Schermen gaan op zwart en de fans gaan op volle toeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unluzaf
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Hallo allemaal. Ik heb onlangs een nieuwe computer gebouwd en sinds dien heb ik problemen met wat lijkt op het crashen van mijn video kaart. Mijn schermen gaan beide op zwart en de fans gaan op volle toeren draaien. Geluid speelt zich nog wel af en wanneer ik op de uit knop druk op mijn computer hoor ik alle applicaties afsluiten en sluit de computer zich af. Dit gebeurt zowel op momenten wanneer ik aan het gamen ben, als op momenten waar ik niet meer dan Google Chrome aan het gebruiken ben. Belangrijk om er bij te vertellen is dat het probleem begon vlak na het bouwen van mijn computer iets minder dan een maand geleden.

Na wat speurwerk op het internet kwam ik tot de conclusie dat het wellicht aan de koelpasta op mijn CPU kon liggen, waarna ik de koelpasta opnieuw toegepast heb en het probleem verholpen leek te zijn. Tot aan 2 dagen geleden in ieder geval, waarna het weer gebeurde, drie keer op een dag. De laatste keer dat het gebeurde ging maar 1 van mijn 2 monitoren aan en leek er iets aan de hand te zijn met de drivers van mijn GPU, waarna ik de nieuwste versie geïnstalleerd heb en mijn tweede monitor weer aanging. Ik dacht dat het hieraan zou liggen, maar gisteren gebeurde het helaas weer.

Nadat het gisteren weer gebeurde en ik mijn computer opnieuw had opgestart, schrok ik van wat ik zag en dacht ik dat mijn GPU overleden was (een gloednieuwe RTX 3060). Ik zag enkel een zwart scherm met glitchende kleuren, zie de link hieronder:
https://imgur.com/a/tzs93gh

Na twee keer opnieuw opstarten (bij de eerste keer zag ik het nog steeds) deed Windows er langer dan gewoonlijk over om op te starten maar gelukkig werkte alles weer. Hierna heb ik een CPU en GPU stress test gedraaid op volle toeren, zonder enige gekkigheid te zien. Mijn computer bleef op max. 60 graden zoals gewoonlijk.

Ik ben ten einde raad en ik ben erg bang dat er iets in mijn computer kapot zal gaan mocht dit nog vaker gebeuren. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen want ik weet het echt niet meer. Alvast bedankt voor het lezen.

Hardware informatie:
Motherboard: MSI B550M PRO-VDH WIFI (MS-7C95)
CPU: AMD Ryzen 7 3700X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3060
SSD: Samsung 860 EVO
CPU Cooler: Scythe Fuma 2
PSU: Seasonic S12III 650 Watt
RAM: Corsair CMK16GX4M2B3299C16

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:43
- Is alles up to date ? drivers gpu, chipset, moederbord, windows etc ?
- Is het een verse windows install toen je hem gebouwd had ?
- Pci-express 3.0 of 4.0 van gpu, mogelijk daarin swtichen
- Mogelijkheid om hardware te swappen ? Dus bijvoorbeeld je gpu testen in een ander systeem ?
- Je zegt dat je pc 60 graden wordt, wat bedoel je dan precies ? je gpu ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unluzaf
Skybullet schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:07:
- Is alles up to date ? drivers gpu, chipset, moederbord, windows etc ?
- Is het een verse windows install toen je hem gebouwd had ?
- Pci-express 3.0 of 4.0 van gpu, mogelijk daarin swtichen
- Mogelijkheid om hardware te swappen ? Dus bijvoorbeeld je gpu testen in een ander systeem ?
- Je zegt dat je pc 60 graden wordt, wat bedoel je dan precies ? je gpu ook ?
- Alles is up to date
- Ik heb zelf Windows er op gezet
- Geen idee over de Pci-express, hoe kan ik dit controleren?
- Geen mogelijkheid om hardware te swappen helaas
- Max. temperatuur van zowel mijn CPU als mijn GPU zit rond de 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:43
- Gebeurd het ook als je maar 1 monitor aangesloten hebt ?
- Ook geen oude gpu ergens te leen om te kijken of je pc zonder de 3060 wel alles doet wat de moet doen ?
- pci versie zou je in bios moeten kunnen aanpassen.
- Ik ga er van uit dat je alles naar standaardwaardes hebt gezet en nergens overclock meer hebt lopen als je dat al had ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unluzaf
Skybullet schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:21:
- Gebeurd het ook als je maar 1 monitor aangesloten hebt ?
- Ook geen oude gpu ergens te leen om te kijken of je pc zonder de 3060 wel alles doet wat de moet doen ?
- pci versie zou je in bios moeten kunnen aanpassen.
- Ik ga er van uit dat je alles naar standaardwaardes hebt gezet en nergens overclock meer hebt lopen als je dat al had ?
- Niet getest met maar 1 monitor, ik kan het probleem niet op commando reproduceren.
- Helaas geen andere gpu liggen
- Zal de pci versie even checken nu
- Ik heb zelf niks overgeklokt, het enige wat ik in de bios heb gedaan is de BOOT sequence gewijzigd toen bij het installeren van Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unluzaf
De PCI versie staat op auto en ik kan hem handmatig op 1, 2, 3 of 4 zetten. Is dit de setting waar je het over had, en moet ik deze op 4 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discord
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:18
Ik ga hier ook even in mee, ik heb dit geval soms ook, al is het geen 3x op een dag.

