, huidge pc kast is te oud om iets te hergebruiken. Het gaat puur om nieuwe pc kast en de inhoud. Monitor, toetsenbord staat los van, dat is wel mee te nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet samengesteld systeem. Behuizing, Moederbord, CPU (i5 10th gen), CPU koeler (worden die standaard nog meegeleverd???) zo niet, welke is goed totaal geen flauw idee, SSD 256 GB (SATA of M.2), 16GB RAM, Voeding (voldoende watt), niet als ik straks toch een echte VGA nodig heb (misschien nu niet maar in de toekomst), en voeding te laag is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Afgelopen jaren veel ervaring gehad met merken. Aangezien het allemaal 'niet zo spannend en highend' moet zijn.
Corsair RAM, Voeding, Behuizing prima prijs kwaliteit. Van die merken werk ik niet graag vanaf. Oke voorruit Kingston voor de RAM?

CPU intel aangezien AMD keer op keer tussen de 3 en 5 jaar kapot gaat (of ik heb gewoon veel pech met AMD). Maar ik hou het graag bij Intel, dus AMD is geen alternatief.

SSD Samsung nog steeds de betrouwbaarste / prijs en kwaliteit?

Moederbord: MSI met een intel chip en netwerkkaart, realteak onboard audio. Nooit teleurgesteld. Liefst een merk zonder al te veel bloatware drivers. Wat de kwaliteit van moederborden tegenwoordig is geen idee. Geen ASrock, dat merk heb ik altijd een beetje ala Sweex gevonden (als dat onterecht is let me know!). Dus als jullie zeggen kunt beter Gigabyte pakken sta ik daar voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller en zuiniger zou mooi zijn. Kast moet behapbaar (ATX) zijn met voldoende flow. Er dienen geen 101 fans en led lampen in, warm zal die niet worden. Dus geen high tower of een raam erin, vandaar de simpele kast keuze. Het is maar een simpel zelf gebouwd office systeem met een klein beetje grafisch werk en dient de komende tijd mee te gaan. Niet dat die na 3 jaar alweer toe is aan een upgrade.

Ga je overklokken?
Zeker niet, zo basic mogelijk :)

Wat verwacht je van ons?[i]
Nu heb ik op basis van mijn huidige kennis en ervaring een systeem samen gesteld. Heb ik het goed gedaan? Of heb ik een combinatie gepakt die totaal nergens opslaat? Denk aan goede CPU met een waardeloos moederbord dat heel die CPU totaal niet benieuwd. Of een goed moederbord, maar dat geheugen gaat niet werken.

Tot slot. Ik weet door de jaren heen zijn onboard videokaarten aardig krachtig geworden. Kan ik het af zonder losse videokaart? Dus bezitten die onboards tegenwoordig 1GB (snoept die dat af van de RAM)?

Ik zit momenteel ruim onder budget, aangezien paar euro bij komt ivm alles bij 1 shop. Wel of geen VGA nodig en wel of geen CPU koeler nodig (geen idee als dat is weg is bezuinigd net zoals de opladers bij de telefoons). Kortom is het wat de onderstaande lijst?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 200,26€ 200,26
1MoederbordenMSI H410M-PRO€ 75,-€ 75,-
1BehuizingenCorsair Carbide 100R€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 78,90€ 78,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 73,90€ 73,90
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 1TB€ 89,94€ 89,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 567,-

Mocht een NUC ook uitkomst bieden. Die valt af. Helaas op het werk van de 5 NUC zijn er 3 kapot in 2 jaar (verschillende tijden gekocht). Dus houd het graag bij een oude vertrouwde behuizing.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Beste antwoord (via RobbyTown op 30-10-2021 10:59)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
RGB kan helemaal uitgeschakeld worden op de CX550F.

