Grondwaterpomp stopt ermee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonny Tuin
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-07-2021
Sinds kort zijn mijn grondwaterpomp en drukvat vernieuwd.

Met de oude pomp kon ik eenvoudig 1 tot 6 sproeiers aansluiten. Dus zowel veel als weinig watervraag.

Met de nieuwe opstelling heb ik een probleem dat als ik slechts 1 sproeier aansluit, er bijna geen water uit de sproeier komt.

De pomp is een Predollo Plurijet 4/130-X
Het drukvat is van zilmet 110 ultra-pro
Er zit een regelunit op van Condor.

Wie oh wie kan me verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Tonny Tuin schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:47:
Sinds kort zijn mijn grondwaterpomp en drukvat vernieuwd.
....
Wie oh wie kan me verder helpen?
Ik zou eens beginnen met het bedrijf dat ze geplaatst heeft.

Op deze manier hoeft niemand meer wat te vragen. Laat deze reacties zonder verdere inhoud achterwege aub.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 22-07-2021 14:56 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:34
zoek eens naar een lek in (de aansluitingen van) de aanzuigslang van de pomp. als er valse lucht wordt aangezogen, dan komt er geen water in de pomp, en dus ook geen water uit de sproeiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Voor het vervangen van de pomp heb je vast de aanvoerleiding losgekoppeld en daarna terug aangesloten. Ook al lijkt de koppeling op het eerste zicht OK te zijn en goed aangesloten te zijn, als er een minimum aan lucht wordt aangezogen dan valt de druk bijna volledig weg. Draai de koppeling eens opnieuw vast en gebruik grote steeksleutels, waterpomptangen, baco sleutels waar je flink wat kracht op kan zetten bij het vastdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Meer kracht is, zeker in geval van een o ring afdichting, niet perse de oplossing. Maar inderdaad, mogelijk een lek aan de zuigkant van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens het boekje is het een zelfpriming pomp met een zuighoogte tot 9 meter dat is best veel. Kleine luchtlekkage ergens in de zuigleiding lijkt het waarschijnlijkst. Als er meer sproeiers bij staan is de waterflow groter dus in verhouding minder last van de luchtlekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:25
Even wat tape om de koppelingen draaien waar je bij kan. Omdat het vacuum is, zal de tape naar binnen gezogen worden (overdreven natuurlijk) en daarmee afdichten. Werkt het dan, per koppeling de tape losnemen tot het probleem zich weer voordoet, mogelijk heb je dan de lekkende koppeling gevonden.

(vroeger ooit brondbemalingen gezet, daar was dat een mooie oplossing bij lekkende leidingen -> vetband. soort katoenband gedrenkt in superdik vet. Was perfecte afdichting, zelfs bij grote gaten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 11:09

Wom

peter-rm schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 00:34:
zoek eens naar een lek in (de aansluitingen van) de aanzuigslang van de pomp. als er valse lucht wordt aangezogen, dan komt er geen water in de pomp, en dus ook geen water uit de sproeiers
Dit inderdaad. Klinkt alsof er een probleem zit bij de aanzuig. Eventueel wat teflon bij de koppelingen gebruiken. De pomp geeft water geef je aan, dus dank kan het weinig anders zijn dan aanzuig.

Op hoeveel bar staat de pomp ingesteld? Dit is meestal een veer die je aandraait bij de regelunit, waar je dat instelt. Als je 6 sproeiers kon aansturen zal dat niet weinig zijn, want dat is best fors te noemen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Wom schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Dit inderdaad. Klinkt alsof er een probleem zit bij de aanzuig. Eventueel wat teflon bij de koppelingen gebruiken. De pomp geeft water geef je aan, dus dank kan het weinig anders zijn dan aanzuig.

Op hoeveel bar staat de pomp ingesteld? Dit is meestal een veer die je aandraait bij de regelunit, waar je dat instelt. Als je 6 sproeiers kon aansturen zal dat niet weinig zijn, want dat is best fors te noemen.
Je hebt een onder druk en boven druk veer inderdaad. Zijn deze afgesteld zoals aangegeven in de handleiding? Dit moet per situatie gedaan worden.

Als hij weinig levert zou ik inderdaad gokken op een aanzuigingslek, dit kan bij de koppelingen zijn of de buis. Wat zit er voor de pomp, heb je hier hoge druk PVC gebruikt of ander materiaal?
Pagina: 1