Na een hoop onderzoek zijn er meerdere mensen die meerdere oplossingen hebben gemeld bij dit probleem.

1) De meest voorkomende is dat de PSU ergens dipt en er een fout optreedt in de GPU, dit zorgt voor het effect dat we merken met de 100% fan speed.

Ik ga het zelf eens testen om dit ook uit te sluiten.

Huidige voeding is een RM750x van Corsair, niet de lichtste en zeker ook niet de minste voeding.
De voeding die ik wil gaan testen is de RM850x, net iets meer om pieken op te vangen.

Een tweede oplossing die mensen hebben aangedragen is om je powerprofiel in de Nvidia 3D settings aan te passen van standaard naar performance (in je Nvidia settings, rechtermuisknop bureaublad)

Een derde zaak is een tricky en vervelende.

Fabrikanten van GPU`s gebruiken el-cheapo koelpads op de dure kaarten die we kopen, zelfde geldt voor de koelprut op de GPU die.
Oplossing is om hier Gelid 15w/m pads te plaatsen in plaats van de stock pads.
Nadeel hier? je garantie...

Mijn memory temps op de GPU gingen van hoog 80 naar hoog 60, bijna 20 graden verschil.
De GPU zelf is 74 max met hotspots 89 max bij stock speeds.

Dus de TL,DR.

- Check je PSU vermogen, is dit voldoende voor je build?
- Check Nvidia driversettings.
- Vervang je koelpads op GPU geheugen en vervang de koelprut op de DIE.

Mochten mensen willen weten wat ik zelf draai.

- Ryzen 5900x (stock)
- RTX3080 Stock
- Asus X570 ROG strix Gaming-E mamaplank
- 32Gb Gskill mem (3600@3600)
- 3x PM850 SSD
- 1x PM960 pro NVME ssd
een hele lading aan RGB en een display in m`n kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvermicelli
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Hey, sorry voor de necro maar ben benieuwd of dit probleem inmiddels is opgelost, en zo ja, hoe?
Ik loop namelijk tegen een zelfde soort probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centrionline
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik ben ook erg benieuwd. Want na het lezen van jouw verhaal, kon ik alleen maar alles afstrepen.

Zelf heb ik toen het probleem voordeed, een nieuwe PSU gekocht, corsair 650 bronze. Dit heeft het probleem doen laten verdwijnen voor minstens een half jaar. Tot ook ik een keer terug kwam van vakantie in dit geval.
Ik starte mijn pc op en ook ik dacht dat mijn GPU het begeven had. Mijn scherm gaf voor 40% beeld en voor de overige 60% waren het allemaal verticale strepen en volgens mij waren het dus "artifacts".

Na gerbuik van een nieuwe Display port kabel. Werkte alles weer prima, inmiddels gebruik ik nu alsnog weer de oude display port kabel. Dus daar ligt het zeker niet aan.

Verder heb ik toen weer een aantal maanden probleemloos kunnen gamen.
Tot nu de laatste maand mijn GPU weer dezelfde problemen gaf als wat jij in jouw verhaal beschrijft.

Zwart scherm en fans op volle toeren.

Zelf heb ik verschillende keren DDU's uitgevoerd en puur alleen de drivers geinstalleerd. Zonder "geforce experience". Dit heeft de kaart weer aan de praat gekregen en kon ik weer even gamen.

Maar, wat mij opvalt is dat mijn GPU crashed zodra ik zie dat de game even goed moet "laden", bijvoorbeeld
wanneer je een nieuw gebied moet laden.

@Discord Zei eerder al dat een meest voorkomende oorzaak, de PSU kan zijn. Nou is mijn PSU dus vrij aan het minimuum voor mijn systeem. Al zou het volgens online calculators genoeg moeten zijn, inclusief met mijn overige hardware, o.a. 2 SSD's een M.2. en 1 HDD met in totaal 4 chassis fans.
Overigens heb ik vrij lang kunnen gamen zonder problemen dus je zou niet zozeer zeggen, naar mijn idee, dat het aan de PSU ligt.

i5-10600K
32GB ram
Asus RTX2060 Dual OC 6gb
650 Bronze

Maar sinds ik mijn kaart heb laten RMA'en en zelfs Asus er naar heb laten kijken, hebben zij allebei geen fouten in de GPU geconstateerd, en verklaarden zij deze dus als "niet defect". In die tussentijd heb ik gebruik gemaakt van een RTX2060 Ventus. Hiermee kon ik probleemloos gamen.

Nou ben ik geen prof maar volgens mij is de Ventus "powerwise" minder zwaar als de "Dual OC". Wellicht
Heeft het dan toch met die "piek momenten" te maken wat @Discord al eerder noemde.
En is mijn PSU wellicht toch te zwak.
Pagina: 1