De boxed koeler is idd een topflow maar die houdt niet over als een i5 vol aan de bak gaat. Voor betere koeling en minder geluid zou je bijv pricewatch: Scythe Big Shuriken 3 kunnen nemen.
Andere mogelijkheid is een wat beter moederbord pricewatch: Gigabyte B560M Aorus ELITE met goedkopere towerkoeler pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2

i5-11600 gaat zeker werken op B560. Kijk maar op de cpu compatibiliteitslijst van het betreffende moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Van dit bord ga je spijt krijgen.
je voeding is veel te groot
De kast is erg goedkoop gebouwd.

voor rest wel prima... als je weinig uit wilt geven kan je ook aan een NUC / deskmini denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:26:
Van dit bord ga je spijt krijgen.
je voeding is veel te groot
De kast is erg goedkoop gebouwd.

voor rest wel prima... als je weinig uit wilt geven kan je ook aan een NUC / deskmini denken.
pricewatch: ASUS PRIME B560M-K is dat een beter alternatief? En iets zekerder dat die het af kan zonder los GPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
het is de CPU die voor de iGPU zorgt. Als je een sterkere iGPU wilt moet je de 11500 pakken.
b560 is wel stukje beter ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Herkansing!

1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 229,30€ 229,30
1MoederbordenASUS PRIME B560M-K€ 89,-€ 89,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 78,90€ 78,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 86,94€ 86,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,91

Ik lees bv bij AZERTY dat de CPU alleen werkt bij en Intel 400. Geen idee wat ze ermee bedoelen aangezien ik dat niet als socket of chipset kan vinden. Kortom benut die cpu de igpu met het gekozen moederbord?

Voeding wat minder zwaar (goed merk? Persoonlijk geen enkel ervaring met dat merk).
In prijs maakt het bijna niet uit een 300watt:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 300W nog beter?
Wat ik nog weet van vroeger een te grote voeding zeg 500 watt op een systeem van 80 watt verbruikt meer ivm inefficiëntie dan 300 watt voeding op 80 watt systeem. Is dat nog steeds?

Kast iets degelijker (stofkappen).

Aangezien bordje M.2 heeft voor M.2 gegaan zelfde prijs als 1 TB maar 500 GB is meer als voldoende.

RAM (2.666MT/s) werkt samen met de rest? Het is DDR4 weet niet als je tegenwoordig ook nog naar voltage en andere dingen moet kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 22-07-2021 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
De SSD is veel te duur, dat is zonde.
pricewatch: Kingston A2000 500GB is een beter idee.
Ik weet niet of dit bord de cpu aan kan eerlijk gezegd, in ieder geval is het al heel stuk beter dan eerst.

pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB is sneller en even duur.

Behuizing is erg duur voor je build. https://tweakers.net/pric...e/829979;1150039;1458128/ zijn 3 goede opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: Intel Core i5-11600 Boxed kost maar een paar € meer dan een 11500 bij een winkel die kan leveren.

De Pure Power is gebaseerd op een platform van meer dan 10 jaar oud en daardoor niet interessant. De enige Pure Power 11 die de moeite waard is was de 400w maar ook die is weer behoorlijk achterhaald. Voor iets meer dan een tientje extra haal je namelijk een veel betere pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart De RM550x is trouwens een no brainer voor die prijs. Dat is het waard in bijna elk budget systeem.

Neem als moederbord eentje met DP en HDMI zoals pricewatch: Gigabyte B560M DS3H Een i5 moet goed gaan met dit bord zolang er een topflow koeler wordt gebruikt.

Geheugen naar pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 want kost incl. verzendkosten net zoveel als het setje van 99ruud99.

De Fractal Mini C is een prima keuze. Echt stukken beter dan wat 99ruud99 adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dank voor de feedback.

Geheugen zal een pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 worden, inderdaad net wat beter. Voor geheugen blijf ik bij Corsair geen ander merk in elk geval (nooit gedoe mee gehad).

Over de opslag een kleine twijfel waar ik beter mee af ben. Kingston lekker zuinig in stroom dus minder warm, de samsung hogere snelheden (IOPS), geen idee hoe merkbaar dat in praktijk zal zijn. Samsung duurder dan de Kingston. Bij Kingston lees ik wat ondersteuning/stabieliteits probleempjes. Echter kingston behoorlijk in prijs lager. Lastig lastig.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1303746;1439056/

De voeding, dus de eerste voeding keuze (pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart) was zo slecht nog niet als ik zo lees? pricewatch: Corsair CX550F RGB Zwart inderdaad wat goedkoper al was het mooi geweest als er ook een non RGB was, aangezien het voor mij RGB niet van toepassing is.

Enige alternatieve keuze voor behuizing zou kunnen zijn: pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart al lees ik dat daar de flow niet geweldig is, vandaar voor de Fractal Mini C gegaan. Ook wat kleiner.

Moederbord: pricewatch: Gigabyte B560M DS3H, @Uszka je hebt het over een topflow koeler. Is dat z'n model zoals hieronder afgebeeld (zit er gratis bij, volgens deze info pagina)? Als ik op google op 'topflow koeler' kom verschillende modellen tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wM25ctcscD3P8repQb__AjhwkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gQsGYPNIZNy2KouenCKzuGkS.jpg?f=user_large

Echter een lichte twijfel nu.... Dat moederbord (B560) chipset. Gaat die wel werken met een 11600 CPU / word die volledig benut?
Als ik naar deze lijst kijk: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-80-ghz.html > Compatible Desktop Boards
Q470, Z490, W480 en H470 Chipset.

Maar als ik hier lees: https://www.accessorieste...for-intel-core-i5-11600k/ The Intel Core i5-11600K can support new Z590, B560 motherboards. Uhh ja dus ook B560 werkt met i5-11600k en loopt de intel pagina achter of hoe zit dat :?

Als voor mij de onduidelijkheden voor de Chipset ism de CPU zijn opgehelderd stel ik weer een nieuw lijstje samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Airflow van bq 500 is prima als je enkel een cpu hebt. Het is vooral een ding als je ook een GPU installeert.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
RGB kan helemaal uitgeschakeld worden op de CX550F.

De boxed koeler is idd een topflow maar die houdt niet over als een i5 vol aan de bak gaat. Voor betere koeling en minder geluid zou je bijv pricewatch: Scythe Big Shuriken 3 kunnen nemen.
Andere mogelijkheid is een wat beter moederbord pricewatch: Gigabyte B560M Aorus ELITE met goedkopere towerkoeler pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2

i5-11600 gaat zeker werken op B560. Kijk maar op de cpu compatibiliteitslijst van het betreffende moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dank voor de info dat die RGB uit kan. Hoe heb ik die knop aan de achterkant over het hoofd kunnen zien 8)7 B) .

pricewatch: Scythe Big Shuriken 3 zie niet dat die voor de 1200 socket is.

pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim 2 is in elk geval wel voor de 1200 volgens de specs stiller en goedkoper. Zit binnen budget, al zal de CPU zelden intensief worden gebruikt. Af en toe een Hagercad tekening, voor de rest wat internetten en youtuben en dat het allemaal vlot blijft komende jaren.

Dan lijkt het lijstje aardig compleet
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenGigabyte B560M Aorus ELITE€ 115,-€ 115,-
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 76,-€ 76,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,50€ 24,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 82,28€ 82,28
1VoedingenCorsair CX550F RGB Zwart€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 85,78€ 85,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,46

Bij Megekko https://www.megekko.nl/wl/CG5P6WNB alles verkrijgbaar.
totaalbedrag € 699,55

Kant en klaar alternatief is dan wat een beetje in de buurt komt: pricewatch: HP EliteDesk 800 G8 MT (2V6F7EA) € 1.149,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
S115x en S1200 hebben dezelfde mounting. Wat op 1151 past doet dat dus ook op 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dank voor de info. Ben weer een beetje bijgespijkerd anno 2021 wat er allemaal op de markt is.

@Uszka Kleine final check (niet dat ik iets kleins over het hoofd zie). De laatste setup (Totaal € 687,46) werkt allemaal met elkaar?

Ben ooit bij een NUC de fout in gegaan met spanning, ram had te hoge spanning nodig dan de NUC kon leveren (low voltage ofzo).

Zie dat gekozen RAM 1,35 Volt is (er is ook 1,2 op de markt). Alleen bij het moederbord lees ik niets over de voltage.

Tot slot. De CPU koeler is 4pin het moederbord heeft ook 4 pins. Echter de behuizing heeft standaard koelers Fractal Design Dynamic X2 GP12 erin zitten die zijn 3 pins. Zo te zien gaat dat in elk geval werken: https://landing.coolermas...n-fan-to-the-motherboard/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Spanning van RAM is standaard 1,2V (JEDEC) bij opstarten. Met XMP aan gaat niet alleen de snelheid omhoog maar ook de spanning maar 1,35V. Dat is normaal en kan het moederbord aan.

De samenstelling werkt in ieder geval. Je kunt misschien nog de 500GB ssd veranderen voor een 1TB ssd tegen een kleine meerprijs:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Of een gen4 ssd voor een lagere prijs dan een 970 EVO PLus 500GB pricewatch: Samsung PM9A1 512GB
Pagina: 1